Puskulevyn nosto systeemit ?
Mä olen nähnyt käytännössä miten kuorma-autolle kävi auran kanssa kun aura oli kiinni tietenkin kuorma-auton keulassa ja vauhdilla auratessa
hiekkakentällä lumen alla jemmassa oli korkea kaivo kansineen päivineen.
Lopputulos oli se että aura pysähtyi kaivoon. (auran runko ei ole suora kuorma-autossa vaan laskeutuu auraan päin.)
Kuorma-auto ei pysähtynyt vaan ikäänkuin hyppäsi seivästä auran rungolla ja päätyi lopulta auran päälle.
Ja tämä tapahtui ammattikoulussa, ei tosin minulle.
hiekkakentällä lumen alla jemmassa oli korkea kaivo kansineen päivineen.
Lopputulos oli se että aura pysähtyi kaivoon. (auran runko ei ole suora kuorma-autossa vaan laskeutuu auraan päin.)
Kuorma-auto ei pysähtynyt vaan ikäänkuin hyppäsi seivästä auran rungolla ja päätyi lopulta auran päälle.
Ja tämä tapahtui ammattikoulussa, ei tosin minulle.
Mä suosittelen kokeilemista.
Pistäkää joku levy kiinni (ei kippaava malli) tangolla
perään,
sitten keskelle ja
lopulta eteen.
Näin kokeilette sitten ajella vaikka päin katukiveä.
Kertokaa sitten miten kävi missäkin tapauksessa.
Tai jos ette jaksa kokeilla kaikkia niin
Amis kokeilee auraa keskellä,
Anton keulassa ja
kuka haluaa kokeilla auraa mönkijän perässä?
Ja pliis... ottakaa kuvia, mieluusti videota kokeista niin on täälläkin sitten hauskaa

Pistäkää joku levy kiinni (ei kippaava malli) tangolla
perään,
sitten keskelle ja
lopulta eteen.
Näin kokeilette sitten ajella vaikka päin katukiveä.
Kertokaa sitten miten kävi missäkin tapauksessa.
Tai jos ette jaksa kokeilla kaikkia niin
Amis kokeilee auraa keskellä,
Anton keulassa ja
kuka haluaa kokeilla auraa mönkijän perässä?
Ja pliis... ottakaa kuvia, mieluusti videota kokeista niin on täälläkin sitten hauskaa


