Hanketta ajavat

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
pum
6WD
Mönkijä:: Synkkä Taiwaninrauta

Re: Hanketta ajavat

Viesti Kirjoittaja pum »

Taitaa olla lappalaisilla erilainen ostovoima siinä eurossa kun täällä ruuhkaisemmassa Suomessa. 68 verollista euroa työstä jossa tarvitaan jotain konetta ei kuulosta yhtään kohtuuttomalta, johan se putkari vetää +40€ sillä jakoavaimellaan. On kai ihan joka hommaan parempiakin härveleitä kun se mönkijä mutta aina niitä 100 000 egen koneita ei ole saatavilla.
RSH
6WD
Mönkijä:: Honda 500FA

Viesti Kirjoittaja RSH »

Jos työkoneena katsotaan, täällä päin on monella maatilalla pörisee kesäaikana mönkijät erilaisissa kuljetushommissa. Traktori on tallissa ja autolla ei ole asiaa pellolle sadeaikaan, mönkijä on vain parempi työkone tiettyihin hommiin.
Hondalla mennään kun ei parempaakaan ole tarjolla
motocoyote
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

RSH kirjoitti:Jos työkoneena katsotaan, täällä päin on monella maatilalla pörisee kesäaikana mönkijät erilaisissa kuljetushommissa. Traktori on tallissa ja autolla ei ole asiaa pellolle sadeaikaan, mönkijä on vain parempi työkone tiettyihin hommiin.
Niinno, kuten olen aikaisemmin jossain ketjussa sanonut, niin on meilläkin käytetty mönkijää apuna firmassa.
Pari kertaa olen käynyt tarkistamassa leimikon mönkijällä mahdollisilta metsään jääneiltä puilta (olisin käynyt tarkistamassa kolmannenkin leimikon, mutta en päässyt kuin reippaat 100 metriä metsäkoneenjälkeä kun olin ensimmäisen kerran rapakossa kiinni ja päätin jättää tarkistamatta, ja kyseisestä paikasta ei päässyt ohi kummaltakaan puolelta). Pari kertaa on mönkijällä kuskattu polttoainetta metsäkoneille (500litran säiliötä), ja kerran on hinattu metsäkoneen ketjut pihan toiselta nurkalta toiselle nurkalle päällelaittoa varten.

Enkä laskuttanut 68€:a tunnilta kyseisistä hommista :lol:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Belarus
2WD
Mönkijä:: Polaris Big Boss traktori

Viesti Kirjoittaja Belarus »

Tässä ketjussa tuntuu toiset puhuvan aidasta ja toiset aidan seipäistä. Viime syksynä maksoin traktorimiehelle 20€/tunti puunajosta, minä en teksi sillä rahalla mitään konetyötä. Yrittäjämetsuritkin laskuttaa yli 30€/tunti sahatyöstä. Jos ajatellaan että miehen palkka on minimi 30€/tunti +alv. Mönkkärin arvonaleneman joku oli tässä ketjussa laskenut olevan luokkaa 10e/tunti, polttoaineet on 5€/tunti, huollot/korjaukset on 5€/tunti, pelkästään näistä tulee 50€+alv eli yli kuudenkympin menee että paukkuu, eikä luku sisällä mitään siirtoja yms.

En minäkään kenellekään mönkkärimiehelle maksaisi tuollaisia korvauksia, mutta mullahan onkin oma polle.. kysehän on nyt vain siitä, mitä pitäisi laskuttaa jotta ei joutuisi omasta pussista maksamaan työpalkkojaan/kulujaan. Jos kulut on noin kovat, niin ne on laskutettava pois, eihän se ole pyytäjän ongelma, vaan maksajan. Jos jotain haluaa tehdä talkoilla, niin silloin on turha laskea mitään kuluja, maksaa vain kiltisti omasta pussista kaikki kulut.
RSH
6WD
Mönkijä:: Honda 500FA

Viesti Kirjoittaja RSH »

