Trapperissa ilmenneitä vikoja
- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Olisko vaihde ollut vain osittain päällä jos korjautui kun laitoit vaihteen uudestaan päälle.
Lataus säädin bensa hanan puoleisen takarengaan ja lokasuojan välissä, musta mötikkä johon tulee liitin kiinni.
Takuuseen pitäsi mennä jos rikki. Taitaa noissa orgis säätimissä olla joku huono komponetti. Tarkista akun neste määrä, ettei ole kuivana ja siksi säädin hajonnut.
Lataus säädin bensa hanan puoleisen takarengaan ja lokasuojan välissä, musta mötikkä johon tulee liitin kiinni.
Takuuseen pitäsi mennä jos rikki. Taitaa noissa orgis säätimissä olla joku huono komponetti. Tarkista akun neste määrä, ettei ole kuivana ja siksi säädin hajonnut.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

-
- 6WD
- Viestit: 511
- Liittynyt: 23 Touko 2006 20:17
- Mönkijä:: EXTrapper 700xl tl
- Paikkakunta: Turku
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Oisko tuo variaattorin yks-suuntalaakeri sanomassa sopimuksensa irti,mullakin se hajos ja piti aikas karmeaa ääntä.Mikse kirjoitti:Tänään kun tein lumitöitä niin pakitin lumikasan päälle ja meinasi mönkkä jäädä jumiin. Sitten alkoi kuulua kauheeta rohinaa ja jonkin hihnan ulinaa ja näytti, ettei etupyörillä olisi ollut vetoja. Säihkädin että nyt hajosi jotain oleellista ja kallista voimansiirrosta. Vika poistui, kun käytin vaihteen vapaalla. Mikä tuon aiheutti ja pitäisikö huolestua? Joskus muulloinkin oireillut samantapaisesti kun on meinannut jäädä maastossa jumiin.
AJA MÖNKIJÄLLÄ NIIN EI TARVITSE KATUA!
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX Kymco MXU 250 -06 (MYYTY),EX Trapper XL700 M TL (myyty)
http://www.youtube.com/mikovaful
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX Kymco MXU 250 -06 (MYYTY),EX Trapper XL700 M TL (myyty)
http://www.youtube.com/mikovaful
- Mikse
- 4WD
- Viestit: 224
- Liittynyt: 25 Marras 2007 21:02
- Mönkijä:: Loppuun ajettu Räpperi 700
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Se voipi hyvinkin olla mahdollista, koska variaattori pitää jonkinasteista rohinaa. Kellään tietoa minkä hintainen variaattoriremppa mahtaisi olla jos sieltä vaihtaa kaikki kulutusosat?mikkis kirjoitti:Oisko tuo variaattorin yks-suuntalaakeri sanomassa sopimuksensa irti,mullakin se hajos ja piti aikas karmeaa ääntä.
- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Toi yksi suunta laakeri muistaakseni toimii myös kun mönkijä jarruttaa kun kaasun löysää, jos tuntuu ettei moottori jarrutus hiljennä vauhtia niin laakeri voi olla rikki.
Kulutus tavaraa kai pitemmän päälle kun enemmän kilsoja mittarissa. Pakkasella voi muuten vain jumittaa variaattori, kun suomessa on niin kylmä .....
Kulutus tavaraa kai pitemmän päälle kun enemmän kilsoja mittarissa. Pakkasella voi muuten vain jumittaa variaattori, kun suomessa on niin kylmä .....
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- Mikse
- 4WD
- Viestit: 224
- Liittynyt: 25 Marras 2007 21:02
- Mönkijä:: Loppuun ajettu Räpperi 700
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
No siinä tapauksessa yksisuuntalaakeri toimii kun tuo moottorijarrutuskin toimii.Toi yksi suunta laakeri muistaakseni toimii myös kun mönkijä jarruttaa kun kaasun löysää
Miten tuo 4x4 systeemi on rakennettu eli miten voima siirretään etupyörille? Kuten aiemmin mainitsin niin vika hetkellä näytti, että takapyörät pyörivät, mutta eturenkaat eivät, vaikka neliveto oli kytketty. <- En tosin ole ihan 100% varma, että näin oli kun siinä penkassa vaihtelin nelikkoa pois päältä/päälle ja siinä samalla kurkin renkaisiin..
