Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja Trent »

Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Internetin rikkiviisaat ja käytännönmiehet jatkaa kampeamista Offtopikin puolella savuista ja niiden väreistä.

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 40&t=25178
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Kava
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Loka 2007 22:44

En tiedä mikä on paljon ajettu

Viesti Kirjoittaja Kava »

Mutta olen ajanut ja omistanutkin 3500h ajetun Kawasakin jossa ei suurempia remontteja ole tarvinnut tehdä.
Akku, renkaat, startti ja satulanpäällinen ovat olleet vaihtoa vaatineita osia.

Olen myös omistanut vajaat 30 000km ajetun KLF300 Kawan jossa oli vielä ostohetkellä alkuperäinen mäntä sisällä.
Jos keskinopeudeksi laskee 6km/h, tulee silloin tuntimääräksi noin 5000h.

Nuo yllämainitut eivät siis ole vielä paljon ajettuja mutta käytettyjä kuitenkin. Kokemuksesta voin sanoa, että ainakin Kawasaki on tehty kestämään ja
myös tarvittaessa rakenteeltaan huollettavaksi.
Moni uusi halpamerkki ei koskaan tule kestämään sitä tuntimäärää mikä 5000h ajetulla Kawasakilla on vielä edessään...
mckc
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Loka 2006 23:19
Mönkijä:: Polaris xp 550
Paikkakunta: iitti

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja mckc »

Autoilla ajetaan satojatuhansia kilometrejä, käyttötuntejakin kertyy runsaasti ja pääsääntöisesti tekniikka kestää kunhan muistetaan perushuollot ja tarvittaessa uusitaan kuluvia osia, eiköhan mönkijöiltä tulisi odottaa samankaltaista kestävyyttä.
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

ottaen huomioon,että auto on yleensä tehty nopeaan, tasa nopeuksiseen (siis näin mönkijään verrattuna) siirtymiseen hyvä kuntoisella,tasaisella alustalla,kun taas mönkijä on alun perin suunniteltu etenemään myös vaikeassa maastossa.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jos auton keskinopeus olis vaikka 50 km/h niin 100000km etenemiseen menee 2000h

olen omin silmin nähnyt Honda-mönkijän, jolla ajettu 15000 h. Joten jos on laadukkaasti tehty, niin kyllä kestää "auton" lukemille. Toki pääsääntöisesti pienemmällä moottorilla varustettuna näissä on käytössä korkeammat kierrokset, joten kuluminen on hieman nopeampaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Kava
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Loka 2007 22:44

Havaintoja Honda 500Fe Foremanista

Viesti Kirjoittaja Kava »

Erään firman käytössä on tuollainen laite jonka tuntimäärä on tällä hetkellä noin 2700h ja kilometrejä siellä 17000 korvilla (jos oikein muistan).
Viimeksi ajessani tuntui ajossa alkava kuluneisuuden ääni lähinnä laakeriäänenä jakovaihteiston/vaihteiston suunnalta kun nopeus nousi tuonne 40km/h korville.
Lisäksi käännöksissä ja liikkeelle lähdettäessä taka-akselin suunnilta kuului kirskahduksia joiden alkuperäksi veikkaisin pyöränlaakereita.
Laite on ollut pariin kertaan huollossa nappivaihteiden jumiutumisen vuoksi mutta syistä tai syyllisistä ei voi suoraan vetää johtopäätöksiä. Selitykseksi on tarjottu alhaista akun varaustilaa jonka mukaan kuulemma shifteri ei toimi täydellisesti.

