Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
-
- 2WD
- Viestit: 58
- Liittynyt: 22 Heinä 2009 12:37
- Mönkijä:: rally 300 4x4
- Paikkakunta: kymi,kotka
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
11 §
Pyörien ja renkaiden muutokset
1. Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin. Renkaat saa vaihtaa kuormitus- ja nopeusluokaltaan vastaaviin L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti hyväksyttyihin renkaisiin. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä.
2. L3e-luokan ajoneuvoon voidaan 1 momentin estämättä muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitus- ja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä 8 §:n 5 momentin mukaista selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä.
3. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa enemmän kuin 15 %, jarrulevyn kokoa on kasvatettava vastaavassa suhteessa tai esitettävä vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitys jarrulaitteen riittävästä suorituskyvystä.
4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen.
1. Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2010
tossa ei ainekaan puhuta e-merkinnästä mitään joten eipä taida olla perusteita tutkia e-merkintöjä.
L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
11 §
Pyörien ja renkaiden muutokset
1. Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin. Renkaat saa vaihtaa kuormitus- ja nopeusluokaltaan vastaaviin L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti hyväksyttyihin renkaisiin. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä.
2. L3e-luokan ajoneuvoon voidaan 1 momentin estämättä muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitus- ja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä 8 §:n 5 momentin mukaista selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä.
3. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa enemmän kuin 15 %, jarrulevyn kokoa on kasvatettava vastaavassa suhteessa tai esitettävä vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitys jarrulaitteen riittävästä suorituskyvystä.
4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen.
1. Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2010
tossa ei ainekaan puhuta e-merkinnästä mitään joten eipä taida olla perusteita tutkia e-merkintöjä.
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
Alleviivattuna kyseinen kohta.skippari kirjoitti: 11 §
Pyörien ja renkaiden muutokset
1. Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin. Renkaat saa vaihtaa kuormitus- ja nopeusluokaltaan vastaaviin L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti hyväksyttyihin renkaisiin. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä.
tossa ei ainekaan puhuta e-merkinnästä mitään joten eipä taida olla perusteita tutkia e-merkintöjä.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
-
- 2WD
- Viestit: 58
- Liittynyt: 22 Heinä 2009 12:37
- Mönkijä:: rally 300 4x4
- Paikkakunta: kymi,kotka
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
siinä on kokonaisuudessaan liite 2
Liite 2
Jarrujen suorituskyvyn testaus
Jarrujen suorituskyky tutkitaan 13 §:n edellytysten täyttymisen selvittämiseksi moottoripyörään asennettavalla luotettavalla mittauslaitteistolla. Suorituskyky mitataan 13 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti eri jarruille. Mittaukset tehdään vähintään kahteen kertaan.
Häipymistestiä ei tarvitse suorittaa, jos pyörässä on sellainen rumpujarru, yli 10 tuuman jarrulevy tai omatekoisia jarrukomponentteja, jollaisesta on käytettävissä aiempi mittaustulos. Häipymistestissä pyörällä jarrutetaan etu- ja takajarrulla yhdessä vähintään 10 jarrutusta peräkkäin nopeudesta 100 km/h vakiojarrutusvoimalla, jolla saavutetaan vähintään keskimääräinen hidastuvuus 3,0 m/s2 ja kiihdyttäen välittömästi takaisin alkunopeuteen. Jarrutusten välin on oltava 1000 m ja ajoneuvo voidaan kääntää testiradalla ennen kiihdytystä uudestaan alkunopeuteen. Viimeisessä jarrutuksessa, joka tehdään vastaavalla jarrutusvoimalla kuin varsinainen 13 §:n 1 ja 2 momentin mukainen hidastuvuuskoe, tuloksen on vastattava vähintään 60 % hidastuvuuskokeessa saavutetusta täysin kehittyneestä keskimääräisestä hidastuvuudesta.
L5e-luokan ajoneuvon seisontajarru testataan 13 §:n 2 momentin mukaisesti.
Ajoneuvon on testihetkellä oltava siinä kunnossa, jossa se esitetään rekisteröinti- tai muutoskatsastettavaksi, ja rakenteen on vastattava sitä koskevia säädöksiä. Testiä ei saa suorittaa, jos on ilmeistä, että testiä ei voida suorittaa turvallisesti. Testi voidaan suorittaa myös testaajalle myönnetyn koenumerotodistuksen nojalla.
