HELPPIÄ bashan 250cc crossiksi ?

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
ripepipe
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Touko 2010 18:37

HELPPIÄ bashan 250cc crossiksi ?

Viesti Kirjoittaja ripepipe »

Terve!

koitin haulla kattella mut ei tullu vastaan elikäs oon nyt kattellu bashanin 250cc crossia. onko mitään järkeä ottaa ensi mönkijäks ? pää ajatus ois crossi rataa pyöriä ympäri :) saako tuolla vehkeellä ollenkaan tuntumaa crossista ? puikkoihin havittelee 14v jamppa pituutta 185-190cm... eikös bashan kuitenkin oo ihan tarpeeks suurille tommoselle aikusen puolikkaalle :D ? onko koneessa ollenkaan tehoo tälläisen harrastuksen esivaiheelle ? pihasta löytyy pikku halli millä saa suurimmat ongelmat korjailtuu esim se taka akseli mikö kuulemma tuppaa tippuu ? tietotaitoa löytyy suvusta moottorin ja tekniikan puoleen autoalan takia mutta mönkijästä ei oikein kellää ole kokemusta.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: HELPPIÄ bashan 250cc crossiksi ?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Tämä tulee varmaan liian myöhään, mutta ei Comanchesta ole crossivehkeeksi. Tehoja ei ole läheskään riittävästi eikä niitä siihen saakkaan lisää, ainakaan helposti.
Alusta on lähinnä vitsi, ja ainakin kaikki iskarit ja puslat joutuu vaihtamaan. Alkuperäiset nivelet ei kestä edes rauhallista hiekkatiellä ajoakaan, joten vaihtoon menisi nekin. Ja sitten se suurin syy, miksi Comanche ei sovellu crossiradalle, eli tuo kuttaperkasta tehty runko, sen saa vääntymään ihan ajamalla asvalttiteitä pitkin ja ilman mittavia rungon vahvistuksia, en kyllä crossiradalle Comanchea veisi.
peetinen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Helmi 2011 17:53

Re: HELPPIÄ bashan 250cc crossiksi ?

Viesti Kirjoittaja peetinen »

eli tuo kuttaperkasta tehty runko, sen saa vääntymään ihan ajamalla asvalttiteitä pitkin ja ilman mittavia rungon vahvistuksia

Mitä muuten laki sanoo noista runko muutoksista, olen sitä miettinyt että millä ihmeellä tollanen härpätin voi pysyä kasassa, mutten ole uskaltanut alkaa vahvisteleen jos katsastus setä sanoo pahan sanan.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: HELPPIÄ bashan 250cc crossiksi ?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

peetinen kirjoitti:eli tuo kuttaperkasta tehty runko, sen saa vääntymään ihan ajamalla asvalttiteitä pitkin ja ilman mittavia rungon vahvistuksia

Mitä muuten laki sanoo noista runko muutoksista, olen sitä miettinyt että millä ihmeellä tollanen härpätin voi pysyä kasassa, mutten ole uskaltanut alkaa vahvisteleen jos katsastus setä sanoo pahan sanan.
Suurin ongelma tuossa runkokehikossa on etuosan putkien välitukien puute, eli se pääsee kiertymään.
Helpoiten sen saa vahvistettua, hitsaamalla X mallisen tuen putkikehikkoa tukemaan, eli oikeasta yläputkesta tuki vasempaan alaputkeen ja vasemmasta yläputkesta oikeaan alaputkeen. Hitsisaumathan tuossa on jo alkujaankin ihan naurettavat, joten ei tarvitse osata kunnolla hitsata, kun saa jo alkuperäistä vastaavat hitsisaumat. =D>
Ja tuki kannattaa laittaa kohtuu keskelle etuhäkkiä "pitkittäis suunnassa" jotta siitä olisi suurin hyöty.

Ei kai se katsastus setä pahasti pahastu jos vaan on kohtuu asiallisesti tehty, niin mistä se tietää, onko millainen putkihässäkkä ollut alkujaankaan. :?

Mutta ihan omalla vastuulla ja harkintakyvyllä kehoitan etenemään.
peetinen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Helmi 2011 17:53

Re: HELPPIÄ bashan 250cc crossiksi ?

Viesti Kirjoittaja peetinen »

Juu toi metallihomma on kyl aika tuttua, sehän on niin että pienikin raudanpätkä kestää jo melkein mitä vaan kunhan miettii miten sen laittaa.
Noista alkuperäisistä ns. hitsisaumoista voi kyllä kans todeta sen että kuka vaan suomipoika hitsaa paremmin vaikka tinakolvilla.

Kävin oikein kysymässä sitä vahvistamista, niin lainmukaan sitä ei saa tehdä hitsaamalla, koska ovat tyyppihyväksyttyjä tollasenaan. Vaikka konttorilla hyvin tiesivät että solmuun ne menee, mut mitään ei voineet kun laki on laki. Antoivat kyllä hyvin ymmärtää, että tee vaan mutta ei siitä tarvi kellekkä kertoo kun hyvin tekee. Että joko teen enkä mitään puhu, tai teen pannat rungon ympärille ja pistän pulteilla kiinni ni ei tule ainakaan sanomista, toki eihän sitä tiedä onko noista kapistuksista mitään jäljellä sillon kun leimata tarvis.
Avatar
fourzerotwo
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 06 Marras 2011 15:38
Mönkijä:: Comanche Cross / modif. 600cc
Viesti:

Re: HELPPIÄ bashan 250cc crossiksi ?

Viesti Kirjoittaja fourzerotwo »

Mitenkäs tuollainen 300cc cross maastomalli kestää crossiradalla ajoa? Eikös näissä kuitenkin ole jonkinverran eroa vaikka samaa bashkaa ovatkin. Tarkoituksena hommata meinaan kyseinen malli joka tosiaan tulee näkemään kaikkea muuta paitsi rauhallista maantieajoa, joten kokemuksia kaivataan :) itselle tämä tulee olemaan ensimmäinen mönkijä, jolla tarkoitus päästä edulliseen hintaa mukaan harrastuksen pariin. Aiemmin ajellut pelkästään monttupyörillä, joten termistö ym hieman hukassa, kuten mainitsemanne "etuhäkki" jota pitäisi vahvistaa :oops:
Siperia opettaa!

Comanche Cross 300cc 2010 / modified 600cc
Kawasaki KX 250cc


Random Sh*t!
lasu
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Marras 2007 16:49
Paikkakunta: Kangasala

Re: HELPPIÄ bashan 250cc crossiksi ?

Viesti Kirjoittaja lasu »

Meikäläisellä oli 200cc trapper (bashan) jossa ainakin ohjaustanko väsyi ja vääntyi melko nopeaan, ajokorkeus oli melkoinen ja meinasi keikata jatkuvasti vakiona. Nivelet ei tykänny, ketjut ei pysynyt paikoillaan ja ja kaverilta katkesi taka-akseli, etten henkeni uhalla lähtisi bashaneilla kovin korkeaa hyppyriä kyykyttämään :biggrin:
Muuhun rälläilyyn sopi vallan mainiosti, tosin tuo 200cc oli vähän laiska. Menoa riitti kunhan sen sai ensin vauhtiin, mutta mäkiin puutu :D

Eli metsään voisin viedä tuon 300cc:n, mutten crossi radalle.
--
Oppimaan innokas.
ex-Trapper 200 Mx 110km/h ja madallettu hitsaamalla swingin tukipiste kauemmaksi :D

Fast music for slow people...
Vastaa Viestiin