2010 Can-Am

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
lamer
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 18 Huhti 2007 12:36
Mönkijä:: can am
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja lamer »

42hp ja tekee edelleen.
MikaR

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja MikaR »

lamer kirjoitti:42hp ja tekee edelleen.
30 hp takarattailta ja kyllä tehdään, mutta ei myynnissä suomessa.

Mika
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Mitä väki on tehnyt 800R moottoristen voimansiirrolle kun on siirrytty suurempiin renkaisiin? Kone kait saisi kiertää WOT kiihdytyksessä enemmän kuin 6500rpm? Hitaammissa nopeuksissa kierroksia on n. 6300rpm, lähempänä satasta 6600 - 6700rpm. Muistelisin itse että joku 7100rpm olisi optimi...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

Hmmm, mitäs sille sitten pitäisi tehdä :lol: Painele vaan sitä liparetta oikean käden peukulla. =D>
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Aivan sama kumman käden peukulla sitä painaa, ei kierrä niin ei kierrä. Samasta aiheesta löytyi maailmaltakin keskustelua, raskailla renkailla jää kierrokset tuolle tasolle ja Daltonilta löytyy ainakin asiaan lääke.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

Catiska kirjoitti:Aivan sama kumman käden peukulla sitä painaa, ei kierrä niin ei kierrä. Samasta aiheesta löytyi maailmaltakin keskustelua, raskailla renkailla jää kierrokset tuolle tasolle ja Daltonilta löytyy ainakin asiaan lääke.
Meinaan tota, kun lukemat on Vääntö: 70 Nm @ 6500 kierr./min. Notta paras suorituksen taso ja pienin kulutus saadaan kun kierrokset pysyy tuossa 6500 tuntumassa. Sitten kun variaattori vaihteistosta loppuu vaihteet, nousee kierrokset korkeammalle.
Jotta painele vaan sitä peukkua ja keskity olennaiseen, eli ajamiseen ja hauskanpitoon. :D
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Miksi ihmeessä sitten ostin 800ccm canan jos pitäisi tyytyä 650ccm tehoihin?? En maksimivääntöä kiihdytyksessä hae, vaan sitä maksimitehoa. Kulutuslukemat ovat aivan samat minulle, jos ne kiinnostaisi ajaisin maastopolkupyörällä.

Näiden variaattorivehkeiden kanssa on tullut sen verran pelattua, että on oppinut ettei kannata tyytyä vain sinne päin toimivaan voimansiirtoon. Tietty jos hauskanpito on sitä että ajaa kuminauhalla joka on nuhanen ja tukkoinen, niin ihan vapaasti.

Jos täällä olisi jollain asiasta ihan tietoa, onko nopeampaa lääkettä kuin tilata Jenkeistä Daltonin sarja?
Avatar
MR Charger
6WD
Viestit: 896
Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
Mönkijä:: HELL RACER

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja MR Charger »

Eikös Poke ole kokeillut eri vari vaihtoehtoja, varmaan jotain lääkettä löytynee sieltäpäin.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Catiska kirjoitti:Miksi ihmeessä sitten ostin 800ccm canan jos pitäisi tyytyä 650ccm tehoihin?? En maksimivääntöä kiihdytyksessä hae, vaan sitä maksimitehoa.
Ei se maksimitehokaan ole sen korkeammalla kuin 6750rpm. Se on sitten korkeampaa tiedettä että missä niiden kierrosten oikeasti pitäisi pysyä parhaan kiihtyvyyden saavuttamiseksi, maalaisjärki sanoisi että siinä suurimman tehon kohdalla mutta käytäntö on varmaan monimutkaisempi. Tai ainakin toivon niin, koska rene kiekaisee vakiovarilla ~7400rpm välittömästi kun peukun oikaisee. :roll:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Poke osaa varmaan antaa enemmän tietoa kun on perehtynyt varin salaisuuksiin. Kokeilla voi: vaihda kevyemmät painot kytkimeen tai/ja jäykempi jousi kytkimen alle. Noilla sai 500 Outtista nostettua lähtö/kiihdytyskierroksia isommilla renkailla. 500 Outtissa kun oikaisee peukalon niin kierrokset hyppää aika nopeasti 7000rpm kantturoille, kokeilin pudottaa kierroksia mutta kiihtyvyys kärsi välittömästi. Näyttää siltä että kyseisessä mallissa tempastaan kone heti maksimitehoille/kierroksille ja sen jälkeen antaa varin hoitaa loput.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