Testistä laaditaan testausseloste liitteen 1 mukaisesti. Liitteen 1 mukaisten tietojen lisäksi testausselostukseen tulee kirjata:
1) kuvaus käytetystä testauslaitteistosta;
2) kuvaus ja valokuva testatun ajoneuvon jarrulaitteista;
3) testitulokset hidastuvuudesta kaikkien jarrulaitteiden osalta erikseen;
4) häipymistestiin liittyvät testitulokset tai perustelut häipymistestin suorittamatta jättämisestä;
5) arvio ajoneuvon hallittavuudesta jarrutustilanteessa.
Jarrutustapahtuman aikana pyörän on oltava vaikeuksitta hallittavissa. Testi tulee hylätä, vaikka hidastuvuus täyttää raja-arvot, jos ajoneuvolla ilmenee jarrutettaessa hallintaa vaikeuttavaa pomppimista, sivuttaissuuntaisia liikepoikkeamia, tärinää tai muuta ohjaustasapainon epävakautta taikka jos hallintalaitteita ei voi vaikeuksitta käyttää.
Testausselostukseen voidaan liittää selvitys myös 24 §:ssä ajoneuvon nopeusmittarille säädetyistä vaatimuksista. Nopeusmittarista kirjataan testausselosteeseen nopeusmittarin näyttämä ajonopeus todellisilla ajonopeuksilla 60 ja 100 km/h.
Liite 2
Jarrujen suorituskyvyn testaus
Jarrujen suorituskyky tutkitaan 13 §:n edellytysten täyttymisen selvittämiseksi moottoripyörään asennettavalla luotettavalla mittauslaitteistolla. Suorituskyky mitataan 13 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti eri jarruille. Mittaukset tehdään vähintään kahteen kertaan.
Häipymistestiä ei tarvitse suorittaa, jos pyörässä on sellainen rumpujarru, yli 10 tuuman jarrulevy tai omatekoisia jarrukomponentteja, jollaisesta on käytettävissä aiempi mittaustulos. Häipymistestissä pyörällä jarrutetaan etu- ja takajarrulla yhdessä vähintään 10 jarrutusta peräkkäin nopeudesta 100 km/h vakiojarrutusvoimalla, jolla saavutetaan vähintään keskimääräinen hidastuvuus 3,0 m/s2 ja kiihdyttäen välittömästi takaisin alkunopeuteen. Jarrutusten välin on oltava 1000 m ja ajoneuvo voidaan kääntää testiradalla ennen kiihdytystä uudestaan alkunopeuteen. Viimeisessä jarrutuksessa, joka tehdään vastaavalla jarrutusvoimalla kuin varsinainen 13 §:n 1 ja 2 momentin mukainen hidastuvuuskoe, tuloksen on vastattava vähintään 60 % hidastuvuuskokeessa saavutetusta täysin kehittyneestä keskimääräisestä hidastuvuudesta.
L5e-luokan ajoneuvon seisontajarru testataan 13 §:n 2 momentin mukaisesti.
Ajoneuvon on testihetkellä oltava siinä kunnossa, jossa se esitetään rekisteröinti- tai muutoskatsastettavaksi, ja rakenteen on vastattava sitä koskevia säädöksiä. Testiä ei saa suorittaa, jos on ilmeistä, että testiä ei voida suorittaa turvallisesti. Testi voidaan suorittaa myös testaajalle myönnetyn koenumerotodistuksen nojalla.
Testistä laaditaan testausseloste liitteen 1 mukaisesti. Liitteen 1 mukaisten tietojen lisäksi testausselostukseen tulee kirjata:
1) kuvaus käytetystä testauslaitteistosta;
2) kuvaus ja valokuva testatun ajoneuvon jarrulaitteista;
3) testitulokset hidastuvuudesta kaikkien jarrulaitteiden osalta erikseen;
4) häipymistestiin liittyvät testitulokset tai perustelut häipymistestin suorittamatta jättämisestä;
5) arvio ajoneuvon hallittavuudesta jarrutustilanteessa.