- jarski61
- 4WD
- Viestit: 178
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 11:41
- Mönkijä:: Trapper 700XL TL -09
- Paikkakunta: Seinäjoki - Helsinki
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Voisi olla sitä, että neliveto ei ollut vielä täysin kytkeytynyt päälle vaan oli ns. huulilla, josta rusahdus kuului. Periaatteessa nelivedon voi kytkeä päälle lennostakin, mutta silloin on etu- ja takapyörien syytä pyöriä samaa vauhtia, muutoin saattaa kuulua ei-toivottuja ääniä. Ja silloin rikkoutumisen riskikin on olemassa.
Tänään kun Trapperi oli seisonut ainakin kuukauden, niin ei tahtonut millään käynnistyä. Meinasin jo luovuttaa, kun sitten lähti yskien käyntiin. Sain lumityöt tehtyä, mutta kone ei käy kunnolla vaan yskähtelee tai ennemminkin aivastelee eikä suostu käymään tyhjäkäyntiä sammumatta. Kokeilin sytytystulpankin vaihtaa, mutta ei vaikutusta. Täytyy ensi kerralla viedä "tuoretta" bensaa tankkiin. Voisiko vesi bensan seassa aiheuttaa tuollaista? Sähköongelma se ainakin voisi olla, mutta en tiedä mistä alkaisin etsimään vikaa, kun tulppa oli ok. Vara-cdi-boksiakaan kun ei ole, että sen voisi kokeilla vaihtaa... Täysin kunnossa kone oli kun sen viimeksi noin kuukausi sitten sammutin
Tänään kun Trapperi oli seisonut ainakin kuukauden, niin ei tahtonut millään käynnistyä. Meinasin jo luovuttaa, kun sitten lähti yskien käyntiin. Sain lumityöt tehtyä, mutta kone ei käy kunnolla vaan yskähtelee tai ennemminkin aivastelee eikä suostu käymään tyhjäkäyntiä sammumatta. Kokeilin sytytystulpankin vaihtaa, mutta ei vaikutusta. Täytyy ensi kerralla viedä "tuoretta" bensaa tankkiin. Voisiko vesi bensan seassa aiheuttaa tuollaista? Sähköongelma se ainakin voisi olla, mutta en tiedä mistä alkaisin etsimään vikaa, kun tulppa oli ok. Vara-cdi-boksiakaan kun ei ole, että sen voisi kokeilla vaihtaa... Täysin kunnossa kone oli kun sen viimeksi noin kuukausi sitten sammutin

- Mikse
- 4WD
- Viestit: 224
- Liittynyt: 25 Marras 2007 21:02
- Mönkijä:: Loppuun ajettu Räpperi 700
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Tuota nelivedon toimintaa tuossa yritin kalastella, eli etupää kytkeytyy ratasten avulla_ko? Onko siellä mitään hihnaa? Voi olla, että penkkaan peruutettaessa etupää on voinut lipsahtaa pois päältä. Normaalisti vaihteet kyllä toimii sulavasti.jarski61 kirjoitti:Voisi olla sitä, että neliveto ei ollut vielä täysin kytkeytynyt päälle vaan oli ns. huulilla, josta rusahdus kuului. Periaatteessa nelivedon voi kytkeä päälle lennostakin, mutta silloin on etu- ja takapyörien syytä pyöriä samaa vauhtia, muutoin saattaa kuulua ei-toivottuja ääniä. Ja silloin rikkoutumisen riskikin on olemassa.
Mulla on käynnistymisen kanssa ollut ongelmia yli -15C pakkasilla. Vaikka kuinka akussa riittää virtaa niin ei edes lupaa mutta kun laittaa auton sisälämppärin pöhöttämään konetta kohti niin 5min päästä hörähtää hyvin käyntiin. Jarski61: Jos sulla on mahdollisuus saada mopo lämpimään talliin kuivumaan niin saattaa röpötyksetkin helpottaa.
- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Isontakaapa pääsuutin kokoon 160 niin saa tarpeeksi bensaa, jos ette sitä ole vielä tehneet. Omassa isonneettiin myös tyhjä käynti puolen suuttimen kokoa vähän neulalla, tahtoi syleksiä uutena kaasarista takaisin kun tarjosi kaasua, suuntinta isonnettiin hiukan neulalla niin ongelma poistui.( sai liian vähän bensaa kun taka pönttö avarrettiin, putki kun tukittiin niin aina pelasi hyvin, hengitti paremmin avarruksen jälkeen ja tarvitsi lisää bensaa myös tyhjäkäynti piirin puolellakin ) Eipä ole vielä ollut semmoista pakkasta ettei ekalla lähe käyntiin vaikka muutaman viikon on seisonutkin.Liikaa jos pitää ryyppyä täysillä , kone saattaa saada liikaa bensaa lisä reijän kautta ja siksi ei käynnisty.
Ryyppy ensin täysille ja sit puottaa puoleen väliin tai kokonaan pois. Vähän jos virtaa ja huonosti pyörittää konetta, voi kastella tulpan ja siksi ei lähde käyntiin.
Tulpan hattu voisi tietysi kostua ja heittää kipinää vaikka rungoon tai muualle, paitsi tulpalle. Vakio hatut ei varmaan kestä kosteutta hyvin.
Mulla pieni ressu katos, jossa mönkijä niin sanotussa sateen suojassa, ja katkasimet pysyy kuivana, nekin aiheuttaa monesti ongelmia kun kastuvat ja jäätyvät.
Se pitäs pakkasessa ottaa tulppa irti ja tarkistaa tuleeko kunnolla kipinää ja jos tulee niin vika on sit bensan saannissa joko liikaa tai liian vähän.
Mut ei mukava irroitella tulppia kovassa pakkasessa
Ryyppy ensin täysille ja sit puottaa puoleen väliin tai kokonaan pois. Vähän jos virtaa ja huonosti pyörittää konetta, voi kastella tulpan ja siksi ei lähde käyntiin.
Tulpan hattu voisi tietysi kostua ja heittää kipinää vaikka rungoon tai muualle, paitsi tulpalle. Vakio hatut ei varmaan kestä kosteutta hyvin.
Mulla pieni ressu katos, jossa mönkijä niin sanotussa sateen suojassa, ja katkasimet pysyy kuivana, nekin aiheuttaa monesti ongelmia kun kastuvat ja jäätyvät.
Se pitäs pakkasessa ottaa tulppa irti ja tarkistaa tuleeko kunnolla kipinää ja jos tulee niin vika on sit bensan saannissa joko liikaa tai liian vähän.
Mut ei mukava irroitella tulppia kovassa pakkasessa

V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Eikö toi meinaa jo väljää koneen oireita, paljonko kilsoja on takana ? Väljä vehe yleensä lämpimänä lähtee paremmin käyntiin, tarttee lähtiessään enemmän kierroksia kun tiukka kone. Aikoinaan vanha mesessä oli sama oire talvella, aina oltava piuhassa että sen saa käyntiin ja niissähän oli jo lähes miljoona kilsaa mittarissa.Mikse kirjoitti:Tuota nelivedon toimintaa tuossa yritin kalastella, eli etupää kytkeytyy ratasten avulla_ko? Onko siellä mitään hihnaa? Voi olla, että penkkaan peruutettaessa etupää on voinut lipsahtaa pois päältä. Normaalisti vaihteet kyllä toimii sulavasti.jarski61 kirjoitti:Voisi olla sitä, että neliveto ei ollut vielä täysin kytkeytynyt päälle vaan oli ns. huulilla, josta rusahdus kuului. Periaatteessa nelivedon voi kytkeä päälle lennostakin, mutta silloin on etu- ja takapyörien syytä pyöriä samaa vauhtia, muutoin saattaa kuulua ei-toivottuja ääniä. Ja silloin rikkoutumisen riskikin on olemassa.
Mulla on käynnistymisen kanssa ollut ongelmia yli -15C pakkasilla. Vaikka kuinka akussa riittää virtaa niin ei edes lupaa mutta kun laittaa auton sisälämppärin pöhöttämään konetta kohti niin 5min päästä hörähtää hyvin käyntiin. Jarski61: Jos sulla on mahdollisuus saada mopo lämpimään talliin kuivumaan niin saattaa röpötyksetkin helpottaa.
