Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä
Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä
Hidas kun olen, niin edelleen etupään lukoista:
Mönkijässä normaali tilanne on kai se, että takapäässä on joko jäykkä akseli tai kiinteä lukko myös erillisjousitetuissa (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) ja etupäässä on tasauspyörästä joko lukolla tai ilman. Ja etu- ja takapään välillä on myös ns. kiinteä voimansiirto?
Pelkän etutasauspyörästön kanssahan vain ns. helpompi etupyörä vetää ja vetävä pyörä muuttuu sen mukaan millainen pito pyörillä on. Voiman jakaantumista voidaan tasata vähäisessä määrin kitkalukolla.
Kiinteän (mekaanisen / sähköisen) etulukon tapauksessa taas yhteys pyörien välillä on tosiaan kiinteä, ts. molemmat etupyörät pyörivät jatkuvasti samalla nopeudella, ja koska etu- ja takapään välillä voimaa jaetaan myös kiinteästi, niin kaikki neljä pyörää vetävät tällöin jatkuvasti samalla nopeudella?
Nyt taas mun vähäinen käytännön kokemus tämän Canan kanssa osoitti, että esim. tasakaasulla hangessa jumittaessa, molemmat takapyörät vetävät tasaisesti, mutta etupyörien veto on nykivää. Siis kun etupyöriä katsoo, niin ne eivät pyöri tasaisesti vaan molemmat pyörähtävät aina vähän (1/4 - 1/2 kierrosta) ja hidastavat/pysähtyvät välillä. Mun vähäisellä ymmärryksellä tämä tarkoittaa sitä, että joko lukko "luistaa" koko ajan (= ei ole 100%) ja tasauspyörästö jakaa voimaa vuorotellen pyörille tai lukko putoaa aina välillä pois päältä.
Tämä Canan viskolukkohan vaatii käsittääkseni pyörimisnopeuden eroa pysyäkseen päällä, eli itse olen kallistunut sen selityksen suuntaan, että kun hangessa laite kantaa pohjastaan ja molempien etupyörien pito on vähäinen, niin lukon ottaessa kiinni molemmat etupyörät lähtevät heti pyörimään samalla nopeudella, jolloin lukko alkaa hetkellisesti luistaa ottaakseen uudelleen kiinni taas kun pyörimisnopeuksien ero kasvaa. Ja niin edelleen. MIkä taas aiheuttaa epätasaisen vedon etupyörille ja mahdollisesti voimistaa voimansiirron välyksistä johtuvaa hakkaamista.
Vai pystyykö joku antamaan tähän paremman selityksen? Ja se perinteinen, eli onko mielestänne kyseessä vika vai ominaisuus? (En yritä dissata Canaa, ihan vakavissaan kyselen, että pitäisikö tuosta olla myyjään yhteydessä kun takuunalainen kampe on kyseessä, vai onko tähän vain tyydyttävä?)
Mönkijässä normaali tilanne on kai se, että takapäässä on joko jäykkä akseli tai kiinteä lukko myös erillisjousitetuissa (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) ja etupäässä on tasauspyörästä joko lukolla tai ilman. Ja etu- ja takapään välillä on myös ns. kiinteä voimansiirto?
Pelkän etutasauspyörästön kanssahan vain ns. helpompi etupyörä vetää ja vetävä pyörä muuttuu sen mukaan millainen pito pyörillä on. Voiman jakaantumista voidaan tasata vähäisessä määrin kitkalukolla.
Kiinteän (mekaanisen / sähköisen) etulukon tapauksessa taas yhteys pyörien välillä on tosiaan kiinteä, ts. molemmat etupyörät pyörivät jatkuvasti samalla nopeudella, ja koska etu- ja takapään välillä voimaa jaetaan myös kiinteästi, niin kaikki neljä pyörää vetävät tällöin jatkuvasti samalla nopeudella?
