yleistä GOES 450X

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
Manuotus
6WD
Viestit: 322
Liittynyt: 16 Elo 2008 21:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja Manuotus »

sinun pitää laittaa siihen etuvakain. Taakse löytyy valmiita jäykistys sarjoja esim. Biltemasta, toki sama sarja sopii myös etujousille. Muista samalla säätää jousien meno ja paluu vaimennus sekä jousen esijäykkys kohdalleen... Matalalla mönkijällä ei ole radalle asiaa. Unohda kokonaan säätöjen teko jos et ole tyytyväinen alustaan niin vaihda sitä
Can-Am Renegade 800
Avatar
thebeet83
6WD
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:06
Mönkijä:: GOES 450X 07 ja 08
Paikkakunta: ilomantsi

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja thebeet83 »

siis mulla on tuollaset iskarit
http://www.elkasuspension.com/products/ ... acing.html
mutta taka iskari on hiukan liian pitkä? voisi olla n10cm matalampi perä mutta säädöt lopussa.
siis ei saa matalammaksi. nuo maksaa usassa 1990e sarja joten paljonkahan suomessa? iskareita tuskin kannattaa rueta vaihtamaan.. säädöt vain ei ole oikein. miten se menee? rata on osittain pehmyt ja kurvit kovahkoja ramppeja. ramppiin ajaessa pyrkii kippaamaan kun ei korjaannu kaasulla. pitääkö se onlla kova vai pehmeä alusta? pehmeähän kippaa herkemmin mutta kova taas??
Manuotus
6WD
Viestit: 322
Liittynyt: 16 Elo 2008 21:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja Manuotus »

Can-Am Renegade 800
Avatar
thebeet83
6WD
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:06
Mönkijä:: GOES 450X 07 ja 08
Paikkakunta: ilomantsi

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja thebeet83 »

ei hirveästi ollut tietoa mutta täytyy vain käydä ajaa ja tunnustella. etrenkaiden camper kulmaa ei voi kyllä säätää tässä.... se auttas tollanen säädettävä A ylätukivarsi. joutuu luultavammin suunnittelemaan sellasen mutta onko tietoo tullu kellekkään onko näihin kummempia osa luetteloita vieläkään? jos jokin askarruttaa niin tsekkaan tosta hyosung te450 pdf kansiosta kun on helppo zoomata ja etitellä. laite taitaapi olla sama. hei pysyykö teillä moottori kiinni? etukiinnike oli alunperin poikki mut nyt oli mutteri löystynyt ja halkaissut palan kiinnikkeestä pois. tärinästä ilmeisesti. täytynee huomenna lähteä säätämään tuo alusta ettei tartte arpoa.
Avatar
paksu2
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 09 Loka 2008 20:03
Mönkijä:: Kameramies
Paikkakunta: Vaasa

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja paksu2 »

thebeet83 kirjoitti:ei hirveästi ollut tietoa mutta täytyy vain käydä ajaa ja tunnustella. etrenkaiden camper kulmaa ei voi kyllä säätää tässä.... se auttas tollanen säädettävä A ylätukivarsi. joutuu luultavammin suunnittelemaan sellasen mutta onko tietoo tullu kellekkään onko näihin kummempia osa luetteloita vieläkään? jos jokin askarruttaa niin tsekkaan tosta hyosung te450 pdf kansiosta kun on helppo zoomata ja etitellä. laite taitaapi olla sama. hei pysyykö teillä moottori kiinni? etukiinnike oli alunperin poikki mut nyt oli mutteri löystynyt ja halkaissut palan kiinnikkeestä pois. tärinästä ilmeisesti. täytynee huomenna lähteä säätämään tuo alusta ettei tartte arpoa.
tosta moottorin kiinikekorvista sen verran että maahantuojalla oli mun omaan uudet paksummasta materiaalista tehdyt valmiina hyllys. sai takuu hommana ne vaihtaa....
Moottoriurheilu on PARASTA paikanpäällä katsottuna

http://www.youtube.com/user/ThePAKSU2

http://www.qrf.fi/
Avatar
thebeet83
6WD
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:06
Mönkijä:: GOES 450X 07 ja 08
Paikkakunta: ilomantsi

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja thebeet83 »

mulla on 07vm ni ei varmaan takuuta? mikä oli muuten uuden tällasen takuu? on nyt ajettu 8040km. joista minun ajoa 2540km. trippikin pitää paikkaansa. tarkistin sellasen tutun 21km matkan ja täsmälleen sama.
Avatar
paksu2
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 09 Loka 2008 20:03
Mönkijä:: Kameramies
Paikkakunta: Vaasa