Etu perä kytkee sähköisesti vedon päälle, ei pitäisi kyllä lähteä pois päältä ennen kuin katkaisimen kautta, tai sit sen oltava rikki tai vetävät pyörät ilmassa. Se hän toimii niin sanottuna 3 vetona ilman sitä lukkoa, eli jos lukko ei päällä. Vuorottelee vetoa molemmilla etusilla riittuen kumpi rengas pitävällä alustalla. Lukko päällä vetää kaikilla, ja sen huomaa kyllä ohjauksessa ei tahdo laite kääntyä kunnolla minne ohjaa ainakaan kovin helposti jyrkemmässä kaarroksessa.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Trapperi ei hajonnut, vaan vissin vaijeri katkesi pusku levyn nosto hommissa. Oli kyllä vinssin alkupää vaijerista tosi ruosteinen, kuulemma vähän kulutus tavaraa auraus hommissa.
Vaijeri joutuu höykkyytykseen kun pusku levyllä puskee, välillä voi olla tiukalla ja taas löysillä tai sit vaan heikouttaa vaijeri katkesi.
Korjaus, metri vaijeria pois ja parilla vaijeri sinkilällä yhteen ja kiristys ja taas pelaa
Vaijeri joutuu höykkyytykseen kun pusku levyllä puskee, välillä voi olla tiukalla ja taas löysillä tai sit vaan heikouttaa vaijeri katkesi.
Korjaus, metri vaijeria pois ja parilla vaijeri sinkilällä yhteen ja kiristys ja taas pelaa

V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Jäätymistä havaittavissa kun pari viikkoa seissyt pakkasessa. Mönkijä vain hurahteli ja pikkuisen aina vaan pyörähteli kun sarttaili. Bensa jäätyi kaasarissa, tai bensa hanalla.
Jään estoa tankkiin ja seuraavana päivänä ongelma oli poistunut. Bensassa suhteellisen paljon vettä ja oktaani luku vain laskee .... varmaan vedellä sitäkin laimennettu lyijyllisestä 99 ... nykyiseksi 95 :seksi
Kohta pitää olla jo bensan lämmitin sähköllä jotta laitteet toimii suomen pakkasilla. Eka kerran trapperille piti lisä virtaa tarjota, jotta sen sai käyntiin.
Vika ei ollut mönkijässä vaan bensassa tällä kertaa.
Jään estoa tankkiin ja seuraavana päivänä ongelma oli poistunut. Bensassa suhteellisen paljon vettä ja oktaani luku vain laskee .... varmaan vedellä sitäkin laimennettu lyijyllisestä 99 ... nykyiseksi 95 :seksi

Kohta pitää olla jo bensan lämmitin sähköllä jotta laitteet toimii suomen pakkasilla. Eka kerran trapperille piti lisä virtaa tarjota, jotta sen sai käyntiin.
Vika ei ollut mönkijässä vaan bensassa tällä kertaa.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- miekin
- Noppeli
- Viestit: 3
- Liittynyt: 10 Helmi 2010 21:59
- Mönkijä:: Trapper 400XL
- Paikkakunta: Ylö Lake City
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Viestiketjua lukiessa en löytänyt ko. vikaa mikä minua tänään kohtasi!! Hankin uuden Trapperin (400XL) enkä päässyt ajamaan METRIÄKÄÄN, kun jäi vaihdekeppi käteen!!!!
Eli koitin ottaa mönkkäriä kärrystä alas kotiin päästyäni, mutta vaihdekeppi ei liikkunut mihinkään vaikka poljin jarrua ja yritin heijata mönkkärii edes takas (jos olis vaihteisto jumissa, kun kuljetuksen ajan oli pakki päällä estääkseni mahd. liikkumisen kuljetuksen aikana peräkärryssä) --> ei auttanu, mutta n.5min. vaihteen siirtämisyrityksen jälkeen kuului rusahdus ja vaihdekeppi oli kuin hallin jalka, eli pyöri ihan ilman mitään vastusta (enkä käyttäny edes voimaa!!).
No otin suojakumin pois ja kas kummaa sieltä löytyikin irtonaisia muoviosia eli vaihdekeppi on metallia ja se "kelkka" tai mikä seny on mihin se keppi tulee kiinni on muovia(!!!!!!) se sitten petti!!
