Kärrin teko-ohjeet tai mistä kärrejä?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Voihan se olla se kierretanko systeemilläkin. Samahan tuo minulle millä se on jos semmoisen hommaa.
Olis se vaan helppo peli semmoinen 8)
niemu83
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 12 Tammi 2006 14:28
Paikkakunta: Pieksämäki/Varkaus

kärristä...

Viesti Kirjoittaja niemu83 »

itellä toi kärri terrain pro 500 (yhdistelmä). nyt ois tarkoitus hiukka modifioida kärriä ja rakentaa siihen hiuekkakuuppaan kippi. ajatuksen ois laittaa 12V:n moottorin perään kulmavaihde ja sen perään trapetsikierre tanko. Kierteeseen sitten mutteri, joka kiinnittyy hiekkakuupan runkoon. Nivelöintiä pitäs varmaan tehdä jonniin verran, mutta ehkäpä se selviää tarkemmin sitten, kun on tehnyt muutaman prototyypin,,,, vahingoista oppii ;)
Viimeksi muokannut niemu83, 17 Tammi 2006 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maamies
4WD
Viestit: 157
Liittynyt: 01 Joulu 2005 21:56
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja maamies »

Mikäs piru se trapetsi kierre on. Miten eroo tavalliseen
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Trapetsi- eli puolisuunnikaskierre on nykyisin yleisin liikeruuveissa käytettävä kierreprofiili. Terävän kierteen tapaan sen profiili muodostuu tasakylkisestä kolmiosta, jonka kärki on typistetty. Erona terävään kierteeseen on se, että trapetsikierteen pohjaa ei pyöristetä. Liikeruuviin soveltuva kierre saadaan aikaan käyttämällä pientä kylkikulmaa. Trapetsikierre on helpompi valmistaa kuin aikaisemmin liikeruuveissa käytetty lattakierre (kylkikulma nolla, kierteen profiili suorakaide). Kierteen välyksiä on helppo hallita, mikä on tärkeää silloin, kun halutaan tarkka, välyksetön liike.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
niemu83
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 12 Tammi 2006 14:28
Paikkakunta: Pieksämäki/Varkaus

Re: kärristä...

Viesti Kirjoittaja niemu83 »

niemu83 kirjoitti:itellä toi kärri terrain pro 500 (yhdistelmä). nyt ois tarkoitus hiukka modifioida kärriä ja rakentaa siihen hiuekkakuuppaan kippi. ajatuksen ois laittaa 12V:n moottorin perään kulmavaihde ja sen perään trapetsikierre tanko. Kierteeseen sitten mutteri, joka kiinnittyy hiekkakuupan runkoon. Nivelöintiä pitäs varmaan tehdä jonniin verran, mutta ehkäpä se selviää tarkemmin sitten, kun on tehnyt muutaman prototyypin,,,, vahingoista oppii ;)
hip hei! nyt on kärrin kipin sitten biltemasta!! sieltä löytyi sellainen hydraulisylinteri, jossa käsi pumppukyljessä. Taiteilen sen kiinni tohon kärrin laitaan, ja jo nousee. Sylinteri on muuten sama, jota käytetään moottorinostimissa. hinta oli 49.00€. eipä tartte alkaa ronkkimaan sähkövehkeiden kanssa. tosin kipin joutuu tekemään käsityönä, mutta mihinkäs tässä on kiire valmiissa maailmassa 8)
jackass 2
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Joulu 2005 14:03
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja jackass 2 »

Eli onko täällä jollain henkilöllä telikärryn teko ohjeita, kun itelle pitäs alkaa väsäämään semmonen niin helpottais jonkunlaiset piirrustukset :D. Niin eli siis tavan laidallinen kärry pitäs tehä, jossa teli ja kippaava lava systeemi. Ite huono piirtäjä joten pääsis helpommalla jos joku parempi piirrustus taidon osaaja laittaisi minulle ohjee tulemaan esim. sähköpostiin? Minkähän kokonen kärry ois sopiva tommoselle Hondan 350 mönkkärille? Renkaat vasta hommattu Kenda scorpion 22*11*8 kokoa, vielä pitäis hommata tarvittavat raudat ja lava osaan tulevaa 12mm filmivanerit. Minkälaista neliöputkee kärryn rakenteisiin ois hyvä käyttää? Itellä mielessä semmonen, että renkaat kulkee mönkijän jälkiä myöten ja lava renkaiden yläpuolella kokoa: 120*200-220*20-30 (leveys*pituus*laitojenkorkeus)
Honda TRX 350 FE -06
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Esim. 40x25x3 tai 50x30x3 on aikas sopevaa tollaseen mönkijän kärryyn... Tottakai rakenteesta riippuen :wink:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
jackass 2
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Joulu 2005 14:03
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja jackass 2 »

amis kirjoitti:Esim. 40x25x3 tai 50x30x3 on aikas sopevaa tollaseen mönkijän kärryyn... Tottakai rakenteesta riippuen :wink:
No siis nythän semmonen kärri tulossa mihin voi traktorilla suorilla kauhallisen hiekkaa lastata :lol: ( vitsi) Mutta itse meinasin telin 50*50*4 neliä putkesta ja sen takia noin paksu jotta kestävyyttä saataisiin. Sitten 50*50*3 loput osat... tuleekohan sillon liian painava siitä kärrystä :? :lol: Ainakin kestävä :lol:
Honda TRX 350 FE -06
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Pitäs kestää. Olen nähnyt muutamia tehdastekoisia tukkikärryjä oikeassa työkäytössä tukeilla kuormattuna. Niistä tuppaa päärunkopalkki menemään mutkalle.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