Juuri konehommissa monesti mopo karkaa käsistä, väärään suuntaan, kun aletaan tuntihintaa katsomaan. Riippumatta mikä kone on käytössä, kun lasketaan kaikki kustannukset ja pääomalle järkevä tuotto, saadaan tuntihinta mikä on kaukana siitä mitä jotkut pyytävät(ilman laskentaa millä hommaa kannattaa tehdä). Siitä tulee juuri näitä talouksia joissa emäntä elättää huushollia ja isäntä ajaa kunnan hommissa omalla koneella hinnalla mistä ei jää penniäkään käteen. Suomessa on tolkuttomasti kuntia missä esim kaivuri hommissa on tuntitaksoja joissa ei ole mitään tolkkua kustannuksista, kunnalle se tietysti kelpaa kun ilmaiseksi saa hommiin koneen ja tekijän.

Jos töitä tehdään, siitä pitää saada riittävästi euroja että jää palkkaa käteen riittävästi ja kulut hoidettua. Jos talkoolla tehdään, kahvin pitää olla hyvää ja pullan tuoretta.
Hondalla mennään kun ei parempaakaan ole tarjolla
Janne 450R
Tracks

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

motocoyote kirjoitti:Tuo 68€/tunti mönkijällä on samaa luokkaa höynäytyksenä kuin paikallisen peltisepän 200€ pyynti heittävän puskulevyn kanttaamisesta.
Arvaa miten reagoin siihen peltisepän pyyntiin? :mrgreen:
No sullakin vois olla eri asenne tuohon, jos sulla ei esim. olis omaa mönkijää käytössä, sekä olis tarve saada joku homma hoidettua helposti, huomaamattomasti ja vieläpä pienellä koneella jälkiä jättämättä.

Tuu tänne etelään urakoimaan, niin ei tartte olla kade hinnoista... :wink: Mutta älä polje, tunnen täältä etelästä jokusen yrittäjän jotka kiroo pohjosenpoikia, kun polkevat muutenkin huonot hinnat.

Moni tässä vertaa tyylin ei lapiomies voi saada samaa rahaa kuin pieni kaivuri kuskeineen, koska lapio on halvempi ostaa.
Esim. rakennusyrittäjä ostaa muutamalla kymmenellätonnilla kaikki työkalut mitä tarvitsee, kuljetus yrittäjä ostaa n.100000€ vehkeet ja kuitenkin rakennusmies voi velottaa kovemman tunti hinnan.
Joten velotus ei välttämättä ole missään suhteessa työkalujen hankinta hintaan/arvoon.
päivölä
2WD
Mönkijä:: Hondat Rincon-10&350es

Viesti Kirjoittaja päivölä »

Juuri näin!!! =D>
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

68€ rupeaa tuntumaan halvalta. Taidan nostaa hintaa...

Putkimies otti järvenpäässä 80.60€ / Tunit parivuotta sitten. Oli pakko ottaa, kun kaikilla sama hinta ja lämmin vesi talosta loppu.

Ja sen koneena on Hiace. Takuulla halvempi kun mun Honda.

Taidan lopettaa tältä erää. Alkuperäinen kysymys taisi olla kuitenkin tuntihinnan arvuuttelu. Sen kerroin ja sen olen laskuttanut ja lasku maksettu.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
motocoyote
Tracks

Niin, voihan tuota hintaa selittää monella tavalla, mutta ei se siltikään poista sitä tosiasiaa että mun mielestä tuntihinnan ja työn tulosten on oltava edes jossain suhteessa toisiinsa.
Mönkijän kohdalla 68€/tunti ei edelleenkään ole missään suhteessa tulokseen, ei kuljetus eikä auraushommissa, eikä se suhde parane yhtään vaikka tästä asiasta kuinka tingataan.
Mönkkärillä kun sitä aikaa tuhraantuu helposti päivä tyhjänpäiväseenkin hommaan.

Mitä se taas kertoo mönkijästä työkoneena?
Yksinkertaisesti sen, että mönkijä on työhommiin täysi lelu.
Roosa999 kirjoitti:68€ rupeaa tuntumaan halvalta. Taidan nostaa hintaa...