Nyt taas mun vähäinen käytännön kokemus tämän Canan kanssa osoitti, että esim. tasakaasulla hangessa jumittaessa, molemmat takapyörät vetävät tasaisesti, mutta etupyörien veto on nykivää. Siis kun etupyöriä katsoo, niin ne eivät pyöri tasaisesti vaan molemmat pyörähtävät aina vähän (1/4 - 1/2 kierrosta) ja hidastavat/pysähtyvät välillä. Mun vähäisellä ymmärryksellä tämä tarkoittaa sitä, että joko lukko "luistaa" koko ajan (= ei ole 100%) ja tasauspyörästö jakaa voimaa vuorotellen pyörille tai lukko putoaa aina välillä pois päältä.
Tämä Canan viskolukkohan vaatii käsittääkseni pyörimisnopeuden eroa pysyäkseen päällä, eli itse olen kallistunut sen selityksen suuntaan, että kun hangessa laite kantaa pohjastaan ja molempien etupyörien pito on vähäinen, niin lukon ottaessa kiinni molemmat etupyörät lähtevät heti pyörimään samalla nopeudella, jolloin lukko alkaa hetkellisesti luistaa ottaakseen uudelleen kiinni taas kun pyörimisnopeuksien ero kasvaa. Ja niin edelleen. MIkä taas aiheuttaa epätasaisen vedon etupyörille ja mahdollisesti voimistaa voimansiirron välyksistä johtuvaa hakkaamista.
Vai pystyykö joku antamaan tähän paremman selityksen? Ja se perinteinen, eli onko mielestänne kyseessä vika vai ominaisuus? (En yritä dissata Canaa, ihan vakavissaan kyselen, että pitäisikö tuosta olla myyjään yhteydessä kun takuunalainen kampe on kyseessä, vai onko tähän vain tyydyttävä?)
---------------------------
Yamaha BW 200 1985
Yamaha BW 200 1985
Olisiko kuitenkin niin, että ne vetävät kyllä nykien, mutta keskenään samalla vauhdilla? Itse järkeilisin asiaa näin, että koko etupää hyppii laitteen lyhyen akselivälin ja koko etupyörien voimansiirtoketjun välysten takia. En mene vannomaan mutta olen käsittänyt lukon kytkeytyvän pyörimisnopeuserosta ja pysyvän kytkettynä niin kauan kun veto on päällä. Kokemusta on esim pienestä traktorista, jossa ilman lukkoa pahassa paikassa pyörät herkästi alkavat sutia vuorotellen ja silloin koko laite keikkuu melkoisesti joka ennestään pahentaa tilannetta kun molemmat pyörät menettävät vuorotellen pidon. Ainakaan oma mönkijäni ei keiku yhtään, pystysuunnassa keula kyllä hyppii.artoav kirjoitti:Siis kun etupyöriä katsoo, niin ne eivät pyöri tasaisesti vaan molemmat pyörähtävät aina vähän (1/4 - 1/2 kierrosta) ja hidastavat/pysähtyvät välillä.
Mielestäni kyseessä on ominaisuus joka riivaa jossain määrin kaikkia mönkijöitä. Lyhyitä kun ovat.
-
- Tracks
Välillä olis kyllä hyvä olla kommentoimatta, mutta harvoin mieleni maltanATC kirjoitti:Käyhän Janne välillä päristelemässä niin kyllä se siittä helpottaa.Janne 450R kirjoitti:Teillä on hauskat jutut ku kovasti "omaanne" puolustatte, eihän siinä nyt mitään väärä toki ole.Koheltaja kirjoitti:Voimansiirron kulumisia en ajattele, käyttöä varten nämä laitteet on tehty ja voimansiirtoon kohdistuvat rasitukset on otettu huomioon jo suunnittelupöydällä, näin ainakin Can-Amissa.
Tämähän oli mm. merkki mikä tuo koneet "valmiina" markkinoille, samalla tavalla näissä kuitenkin vetarit paukkuu ku muillakin![]()
Kuka tekis mönkivän kansan kommenteista vitsikirjan? Nimi vois olla saviset jutut

