Vahva-Jussi nosturikärry
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Suojakeli ikävää kärryllä kun hajoaa urat tai putoaa uran viereen, parempi odottaa pakkasia tai lumikerroksen ohentumista.
Hondalla mennään kun ei parempaakaan ole tarjolla
-
- 3WD
- Viestit: 93
- Liittynyt: 15 Helmi 2010 18:44
- Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010
- Paikkakunta: uusikaupunki
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Hmm. Joskus kun lueskelin tietoja vahva-jussista niin jäi itselle vajaaksi tieto miten pitkää palikkaa vahvajussilla kannattaa metsästä hakea mutta nyt käytäntö on opettanut että ehkä _optimin_ mitta puulle on siinä 3-3,5 metriä. Pitemmätkin tulee ihan jees ei siinä mitään ja lyhyemmätkin mutta "optimi"
-
- 4WD
- Viestit: 239
- Liittynyt: 15 Loka 2009 21:36
- Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
- Paikkakunta: keskipohjanmaa
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
n.5 metrinen kuitukin tulee ihan hyvin, kaverille ajettiin polttopuiks semmosta pitempääkin oli kun latvoja ei ollu edes katkottu, peruuttaminen vaan ei tuu enään kyseeseen ku latvat huilaa suhtkoht maata myöjen..aisapaino säilyy ja pitoa löytyy vaikka pitkiä karahkoja kuskaaki...
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
http://www.youtube.com/watch?v=nTlz_gYoKCc
Kaikenlaista käyttöä löytyy vahva-jussille..... voi vaikka antaa kyydit tyvärille
PS. Tuliskohan nuo ruoppaamaan meidänkin rannat?
Kaikenlaista käyttöä löytyy vahva-jussille..... voi vaikka antaa kyydit tyvärille

PS. Tuliskohan nuo ruoppaamaan meidänkin rannat?

- Vee-äM
- R.I.P
- Viestit: 2460
- Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
- Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Harvemmin sitä haluais olla kolmimetrinen koivuhalko mutta ehkä tuossa tapauksessa kyllä 


Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Kertokaapas mulle, että miksi Mönkijä-lehden "Mönkkäri työssä" artikkelissa sivulla 38 olevassa kuvassa kärryn akseli on säädetty niin kauas taakse? Can-Am parka on nyt plaanissa jo ilman kuormaakin. Kuorman kanssa tilanne varmasti pahenee entisestään. Jäykällä taka-akselilla ymmärtäisin tuon säädön, mutta erillisjousitetussa ei näytä toimivan. Mönkijän omistaja on päättänyt ratkaista ongelman jäykentämällä jousia ja iskareita. Saahan tuolla keinoin tietysti enemmän painoa takapyörille, mutta ymmärsin että kärryn veto on käytössä jo nyt melko ahkerasti.
- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
luin ko. artikkelin ja ajattelin että urakallakin voi olla osuutta asiaan 

Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Mitä tarkoitat?takatuuppari kirjoitti:luin ko. artikkelin ja ajattelin että urakallakin voi olla osuutta asiaan
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
jyrkät rinteet ym. ym.
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Vaikea ihmetellä lukematta artikkelia, mutta oliko ajettavan puutavaran pituus sen verran pidempää että painojakauma on kunnossa kuormattuna? Tuo risuperän niiaaminen tyhjällä, kuormaajalla varustetulla kärryllä taitaa olla aika tyypillistä. Tossa joku aika sitten pällistelin traktoripollea kuormaajalla varustetun vahva-jussin kanssa. Siinäkin perä notku joustovarojen puolessa välissä ja ajovalot näyttivät kohti taivasta kärryn ollessa tyhjänä. Sais se jousitus tyhjälläkin kärryllä pelittää, kun vähintään puolet ajosta tulee tyhjällä kärryllä.Emil kirjoitti:Kertokaapas mulle, että miksi Mönkijä-lehden "Mönkkäri työssä" artikkelissa sivulla 38 olevassa kuvassa kärryn akseli on säädetty niin kauas taakse? Can-Am parka on nyt plaanissa jo ilman kuormaakin. Kuorman kanssa tilanne varmasti pahenee entisestään. Jäykällä taka-akselilla ymmärtäisin tuon säädön, mutta erillisjousitetussa ei näytä toimivan. Mönkijän omistaja on päättänyt ratkaista ongelman jäykentämällä jousia ja iskareita. Saahan tuolla keinoin tietysti enemmän painoa takapyörille, mutta ymmärsin että kärryn veto on käytössä jo nyt melko ahkerasti.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Kuormana oli kevyttä mäntyä latvuksineen joten aisapainoa haettiin viemällä kärryn akseli mahd. taakse.