jackass 2 kirjoitti:
amis kirjoitti:Esim. 40x25x3 tai 50x30x3 on aikas sopevaa tollaseen mönkijän kärryyn... Tottakai rakenteesta riippuen :wink:
No siis nythän semmonen kärri tulossa mihin voi traktorilla suorilla kauhallisen hiekkaa lastata :lol: ( vitsi) Mutta itse meinasin telin 50*50*4 neliä putkesta ja sen takia noin paksu jotta kestävyyttä saataisiin. Sitten 50*50*3 loput osat... tuleekohan sillon liian painava siitä kärrystä :? :lol: Ainakin kestävä :lol:
Olitko nyt siis tekemässä tukki vai lavakärryä? Ei lavakärrystä kannata turhaan tehdä mitään 1000kg möhkälettä :wink: Mutta tukkikärryyn tollanen 50x50x4 ja 60x60x4 on hyviä, niissähän on rakennekin ihan erilainen...
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

amis kirjoitti:
jackass 2 kirjoitti:
amis kirjoitti:Esim. 40x25x3 tai 50x30x3 on aikas sopevaa tollaseen mönkijän kärryyn... Tottakai rakenteesta riippuen :wink:
No siis nythän semmonen kärri tulossa mihin voi traktorilla suorilla kauhallisen hiekkaa lastata :lol: ( vitsi) Mutta itse meinasin telin 50*50*4 neliä putkesta ja sen takia noin paksu jotta kestävyyttä saataisiin. Sitten 50*50*3 loput osat... tuleekohan sillon liian painava siitä kärrystä :? :lol: Ainakin kestävä :lol:
Olitko nyt siis tekemässä tukki vai lavakärryä? Ei lavakärrystä kannata turhaan tehdä mitään 1000kg möhkälettä :wink: Mutta tukkikärryyn tollanen 50x50x4 ja 60x60x4 on hyviä, niissähän on rakennekin ihan erilainen...
Eikä ole erilainen rakenne, ainakaa kaikissa valmis kärryissä :oops:
Omassa ATV expertin kärryssä on ainakin hyvin samanlainen runko lavalla tai ilman ku se on sama kärry :D
Ei muuta ku takapankko pois ja lava paikallee :wink:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Oman kärryn T-runko on tehty 50X50 RHS:stä ja tähän mennessä se on ollut vähintäänkin riittävä, raskaimmar kuormat olleet 700 kilon huitteilla. Itse lava on tehty 25X25X1,5 ja 35X35X1,5 huonekaluputkesta, laidat on pokattu 1,5mm kovasta alumiinista ja etu/perälevy sekä pohja on 18mm filmivaneria. Painoa koko paketilla on sen verran että tämmönen keskenkasvuinen pikkupoika jaksaa nostaa sen auton peräkärryn kyytiin.
Kylätason mönkijäkuski
jackass 2
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Joulu 2005 14:03
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja jackass 2 »

Kaikilla on asiaan oma mielipiteensä....mutta ainakin sen teliosan aloitan huomenna koulussa väsäämään 50*50*4 RHS putkesta Wilpo nimemerkin henkilön tekemän rankakärryn telin tyyliin. Sitten katotaan sen valmistuttua että minkälaisestä raudoista muut valmistetaan :D Telikärryssä on onneksi semmonen mukava ominaisuus, että kuorman paino/rasitus "puolittuu" kuin ykspyörä kärryssä.
Honda TRX 350 FE -06
Jambo72
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Marras 2005 07:23
Paikkakunta: Luumäki

Kärryn tekoa

Viesti Kirjoittaja Jambo72 »

Juu kyllä se kärry kannattaa valmistaa itse. Jos vaan on mahdollista!
Minäkin tuossa työn ohessa rakentelin ja siitä tulee ainaskii 3 kertaa vahvempi kuin nuo kaupan valmisteet. Niissä näyttää olevan niin hepposta putkea et heikompaa hirvittää. Laitoin omasta tekeleestä kuvia tuonne gallerian puolelle. Siitä puuttuu vielä puhallus ja epoksi pinnasta. Sen jälkeen pääsee asentamaan laitoja ja pohjalle vanerin. Laidat tulee 2mm vahvasta sinkitystä pellistä. Navat ja renkaat suosittelen ostamaan Comarcon nimisestä firmasta. Toimitus nopeaa ja hinta kohdallaan. Rengas+vanne 60e ja napa 23e. Laitan kuvaa kunhan saan sen valmiiksi!
Kyllä maalla on mukavaa!
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

Ois tarkoitus rakentaa ite pikkuinen metsä kärry! kevyt pieni kapea ettei oijo ja halpa! luultavasti yks akselinen! miten on jos yx akselisessa on auton renkaat niin onko raskas vetää? kuitenkin ois niin paljon halvempi kuin 89e kpl oikea kärryn rengas joka huomattavasti leveämpi! napoja oli hintaan 25e kpl! onko järkevämpi ostaa ne vai jostain auton romusta hommata?
Vastaa Viestiin