Taidan tästä lähteä "poluille" ja voitte poistaa mun joutavat höpinät tästä topikista... Lepo vaan

- ATC
- Koheltaja (r)
- Mönkijä:: Maatalous traktori
artoav kirjoitti:Hidas kun olen, niin edelleen etupään lukoista:
Pystyy.

Muutaman hetken perästä se tapahtuu itsestään eikä muunlaista ajotapaa muista olleenkaan.
Tai sitten sitä vaan ei opi ja vaihtaa manuaalilukkoiseen, onneksi markkinoilta löytyy laite jokaisen ja jokaiseen tarpeeseen.

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- ATC
- Koheltaja (r)
- Mönkijä:: Maatalous traktori
Janne kirjoitti :Välillä olis kyllä hyvä olla kommentoimatta, mutta harvoin mieleni maltan
Taidan tästä lähteä "poluille" ja voitte poistaa mun joutavat höpinät tästä topikista... Lepo vaan
Sama juttu rahikaisella heh

Sama juttu rahikaisella heh

¤VETERAANIT¤
Tämän olen tiennyt kyllä jo aiemminkin, ja kuten kerroin niin tuossa tapauksessa nimenomaan pidin kaasun tasaisena ja ajoin syvässä hangessa, jossa laite eteni juuri ja juuri niin, että pyörät jauhoivat tyhjää jatkuvasti. Tästä huolimatta etupyörien veto oli nykivää, siis ihan silmällä katsoen. Ja aiemmin ehdotettuihin voimansiirron välyksiin nykimisen aiheuttajana en usko, koska aivan samalla tavalla voimansiirrossa on välyksiä on myös takapyöriin, jotka vetivät tasaisesti.ATC kirjoitti:Pidä veto tasaisena niin voit uskoa että kyllä se lukko pitää eikä luista.
Yamaha BW 200 1985
Yamaha BW 200 1985
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Palataas asiaan.
Samaan tapaan nykii siis Honda 420 FE palalukolla ja FA Detroitilla. Myös Yamaha teki samaa lukolla ja ilman. Olen edelleen välyksien ja etuvetareiden jouston kannalla.
Samaan tapaan nykii siis Honda 420 FE palalukolla ja FA Detroitilla. Myös Yamaha teki samaa lukolla ja ilman. Olen edelleen välyksien ja etuvetareiden jouston kannalla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Aivan samalla tavalla, paitsi että vaihdelaatikossa on ennen etukardaania se pulikka joka kytkee nelivedon ja sitten siellä etuperässä on ihan oikea tasauspyörästö pikkuisine rattaineen, takana pelkkä kulmavaihde. Isoja ne välykset ei noissa ole, mutta silti sitä kokonaisuudessa on enemmän kuin takapyörillä. Muutenkin etu- ja takapyörät ovat varsin erilaisessa asemassa, kun kone kerran pyrkii kulkemaan eteenpäin.artoav kirjoitti:Ja aiemmin ehdotettuihin voimansiirron välyksiin nykimisen aiheuttajana en usko, koska aivan samalla tavalla voimansiirrossa on välyksiä on myös takapyöriin, jotka vetivät tasaisesti.
Tarvitaan kanaseen napaperä niin loppuu tommoset. Oishan se tietysti kallis, painava, huono nopeessa ajossa... :]
Kaasun lisääminen auttaa moniin ongelmiin, kuten täällä sanottu.
Sillä saan tuon mainitun etupään yhtäaikasen pompotuksen pois ja samaten etupään vuoronperään tapahtuvan "askeltamisen" kun tuo oman -07 lukko vaatii useamman kierroksen, että ottaa kiinni.
Eli hanaa siis, niin murheet unohtuu ellei löydä itseään puusta tms. :]
Kaasun lisääminen auttaa moniin ongelmiin, kuten täällä sanottu.
Sillä saan tuon mainitun etupään yhtäaikasen pompotuksen pois ja samaten etupään vuoronperään tapahtuvan "askeltamisen" kun tuo oman -07 lukko vaatii useamman kierroksen, että ottaa kiinni.
Eli hanaa siis, niin murheet unohtuu ellei löydä itseään puusta tms. :]
Ok, lopputulemana siis on, ettei ole vika vaan ominaisuus tämäkin, jos tekee samaa muillakin kuin viskolukolla.
Ei muuta kuin ajamaan ja keräämään lisää kokemuksia.
Ei muuta kuin ajamaan ja keräämään lisää kokemuksia.
Yamaha BW 200 1985
Yamaha BW 200 1985
Sen verran voisi vanhaa ketjua vielä herätellä, että nyt se sitten on tehty mitä tuolla eräässä toisessa ketjussa jossain välissä uhkailin, eli Outti lähti tänään uudelle, onnelliselle (toivottavasti) omistajalle. Johan se ehti mulla ollakin melkein 7kk.
Näistä olen aiemmin kirjoitellut jo pitkästi, mutta kaiken kaikkiaan kyse oli siitä, että en oikein koko aikana päässyt ajoltaan sinuiksi tämän laitteen ja sen ominaisuuksien kanssa, joten päädyin siihen että Cananen saa mennä ja itse jatkan vihreämmän laitumen etsimistä. Periaatteessahan Cana toimi toki hyvin, teknisiä murheita ei ollut (kuten ei puoli vuotta vanhassa saakaan olla) ja syyt sen hukkaamiselle olivat selkeästi enemmän fiilispohjaisia. Harrastuksesta kun kuitenkin on kyse, niin se miltä homma tuntuu on merkittävää. Kiitokset vielä kuitenkin muille Canahemmoille asiallisista vastauksista tyhmiin kysymyksiin.
Enkä minä toki täältä Sammysta ole mihinkään menossa, palataan ehkä syksymmällä asiaan tuolla Hondapalstan puolella

Näistä olen aiemmin kirjoitellut jo pitkästi, mutta kaiken kaikkiaan kyse oli siitä, että en oikein koko aikana päässyt ajoltaan sinuiksi tämän laitteen ja sen ominaisuuksien kanssa, joten päädyin siihen että Cananen saa mennä ja itse jatkan vihreämmän laitumen etsimistä. Periaatteessahan Cana toimi toki hyvin, teknisiä murheita ei ollut (kuten ei puoli vuotta vanhassa saakaan olla) ja syyt sen hukkaamiselle olivat selkeästi enemmän fiilispohjaisia. Harrastuksesta kun kuitenkin on kyse, niin se miltä homma tuntuu on merkittävää. Kiitokset vielä kuitenkin muille Canahemmoille asiallisista vastauksista tyhmiin kysymyksiin.
Enkä minä toki täältä Sammysta ole mihinkään menossa, palataan ehkä syksymmällä asiaan tuolla Hondapalstan puolella

Yamaha BW 200 1985
Yamaha BW 200 1985