Crossi aloittelialle.

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
jukka81
Moderaattori
Mönkijä:: Traktori

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

kaveri ajanut 75 tuntia ilman onkelmia :shock: ja kotarillahan on sellanen tyyli että markkinoille ei tuoda keskeneräsiä prototyyppejä,kokemusta löytyy kuudesta kotarista(enskapelejä). :roll: eikä tuo moottoripuoli ole mitään uutta ufo tekniikkaa,aika perushuttua.eikä tarvi ainakaan koneen puolesta ihan heti "olla palikkaa ostamassa" nimittäin paukkua ja vääntöä piisaa vakiossakin mukavasti.tsekkaa mönkkärilehden testi,nekin on jokaisen kuskin henkilökohtasia mielipiteitä mutta saatpa jotain osviittaa :)
Catiska
6WD
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Catiska »

En, mutta nyt olen, kiitos linkistä!

Tuota Suitzaa on paljon kehuttu, ilmeisesti toimiva laitos. Yamin isolohko Raptor 700 olisi miehekäs härveli, miten lie sitten alusta ja paino radalla?
Catiska
6WD
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Viesti:

Re: Crossi aloittelialle.

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Kiitos, avusta. Ensi viikolla pitäisi härveli olla alla...
Poikanen
Noppeli

Viesti Kirjoittaja Poikanen »

Hieman on vanha aihe, mutta näyttäis sopivammalta näille minun kyselyille.

Mitäs käytännön eroa on vanhemmassa polariksen outlaw 500:ssa ja uudemmassa 525 KTM versiossa? KTM versio on ilmeisesti ainakin kevyempi. Onko kestossa, huollettavuudessa, kulutuksessa tai tehossa huomattavia eroja? Outlaw olis just kiva ko siinä on erillisjousitus takana, jotenki en nuihin jäykkäakselisiin haluais sotkeentua (ihan vain fiilispohjalla ilman sen parempaa tietoa).

Kumpikin nuista taitaa olla yhtä mahdoton saada rekisteröityä L7E:ksi jossei kyseessä ole jo valmiiksi tieliikennemalliksi syntyny kappale? Onkos kaikki can-am, hyi se jäykkä akseli, DS450:t tieliikenneoptiolla?

Mönkijän jos laitan niin se tulee melkoisen kevyeen käyttöön. Lähinnä vain pellolla pyörimiseen ja sorateiden ajeluun. Laiskan miehen kulkupeli makkaranpaistoon pihan toisella laidalla olevalle tulistelupaikalle :) Toki jos se olis kilvissä niin kaupungissaki vois tulla vähän pyörittyä.
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
mikalu
3WD
Mönkijä:: Honda TRX 450ER

Viesti Kirjoittaja mikalu »

Poikanen kirjoitti:Hieman on vanha aihe, mutta näyttäis sopivammalta näille minun kyselyille.

Mitäs käytännön eroa on vanhemmassa polariksen outlaw 500:ssa ja uudemmassa 525 KTM versiossa? KTM versio on ilmeisesti ainakin kevyempi. Onko kestossa, huollettavuudessa, kulutuksessa tai tehossa huomattavia eroja? Outlaw olis just kiva ko siinä on erillisjousitus takana, jotenki en nuihin jäykkäakselisiin haluais sotkeentua (ihan vain fiilispohjalla ilman sen parempaa tietoa).

Kumpikin nuista taitaa olla yhtä mahdoton saada rekisteröityä L7E:ksi jossei kyseessä ole jo valmiiksi tieliikennemalliksi syntyny kappale? Onkos kaikki can-am, hyi se jäykkä akseli, DS450:t tieliikenneoptiolla?

Mönkijän jos laitan niin se tulee melkoisen kevyeen käyttöön. Lähinnä vain pellolla pyörimiseen ja sorateiden ajeluun. Laiskan miehen kulkupeli makkaranpaistoon pihan toisella laidalla olevalle tulistelupaikalle :) Toki jos se olis kilvissä niin kaupungissaki vois tulla vähän pyörittyä.
Eroa laitteissa on on aikapaljon. Outlaw 500 IRS on fujin (subaru) moottori joka sinänsä on ihan hyvä. Kuitenkin jos vertaa Outlaw 525 IRS (KTM-moottori) ero on kuitenkin huomattava. Sanoisin että 525 löytyy varaosia jokaiselta KTM jälleenmyyjältä. Outlaw:ssa käytettävä moottori ei taida olla kuitenkaan ihan sama kuin millä KTM laitteet tulee. Kokemusta on molemmista moottoreista ja KTM tuntui alusta asti eri laitteelta. Jos laite ei ole TL optiomalli niin ei niitä kilpiin saa. ORS_llä on kyllä mukava ajella metsäpoluilla yms. 500/525 saa molempia TL mallina myös, niitä ei vain ole paljoa myynnissä.
Honda TRX 450 ER 2009
Honda TRX 450 ER 2007
CanAm DS 450X MX 2009 tieliikenne (old)
CanAm DS 450X MX 2012 (old)
KTM SX 505 ja KTM XC/SX 530 (old)
KTM 990 Super Duke (old)
KTM XC 525 (TL) 2010 (old)
KTM XC 450 2008 (old)
miksu2_9
Noppeli
Mönkijä:: Honda TRX 450r -07