No helekatti. kun laite kiihtyy väännöillä ja huippunopeuden saa teholla, niin miksi sitä pitää kierrättää ohi molempien parhaan kierrosalueen. Ei jummarra, mutta saattaa kuulostaa paremmalta kun moottori karjuu, vaikka ei etenekkään yhtään kummemmin. Ei ne mönkijät mitään kiihdytyspelejä ole, vaikka 800 outti tuppaakin olemaan aika hätäinen ja pesee mennen tullen 4X4 ralliautot alle satasen kiihdytyksessä. Kertokoon Poke omastaan, mutta tiedoksi, notta Poken laite säätöjen jälkeen ei kierrä noinkaan paljon, kun paras vääntö saavutetaan jo alle 5000rpm. :shock:
Eli tiivistettynä paras kiihtyvyys saavutetaan kun pysytään parhaalla vääntöalueella ja paras huippunopeus kun välitykset loppuu ja kierrokset nousee suurimpaan teholukemaan.
Variaattori on säädetty toimimaan juuri noin ja hyvin se pelittääkin, Dalttoneita laitetaan sitten noihin pikkumönkijöihin joissa ei voima riitä tai sitten hidas vaihde on liian pitkä.
Outtikin hyyttyy isoilla renkailla totta kait kun välitykset on sovitettu alkuperäisen kokoisille, mutta tilanne ei parane sillä että kierrätetään yli parhaan vääntö ja tehoalueen vaikka se siltä saattaa pakarista kuunneltuna tuntuakkin. Oikeampi paikka olisi vaihteiston välitysten muuttaminen, joka sitten ei olekaan helppo homma. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

En nyt äkkiseltään löytänyt 500 käppyröitä, olisiko linkkiä/vinkkiä?
Kylätason mönkijäkuski
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

ATC kirjoitti:No helekatti. kun laite kiihtyy väännöillä ja huippunopeuden saa teholla, niin miksi sitä pitää kierrättää ohi molempien parhaan kierrosalueen.
Laite kiihtyy sillä väännöllä mitä on vetävillä pyörillä. Variaattorivehkeessä kun välityssuhde on portaaton ja muistetaan että teho = vääntö x kierrosnopeus niin eikö paras mahdollinen vääntö pyörille pitäisi olla aina saavutettavissa moottorin huipputehon kohdalla. :wink:
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja poke »

Lähin ostopaikka Dalttonille taitaa olla http://shop.trech.se/index.php?act=viewCat&catId=215

Tai sitten kelkkaosaston varaosatiskille ostamaan nippu jousia. Voisit ostaa myös renen rampit tai viissatasen rampit (4kpl, kaksi omaa ramppia jää käyttöön), niillä saa kierroksia hieman ylemmäs, renen rampeissa on myös parempi profiili ajatellen haluamaasi reuhakkuutta.
Kyllähän se on myönnettävä, että WOT-kiihdytyksessä kierrokset on omassa laitteessakin 6750-6800rpm paikkeilla, 7200-7300rpm kohdalla onkin välitykset tapissa ja kiihtyvyys jatkuu koneen kierroksien nousulla, huiput on kuristetussa koneessa silloin 95km/h paikkeilla. :wink: :biggrin: En ole lähtenyt vielä katsomaan mikä on tehokkain säätö kytkimeen tällä koneella, koska tykkään ihan mielettömästi matalista matka-ajokierroksista.

http://www.can-amtalk.com/forums/index. ... wforum=166 Tuolla on paljon juttua orkkisvariaattorista, jos jaksaa kahlata läpi, löytyy kyllä hyviä vinkkejä.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Kiitos vinkeistä. Itse en tuolla tiellä ajele, joten huippunopeuden tuntumassa varin toiminta ei ole minulle tärkeää, välillä 0-80km/h saisi varin parhaimmillaan, ja nyt tuolla nopeusalueella kone käy selvästi alakierroksilla, kuten aiemmin kirjoitinkin.

Hitaalla puolella kone tietty kiertää eri lailla koska silloin kuorma (varin jälkeinen välitys) on kevyt ja pannu kiertää toki tappiinsa ja hyvin voi huomata ettei juuri yli 7200rpm:n kannata kierrättää, ehkei edes ihan sinne 7000rpm asti edes, perstuntumalla huono sanoa. Mutta, sen huomaa että 6300rpm on liian vähän.

Pitää kokeilla noita saamiani vinkkejä ja koluta myös meidän omia jousilaatikoita mitä kelkkojen ropaamisesta on tuonne kertynyt. Meinasin myös kokeilla jäykempää jousta varille, mutta silläkin on huonot puolensa, joten kytkinjousen ja toisten ramppien kanssa voisi tulla parempi tulos.
Vastaa Viestiin