Putkimies otti järvenpäässä 80.60€ / Tunit parivuotta sitten. Oli pakko ottaa, kun kaikilla sama hinta ja lämmin vesi talosta loppu.

Ja sen koneena on Hiace. Takuulla halvempi kun mun Honda.

Taidan lopettaa tältä erää. Alkuperäinen kysymys taisi olla kuitenkin tuntihinnan arvuuttelu. Sen kerroin ja sen olen laskuttanut ja lasku maksettu.
No just, jo on taksat.
Rööriroopet ovat mielessään sekoittaneet vähän niinku jälkijunassa eurot markkoihin :mrgreen:

Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
harmaasuolattu
2WD
Mönkijä:: Suzuki 700

Viesti Kirjoittaja harmaasuolattu »

Juuri ei näin; hankintahintakin on yhdyssana... mutta antaa olla. Sen kun kirjoitatte päin prinkkalaa piruuttanne, tietämättömyyttänne tai vahingossa.

Nimimerkille motocoyote: varsinainen pointtini oli se, jonka kerroin aluksi; vertailukohtana tulee olla mönkijän vuokraaminen. Ota mieluummin siihen kantaa.
Kuralätäköt on tarkoitettu vaippaikäisille.
Jere itte
Tracks

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Kyllä mun pitää olla aikalailla Roosan kanssa tässä samoilla linjoilla tuon tuntihinnan kanssa. Mettäkoneilla on niin moni ajanut ittensä konkurssiin että turhat lörpöttelyt menee toisesta sisään ja toisesta ulos. Sama koskee rekkoja, kaivureita, traktoreita ja jotakuinkin kaikkea yrittämistä paitsi maataloutta. Aina löytyy joku joka ajaa halvemmalla kuin muut, se on nähty ja koettu. Mä olen koittanut pitää järkevää tuntihintaa kaikessa mitä teen, ja olen asiakkailleni perustellut sen sillä että mulla ei lue takissa KELA eikä tallin katolla SOSSU. Hyväntekeväisyyttä ja hintojenpoljentaa eivät harrasta yleensä muut, kuin sellaiset joilla on pakottava tarve saada edes jotakin tekemistä että saisi laskut maksettua.
Edellisissä työpaikoissani kun olen muutamia tarjouskilpailuja joutunut setvimään, niin koskaan ei ole halvin tarjous voittanut, vaan sellainen mikä on järkevästi hinnoiteltu koneisiin ja kuskin kokemukseen nähden. Ei meinaan ole ihan 1 eikä 5 kertaa kun se halvimman tarjouksen tehnyt vetää kupit nurin kesken urakkaa tai tulee jotakin muuta kommervenkkiä kun on rahat loppu tms ja sitten saa etsiä jostakin korvaavaa urakoitsijaa. Ja sakkoahan on aivan turha koittaa periä jos ei toisella enää ole mitään mistä sen maksaisi...

Pointtini on se, että oikein hinnoiteltu taksa takaa asiakkaan näkökulmasta riittävän toimitusvarmuuden. Liikaa ei kannata maksaa, mutta liian halpa hintakaan ei houkuta, kun halpaa ja hyvää harvoin saa samaan pakettiin. Eikä ilmaisia lounaita ole.
Eli: kun maksaa yrittäjälle (kaivuri/metsäkone/rekka/whatever) järkevän taksan voi olla varma siitä että hän saa siitä sen verran riittävän toimeentulon, että työmotivaatio ja asenne on kohdallaan. Ja kun katselee paikallisia yrittäjiä, niin kyllä ne älykkäästi itsensä hinnoitelleet kaverit vaan ajaa vuodesta toiseen. Halvan taksan miehet eivät, eikä liioin liian tyyriiksi itsensä hinnoitelleet.

Eipä siinä, ei se mullakaan aina helppoa ole, mutta toimeen on tultu ja leivän päällä on yleensä muutakin kuin kevyt levi ja ylähuuli kun oikein välillä rypistää.
l Kipu on vain tunne l
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jaaha, täällä on etelä/pohjoinen sisällissota käynnissä hinnoittelun osalta...

