Tyhjäkäyntiongelmaa

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
matkyla
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Tammi 2011 14:42
Mönkijä:: AC 400 -07
Paikkakunta: Joensuu

Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja matkyla »

Eli nyt tartteis viisaampien apua...Ongelmaa etsitty palstalta, mutta ihan vastaavaa ei ole löytynyt.

Pelinä Arctic Cat 400 vm 2007.

Ongelmana tyhjäkäynti kylmällä kelillä. Kone lähtee käyntiin erittäin hyvin kovallakin pakkasella, mutta muutaman minuutin päästä sammuu. Kun lähtee ajamaan ja kaasun laskee pois niin taas sammuu ja tätä tekee 20-30min. Pienellä peukkukaasulla saa koneen kuitenkin pysymään käynnissä. Mutta sammumisen jälkeen tarvitsee kaasua lähteäkseen uudestaan käyntiin.

Seoksia olen säätänyt (nyt auki n 1½ kierrosta), tyhjäkäyntisuutinta suurentanut (42) ja kaasaria putsaillut, mutta siitä ei apua ole ollut. Kesällä tätä ko ongelmaa ei juurikaan ilmene. Mietin liittyisikö kylmä tuloilma tähän jotenkin?? Kun esim olen aurannut n 20-30 min niin kone jo riittävän kuuma, että flekti käy ja silloin pysyy käynnissä.

Mahtaako asialle voida tehdä jotain?
jötkis
4WD
Viestit: 203
Liittynyt: 20 Loka 2008 20:36
Mönkijä:: Raktori-Polle
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja jötkis »

Oletko kokeillut jäänestoainetta bensan joukossa?
matkyla
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Tammi 2011 14:42
Mönkijä:: AC 400 -07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja matkyla »

En oo kokeillu. Tarviis varmaan lurautta tilkkanen. Lieneekö jollain ollut vastaava ongelma ja jäänestolla selvinny?
jötkis
4WD
Viestit: 203
Liittynyt: 20 Loka 2008 20:36
Mönkijä:: Raktori-Polle
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja jötkis »

Meillä ainakin molemmat, Kymco ja Sachs, vaativat huikan tankkiin, että toimivat talvella.
matkyla
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Tammi 2011 14:42
Mönkijä:: AC 400 -07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja matkyla »

Ei auttanut jäänesto.

Kelit oli pari päivää alle -5 astetta. Paremmin toimii lauhemmalla kelillä, mutta sammuili kuitenkin tyhjäkäynnillä. Olisko lisää ideoita? Edelleen mietin kylmän ilman osuutta asiaan, millä tuloilman vois lämmittää?
Avatar
rekisteri
Tracks
Viestit: 961
Liittynyt: 15 Joulu 2007 22:32
Paikkakunta: pohjoisessa

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja rekisteri »

Auringolla :) Se ei saa kylmänä tarpeeksi bensaa. En tiiä onko se kaasarikone, mutta itellä autto, ku laitto seosta rikkaammalle.
matkyla
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Tammi 2011 14:42
Mönkijä:: AC 400 -07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja matkyla »

rekisteri kirjoitti:Auringolla :) Se ei saa kylmänä tarpeeksi bensaa. En tiiä onko se kaasarikone, mutta itellä autto, ku laitto seosta rikkaammalle.
Joo, auringolla kyllä pelailee ihan hyvin. Mutta kesällä ei tartte hirveesti aurata :D

Kaasarikone on ja olen kyllä seostakin säätänyt, mutta ei vaan tunnu pelittävän.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Venttiilit säädöissä? Sytytystulpan kärkiväli 0,7-0,8mm?
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Onko se kaasari sen mallinen jossa neulaa pystyy säätämään ?
Back in business
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja digu82 »

En tiiä mitä neuvoja oot muualta saanu mutta tässä ainakin omat vinkkini ongelman löytymiseen, eli

tarkista

- Kaasarin kumikurkku / imukaula, että on ehjät ja tiukalla, jos pienikin viilto/reikä niin voi vetää kosteutta siitä / sekottaa seoksia yms.
- Kaasarin putsaus / bensansuodattimen tarkistus ettei oo tukossa.
- Ilmanputsarin puhdistus jos likainen.
- Cdi boxin maadoitus, onko piuhat kunnolla kiinni ? Voi joskus temppuilla ja hämätä, eli jos maapiuha löysällä, ei joutokäynnillä toimi, mutta kaasulla taas toimii.... ???
- Myös tulpassa voi olla vikaa, kokeile vaikka toisella tulpalla
- Myös ihan perusjutut kannattaa varmuuden vuoksi katsoa, esim "tappokytkin" että toimii sekä virtalukon johdotukset yms...

Onnea vian etsintään ja korjaukseen, ilmottelehan tänne kun selviää !!