Viesti Kirjoittaja miksu2_9 »

Tervehdys!

Olen tässä luopumassa mp harrastuksesta ja tilalle pitää saada silti jotain bensankatkuista harrastusta.
Mönkkäreistä ei ole mitään kokemusta mutta crossimönkkäri pitää saada alle. 450cc laitteita olen katsellu ja lukenut niistä tääläkin aikas paljon ja nyt kiikarissa Honda TRX 450r -07 ja Can AM DS 450 -08.
Kyselisinki tässä noitten mönkkäreitten huonoja ja hyviä puolia. Miten huollot, männävaihdot yms?
Peli tulee ihan harrastekäyttöön ja mettäpoluille ajoon. Rata hommiin ei tule lähdettyä ainakaan heti.
En haulla löytänyt tarpeeksi tietoa tai sitten en vaan osaa :)
Honda TRX 450r -07
JaNdErO
2WD

Mikä olisi järkevin crossimönkijä???

Viesti Kirjoittaja JaNdErO »

Moro kaikille!
Mitäs olette mieltä että mikä olisi järkevin crossimönkijä 450 kuutioisista? Vaihtoehdot ovat minun tietääkseni
1.honda trx 450
2.ktm sx 450
3.yamaha yfz 450
4.can am ds 450
Ja tiedän että onhan vielä Suzukia ja Artic cattia mutta ei ne oikeen inspiroi :-# , joten näillä mennää
Olen miettinyt niitä tässä järjestyksessä
1.honda trx 450 50%
2.yamaha yfz 450 25%
3.can am ds 450 15%
4.ktm sx 450 10%
Perustelut: Honda, aina varma ja luotettava ja tehoa pitäisiä löytyä
Jammu, varma sekin mutta honda menee edellä
Can am, ei kokemusta ja vähän outo (korjatkaa jos olen väärässä)
Ktm, törkeän kallis

Laittakaa tietoa mahdollisimman nopeasti!!! :D
Pasi S.
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Moro!
Olen varmasti yksi niistä, joiden EI pitäisi tähän keskusteluun puuttua, koska en ole itse omistanut ainuttakaan noista 450 crossi-vehkeistä.
Mutta yksityiskohtiin tai suosituksiin menemättä, muutaman asian haluaisin tuoda ilmi.
Oletteko hankkimassa oikeasti vain harrastelu/hupi/kunto- ajeluun laitetta, vai aijotteko jossain kohtaan ajaa oikein tosissanne crossi-radoilla?
Onko luonteessa senverran Suomalaista miestä, että se tehontarpeen kasvatus tulee ilmi, heti ensimmäisen käyttökuukauden kuluessa?
Kuinka usein OIKEASTI olette valmiit huoltamaan laitteita ja ihan ison rahan kanssa? Tähän siis luetaan mukaan mäntää, venttiili-settiä, alakerran laakerointia...mahdollisesti kiertokankea tai koko kampuraa sun muuta, unohtamatta sitä säkillistä tiivisteitä ja niitä lukuisia "väli" huoltoja, johon mahtuu öljynvaihtoa ja tulppaa, sekä perus-joka-koneen-ylläpitohuoltoa? Voi kuullostaa pahalta, mutta tuo on ihan mahdollista noiden korkeaviritteisten 450 kisakoneiden kanssa. Tiedän että se voi turhauttaa "vain" harrastajaa, mutta vakavampi ajaja ottaa sen "motorsporttina".
Nuo huoltotunnit vain kaventuvat, jos moottorin viritysastetta nostetaan. Perushuoltojen laiminlyönti vain kasvattaa seuraavan ison huollon hintaa ja lyhentää sitä ajankohtaa, koska se lyö vasten kasvoja.