- Muumi Pappa
- 3WD
- Viestit: 78
- Liittynyt: 18 Elo 2004 19:24
- Paikkakunta: Satakunta
Ei pitäis sekaantua....
Mutta onko tolla kiinnityksellä merkitystä, muussa kuin auran "allekippaamisessa".
Jos auran kiinnitys on pelkästään etupäähän tukevasti tai mönkijän keskivaiheille - en ymmärrä mitä merkitystä sillä on mönkijän pyörähtämiseen (vaakatasossa pyörillään).
Siihen tietenkin on, että koko etupää voi olla solmussa, jo kiinnitys on vaan etupäähän... Tähän asiaa juuri fysiikanlait kolmion koolla vaikuttaa - mitä pienempi kolmio sitä suuremmat voimat on kiinnityspisteessä.
Mutta onko tolla kiinnityksellä merkitystä, muussa kuin auran "allekippaamisessa".
Jos auran kiinnitys on pelkästään etupäähän tukevasti tai mönkijän keskivaiheille - en ymmärrä mitä merkitystä sillä on mönkijän pyörähtämiseen (vaakatasossa pyörillään).
Siihen tietenkin on, että koko etupää voi olla solmussa, jo kiinnitys on vaan etupäähän... Tähän asiaa juuri fysiikanlait kolmion koolla vaikuttaa - mitä pienempi kolmio sitä suuremmat voimat on kiinnityspisteessä.
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Ne jotka ovat vielä koulussa ... amis, anton...
Kysykää tätä matematiikaa opettajalta. Aivan sama, onko algebran vai triginometrian opettaja, ne osaa laske sen teille auki ja ehkä pedagogisen koulutuksen saanena jopa selittää sen siten että aukeaa.
Muuten,Kelkkamesssuilla oli Ruotsalainen, muovista tehty auraussysteemi, joka oli perästä kiinni.
Käytännössä kysyn: miksi kukaan ei tee kaupallisia laitteita keulaan kiinnitettäväksi, vaan kaikki etuylityksen takaa, kuten tuo pollen uusi systeemi.
Kantaani en muuta.
Kysykää tätä matematiikaa opettajalta. Aivan sama, onko algebran vai triginometrian opettaja, ne osaa laske sen teille auki ja ehkä pedagogisen koulutuksen saanena jopa selittää sen siten että aukeaa.
Muuten,Kelkkamesssuilla oli Ruotsalainen, muovista tehty auraussysteemi, joka oli perästä kiinni.
Käytännössä kysyn: miksi kukaan ei tee kaupallisia laitteita keulaan kiinnitettäväksi, vaan kaikki etuylityksen takaa, kuten tuo pollen uusi systeemi.
Kantaani en muuta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Muumi Pappa
- 3WD
- Viestit: 78
- Liittynyt: 18 Elo 2004 19:24
- Paikkakunta: Satakunta
"Kukaan" ei tee etukiinnitteisiä varmaankaan sen takia, ettei etupää rasittuisi liikaa...
Mönkkäriä kääntävä voima on molemmissa kiinnitystavoissa sama.
Mutta muut tekijät, kuten auran etupäätä keventävä voima jne... puoltaa alle kiinnitystä - jolloin "tuntuu" että se vääntää vähemmän, tosiasiassa se vääntää varmaan vähemmän, mutta se johtuu juuri siitä ettei se aura kevennä etupäätä.
Perälevyä on paha verrata etulevyyn, joka on lähes pyörissä kiinni, perälevy taas on yleensä ainakin metrin varren päässä... Siitä voi sitten fyysikot laskea vipuvoimia - ja miettiä syntyjä syviä, että kuin se nokka heilahtaa niin helposti.
Mönkkäriä kääntävä voima on molemmissa kiinnitystavoissa sama.
Mutta muut tekijät, kuten auran etupäätä keventävä voima jne... puoltaa alle kiinnitystä - jolloin "tuntuu" että se vääntää vähemmän, tosiasiassa se vääntää varmaan vähemmän, mutta se johtuu juuri siitä ettei se aura kevennä etupäätä.
Perälevyä on paha verrata etulevyyn, joka on lähes pyörissä kiinni, perälevy taas on yleensä ainakin metrin varren päässä... Siitä voi sitten fyysikot laskea vipuvoimia - ja miettiä syntyjä syviä, että kuin se nokka heilahtaa niin helposti.
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...
Jaaps, anton ymmärsi että se on viellä edestäkin kiinni ja vasta siitä sitten "saranointi" levylle. Noo, homma ok sitten. Viellä kun saatte tämän asian amiksen päähän!kukkumyy kirjoitti:Aura on ainoastaan mönkijän keskeltä kiinni. Edestä sitten vain joku millä sen korkeutta säädetään.
Minun tapauksessa pelkkä vinssin vaijeri joka ei sivuttais voimia paljoa pitele.

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
En jaksa... Auratkaa kuten haluatte !
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 3WD
- Viestit: 103
- Liittynyt: 26 Elo 2004 17:24
- Paikkakunta: Oulainen Mönkijä: Honda Foreman 450 -04
Tässähän tulee vissiin testi talvi eteen
No pitää tosissaan alkaa miettiin tuota keskeltä kiinitystä, vaikkakin se on hiukan kömpelö käyttää. Tuosta työvälinerungosta haluaisin kysyä, miten sen hinta voi heitellä kahden liikkeen välillä 200 euroa
Onko tämä työväline runko nyt sitten se putki hässäkkä rungon alla, kun ei etes myyjä tätä osannut sanoa. Eipä ollut liikkeessä näytillä yhtään kipaletta kyseistä osaa....vaihteeksi 