Eli meillä on kaksi sorvia tallilla käytössä, toisen kärkiväli on 500mm ja toisessa 2000mm, koneissa on kokoeroa kuin ruohonleikkurilla ja traktorilla.

Kun joku tulee pyytämään sorvausta niin sanonko että pikkusorvilla tehdään 20€ tunti kun sillä ei oikeesti voi tehdä mitään kunnon hommia, on sellainen lelu kun on noin pienikin, näpertelyyn ja leikkimiseen tarkoitettu?

Kun laitetaan iso kone käyntiin niin sitten voikin hinnan nostaa 100€/h kun se on iso ja komee kone, pelkkä käyntiääni kertoo että kerpele kun on kallista pyörittää moista helvetinkonetta?

Kyllä se on pojat niin että oikea kone oikeaan paikkaan ja oikealla hinnalla. Mönkijällä on ollut jokunen keikka ja tuntihinta 50-60€/h pärstästä riippuen. Se nyt on vaan niin että täällä ei tehdä moinessakaan paikassa isolla harvesterilla yhtään mitään joten on aivan turha jankuttaa mönkijän ja mettäkoneen kustannustehokkuutta.

Sen verran on vapaa aika noussut arvoon että en nosta persettä sohvalta jos en vapaa-ainaka tehdystä työstä saa näppiin vähintään 30€, siihen kone/polttoainehinnat päälle, plus mahdolliset matkat/safkat niin tosiaan se 60€ ei ole edes kova hinta. Seuraavan kerran kun tulee keikka niin palkkaan MotoC:n hommiin hänen omalla mönkijällään 20€/h, veloitan pokalta 60€/h ja pötköttelen sohvalla perheen kanssa ja katotaan leffaa.

Se nyt vaan saattaa tuntua kalliilta jos ei ole tottunut rahaa käsittelemään.
Kylätason mönkijäkuski
motocoyote
Tracks

Koheltaja kirjoitti:Jaaha, täällä on etelä/pohjoinen sisällissota käynnissä hinnoittelun osalta...

Eli meillä on kaksi sorvia tallilla käytössä, toisen kärkiväli on 500mm ja toisessa 2000mm, koneissa on kokoeroa kuin ruohonleikkurilla ja traktorilla.

Kun joku tulee pyytämään sorvausta niin sanonko että pikkusorvilla tehdään 20€ tunti kun sillä ei oikeesti voi tehdä mitään kunnon hommia, on sellainen lelu kun on noin pienikin, näpertelyyn ja leikkimiseen tarkoitettu?

Kun laitetaan iso kone käyntiin niin sitten voikin hinnan nostaa 100€/h kun se on iso ja komee kone, pelkkä käyntiääni kertoo että kerpele kun on kallista pyörittää moista helvetinkonetta?
Tämä on aivan eri asia kuin mönkijä vs. työkone.
Hyvällä pikkusorvilla voi tehdä pienempiä osia, kun taas isommalla tehdään isompia palikoita. Kummallekkin sorville on mahdollista saada käyttöaste kuntoon, koska työhön, esim. 50mm tapin sorvaukseen kuluva aika ei hyvällä pikkusorvilla ole se kummempi kuin isommallakaan sorvilla.

Jos sorveihin rinnastetaan mönkijä vs. traktori, niin jos traktori on se 2000mm kärkivälin sorvi, niin mönkijän voin rinnastaa työtehokkuuden perusteella lähinnä kiinalaiseen pöytäsorviin 250 watin moottorilla, jolla vedetään max. ½mm lastua kerrallaan mustasta tangosta.