Mutta laitteen sisemmistä raidetangonpäistä voi syytä jo hakeakin kun niissä ilmeni huolestuttavaa väljyyttä jo 2000km jälkeen (=300h). Lisäksi startti on vaihdettu pari kertaa, ilmeisesti lyhyen ajon aiheuttaman tiheän käynnistystarpeen vuoksi.
Tuho1/95
2WD
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Helmi 2009 12:15
Mönkijä:: quest 650
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja Tuho1/95 »

outlander 400 kirjoitti:
pommipoika kirjoitti:mutta eikös tyhjäkäynti oo myrkkyä moottorille?
Koskee 2t vehkeitä, eivät saa öljyä tarpeeksi jos kuumana jätetään tyhjäkäynnille! ja korkeampi viritteiset 4t vehkeet ei tykkää kun öljy ei kierrä tarpeeksi, vissiin :biggrin: kyllä "työ" mönkiät kestää...
Tyhjäkäynti aiheuttaa 4 tahti moottorissa sylinterin kiilloittumisen josta seuraa puristus paineen nousu ja öljynkulutuksen lisääntyminen. Erityisesti sisäänajon aikana (n.400h) pitäisi ylenmääräistä tyhjäkäyntiä välttää. 2t moottoreissa ongelmaksi tulee karstoittuminen jolloin voi esim. pakoventtiili jumiutua.

Yleinen suositus onkin joko max. 5min tyhjäkäynti tai kierrosten nostaminen.

Ja varsinaiseen otsikkoon

Taitamaton rikkoo laitteen jo ensimmäisenä päivänä, joten en ostaisi kenenkään ensimmäistä mönkijää vaan etsisin myyjän jolla on ollut laitteita useampi. Se ensimmäinen menee opetellessa ja rajoja hakiessa piloille (ainakin jetset porukan kamppeet \:D/ ja h.... miestä hymyilyttää). Tietysti välillä löytyy helmiä jotka ovat olleet käytössä sokealla papilla saaressa.
Mc Tunarit rules
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

(n.400h) :shock: kirjoitusvirhe? kun mun käsityksen mukaan tuo 400h on jo puolimatkassa hautaan :lol: (paitsi hondassa,jossa tuo on normaali sisäänajoaika :mrgreen: )
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Tuho1/95 kirjoitti:
outlander 400 kirjoitti:
pommipoika kirjoitti:mutta eikös tyhjäkäynti oo myrkkyä moottorille?
Koskee 2t vehkeitä, eivät saa öljyä tarpeeksi jos kuumana jätetään tyhjäkäynnille! ja korkeampi viritteiset 4t vehkeet ei tykkää kun öljy ei kierrä tarpeeksi, vissiin :biggrin: kyllä "työ" mönkiät kestää...
Tyhjäkäynti aiheuttaa 4 tahti moottorissa sylinterin kiilloittumisen josta seuraa puristus paineen nousu ja öljynkulutuksen lisääntyminen. Erityisesti sisäänajon aikana (n.400h) pitäisi ylenmääräistä tyhjäkäyntiä välttää. 2t moottoreissa ongelmaksi tulee karstoittuminen jolloin voi esim. pakoventtiili jumiutua.

Yleinen suositus onkin joko max. 5min tyhjäkäynti tai kierrosten nostaminen.

Ja varsinaiseen otsikkoon

Taitamaton rikkoo laitteen jo ensimmäisenä päivänä, joten en ostaisi kenenkään ensimmäistä mönkijää vaan etsisin myyjän jolla on ollut laitteita useampi. Se ensimmäinen menee opetellessa ja rajoja hakiessa piloille (ainakin jetset porukan kamppeet \:D/ ja h.... miestä hymyilyttää). Tietysti välillä löytyy helmiä jotka ovat olleet käytössä sokealla papilla saaressa.
Ei mulla peeveessä aikoinaa ollu ainakaan pakoventtiiliä... Tai no jos pakoputki lasketaan nii sitte... Ja hondan 400h sisäänajossa on käytetty noi 350h siihen et miten sais molemmat etupyörät vetämään silloin kun tarvis.. :D
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Porokone
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Joulu 2009 22:13
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Lappi

Re: Mikä on paljon ajettu (työ)mönkijä?

Viesti Kirjoittaja Porokone »

Sisäänajo 400h :roll:
Vastaa Viestiin