LED ajon valaisimena

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
MikaR

LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Aiemmin oli yleistä että LEDistä oli pelkästään merkkivaloksi, mutta nyttemmin noitten teho on kasvanut valaisimiksi asti.

Jotain Wiki faktaa LED historiasta.

Jossain halvoissa käsivalaisimissa käytetään yleensä 0.5 Watin LEDejä, joita on tuupattu kymmenisen kappaletta, mutta valaisuteho ei ole kummoinen.

1W tehoinen LEDi antaa tehoonsa nähden yllättävän paljon valoa.

Mutta 3W tehoinen LED on harkitsemisen/ hankinnan arvoinen.

Nyt sitten sähkö opin pariin (3W LED) :lol:

Nuot LEDit toimivat tasasähköllä (DC) ja sitä saa olla korkeintaan 3.7Voltia.

Vastuksen mittaus ei onnistu LEDistä, koska se on jollain tavalla foto reaktioinen. Vastus muuttuu valon määrän mukaan ja LEDi antaa tasasähköä mittarille. Mystinen juttu :roll:

Valaisulaite.

LEdi itse ei ole kuin helkkarin kirkas valonlähde, joten sen tuottama valo pitää saada suunnattua haluttuun kohteeseen.

Tähän tarkoitukseen käytetään joko kartio mallisia heijastimia tai linssi tyyppisiä spotteja.

Itselläni on noita 3W LEDejä nyt 6 kpl ja tarkoituksena on ripoitella niitä Rekun ympärille valaisulaitteiksi.

Nyt se topikin tarkoitus:

Yleiselekronikkaa:

Pitäisi vain löytää sellainen valmis virran kuristin/chip? 9-15V joka rajoittaa virran sopivaksi 3.6-3.7 voltiksi, että rekku näkyy pimeässä :lol:

Mika
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Sen verran korjaisin, että LED:n toiminta ja hengissä pysyminen määräytyy reguloidun vakiovirran mukaan ja siinä taasen jännite saa elää LED-tyypin mukaan.

Toki jännite nykyisissä teholeideiiä, (Cree, Seoul, Samsung, Golden Dragon jne) on siellä 3.5 V paikkeilla, jolloin ns. "Forward Current" on sitten LED-tyypille ominainen

Esimerkinomaisesti ilmoitetun markkinajohtajan arvoja:

"Seoul White Z-LED - P7 Series emitter


At the time the brightest white LED on the market !

The P7 emits max. 900 lm at 2,8 A of light and features the industry?s highest luminous efficacy with 4-chip-technology.

Important: ensure a sufficient cooling. Please contact us if any doubts.

Technical specifications from Datasheet:
power consumption max.: 11,8W (2800 mA)
luminous flux (typ..): 400 lm (1400 mA)
luminous flux (max.): 900 lm (2800 mA)
viewing angle: 130°
color temperature (typ.): 6300K
forward voltage: 3,6V
LED current (If): 1400 mA/2800 mA
housing: waterclear
material: InGaN
operating temperature: -40°C - +85°C"

Eli 1400 Ma:lla saasaan jo huomattavat 400 lm valoteho ja max virralla 2800ma mennään jo todella voimakkaassa 900lm:n arvoissa.

Äkkiä matemaattisesit laskien

2800mA * 3,7 V = 10,36 W joten kyllä nämä maksimivedoilla vielä kuluttaa...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Re: LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

tälläiset ledikiskot ovat aika kovassa suosiossa jenkeissä nyt,hinta kuvan kiskolle on vaivaiset 1600 $..... :roll: :roll: mutta kyllä valaisee :twisted:
Kuva
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Avatar
Ecu
6WD
Viestit: 397
Liittynyt: 18 Marras 2007 16:48
Mönkijä:: ei óle
Paikkakunta: Joensuu

Re: LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja Ecu »

