Puskulevyn nosto systeemit ?

Keskustelua Honda mönkijöistä.
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Mä olen nähnyt käytännössä miten kuorma-autolle kävi auran kanssa kun aura oli kiinni tietenkin kuorma-auton keulassa ja vauhdilla auratessa
hiekkakentällä lumen alla jemmassa oli korkea kaivo kansineen päivineen.

Lopputulos oli se että aura pysähtyi kaivoon. (auran runko ei ole suora kuorma-autossa vaan laskeutuu auraan päin.)
Kuorma-auto ei pysähtynyt vaan ikäänkuin hyppäsi seivästä auran rungolla ja päätyi lopulta auran päälle.

Ja tämä tapahtui ammattikoulussa, ei tosin minulle.
methocel
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Viesti Kirjoittaja methocel »

Antonin ja Amiksen pitää vielä syödä kiltisti aamulla kaurapuuroo ja käydä koulut loppuun sekä elämänkoulua vielä päälle. 8) 8) Kyllä se sitten joskus tämäkin ropleema kirkastuu.. Tota Iipon esittämää esimerkkiä kannattaa vielä miettiä, siitä se lähtee helpoimmin aukeemaan. :P
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Mä suosittelen kokeilemista.
Pistäkää joku levy kiinni (ei kippaava malli) tangolla
perään,
sitten keskelle ja
lopulta eteen.

Näin kokeilette sitten ajella vaikka päin katukiveä.

Kertokaa sitten miten kävi missäkin tapauksessa.

Tai jos ette jaksa kokeilla kaikkia niin

Amis kokeilee auraa keskellä,
Anton keulassa ja
kuka haluaa kokeilla auraa mönkijän perässä?

Ja pliis... ottakaa kuvia, mieluusti videota kokeista niin on täälläkin sitten hauskaa =D> =D>
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Kyllä mä nyt sen alan jo hahmottamaan 8) Mutta ero aurattavuudessa ei taida olla huikea, jos verrataan että levy olisi keulasta tai keskeltä kiinni :roll:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Avatar
Muumi Pappa
3WD
Viestit: 78
Liittynyt: 18 Elo 2004 19:24
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Muumi Pappa »

Ei pitäis sekaantua....

Mutta onko tolla kiinnityksellä merkitystä, muussa kuin auran "allekippaamisessa".

Jos auran kiinnitys on pelkästään etupäähän tukevasti tai mönkijän keskivaiheille - en ymmärrä mitä merkitystä sillä on mönkijän pyörähtämiseen (vaakatasossa pyörillään).

Siihen tietenkin on, että koko etupää voi olla solmussa, jo kiinnitys on vaan etupäähän... Tähän asiaa juuri fysiikanlait kolmion koolla vaikuttaa - mitä pienempi kolmio sitä suuremmat voimat on kiinnityspisteessä.
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ne jotka ovat vielä koulussa ... amis, anton...

Kysykää tätä matematiikaa opettajalta. Aivan sama, onko algebran vai triginometrian opettaja, ne osaa laske sen teille auki ja ehkä pedagogisen koulutuksen saanena jopa selittää sen siten että aukeaa.

Muuten,Kelkkamesssuilla oli Ruotsalainen, muovista tehty auraussysteemi, joka oli perästä kiinni.

Käytännössä kysyn: miksi kukaan ei tee kaupallisia laitteita keulaan kiinnitettäväksi, vaan kaikki etuylityksen takaa, kuten tuo pollen uusi systeemi.

Kantaani en muuta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Ja vaikka tuo auran runko onkin lähes vaakasuorassa niin suurta lumimäärää työntäessä keulaan kiinnitetty aura nostaisi/keventäisi keulaa.
Tällöin taasen tietenkin ohjaus kärsii.
Elmeri
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Heinä 2004 23:14

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Varsin samanlainen tilanne syntyy, jos on talvella aurannut traktori + perälevy yhdistelmällä tietä. Joskus on traktorin keula oikein humpsahtanut ojan puolelle kun perälevy on tihkaissut ( levy vinossa) kovaan penkan reunaan. Ja tietysti aina vauhti kasvattaa tilanteen " kehittymis" herkkyyttä.
Avatar
Muumi Pappa
3WD
Viestit: 78
Liittynyt: 18 Elo 2004 19:24
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Muumi Pappa »

"Kukaan" ei tee etukiinnitteisiä varmaankaan sen takia, ettei etupää rasittuisi liikaa...

Mönkkäriä kääntävä voima on molemmissa kiinnitystavoissa sama.

Mutta muut tekijät, kuten auran etupäätä keventävä voima jne... puoltaa alle kiinnitystä - jolloin "tuntuu" että se vääntää vähemmän, tosiasiassa se vääntää varmaan vähemmän, mutta se johtuu juuri siitä ettei se aura kevennä etupäätä.

Perälevyä on paha verrata etulevyyn, joka on lähes pyörissä kiinni, perälevy taas on yleensä ainakin metrin varren päässä... Siitä voi sitten fyysikot laskea vipuvoimia - ja miettiä syntyjä syviä, että kuin se nokka heilahtaa niin helposti.
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Meinaako pojat nyt sitä, että kun vedetään "oikeaoppinen" apurunko, niin viimeisin kiinnitys tulee ennen mönkijän keulaa? Jossakin puolivälin jälkeen. Siinä tapauksessa teidän jutuissa voisi olla jotain järkeä, en tiedä :roll:
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Aura on ainoastaan mönkijän keskeltä kiinni. Edestä sitten vain joku millä sen korkeutta säädetään.
Minun tapauksessa pelkkä vinssin vaijeri joka ei sivuttais voimia paljoa pitele.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

kukkumyy kirjoitti:Aura on ainoastaan mönkijän keskeltä kiinni. Edestä sitten vain joku millä sen korkeutta säädetään.
Minun tapauksessa pelkkä vinssin vaijeri joka ei sivuttais voimia paljoa pitele.
Jaaps, anton ymmärsi että se on viellä edestäkin kiinni ja vasta siitä sitten "saranointi" levylle. Noo, homma ok sitten. Viellä kun saatte tämän asian amiksen päähän! :lol:
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Kyllä mä ihan ymmärrän mitä tarkotatte, mutta väitän ettei ne fysiikan lait mene sillä tavoin :P Oon ihan samaa mieltä kuin mitä muumipappa tossa selosti :!:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

En jaksa... Auratkaa kuten haluatte !
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Julle-77
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 26 Elo 2004 17:24
Paikkakunta: Oulainen Mönkijä: Honda Foreman 450 -04

Viesti Kirjoittaja Julle-77 »

Tässähän tulee vissiin testi talvi eteen :lol: No pitää tosissaan alkaa miettiin tuota keskeltä kiinitystä, vaikkakin se on hiukan kömpelö käyttää. Tuosta työvälinerungosta haluaisin kysyä, miten sen hinta voi heitellä kahden liikkeen välillä 200 euroa :?: :!: Onko tämä työväline runko nyt sitten se putki hässäkkä rungon alla, kun ei etes myyjä tätä osannut sanoa. Eipä ollut liikkeessä näytillä yhtään kipaletta kyseistä osaa....vaihteeksi :evil:
Vastaa Viestiin