Jos kyseessä on vain harrastelu- ja kunto ajeluun vaadittava laite, niin silloin harkitsisin joko 400 kuutioisia matalaviritteisiä vaihtoehtoja, tai vastaavasti härskimpiä ja väkevämpiä isolohkoja, kuten 660, 700 Raptori, tai 650 DS Cannami. Isolohko Kottaraisen huoltoväliin, tai koneen kestoikään en ota kantaa.
Noista Raptoreista itse ehkä valitsisin tuon 660 koska kone on jo monessa liemessä keitetty, ja se on kaasutin kone, joka tuntuisi turvallisemmalta minulle.

Oli se laite sitten mikä tahansa, niin imoitettuihin tehoihin ei kannata suuresti tuijottaa, koska käytännön erot ovat harraste-ajossa vaatimattomia. Nyt puhutaan ihan sekunnin osista tai muutamasta metristä ammattikuskien käskemänä. Suuria eroja saadaan aikaan pidolla+ alustan osilla ja kuljettajan kokemuksella.

Älkää vetäkö herneitä imupuolelle :lol: ...tää on avoin voorumi.

-Pasi S.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
JaNdErO
2WD

:D
Pasi S. kirjoitti:Moro!
Olen varmasti yksi niistä, joiden EI pitäisi tähän keskusteluun puuttua, koska en ole itse omistanut ainuttakaan noista 450 crossi-vehkeistä.
Mutta yksityiskohtiin tai suosituksiin menemättä, muutaman asian haluaisin tuoda ilmi.
Oletteko hankkimassa oikeasti vain harrastelu/hupi/kunto- ajeluun laitetta, vai aijotteko jossain kohtaan ajaa oikein tosissanne crossi-radoilla?
Onko luonteessa senverran Suomalaista miestä, että se tehontarpeen kasvatus tulee ilmi, heti ensimmäisen käyttökuukauden kuluessa?
Kuinka usein OIKEASTI olette valmiit huoltamaan laitteita ja ihan ison rahan kanssa? Tähän siis luetaan mukaan mäntää, venttiili-settiä, alakerran laakerointia...mahdollisesti kiertokankea tai koko kampuraa sun muuta, unohtamatta sitä säkillistä tiivisteitä ja niitä lukuisia "väli" huoltoja, johon mahtuu öljynvaihtoa ja tulppaa, sekä perus-joka-koneen-ylläpitohuoltoa? Voi kuullostaa pahalta, mutta tuo on ihan mahdollista noiden korkeaviritteisten 450 kisakoneiden kanssa. Tiedän että se voi turhauttaa "vain" harrastajaa, mutta vakavampi ajaja ottaa sen "motorsporttina".
Nuo huoltotunnit vain kaventuvat, jos moottorin viritysastetta nostetaan. Perushuoltojen laiminlyönti vain kasvattaa seuraavan ison huollon hintaa ja lyhentää sitä ajankohtaa, koska se lyö vasten kasvoja.

Jos kyseessä on vain harrastelu- ja kunto ajeluun vaadittava laite, niin silloin harkitsisin joko 400 kuutioisia matalaviritteisiä vaihtoehtoja, tai vastaavasti härskimpiä ja väkevämpiä isolohkoja, kuten 660, 700 Raptori, tai 650 DS Cannami. Isolohko Kottaraisen huoltoväliin, tai koneen kestoikään en ota kantaa.
Noista Raptoreista itse ehkä valitsisin tuon 660 koska kone on jo monessa liemessä keitetty, ja se on kaasutin kone, joka tuntuisi turvallisemmalta minulle.

Oli se laite sitten mikä tahansa, niin imoitettuihin tehoihin ei kannata suuresti tuijottaa, koska käytännön erot ovat harraste-ajossa vaatimattomia. Nyt puhutaan ihan sekunnin osista tai muutamasta metristä ammattikuskien käskemänä. Suuria eroja saadaan aikaan pidolla+ alustan osilla ja kuljettajan kokemuksella.

Älkää vetäkö herneitä imupuolelle :lol: ...tää on avoin voorumi.

-Pasi S.