Ihmettelen vaan kun vaihdekeppi on kuitenkin vipuvartena ja se on metallia ja sitten se osa missä se on kiinni alaosastaan ja mihin se kepin voima kohdistuu on MUOVIA!
eihän tuo kestä (tosin pakkastakin oli n. 12 astetta ja mönkkäri oli ollut useamman päivän sisätiloissa ja sit joutui pakkaseen ja viimaan n. 35km. matkaksi) mutta luulisi niiden nyt normi käyttöä kestävän oli pakkasta tai ei??
P.S. Tulihan avauduttua!!
Eli koitin ottaa mönkkäriä kärrystä alas kotiin päästyäni, mutta vaihdekeppi ei liikkunut mihinkään vaikka poljin jarrua ja yritin heijata mönkkärii edes takas (jos olis vaihteisto jumissa, kun kuljetuksen ajan oli pakki päällä estääkseni mahd. liikkumisen kuljetuksen aikana peräkärryssä) --> ei auttanu, mutta n.5min. vaihteen siirtämisyrityksen jälkeen kuului rusahdus ja vaihdekeppi oli kuin hallin jalka, eli pyöri ihan ilman mitään vastusta (enkä käyttäny edes voimaa!!).
No otin suojakumin pois ja kas kummaa sieltä löytyikin irtonaisia muoviosia eli vaihdekeppi on metallia ja se "kelkka" tai mikä seny on mihin se keppi tulee kiinni on muovia(!!!!!!) se sitten petti!!
Ihmettelen vaan kun vaihdekeppi on kuitenkin vipuvartena ja se on metallia ja sitten se osa missä se on kiinni alaosastaan ja mihin se kepin voima kohdistuu on MUOVIA!




P.S. Tulihan avauduttua!!

-- Trapper 400 XL --
- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Surkea viritelmä jos on muovia. Omassa trapperissa kyseinen osa on jo alumiinistä. Sitä on pitänyt huollon yhteydessä joskus kiriä, tahtoo tärinästä tai sit vivun heiluttelustä pultit tehtaan jäljiltä aukeilla. Muuten trapperissa menee vaihteet hyvin päälle, eikä ole tarvinnut vipuja ainakaan vielä säädellä.
Kyllä se varmaan verenpainetta nostattaa... kun heti hajoaa, eikä edes kärristä saa pihamaalle ehjänä.
Kyllä se varmaan verenpainetta nostattaa... kun heti hajoaa, eikä edes kärristä saa pihamaalle ehjänä.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- Mikse
- 4WD
- Viestit: 224
- Liittynyt: 25 Marras 2007 21:02
- Mönkijä:: Loppuun ajettu Räpperi 700
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Päivitetään hieman omia vikoja:
- Aiemmin mainitsemani huono käynnistys kovilla pakkasilla johtui huonosta tulpasta. Tänään starttasin ekan kerran piiitkästä aikaa pelkästään sen takia kun pakkasta taas oli -20 niin heikolla akulla lähti käyntiin parin startin jälkeen.
- Latausongelma ei ollut perinteinen jänniteensäätimen pyöreä liitin vaan itse jännitteensäädin, vaihdettiin takuuseen.
Huollon jälkeen onkin pelannut mainiosti ja lumityöt on saanut tehdä kerralla loppuun asti. Mittarissa 5300km.
- Aiemmin mainitsemani huono käynnistys kovilla pakkasilla johtui huonosta tulpasta. Tänään starttasin ekan kerran piiitkästä aikaa pelkästään sen takia kun pakkasta taas oli -20 niin heikolla akulla lähti käyntiin parin startin jälkeen.
- Latausongelma ei ollut perinteinen jänniteensäätimen pyöreä liitin vaan itse jännitteensäädin, vaihdettiin takuuseen.
Huollon jälkeen onkin pelannut mainiosti ja lumityöt on saanut tehdä kerralla loppuun asti. Mittarissa 5300km.
- jarski61
- 4WD
- Viestit: 178
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 11:41
- Mönkijä:: Trapper 700XL TL -09
- Paikkakunta: Seinäjoki - Helsinki
Re: Trapperissa ilmenneitä vikoja
Trapper 700:sta kaasarin imukaulan kumi halki. Täytyy testata takuun toimivuus...
Ihmetellyt kun ei tahdo käydä kunnolla kuin ryyppy päällä. No siinä syy, kavalasti halkeama oli klemmarin alla, en meinannut aivan heti huomata.