Jarrutustapahtuman aikana pyörän on oltava vaikeuksitta hallittavissa. Testi tulee hylätä, vaikka hidastuvuus täyttää raja-arvot, jos ajoneuvolla ilmenee jarrutettaessa hallintaa vaikeuttavaa pomppimista, sivuttaissuuntaisia liikepoikkeamia, tärinää tai muuta ohjaustasapainon epävakautta taikka jos hallintalaitteita ei voi vaikeuksitta käyttää.
Testausselostukseen voidaan liittää selvitys myös 24 §:ssä ajoneuvon nopeusmittarille säädetyistä vaatimuksista. Nopeusmittarista kirjataan testausselosteeseen nopeusmittarin näyttämä ajonopeus todellisilla ajonopeuksilla 60 ja 100 km/h.
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
Jep tuo on liite 2, mutta ei sille asetukselle, mitä haettiin.
Kyseisen asetuksen liite 2 on jotain EU-direktiivejä, joskus tutkin asiaa tarkemmin ja kyllä sieltä hyväksyntävaatimus renkaille löytyi.Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta (1078/2009)
2 §
Korjatun tai rakenteeltaan muutetun ajoneuvon tekniset vaatimukset
1. Ajoneuvoa saa korjata tai rakenteen muuttaa 2 luvun vaatimusten mukaisesti tai siten, että ajoneuvo muuttamisen jälkeen täyttää kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1250/2002), jäljempänä L-luokan rakenneasetus, liitteen 2 vaatimukset
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
Rekisteriotteessa merkintä hyväksymättömistä vilkuista. Mikäli kuitenkin ajelen vilkkuja vaihtamatta siihen asti jos/kun koukut pysäyttävät niin mikä on todennäköinen sanktio? Vilkut toki toimivat asianmukaisesti.
- JJP
- Tracks
- Viestit: 2521
- Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
Tuliko merkintä tienpäällä kynällä?Merkkasko kytät koneelle sitä?Jos ei niin eiku hakemaan uus ote asemalta. 
Nykyään niillä on vaan aika usein tapana kirjata nämä tälläiset järjestelmään.
Seuraavalla kerralla ne saattaa ruuvata sulta kilven ja antaa sakot.Kilven saat E-hyväksytyillä vilkuilla konttorilta.

Nykyään niillä on vaan aika usein tapana kirjata nämä tälläiset järjestelmään.
Seuraavalla kerralla ne saattaa ruuvata sulta kilven ja antaa sakot.Kilven saat E-hyväksytyillä vilkuilla konttorilta.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
Niin tai ota vilkut pois. Kun eivät kerran ole pakollisia.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi
Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
tieliikennemönkijöiden kohdalla taitaa olla eri homma kuin mopoilla.Nege kirjoitti:Niin tai ota vilkut pois. Kun eivät kerran ole pakollisia.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
Yhen kerran poliisi tutki viime talvena renkaita (samalla kun toinen kirjoitti sakkoa rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajamisesta yleisellä tiellä), kyllä se taskulampulla katteli niitä, mutta ei käsittääkseni mitään informaatiota niistä urkkinut, kysyi vaan että soveltuuko kyseiset renkaat talvella ajamiseen, siis pidon puolesta.
En jaksa koko stooria uudelleen kirjottaa mutta tuolta
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 75#p317932 löytyy koko tarina.
En jaksa koko stooria uudelleen kirjottaa mutta tuolta
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 75#p317932 löytyy koko tarina.
Re: Onko keneltäkään tarkastettu e-hyväksyntää tienpäällä?
Edellinen omistaja katsastanut noilla vilkuilla ja sieltä merkintä, päivämäärän kanssa millon ois vaihdettava viimestään. Kai nuo sitten häätyy vaihdella vaikka pelaavat moitteetta ja vakiot on kaikinpuolin huonommat.JJP kirjoitti:Tuliko merkintä tienpäällä kynällä?Merkkasko kytät koneelle sitä?Jos ei niin eiku hakemaan uus ote asemalta.
Nykyään niillä on vaan aika usein tapana kirjata nämä tälläiset järjestelmään.
Seuraavalla kerralla ne saattaa ruuvata sulta kilven ja antaa sakot.Kilven saat E-hyväksytyillä vilkuilla konttorilta.