Ja jos menee hankalaksi niin katso www.bfgservice.fi ja sieltä huolto, laitetaan pelit kuntoon :)
Tgb 425 Blade 4x4
matkyla
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Tammi 2011 14:42
Mönkijä:: AC 400 -07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja matkyla »

Cooleri kirjoitti:Onko se kaasari sen mallinen jossa neulaa pystyy säätämään ?
Keihin CVK 34mm, en oo varma voiko neulaa säätää..
digu82 kirjoitti:En tiiä mitä neuvoja oot muualta saanu mutta tässä ainakin omat vinkkini ongelman löytymiseen, eli

tarkista

- Kaasarin kumikurkku / imukaula, että on ehjät ja tiukalla, jos pienikin viilto/reikä niin voi vetää kosteutta siitä / sekottaa seoksia yms.
- Kaasarin putsaus / bensansuodattimen tarkistus ettei oo tukossa.
- Ilmanputsarin puhdistus jos likainen.
- Cdi boxin maadoitus, onko piuhat kunnolla kiinni ? Voi joskus temppuilla ja hämätä, eli jos maapiuha löysällä, ei joutokäynnillä toimi, mutta kaasulla taas toimii.... ???
- Myös tulpassa voi olla vikaa, kokeile vaikka toisella tulpalla
- Myös ihan perusjutut kannattaa varmuuden vuoksi katsoa, esim "tappokytkin" että toimii sekä virtalukon johdotukset yms...

Onnea vian etsintään ja korjaukseen, ilmottelehan tänne kun selviää !!

Ja jos menee hankalaksi niin katso http://www.bfgservice.fi ja sieltä huolto, laitetaan pelit kuntoon :)
- kaulat ja kurkut ehjät
- kaasari putsattu ja bensansuodatin uusi
- ilmanputsari putsattu
- tulppa vaihdettu

CDI boxi ja virtalukko tarttee vielä kattoa

Mikä olis ohjearvo seosruuvin aukiololle?

Tänä aamuna nollakeli ja kerran sammu. Viime viikolla -20 ja sammu noin 20 kertaa. En tiedä onko se n aste pakkasta ja kertasammuminen :)

Ja tosiaan kun kone lämpeää niin käynnissä pysyy erittäin hyvin.
Pate05
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Syys 2009 11:47

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Mää aloitin mönkijä ajeluni tuollaisella 400 -06 mallilla ja alkoi oireilemaan samalla tavalla ilmojen viilettyä. Myyjälle siitä kerroin ja ehdotti isompaa pääsuutinta tai Dynojetin sarjaa, päädyin jälkimäiseen ja ainakin itselläni oireet loppuivat Dynojetin asennukseen. Alkuperäinen neula ei ole säädettävissä paitsi prikoilla. Mulla ei ollut polttoaineen suodatinta ja luulisin että sinunkin koneeseen se on laitettu jälkeenpäin joten onko suodattimen virtaussuunta oikea ?
matkyla
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Tammi 2011 14:42
Mönkijä:: AC 400 -07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja matkyla »

Pate05 kirjoitti:Mää aloitin mönkijä ajeluni tuollaisella 400 -06 mallilla ja alkoi oireilemaan samalla tavalla ilmojen viilettyä. Myyjälle siitä kerroin ja ehdotti isompaa pääsuutinta tai Dynojetin sarjaa, päädyin jälkimäiseen ja ainakin itselläni oireet loppuivat Dynojetin asennukseen. Alkuperäinen neula ei ole säädettävissä paitsi prikoilla. Mulla ei ollut polttoaineen suodatinta ja luulisin että sinunkin koneeseen se on laitettu jälkeenpäin joten onko suodattimen virtaussuunta oikea ?
Jälkeenpäin on polttoaineen suodatin laitettu ja kyllä se virtaus ihan oikein on.

Olen miettinyt tuota Dynojettiä. Mitä eroa niissä suuttimissa oikein on?

Mistä tuommonen Dynojet-sarja lienee paras tilata?
Pate05
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Syys 2009 11:47

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

matkyla kirjoitti:
Jälkeenpäin on polttoaineen suodatin laitettu ja kyllä se virtaus ihan oikein on.

Olen miettinyt tuota Dynojettiä. Mitä eroa niissä suuttimissa oikein on?

Mistä tuommonen Dynojet-sarja lienee paras tilata?
Dynojetin suuttimet eivät ole vertailukelpoisia alkuperäisten kanssa kun sarjassa tulee mukana myös uusi neula ja varsinkin 400 sarjassa neula poikkeaa alkuperäisestä oleellisesti. Esimerkiksi Duell.in jälleenmyyjien kautta saa Dynojetin sarjan hintaan 59€. Sarjan tuotenumero on nelisataseen Q622. Tai vaikka tuolta Team Laine
Tarkista kuitenkin kaikki muut vikamahdollisuudet ensiksi.
digu82
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: TGB Blade 425 4x4
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja digu82 »

Kokeileppa vielä lämpösellä koneella laittaa ryyppyä pikkuhiljaa päälle, mitä tapahtuu ?

Näin saadaan ainaskin yksi vika poissuljettua!

Vastaile mitä käy !
Tgb 425 Blade 4x4
Vastaa Viestiin