Tieliikennemönkijän katsastus

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja ARant »

thebeet83 kirjoitti:jalkajarrun on otettava jokakulmaan. kysytty asemalta. ps. onko ketään koskaan poliisi pysäyttänyt ja miksi? jostainsyystä ei ole sattunut koskaan vaikka ovat satavarmasti sääntöjä rikkonut. ihmettelen vain...
URL:sta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 löytyy tällaista: "Muun kuin umpinaisella korirakenteella varustetun satulaistuimella varustetun L7e-luokan ajoneuvon yhdistelmäjarru voidaan muuttaa toimimaan käsikäyttöisellä hallintalaitteella", eli siis palauttaa alkuperäiseen (yleensä tehokkaampaan, helppokäyttöisempään, ja ainakin varmatoimisempaan) asuun. Kannattaa palauttaa mieleen, jos joskus tulee isompaa jarrujärjestelmäremontin tarvetta .. Toki tuo on muutoskatsastettava.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

ARant kirjoitti:
thebeet83 kirjoitti:jalkajarrun on otettava jokakulmaan. kysytty asemalta. ps. onko ketään koskaan poliisi pysäyttänyt ja miksi? jostainsyystä ei ole sattunut koskaan vaikka ovat satavarmasti sääntöjä rikkonut. ihmettelen vain...
URL:sta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 löytyy tällaista: "Muun kuin umpinaisella korirakenteella varustetun satulaistuimella varustetun L7e-luokan ajoneuvon yhdistelmäjarru voidaan muuttaa toimimaan käsikäyttöisellä hallintalaitteella", eli siis palauttaa alkuperäiseen (yleensä tehokkaampaan, helppokäyttöisempään, ja ainakin varmatoimisempaan) asuun. Kannattaa palauttaa mieleen, jos joskus tulee isompaa jarrujärjestelmäremontin tarvetta .. Toki tuo on muutoskatsastettava.
AAMEN. Nyt tämäkin kukkanen on saatu korjatuksi. Erinomaista. Muutoskatsastan mieluusti kamppeeni Käsijarrulliseksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Varmuuden vuoksi vielä että ymmärretäänkö samoin, ilmeisesti tuo tarkoittaa sitä että yhdistelmäjarrun (kaikkiin pyöriin vaikuttavan) saa muuttaa käsikahvasta toimivaksi mutta se on edelleen oltava olemassa L7e vehkeessä. Ja jos muuttaa käsikahvasta toimivaksi niin jalkapolkimesta on toimittava joku jarru? koska käyttölaitteiden määrää ei saa vähentää. L5e laitteessa jarrut saavat olla erillisiä.

5. L5e-luokan ajoneuvon yhdistelmäjarru voidaan jakaa kahdeksi erilliseksi tai jaetuksi käyttöjarrulaitteeksi, joista taka-akseliin vaikuttava jarrulaite toimii jalkakäyttöisenä. Muun kuin umpinaisella korirakenteella varustetun satulaistuimella varustetun L7e-luokan ajoneuvon yhdistelmäjarru voidaan muuttaa toimimaan käsikäyttöisellä hallintalaitteella. Jarrujen hallintaa koskevat muutokset tulee toteuttaa luotettavasti, yleisesti käytössä olevien toimintaperiaatteiden mukaan. Jarrujen käyttölaitteiden ja jarruilla varustettujen pyörien määrää ei saa vähentää alkuperäisestä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Juurikin näin. Jarrujen käyttölaitteiden määrä ei vähene, sillä vakiona jalkajarru vaikuttaa tapapyöriin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
jahve3
4WD
Viestit: 182
Liittynyt: 19 Maalis 2011 01:06
Mönkijä:: Shineray STIXE

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja jahve3 »

Eipä menny shinukka läpi, päästöt liia isot HC:900 CO:6
Mitenkäs tätä pitäs lähtee säätää et sais alas. Vaihettua osaa on vapaavirasuodatin, isompi suutin ja hapetin poistettu. Tippuuko jos laittaa alkuperäset hilppeet ?
Brummbär
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 19 Elo 2008 18:47
Paikkakunta: Espoo. CF-Moto C-Force 800 T3