Mitä veikkaat, kummalta koneelta haluaisin ostaa aikaa esimerkiksi 50mm, tai 20mm tapin tekoon, jos tuntihinta on sama, ja toisella sorvilla se tappi tulee vartissa, ja toisella sitä hierotaan 3 tuntia?
Koheltaja kirjoitti: Kyllä se on pojat niin että oikea kone oikeaan paikkaan ja oikealla hinnalla. Mönkijällä on ollut jokunen keikka ja tuntihinta 50-60€/h pärstästä riippuen. Se nyt on vaan niin että täällä ei tehdä moinessakaan paikassa isolla harvesterilla yhtään mitään joten on aivan turha jankuttaa mönkijän ja mettäkoneen kustannustehokkuutta.
Kuten olen sanonut, niin tyhjänpäiväsiin näpertelyihin mönkijä sopii (yhtälailla kuin se kiinalainen pöytäsorvi), esimerkiksi muutaman puun poistoon puistosta. Silti se 50-60€ tunti on sen verran kova hinta lelun tuntipalkaksi että jäis helposti palkkaamatta. Pitää siinä pienessäkin työssä tulosta tulla.
Koheltaja kirjoitti: Sen verran on vapaa aika noussut arvoon että en nosta persettä sohvalta jos en vapaa-ainaka tehdystä työstä saa näppiin vähintään 30€, siihen kone/polttoainehinnat päälle, plus mahdolliset matkat/safkat niin tosiaan se 60€ ei ole edes kova hinta. Seuraavan kerran kun tulee keikka niin palkkaan MotoC:n hommiin hänen omalla mönkijällään 20€/h, veloitan pokalta 60€/h ja pötköttelen sohvalla perheen kanssa ja katotaan leffaa.

Se nyt vaan saattaa tuntua kalliilta jos ei ole tottunut rahaa käsittelemään.
Tulokseen suhteutettuna se on todellakin kallis tuntipalkka.
Ei tarvi kummoisesta hommasta olla kysymys kun vaaka kallistuu jo siihen suuntaan että tulee halvemmaksi ostaa itselle mönkijä tarvittavilla varusteilla, tehdä askareet itse ja myydä se mönkijä vaikka viikon päästä pois samalla rahalla millä itse sen osti.

Löytyyhän tästä maailmasta ihmisiä jotka nielevät roskapostien lupaukset laihtumisesta ja paremmasta elämästä, miksei siis ihmisiä jotka ostavat mönkijän töihin. Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään, en niele roskapostien lupauksia, enkä osta ketään leikkimään mönkijällä.
Jere itte kirjoitti:Kyllä mun pitää olla aikalailla Roosan kanssa tässä samoilla linjoilla tuon tuntihinnan kanssa. Mettäkoneilla on niin moni ajanut ittensä konkurssiin että turhat lörpöttelyt menee toisesta sisään ja toisesta ulos. Sama koskee rekkoja, kaivureita, traktoreita ja jotakuinkin kaikkea yrittämistä paitsi maataloutta. Aina löytyy joku joka ajaa halvemmalla kuin muut, se on nähty ja koettu.
Niinhän se on. Yrittäjiä kun tuppaa olemaan sen verran paljon, ja töitä kun on vain rajallisesti. Työkoneiden taksat ovat vuosien saatossa vakiintuneet melko lailla siihen mikä on kohtuullista kummallekkin osapuolelle, tarjontaa on paljon --> liian halvalla yrittävät ovat karsiutuneet pois ja karsiutuvat tulevaisuudessakin. Samaten liian kovasti itsensä hinnoitelleet ovat joutuneet tiputtamaan hintoja, tai ovat laittaneet luukut kiinni kun eivät ole saaneet töitä (kyseinen ryhmä lie kuitenkin vähemmistöä).
Sille työkoneen palkkaavalle tyypille on iso merkitys siinä minkälainen jälki tulee ja kuinka nopeasti homma toimii, viidakkorumpu kuuluu kauas ja muutaman kerran tyhjästä laskuttaneen on melko hankala löytää töitä.
Jere itte kirjoitti: Mä olen koittanut pitää järkevää tuntihintaa kaikessa mitä teen, ja olen asiakkailleni perustellut sen sillä että mulla ei lue takissa KELA eikä tallin katolla SOSSU. Hyväntekeväisyyttä ja hintojenpoljentaa eivät harrasta yleensä muut, kuin sellaiset joilla on pakottava tarve saada edes jotakin tekemistä että saisi laskut maksettua.
Näinhän se toimii... Ihmettelen vain mistä löytyy niin paljon höynäytettäviä että 60++€ tuntihintaa pääsee mönkijällä laskuttamaan...
Jere itte kirjoitti: Edellisissä työpaikoissani kun olen muutamia tarjouskilpailuja joutunut setvimään, niin koskaan ei ole halvin tarjous voittanut, vaan sellainen mikä on järkevästi hinnoiteltu koneisiin ja kuskin kokemukseen nähden. Ei meinaan ole ihan 1 eikä 5 kertaa kun se halvimman tarjouksen tehnyt vetää kupit nurin kesken urakkaa tai tulee jotakin muuta kommervenkkiä kun on rahat loppu tms ja sitten saa etsiä jostakin korvaavaa urakoitsijaa. Ja sakkoahan on aivan turha koittaa periä jos ei toisella enää ole mitään mistä sen maksaisi...
Onhan näitä nähty. Aika paljon on sitten niitäkin joiden "yrittäminen" perustuu siihen että jätetään laskut maksamatta..
Jere itte kirjoitti: Pointtini on se, että oikein hinnoiteltu taksa takaa asiakkaan näkökulmasta riittävän toimitusvarmuuden. Liikaa ei kannata maksaa, mutta liian halpa hintakaan ei houkuta, kun halpaa ja hyvää harvoin saa samaan pakettiin. Eikä ilmaisia lounaita ole.
Mönkijän kohdalla toimitusvarmuudesta lienee turha puhua...
Ainakin se toimitus kestää ja kestää, jos ei muuta... :mrgreen:

Mutta noinhan se on, ja sen maksajan pitää saada rahoilleen vastinettakin. Mönkijällä sen vastineen tarjoaminen on melko hankalaa, 60++€ tuntihinnalla.
Jere itte kirjoitti: Eli: kun maksaa yrittäjälle (kaivuri/metsäkone/rekka/whatever) järkevän taksan voi olla varma siitä että hän saa siitä sen verran riittävän toimeentulon, että työmotivaatio ja asenne on kohdallaan. Ja kun katselee paikallisia yrittäjiä, niin kyllä ne älykkäästi itsensä hinnoitelleet kaverit vaan ajaa vuodesta toiseen. Halvan taksan miehet eivät, eikä liioin liian tyyriiksi itsensä hinnoitelleet.

Eipä siinä, ei se mullakaan aina helppoa ole, mutta toimeen on tultu ja leivän päällä on yleensä muutakin kuin kevyt levi ja ylähuuli kun oikein välillä rypistää.
Näinhän se on...

Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Okei, tehdään sitten se suora kysymys, kun seuraavan kerran mulle tulee kömpijäkeikka saareen puun ajoon niin tuletko ajamaan puita sieltä pois 20€/h omalla kömpijälläsi, kyse on n.10-16h keikasta? Isommalla koneella sinne ei ole mitään asiaa jäätilanteen ja ahtaiden paikkojen takia joten et pääse Ponssella hommiin tällä kertaa.

Oletan että vastauksesi on myöntävä.
Kylätason mönkijäkuski
motocoyote
Tracks

Koheltaja kirjoitti:Okei, tehdään sitten se suora kysymys, kun seuraavan kerran mulle tulee kömpijäkeikka saareen puun ajoon niin tuletko ajamaan puita sieltä pois 20€/h omalla kömpijälläsi, kyse on n.10-16h keikasta? Isommalla koneella sinne ei ole mitään asiaa jäätilanteen ja ahtaiden paikkojen takia joten et pääse Ponssella hommiin tällä kertaa.

Oletan että vastauksesi on myöntävä.
Jos mökkisi on täällä Torniossa, niin mikä ettei.

Tosin, täälläpäin nuo jäät yleensä kantavat traktorin, joten mitä luultavammin sen homman vie joku traktorikuski tuplahinnalla. Aikaa sillä traktorikuskilla luultavasti menee siihen samaan hommaan viidesosa siitä mitä mönkijällä.

Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Vastaa Viestiin