MikaR kirjoitti: Yleiselekronikkaa:
Pitäisi vain löytää sellainen valmis virran kuristin/chip? 9-15V joka rajoittaa virran sopivaksi 3.6-3.7 voltiksi, että rekku näkyy pimeässä :lol:
Itellä tegussa 2x 3w ledit ajamassa pakkivalon virkaa ja hyvin pelaa..
Täältä löytyy jotain led "ohjaus boxeja" http://www.nadenex.fi/online/index1.html
-> etsit semmosen kohdan kun Led driverit, kun ei näköjään anna linkittää suoraan.
Täältä laitoin päreet noihin omiinkin valoihin, paitsi ton virran kuristuksen hoidin ihan norm. etuvastuksilla..
-HUSABERG-
-Näillä, tuosta ja tuonne mennään-
Ex:TGB Blade 425 -wanapii mutaraaseri- :( lähti 21.08.09
Ex: Keeway atv 50cc

http://kuvablogi.com/blog/11516/ <- Päivitys 20.03.09
http://www.ncquads.com
mkn
6WD
Viestit: 308
Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3

Re: LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja mkn »

Oma kokemus aiheesta on ajoilta ennen näitä teholedejä, mutta kaipa tuo elektroniikka silti on pysynyt perusteiltaan samana.

Rekun antama jännite täytyy tasata regulaattorilla (esim 12V tai 5V). Ledin speksistä löydät mikä on kyseisen ledin yli jäävä jännite sekä paljonko siitä saa/pitää/haluat laittaa virtaa läpi.

Esim. jännite reguloitu 5V, ledin kynnysjännite on 3.7V ja virtaa ledi kestää 1A. => Etuvastukselle jää 5V-3.7V = 1.3V. R=U/I => R = 1.3V/1A = 1.3ohm.
Tai 12V-3.7V/1A = 8.3ohm.
Eri vaihtoehtoja laskeskelemalla varmaan löytyy setti, johon on saatavilla vain vähän suurempi vastus jos tavoitellaan maksimitehoa.

HOX! Komponenttien tehonkesto ja jäähdytys on syytä huomioida suunnittelussa.

Voisi olla parempi hukata tehoa etuvastukseen kuiin regulaattoriin, jolloin 12V regulaattori olisi ehkä paras. P=U*I => regulaattorin ja etuvastuksen kautta menee lämmöksi n. 10V*1A = 10W!

Nuo lediohjaimet taitavat kuitenkin olla helpompia käyttää...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kun näissä kamppeissa on tarkoitus käyttää mahdollisimman energiatehokkaita laitteita, niin tehoa hukkaamattomat reguloidut säätimet, on mielestäni ainoa vaihtoehto.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Nikke
3WD
Viestit: 92
Liittynyt: 27 Marras 2008 15:47
Mönkijä:: Comanche cross 300
Paikkakunta: Varkaus

Re: LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Itelläni on tuollaisella seoulin sscP7 ledillä oleva pyöränvalo ja kyllä muuten näkee. Noillehan on olemassa valmiita drivereita jotka jotka muuttaa jännitteen ja virran ledille sopivaks. Omassa lampussa on n. 2000-2500mA driveri eli ei vielä valaise täydellä teholla, mutta päihittää mopojen ja luultavasti myös mönkijöiden vakio valot. Tuommosia ledejä pystyis melkein ajovaloina käyttämään.. :D Polkupyörällä kun ajelee niin ei tarvi miettiä että mitähän mahtaa olla pimeen tuolla puolella. Ja tosiaan ledi/driveri lämpenee käytössä jonkin verran että vähintään jäähytys siili passaa olla...
Jos ei muuten niin väkisin sitten.
Avatar
Viliko
R.I.P
Viestit: 1231
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:35
Mönkijä:: ArcticCat V2
Paikkakunta: Yläne

Re: LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja Viliko »

Teholedeissä PITÄÄ olla aina jäähdytyssiili tms.
Avatar
Mr D
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Joulu 2007 20:32
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: LED ajon valaisimena

Viesti Kirjoittaja Mr D »

Itselläni Pollessa joka nurkassa pienet sumuvalot H3-polttimoilla alkuperäisten valojen lisäksi ja Bilteman "hakuvalo" stongassa. Ostin kokeeksi H3 led-polttimoita 2 kpl noihin. Kyllähän niistä valoa sen verran saa että näkee lumityöt tehdä (asun katuvalojen kantaman ulkopuolella) ja jää vähäistä akkukapasiteettia auran nosteluun. Mutta jos oikeasti haluaa valoa mailmaan niin ostaisin joko valmiit led valaisimet tai xenonit.
Vastaa Viestiin