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Brummbär »

jahve3 kirjoitti:Eipä menny shinukka läpi, päästöt liia isot HC:900 CO:6
Mitenkäs tätä pitäs lähtee säätää et sais alas. Vaihettua osaa on vapaavirasuodatin, isompi suutin ja hapetin poistettu. Tippuuko jos laittaa alkuperäset hilppeet ?
-- No siitä nyt tietenkin pitää aloittaa. Siis jos omistaa tieliikennepelin, jotka pitää katsastaa kuten autot, niin niitä nyt ei ainakaan pidä lähteä "piristelemään" isommilla suuttimilla tai kuristuksia poistamalla, koska katsastusmies vie kilvet. Mun vermeessä on alkuperäiset hilppeet vielä paikallaan, vaikka huollossa asiaa ihmettelivät ja kysyivät jotta eikös oteta ne pois. Sanoin, että antaa olla vaan, koska tarkoitus oli saada kampe leimattua. Leima tuli laakista kun kampe täytti vaatimukset.
Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
Avatar
jahve3
4WD
Viestit: 182
Liittynyt: 19 Maalis 2011 01:06
Mönkijä:: Shineray STIXE

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja jahve3 »

Brummbär kirjoitti:
jahve3 kirjoitti:Eipä menny shinukka läpi, päästöt liia isot HC:900 CO:6
Mitenkäs tätä pitäs lähtee säätää et sais alas. Vaihettua osaa on vapaavirasuodatin, isompi suutin ja hapetin poistettu. Tippuuko jos laittaa alkuperäset hilppeet ?
-- No siitä nyt tietenkin pitää aloittaa. Siis jos omistaa tieliikennepelin, jotka pitää katsastaa kuten autot, niin niitä nyt ei ainakaan pidä lähteä "piristelemään" isommilla suuttimilla tai kuristuksia poistamalla, koska katsastusmies vie kilvet. Mun vermeessä on alkuperäiset hilppeet vielä paikallaan, vaikka huollossa asiaa ihmettelivät ja kysyivät jotta eikös oteta ne pois. Sanoin, että antaa olla vaan, koska tarkoitus oli saada kampe leimattua. Leima tuli laakista kun kampe täytti vaatimukset.
Joo en olis itekkää mutta, kun ostin mönkkärin käytettynä ni osat oli jo vaihdettu/otettu irti
kaide
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 17 Heinä 2007 12:46
Mönkijä:: Dinli 450
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja kaide »

Tänään tuli Dinli käytettyä leimalla ja laakista läpi. Ei mitään huomauttamista.
Päästöjen mittaus, valojen, jarrujen ja runkonumeroiden tarkistus ja eikun hyvää matkaa. =D>
Paikka oli Tuusulan Autokatsastus ja hintaa tälle tuli 68€.
Uudenmaan Mönkijät Ry
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Menipä poikuus mönkijän leimaamisen suhteen. Suotta jännitin. Cananen mäni läpitte parilla huomautuksella (töötti + toinen etuvilkku ei pelant), vilkun oisin toki tarkastant muuten, mutta tuli extempore käytettyä leimalla ja en huomanntu vilkun "nopeampaa" vilkkumista mittaristosta =D. Inssi sanoi ihan sanasta sanaan: Mitäs näistä pitikään kahtoo??? Testasi ainakin valot jarruvaloineen, vilkut, jarrut, runkonumeronkin löydettiin kovan etsimisen jälkeen (piti puhelimella käydä leimauksen aikana sammyssa, jossa muistin asiasta joskus keskusteltaneen) =D Välyksiä koitti saada irti, muttei niitä löytänt. Leima tuli parin huomautuksin.
Kulkine hakusessa
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja ARant »

Brummbär kirjoitti:
jahve3 kirjoitti:Eipä menny shinukka läpi, päästöt liia isot HC:900 CO:6
Mitenkäs tätä pitäs lähtee säätää et sais alas. Vaihettua osaa on vapaavirasuodatin, isompi suutin ja hapetin poistettu. Tippuuko jos laittaa alkuperäset hilppeet ?
-- No siitä nyt tietenkin pitää aloittaa. Siis jos omistaa tieliikennepelin, jotka pitää katsastaa kuten autot, niin niitä nyt ei ainakaan pidä lähteä "piristelemään" isommilla suuttimilla tai kuristuksia poistamalla, koska katsastusmies vie kilvet. Mun vermeessä on alkuperäiset hilppeet vielä paikallaan, vaikka huollossa asiaa ihmettelivät ja kysyivät jotta eikös oteta ne pois. Sanoin, että antaa olla vaan, koska tarkoitus oli saada kampe leimattua. Leima tuli laakista kun kampe täytti vaatimukset.
Arvaus 1 on, että tuon 'hapettimen' (jos se on yhtään sitä mitä epäilen) poistaminen oli liikaa.

