500 Polleen lisää boforia?

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja Berza »

Syksyn mittaan tulossa vm 99 Polleen erittäin raskasta ajoa, kylläkin mittarissa vain 2000 km.
Onkohan alan experteillä ohjeita, miten saisi lisättyä tehoa helposti ja ennen kaikkea turvallisesti, ilman pelkoa koneen hajoamisesta.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mikäli siis raskas ajo on kuorman vetämistä, ei tehonkasvattamiselle on perusteita, sillä vapaavirtauskoneen tehonnostaminen pääsääntöisesti nostaa sekä teho- että vääntöaluetta korkeammille kierroksille, joten työominaisuudet heikkenevät.

Mutta jos nyt jotain haluaa tehdä, niin vapaavirtaussuodattimella ja Dynojet:n suutinsetillä saa alaväännön ainakin 2005 mallisessa 500 SP pollen koneessa kohdilleen, mutta tehoa ei tule lisää. Lähtee näillä konsteilla myös paremmin kylmässä käymään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja -P- »

Mikä suodin tuohon käy ja tuleeko se sinne kotelon sisälle, vai pelkästään putken päähän?
Ja onko suutinsarjalle tilausnumeroa suoraan?

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja Berza »

Nimenomaan raskasta kuorman vetoa ja pienillä kierroksillä vääntöähän sitä silloin tarvitaan.
Kiitos vinkistä.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja rulez »

Miks ihmeessä yritätkään tuhota remmin pienillä kierroksilla jos koneessakaan ei siihen potku taho riittää ?

Järkevin temppu on tuossa käytössä hommata kytkin kitti jolla saat vauhdin tiputettua pienemmäksi jolloin veto tapahtuu suuremmilla kierroksilla ja paremmalla vääntöalueella !!!

Dynojetillä saat toki hiukan lisää alavääntöä mutta ongelmaksi tulee varin remmin kesto jatkuvassa pienillä kierroksilla rääkkäämisessä joten ongelman siirtäminen ei kannata kyllä kierrokset on saatava erittäin raskaassa vetohommassa oikealle vääntöalueelle jossa remmin luistattamisen riski on pienempää.
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jos se kuorma on niin iso, että pitää varikittiä hommata, niin silloin ollaan jo taas muiden koneiden alueella.
Pollessa on erittäin tiheä lyhyt puoli ja ei sillä tarvitse remmiä luistattaa.
Itse ajoin omalla remmillä 8600 km ja renkaina 27" Duro Buffalot ja rankakärrynä ATV-Expert 500 telillä. Kyllä tulee kivuitta perässä, kuhan ei kuormaa kuormaliinoilla 5 kiintokuutiota mukaan vaan sen, mitä pankojen väliin normisti menee.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

-P- kirjoitti:Mikä suodin tuohon käy ja tuleeko se sinne kotelon sisälle, vai pelkästään putken päähän?
Ja onko suutinsarjalle tilausnumeroa suoraan?

-P-
Kurkkaa tuolta ja tilaa vaikka Stormilta

http://www.dynojet.com/jetkits/index.aspx

Tuohan se näyttäisi olevan http://www.dynojet.com/pdf/Q513.pdf uudempiin ja

esimerkin kapineeseen http://www.dynojet.com/pdf/Q505.pdf

Ja tuolta sitten K&N suodatinta. Kätevä ja pestävä. http://www.knfilters.com/search/appsearch.aspx hakekaa itse loput, kun tiedätte tarkkaan masinanne mallit. Tätäkin suodatinta saa Stormilta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja rulez »

OK Oletin vaan että välityksien liiallisesta pituudesta on kyse kun voimaa haluttiin lisää pienille kierroksille.

Oletus perustui omistamiini koneisiin jossa ei kyllä missään tapauksessa ole voima loppunut vetohommissa pienillä kierroksilla(eli lähes tyhjäkäyntiä vedätettäessä ja rauhallista liikkeellelähtöä yrittäen) kyllä joko remmi on luistanut(liianpitkä välitys/liianmatalat liikkeellelähtökierrokset) tai renkaat on sutinut(liian iso kuorma) puutumista en ikään oo huomannu.

Kummastuttaa sitten miksiköhän topikin alottaja haluaa lisää voimaa pienillekierroksille jos koneen välitykset ovat tarpeeksi lyhyet että painavankin kuormankanssa voi liikkua tarpeeksi suurilla kierroksilla pelkäämättä remmin luistamista ?
Jos taas voima loppuu suuremmillakin kierroksilla koneen puutumiseen ennen renkaiden sutimista päästään siihen jotta välitysta olisi lyhennettävä tai kone on totaalisen väärä kyseiseen hommaan.
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja Berza »

Edelliseen kirjoitukseen voin vain vastata:
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Berza kirjoitti:miten saisi lisättyä tehoa helposti ja ennen kaikkea turvallisesti, ilman pelkoa koneen hajoamisesta.
lisäämällä moottorin kuutiotilavuutta.helpointa ja turvallisinta.
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja -P- »

Lopun päälle 500 Pollessa on ihan riittävästi paukkua kuormien siirtoon, mulla ainakin sutii rattaat, jos ei kuorma lehdä liikkumaan. Hetken höyrähdys kävi, kun aittelin suutinsarjaa laittaa. Ilmansuodattimen joutunen vaihtamaan kylläkin...

Suuremmat ruutimäärät tarvii räppäilyssä :)

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Se suutinsetti tuli mulle ensisijaisesti talvikäynnistystä parantamaan. Nyt lähtee -30 narusta. Katotaan kuinka katsastuksessa käy....pitäisi tehdä tässä..ihan pian.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja -P- »

Miten muuttu polttoaineenkulutus ja oliko tuntuvaa vaikutusta vääntöominaisuuksiin?

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kaikki bensa menee tankista ja kaasuun vastaavuus tyhjistä parani. Väännöstä ja sen paranemisesta ei mitään numeerista tietoa. Vahva ehkä, parantuneelle alaväännölle. Pitänee muistaa, että catalysaattorikapine=L7E, joten tyhjäkäyntiseokset koneen ominaisuuksiin nähden normisti liian laihalla, joten saattoi palautua ihan normaaliksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: 500 Polleen lisää boforia?

Viesti Kirjoittaja -P- »

Veikkaan, että kaasariPollessa ei sanottavaa vaikutusta ole, eli ei ehkä hintansa väärtti kuitenkaan. Siis allekirjoittaneen osalta, kun ei välttämäti sitä tehoa tunnu tarviivan, eikä tuo kulutuskaan päätä huimaa...

Pitää katella, mihin mieli muuttuu :)

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Vastaa Viestiin