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja paksu2 »

thebeet83 kirjoitti:mulla on 07vm ni ei varmaan takuuta? mikä oli muuten uuden tällasen takuu? on nyt ajettu 8040km. joista minun ajoa 2540km. trippikin pitää paikkaansa. tarkistin sellasen tutun 21km matkan ja täsmälleen sama.
2 vuotta tai 6000km...mut takuu raukes heti kun tl mönkästä otti kurit pois :doubt:
Moottoriurheilu on PARASTA paikanpäällä katsottuna

http://www.youtube.com/user/ThePAKSU2

http://www.qrf.fi/
Manuotus
6WD
Viestit: 322
Liittynyt: 16 Elo 2008 21:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja Manuotus »

paksu2 kirjoitti:
thebeet83 kirjoitti:mulla on 07vm ni ei varmaan takuuta? mikä oli muuten uuden tällasen takuu? on nyt ajettu 8040km. joista minun ajoa 2540km. trippikin pitää paikkaansa. tarkistin sellasen tutun 21km matkan ja täsmälleen sama.
2 vuotta tai 6000km...mut takuu raukes heti kun tl mönkästä otti kurit pois :doubt:
Kumma kun liike joka myy, niin myy tuotteen täysteho sarjalla ja lupaa silti saman takuun...
Mut näistä takuu asioista on varmaan jo kiistelty aika paljon aikaisemminkin ja tultu siihen tulokseen että riippuu miten myyjäliike / huoltoliike suhtautuu vikaan ja ilmoittaa viasta maahantuojalle.
Eihän esim. vilkunreleen rikkoontuminen ole mitenkään sidoksissa kuristimien poistamiseen, eli menee takuuseen täysin. Samoin se puolipurisin homma menee takuuseen vaikka olisi kone täysitehoinen.

Entäs sellainen tilanne että jos mittari sattuu menemään rikki syystä tai toisesta ja lopettaa näyttämästä vauhtia/matkaa, kuinka siten mitataan tuo 6000km? Ja maahantuoja ei kykene toimittamaan tarvittavaa varaosaa mittaristoon. Silloin mennään luonnollisesti tuon kahden vuoden mukaan.

Ei ainakaan itsellä ole ollut takuun kanssa mitään ongelmia, kaikki on hoitunut hienosti, kertaakaan ei ole kyselty että paljonko on ajettu jne... Ja ne kaikki osat on tuossa vilkunreleessä ja puolipuristimessä :).

Juuri tänään mietin että ihmeen hyvin on kestänyt mönkijä siihen nähden että millaista kyytiä se on saanut, niin koneen puolesta kuin rungon puolesta. On hakannut kivet pohjaan, tullut vaikka missä kulmassa hypystä alas, ajettu kaksi päällä melkoisista paikoista, ollut mudassa, hiekassa, heinässä kiinni, ajettu veteen kaasutinta myöten jne.
Itse on tarvinnut huolehtia vain että koneessa on öljyä ja se vaihdetaan määräajoin (n. 1000km/100litraa bensaa) sekä tankissa bensaa...

Yhä olen sitä mieltä että olen saanut rahalle vastinetta kiitettävällä tasolla.
Viimeksi muokannut Pappi, 03 Helmi 2013 00:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kuvalinkki poistettu, ei toiminut.
Can-Am Renegade 800
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja gini »

thebeet83 kirjoitti:siis mulla on tuollaset iskarit
http://www.elkasuspension.com/products/ ... acing.html
mutta taka iskari on hiukan liian pitkä? voisi olla n10cm matalampi perä mutta säädöt lopussa.
siis ei saa matalammaksi. nuo maksaa usassa 1990e sarja joten paljonkahan suomessa? iskareita tuskin kannattaa rueta vaihtamaan.. säädöt vain ei ole oikein. miten se menee? rata on osittain pehmyt ja kurvit kovahkoja ramppeja. ramppiin ajaessa pyrkii kippaamaan kun ei korjaannu kaasulla. pitääkö se onlla kova vai pehmeä alusta? pehmeähän kippaa herkemmin mutta kova taas??
Perusohje tiivistettynä:
Säädä jousien esijännitys siten että kuski päällä käytetään noin 30% kokonaisjoustosta. Eli esim 15cm joustovaralla iskari painuu noin 4,5cm. Tästä voi poiketa jonkin verran että saa rungon kulman sopivaksi. Jos iskarit ovat väärän mittaiset niin sitten ei auta kuin vaihtaa iskaria tai tehdä uudet kiinnikkeet.

Säädä iskarin sisäänvaimennus siten että käytät iskarin koko liikeradan hyväksi. Saa siis pohjata silloin tällöin mutta ei jatkuvasti. Voi siis lähteä löysästä säädöstä ja lisätä sisäänvaimennusta jos tuntuu että pohjaa liian usein.