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Tulipahan hankittua tuo "hullu-jussi", vetävänäkin, pari viikko sitten
Kokemusta on laitteesta jo sen verran, että uskaltaa jotain kantaa ottaa.
Laite on toiminut moitteettomasti ja ihan Jees peli kokoonsa nähden.
Voimaa riittää tukkienkin nosteluun, mutta puomin kääntö ei niitä kaikkien vahvempia
Tuskimpa se tämän kokoluokan vehkeissä on muissakaan sen kummempi.
Tohon aisapainoon voi vaikuttaa aikapaljon laittamalla kärrynperään puolen metriin"jatkon", johon kuormaimen kouran laittaa tyhjänä ajettaessa, keventää kummasti painetta mönkijän perästä.
Mönkijä 500 Polle, johon "omilla virityksillä" jäykistin perän.
Lisätavaraa vain jousien alapäähän, ihan simppelihomma.
Talven tavoite on muutat sadat kiinnot hankintaa tienvarteen ja uskon sen kyllä näillä kokemuksilla onnistuvan.
Hydraliikkaöljysuositusta kyllä paikallinen ammattilainen ihmetteli, kertoi sen olevan kesä-sisäkäyttöön tarkoitettua.
Ostinkin talvilaatua varalle.
Tuo pakkastoimivuus kaiketi ollut vähän heikkoa, lähinnä, koska Hondaa ei saaa käyntiin jäykän öljyn takia.
Paranatanee tilannetta vaihtamalla liukkaammat öljyt?
Kokemusta on laitteesta jo sen verran, että uskaltaa jotain kantaa ottaa.
Laite on toiminut moitteettomasti ja ihan Jees peli kokoonsa nähden.
Voimaa riittää tukkienkin nosteluun, mutta puomin kääntö ei niitä kaikkien vahvempia
Tuskimpa se tämän kokoluokan vehkeissä on muissakaan sen kummempi.
Tohon aisapainoon voi vaikuttaa aikapaljon laittamalla kärrynperään puolen metriin"jatkon", johon kuormaimen kouran laittaa tyhjänä ajettaessa, keventää kummasti painetta mönkijän perästä.
Mönkijä 500 Polle, johon "omilla virityksillä" jäykistin perän.
Lisätavaraa vain jousien alapäähän, ihan simppelihomma.
Talven tavoite on muutat sadat kiinnot hankintaa tienvarteen ja uskon sen kyllä näillä kokemuksilla onnistuvan.
Hydraliikkaöljysuositusta kyllä paikallinen ammattilainen ihmetteli, kertoi sen olevan kesä-sisäkäyttöön tarkoitettua.
Ostinkin talvilaatua varalle.
Tuo pakkastoimivuus kaiketi ollut vähän heikkoa, lähinnä, koska Hondaa ei saaa käyntiin jäykän öljyn takia.
Paranatanee tilannetta vaihtamalla liukkaammat öljyt?