Juu siis hyvää vinkkiä tuokin, mutta olen aloittelija näissä mönkijähommissa niin pyysin vaan suuntaa antavaaa neuvoa. :)
Juu ja kyseessähä olis harraste ajoa, ja huollot tietenkin silloinkun pitää. Ja kun vaihtoehtojen pitäisi olla joku niistä 4, niin osaatko Pasi antaa vinkkiä että mikä olisi paras niistä? (jammu,ktm,honda, ja kanami) Ja vielä sen verran että tuo ktm oli vähän hatusta heitetty :-& . Mutta olen harrastanut pienestä pitäen crossia joten en ole ihan lumiukkona radalla, vaikka mönkijä onkin ihan erilainen.....
ps. sen tulisi olla 450cc
t. jamppa k
JJP
Tracks

Viesti Kirjoittaja JJP »

Joudun yamahakuskina tyrkyttää jammua. :)
Hondaa oon itekki katellu kakkospeliksi mutta ei vissiin saa enää niin hyvin viripalikkaa.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Pasi S.
Tracks

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Jos 450 pitää olla, niin Jammuun itsekkin kallistuisin...ja ihan näihin viimeisiin malleihin.
(itsekkin jamaha-mies)

Ajoin 450 LT-R Suskaa ja hyvä se oli, johtui suurelti alustasta, mutta kuitenkin. Suskassa on tyyppivikana 2 rattaiden meno, joka on korjattavissa billetti osilla.
Sama laite sammui hypyn jälkeen radalla ja viaksi osottautui hajonnut sulake... tiedä noista sitten.
Cannamia tai kottaraista en itse valitsisi, mutta syyt on henkilökohtaisia.

Ja lopuksi. Yamahaan ja Hondaan saa hyvin viritys osaa USAsta.

-Pasi S.

niin ja janderolle... jos olet crossi-taustalla, niin minä jos kukaan olen huonoin sinua avustamaan.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
JaNdErO
2WD

Pasi S. kirjoitti:Jos 450 pitää olla, niin Jammuun itsekkin kallistuisin...ja ihan näihin viimeisiin malleihin.
(itsekkin jamaha-mies)

Ajoin 450 LT-R Suskaa ja hyvä se oli, johtui suurelti alustasta, mutta kuitenkin. Suskassa on tyyppivikana 2 rattaiden meno, joka on korjattavissa billetti osilla.
Sama laite sammui hypyn jälkeen radalla ja viaksi osottautui hajonnut sulake... tiedä noista sitten.
Cannamia tai kottaraista en itse valitsisi, mutta syyt on henkilökohtaisia.

Ja lopuksi. Yamahaan ja Hondaan saa hyvin viritys osaa USAsta.

-Pasi S.

niin ja janderolle... jos olet crossi-taustalla, niin minä jos kukaan olen huonoin sinua avustamaan.

Oookkei :D
Mutta kiitti teille tiedoista =D>
nuttari
Noppeli

Viesti Kirjoittaja nuttari »

Morjesta.
Yamaha yfz 450R(-09 ja uudemmat) on ainakin paras minun ajamistani 450 malleista, siinä on jo loistava alusta hyvä ruisku moottori ja pikku tuunauksella sekin on todella hyvä.
Eikä ainakaan yamppia tarvitse moottorin puolesta murehtia, se kestää tosi hyvin.
Laitoin sulle yt:tä, T, Joni
JaNdErO
2WD

nuttari kirjoitti:Morjesta.
Yamaha yfz 450R(-09 ja uudemmat) on ainakin paras minun ajamistani 450 malleista, siinä on jo loistava alusta hyvä ruisku moottori ja pikku tuunauksella sekin on todella hyvä.
Eikä ainakaan yamppia tarvitse moottorin puolesta murehtia, se kestää tosi hyvin.
Laitoin sulle yt:tä, T, Joni
Tämä kysymys ei ole erityisesti vaan nuttarille vaan ihan kaikille ketkä tähän osaa vastata... Katsokaas kun talliin tuli pari viikkoa sitten 08-vuoden honda trx 450, joten kysymys ois et missä tuolla pääsis ajaa? (Siis mieluiten mettäreittejä) Ja alueelta karkeasti sanottuna Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Lappeenranta väliltä eli sen "neliön" väliltä. Tiedän jo että kaikki krossiradat ovat sallittuja mutta muita millä tuolla yleensäkkin pääsee. T. Jamppa K
mikalu
3WD
Mönkijä:: Honda TRX 450ER

Viesti Kirjoittaja mikalu »

Tervetuloa QRF:n ajotapahtumaan Tampereelle la 6.8 muistaakseni. Katso listiedot www.qrf.fi

Mika
Honda TRX 450 ER 2009
Honda TRX 450 ER 2007
CanAm DS 450X MX 2009 tieliikenne (old)
CanAm DS 450X MX 2012 (old)
KTM SX 505 ja KTM XC/SX 530 (old)
KTM 990 Super Duke (old)
KTM XC 525 (TL) 2010 (old)
KTM XC 450 2008 (old)
Vastaa Viestiin