Säädä paluuvaimennus myös aluksi löysälle siten iskari palautuu nopeasti ulos ja pyörä pysyy kiinni radassa. Jos säätö on liian löysällä niin alastulon jälkeen tuntuu että jouset yrittävät heittää satulasta (kenguru). Jos säätö on liian kireällä iskari ei ehdi jouston jälkeen palautua riittävän ulos seuraavaa pattia varten vaan ikäänkuin "pakkautuu kasaan" ajettaussa peräkkäisten pattien ylitse.

Tämä teoriassa, ratakohtaisesti paras säätö on sitten jossain näiden ääripäiden välillä :)
Avatar
thebeet83
6WD
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:06
Mönkijä:: GOES 450X 07 ja 08
Paikkakunta: ilomantsi

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja thebeet83 »

jou. nyt on mönkä taas taottu uuteen uskoon. vanteen reunat on kiillotettu pienoishiomakoneella. kylet on nyt kokomustat samoin keula. toki crossitarooja viel enemmän =D nyt olen tyytyväinen... moottorin alakiinnikkeet piti tehdä raudasta uusiksi. säädin kaasarin paremmaksi. korotin tankoa 6cm. eilen meinasin ajaa jäniskolarin 91kmh vauhdissa yöllä. tällä näköjään voi ajaa reilua 90kmh matkavauhtia? ajelin n70km eikä hajonnut... saisko jostain pienemmän takarattaan? öljynvaihtovälinä pidän 5000km. ajettu 3500km nyt noillaa ja väri kuin uusilla öljyillä. laitoin nastakumit myyntiin kun tarttee rahaa uuteen kaasariin. puran talvea myöten tämän ja laitan kesäksi uuteen uskoon muumuassa viritettynä.
Avatar
thebeet83
6WD
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:06
Mönkijä:: GOES 450X 07 ja 08
Paikkakunta: ilomantsi

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja thebeet83 »

tässä on videota samasta vehkeestä. eka on jonkun muun kuvaama mutta vehje on sama.
http://www.youtube.com/watch?v=9XvFzQqRn34
http://www.youtube.com/watch?v=OR7P2ExeRpg
http://www.youtube.com/watch?v=S_vHcWJt ... re=related

kaksi alempaa ovat radalta jossa säädän tätä vehjettä kuosiin =D
Manuotus
6WD
Viestit: 322
Liittynyt: 16 Elo 2008 21:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja Manuotus »

thebeet83 kirjoitti:jou. nyt on mönkä taas taottu uuteen uskoon. vanteen reunat on kiillotettu pienoishiomakoneella. kylet on nyt kokomustat samoin keula. toki crossitarooja viel enemmän =D nyt olen tyytyväinen... moottorin alakiinnikkeet piti tehdä raudasta uusiksi. säädin kaasarin paremmaksi. korotin tankoa 6cm. eilen meinasin ajaa jäniskolarin 91kmh vauhdissa yöllä. tällä näköjään voi ajaa reilua 90kmh matkavauhtia? ajelin n70km eikä hajonnut... saisko jostain pienemmän takarattaan? öljynvaihtovälinä pidän 5000km. ajettu 3500km nyt noillaa ja väri kuin uusilla öljyillä. laitoin nastakumit myyntiin kun tarttee rahaa uuteen kaasariin. puran talvea myöten tämän ja laitan kesäksi uuteen uskoon muumuassa viritettynä.
Laitappa kuvaa tulemaan tuosta uudesta maalista, olen itse miettinyt että maalaisin taka- ja etulokasuojat mustaksi...
Kyllähän tuolla voi helposti ajaa muun liikenteen mukaan helposti, eli sitä 100km/h
Can-Am Renegade 800
Avatar
thebeet83
6WD
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:06
Mönkijä:: GOES 450X 07 ja 08
Paikkakunta: ilomantsi

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja thebeet83 »

http://irc-galleria.net/view.php?nick=t ... =111448341
en maalannut mitään. teippasin. teippi pysyy lujaa kiinni eikä ole tähänmennessä irronnut kertaakaan.
Manuotus
6WD
Viestit: 322
Liittynyt: 16 Elo 2008 21:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja Manuotus »

Mistä kohdasta on ketjunsuoja kiinni takamurikassa? viitsiskö joku ottaa kuvaa ja laittaa julki?
nimimerkillä, se oli ja nyt se on jossain muualla...
Can-Am Renegade 800
Avatar
thebeet83
6WD
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Syys 2008 22:06
Mönkijä:: GOES 450X 07 ja 08
Paikkakunta: ilomantsi

Re: yleistä GOES 450X

Viesti Kirjoittaja thebeet83 »

laitoin wm28 tyhjäkäyntisuuttimen kokoa 65 ja johan vehje muuttui. vetoja tuli. edelleen pakoputki menee punahehkuun tyhjäkäynnillä mutta kun kaasuttaa tyhjää niin lyö sinisen liekin putkesta.
Vastaa Viestiin