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Pari viikkoa sitten hommasin pihaan Vahva-Jussi 310 kuormaimen. Istutin kuormaimen ATV-Expertin TimberPro 400 kärryyn ja hydr.yksikön rakentelin itse. Hydr.yksikköön laitoin ainakin näin aluksi 6,5hp:n kiinalaisen Honda-kopion. Hydr.pumpuksi tuli Galtech-merkkinen pumppu jonka tuotto 4L/1000rpm ja 21 litran öljysäiliö. Kärryä jouduin modaamaan seuraavanlaisesti.... Vanha runkoputki 60x60x3 vaihtui vahvempaan sekä pidempään 80x80x4 putkeen. Sermin, etummaisen karikan ja telin kiinnitys piti tietenkin muuttaa uuteen runkoputkeen sopivaksi. Säilytin Atv-Expertin kiinnitystyylin eli laitoin sermiin ynnä muihin osiin 90x90x4 putkesta pätkät vanhojen tilalle. Liikkuvat nyt kätevästi uuden runkoputken päällä. Telin siirtokin käy kätevästi kun painattaa kouralla maahan niin kevyt kärry nousee helposti ilmaan. Kärryn kepeys on edelleen varmasti jossain tapauksessa valtti, mutta kuormaa tehdessä asiaan täytyy kiinnittää huomiota. Kärry keikkaa tyhjiltään helposti,mutta sehän on helppo muistaa. Olen ajanut kymmenkunta kuormaa ja yhdistelmä on toiminut moitteetta. Aika näyttää ,mutta epäilen että kovemmassa käytössä kärryä saattaa joutua vielä vahvistamaan muualtakin...Näin vähäisillä kokemuksillakin voisin sanoa että Vahva-Jussi on varsin hyvä ja laadukas laite lajityypisssään. Tosin minun tähän mennessä ajamat kuormat olisi varmaan tehnyt puolta nopeammin käsipelissä tukkisaksilla kun nyt vasta 28-vuotiaana ensimmäisen kerran hydr.kuormainta pääsin käyttämään niin on vielä hakemista..Toivon mukaan korjaantuu tämäkin ongelma talven edetessä..
ex Polaris Sportsman 500EFI -07 + Prospector pro
ex Can-am Outlander 800XT L7e -08 + Apache
ex Can-am Outlander 800XT L7e -08 + Apache
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
HO500 kirjoitti:Pari viikkoa sitten hommasin pihaan Vahva-Jussi 310 kuormaimen. Istutin kuormaimen ATV-Expertin TimberPro 400 kärryyn ja hydr.yksikön rakentelin itse. Hydr.yksikköön laitoin ainakin näin aluksi 6,5hp:n kiinalaisen Honda-kopion. Hydr.pumpuksi tuli Galtech-merkkinen pumppu jonka tuotto 4L/1000rpm ja 21 litran öljysäiliö. Kärryä jouduin modaamaan seuraavanlaisesti.... Vanha runkoputki 60x60x3 vaihtui vahvempaan sekä pidempään 80x80x4 putkeen. Sermin, etummaisen karikan ja telin kiinnitys piti tietenkin muuttaa uuteen runkoputkeen sopivaksi. Säilytin Atv-Expertin kiinnitystyylin eli laitoin sermiin ynnä muihin osiin 90x90x4 putkesta pätkät vanhojen tilalle. Liikkuvat nyt kätevästi uuden runkoputken päällä. Telin siirtokin käy kätevästi kun painattaa kouralla maahan niin kevyt kärry nousee helposti ilmaan. Kärryn kepeys on edelleen varmasti jossain tapauksessa valtti, mutta kuormaa tehdessä asiaan täytyy kiinnittää huomiota. Kärry keikkaa tyhjiltään helposti,mutta sehän on helppo muistaa. Olen ajanut kymmenkunta kuormaa ja yhdistelmä on toiminut moitteetta. Aika näyttää ,mutta epäilen että kovemmassa käytössä kärryä saattaa joutua vielä vahvistamaan muualtakin...Näin vähäisillä kokemuksillakin voisin sanoa että Vahva-Jussi on varsin hyvä ja laadukas laite lajityypisssään. Tosin minun tähän mennessä ajamat kuormat olisi varmaan tehnyt puolta nopeammin käsipelissä tukkisaksilla kun nyt vasta 28-vuotiaana ensimmäisen kerran hydr.kuormainta pääsin käyttämään niin on vielä hakemista..Toivon mukaan korjaantuu tämäkin ongelma talven edetessä..
Saisko kuvia nähtäväksi...?
Re: Vahva-Jussi nosturikärry
Tuolla http://kuvablogi.com/blog/30848/3/ muutamia kuvia rakennelmasta..
ex Polaris Sportsman 500EFI -07 + Prospector pro
ex Can-am Outlander 800XT L7e -08 + Apache
ex Can-am Outlander 800XT L7e -08 + Apache