Kyllä minullakin jo ensimmäisessä takuuhuollossa (n. 10h, 1. elektroniikkaboxi manan majoilla ..) lähinnä Kaliforniaan sopiva pääsuutin vaihtui enemmän Skandinaviaan sopivan kokoiseen, ja on tuo jo kahdesti katsastettu sen jälkeen. Jälkimmäisellä kerralla jopa sanoi, ettei pakokaasumittauksessa ole hätäpäivää, kun variaattori puhaltaa reippaasti lisäilmaa pakokaasun sekaan.
Avatar
Hartsa24
4WD
Viestit: 135
Liittynyt: 29 Maalis 2010 06:40
Mönkijä:: Hyosung 450 TE
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Hartsa24 »

Tänään tuli hyosung katsastettua ja laakista läpitte ja nyt saa sit 2 vuotta ajella :)
Ari_K
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Huhti 2011 18:16
Mönkijä:: Polaris Sportman 500 HO -08

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Ari_K »

Polleen kävin leiman hakemassa tänään.2013 taas sitten uudestaan. =D>
Avatar
anttisku
6WD
Viestit: 507
Liittynyt: 11 Heinä 2010 22:52
Mönkijä:: Cf Moto 800 Terralander

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja anttisku »

Taas on Linhai katsastettu =D> Klaukkalan katsastusasemalta leima tuli ja 70 rahaa kustansi. Muutama kunnon jarrutus pihalla jonka jälkeen halliin jossa mitattiin kaasut. Pyörät ja nivelet tutkittiin tarkkaan samoin valot ja lopuksi kysyi runkonumeron paikkaa 8-[
Shineray Stixe 250
Tyscon Street 250
Linhai 260 SS
Rally 250
TGB Avenger 400
SMC 250 exä
Polaris Sportsman 300
2 x TGB Blade 250
Outlander 400 Max
Dinli 450
Arctic Cat XC 450
Goes 625i


Uudenmaan Mönkijät ry
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Comanche leimattu, vähän yli ajalla tosin kun ei ole saanu aikaseks :-" . Mutta enivei läpi meni, ei vikoja paitsi savut oli mitä oli mutta ei haitannu :D . Nyt saa 2 vuotta pöristä taas ja eiköhän tuo nintendo ole jo silloin vainaa :mrgreen: .
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kirjoittelenpa omaakin kokemusta kun vihdoin jaksan. Pollen katsastuksessa syynättiin niin perhanan tarkkaan jokainen mahdollinen syynättävä paikka. Ajettiin varmaan 10min ympäri katsastusaseman pihaa, väänneltiin ja käänneltiin kaikki nivelet, laakerit sun muut, tutkittiin vetonivelien suojakumit, valot jne. Loppujenlopuksi kun ei mitään muuta huomautettavaa löytynyt, annettiin hylsy renkaista.

Alla oli 26x9-14 & 26x11-14 Polariksen Bruiser -vanteet ja Maxxis Bighorn -renkaat. 14" kokoa ei ole tyyppihyväksynnässä ja renkaissa ei ole e-hyväksyntää (prkl ainoa koko Bighornista, jossa tuo puuttuu) joten muutoskatsastaakaan ei voi.

Noh sitten vaan lainaan 26" orggisrenkaat, joissa karkeampi kuvio ja jotka ihan hirveät ajaa tiellä ja myöskin e-hyväksyntä puuttuu. Leima tuli.


Pykälien mukaan toki katsastusmies toimi, mutta katsoo asiaa miten päin tahansa, on kadulle tuo Bighorn huomattavasti turvallisempi vaihtoehto :evil:
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Vastaa Viestiin