pysyykö ilmat hyvin renkaassa?

Keskustelua rengas asioista
jaket
6WD
Mönkijä:: polle 800EFI

pysyykö ilmat hyvin renkaassa?

Viesti Kirjoittaja jaket »

polariksen ilmat tarkistin joskus elokuun helteissä. laitoin 5psi:tä tjsp. joku viikko sitten ajelin, niin vähän veteli tiellä ja eihän siellä ole varmaan kuin 1-2 psi:tä. vähän kaikki renkaat oli vajentuneet, jotkut enemmän kuin toiset.

pitääkö noi mönkijän renkaat hyvin ilmaa yleensä vai onko sään muutoksella vaikutusta paljonkin. ainakin moottoripyörissä olen ollut huomaavani, että kylmenevässä syksyssä paineet putoaa.

moottoripyörissä tuleekin tarkistettua todella usein paineet, mutta mönkijään suhtautui jotenkin kuin autoon, että ei niitä paljon tarvitse katsella.

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Re: pysyykö ilmat hyvin renkaassa?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

missään mun mönkijän renkaista ei ole ilmat pysyneet mitenkään erityisen hyvin. Aina joku niistä falskaa, mutta onpahan siellä aina jotain ruokoja tai risuja renkaan ja vanteen välissä :mrgreen:
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
salesone
6WD

Viesti Kirjoittaja salesone »

Joutuu niitä kattelee, aina ne vajuu. Yhen Mudliten oon vaihattanu takuuseen ku ei pysyny ilma uutenakaa.

Viime ajoreissulla meni takatassu kaks kertaa tyhjäksi, toka kerran jälkeen laitoin kilon painetta ettei tarvi koko ajan täyttää.
Bighornit ja 0,2bar painetta on liian vähän jos ei oo liimaa välissä, etuset liimattu ja no broblem. Tarttee liimailla takatassutki ni poistuu tuo onkelma.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"

Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am

http://WWW.PUUILO.FI
jaket
6WD

milläs niitä liimaillaan? vaikka eipä tuolla valumisnopeudella kannata vielä mun liimata. Pitänee tarkistella useammin.

JT
jesi
Tracks
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(

Viesti Kirjoittaja jesi »

Mulla on ilmat aina pysyny sisuksissa, ei oo satunnaiset tarkistukset aiheuttanut toimenpiteitä.

Toki kannattaa huomioida lämpötilankin vaikutus.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
salesone
6WD

jesi kirjoitti:Mulla on ilmat aina pysyny sisuksissa, ei oo satunnaiset tarkistukset aiheuttanut toimenpiteitä.

Toki kannattaa huomioida lämpötilankin vaikutus.
Juu, ei dillessä ongelmia, nuo maastomöhköt on sitte erikseen..

jukka81
Moderaattori
Mönkijä:: Traktori

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

jaket kirjoitti:milläs niitä liimaillaan? vaikka eipä tuolla valumisnopeudella kannata vielä mun liimata. Pitänee tarkistella useammin.

JT
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... a&start=15
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

jaket kirjoitti:polariksen ilmat tarkistin joskus elokuun helteissä. laitoin 5psi:tä tjsp. joku viikko sitten ajelin, niin vähän veteli tiellä ja eihän siellä ole varmaan kuin 1-2 psi:tä. vähän kaikki renkaat oli vajentuneet, jotkut enemmän kuin toiset.

pitääkö noi mönkijän renkaat hyvin ilmaa yleensä vai onko sään muutoksella vaikutusta paljonkin. ainakin moottoripyörissä olen ollut huomaavani, että kylmenevässä syksyssä paineet putoaa.

moottoripyörissä tuleekin tarkistettua todella usein paineet, mutta mönkijään suhtautui jotenkin kuin autoon, että ei niitä paljon tarvitse katsella.

JT
Mulla häviää ilmaa renkaista säännöllisin ajoin, riippumatta siitä että ajanko päivittäin vai olenko viikonkin ajamatta.

Mitään asennusliimaa maastorenkaissani ei ole käytetty, tosin yhessä venttiilissä oli vikaa ja se on nyt vaihdettu ja siltäosin toimii.

Varmaankin johtuu siitä että paineet on niin alhaalla (0.5bar) niin ei paina kunnolla kumi vannetta vasten ja maastoajossä löllyvät sen verran että pihauttaa ilmoja ulos, voin toki olla väärässäkin, mutta säännöllisin väliajoin pitää ilmaa silti lisäillä :evil:
salesone
6WD

jaket kirjoitti:milläs niitä liimaillaan? vaikka eipä tuolla valumisnopeudella kannata vielä mun liimata. Pitänee tarkistella useammin.

JT
Taisi olla tiptopin tököttiä, melko juoksevaa liisteriä joka laitetaan renkaan "jalkaosaan" ja sen jälkeen pyöräytetään kumi vanteelle. Kuivu muistaakseni reilussa vartissa ja täys pito alle vuorokaudessa.

hape
6WD
Mönkijä:: Honda 500FA

Viesti Kirjoittaja hape »

Kyllähän nuo ilmat pysyy hondan alkuperäsillä vanteilla, ja ilman liimoja. On ollut itp mudlitea, interco swamplitea ja nyt tuo deestone swampwitch. Nuo viimeset tosiaan vasta viikon. Mutta ihan näytti hyvältä päivällä. Mutta ottakaapa huomioon että on syksy ja ilmat viilenee ja jos kesällä (ilman lpt +20) laitettu 0,3bar ja nyt nollassa niin ilma tiivistyy (0,1bar/10astetta) ja näinollen ilmanpaine renkaan sisällä on enää 0,1bar. Ja kun mennään pakkasen puolelle -20 niin ollaan jo alipaineen puolella -0,1bar. Ja samat fysiikan lait pätee myös autopuolella ja normaalissa elämässä.
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Ainoat renkaat missä mulla on oikeesti pysyny ilmat sisällä ni oli Maxxis Bighornit, ... Tiiä sitten että mistä johtuu :doubt:
jaket
6WD

joo, sitä just mietin, että jos olen laittanut ne ilmat 28 asteessa ja nyt on 8 astetta, niin se on jo 0.2 baria pois.

kyllä sitä samaa on moottoripyörissä huomannut, mutta ei 0,2 baria ole niin hirveesti, jos on lähtökohtana vaikka 2,8baria. jos taas on mönkijän 0,5, niin siitä se onkin aika paljon.

JT
jounie
3WD
Mönkijä:: tr 500

Viesti Kirjoittaja jounie »

jaket kirjoitti:joo, sitä just mietin, että jos olen laittanut ne ilmat 28 asteessa ja nyt on 8 astetta, niin se on jo 0.2 baria pois.

JT
Eipä nuo ilmat pysy vaikka lämpötila ei vaihtele :cry:
Näyttäis että vajenee paine parissa viikossa sillain että rengas käytännössä tyhjä. Kumin ja vanteen väliim ei taida olla kerennyt mennä vielä mitään.
Onko mönkijän renkaissa valmistus päivää kuten auton renkaissa?
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Paikkaus ainetta kehiin!
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
-P-
6WD
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO

Viesti Kirjoittaja -P- »

MInulla pysyy kuyllä ihan hyvin, ei oo tarvinnut lisäillä kahden vuoden aikana kertaakaan.
Oisko syy siinä, että en aja sladia tms muutenkaan revitä :)

Maastossa kyllä mennään kun järjenköyhä :twisted:

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Vastaa Viestiin