Mitäs se Mönkkä suunnittelee?
Erilaiset rakennelmat mietityttävät täälläkin suunnalla.
Itelle nuiden lakitekstien perimmäisen tarkotuksen löytäminen on melko vaikeeta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
Tuolla puhutaan moottorin ja pakokaasujärjestelmän muuttamisesta seuraavalla tavalla:
Moottorin tehoa saa kasvattaa vaihtamalla moottorin, asentamalla ahtimen, tekemällä muutoksia pakoputkistoon, kasvattamalla iskutilavuutta tai muuttamalla muulla tavoin moottorin toimintaa tehonlisäyksen aikaansaamiseksi seuraavin ehdoin:
a) moottorin tehoa ei siitä annetun selvityksen mukaan saa kasvattaa alkuperäisen moottorin tai saman valmistajan valmistamaan, muilta ominaisuuksiltaan teknisesti vastaavaan ajoneuvoon tarkoitetun teholtaan suurimman moottorin tehoa enempää kuin 20 % taikka vaihtoehtoisesti alkuperäisen moottorin tehoa kasvattaa enintään kaksinkertaiseksi, jos moottoripyörän moottorin tehon ja omamassan suhde ei tällöin kasva suuremmaksi kuin 0,30 kW/1 kg;
c) iskutilavuuden tai puristussuhteen kasvattamisen katsotaan lisäävän moottorin tehoa samassa suhteessa kuin iskutilavuus tai puristussuhde kasvaa, jollei tehosta esitetä muuta selvitystä;
Elikkäs. Jos ostan tieliikenne Yamaha 700 raptorin ja istutan siihen esim Yamaha r6 moottorin (600cc) niin saanko muutoskatsastettua tuolle moottorille, kunhan minulla on tehonmittauslaput että tehoa ei ole yli 15kw? Tällöinhän kuutiotilavuus ei kasva.
Entäs jos lähtokohtana on 250cc laite, johon istutetaan sama r6 moottori. Tällöin kuutiotilavuus kasvaa yli 20%, mutta jos minulla on selvitys(teholaput) siitä että tehoa ei ole yli 15kw, niin onnistuuko muutoskatsastus?
Näillä resepteillä meinaan lähestyttäisiin aika HC tieliikennecrossia.
