Rankakärry

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja ARant »

Prefect kirjoitti:Mulla on kans tollanen ATV Expertien Timber Pro 600 kärry. Onnistusikohan siihen tuo vaijerinostin siten asennettuna että käyttäisi vinssinä mönkijän takavinssiä. Varmaan taittopyöriä tarvisi ainakin pari kappaletta?? Vai tuleekohan siinä ongelmaksi jos esim. nostaa puuta kärryn ollessa hieman linkussa, vinssi vinssaa ekana kärryn kumoon mönkijää vasten ennen kuin puu liikkukaan?? Kellään kokemuksia? Säästäisi yhden vinssin hinnan tällä ratkaisulla jos onnistuis.. Takavinssiäkään sinne puomiin ei raskisi siirtää kun sitäkin tarvii aika usein.
Tahtoo tuo ihan oikeaoppisesti kärryyn asennettukin vinssi vääntää kärryä ihan tarpeeksi kun on kärry tyhjillään .. siinä sitten operaattori yrittää omalla painollaan pitää kärryä pystyssä.

Mitä raaskimisiin tulee - jollei raaski maksaa sähkövinssistä, tai kuormittaa mönkijän ennestäänkin tarpeeksi kovilla olevaa akkua vielä lisää, niin kyllä siihen saa myös halvan puuromoottorilla käyvän vinssin kiinni (pari reikää voi kyllä joutua poraamaan), ja on sekin ihan toimiva ratkaisu.
Prefect
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Loka 2011 09:59
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 - 2011
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja Prefect »

ARant kirjoitti:
Prefect kirjoitti:Mulla on kans tollanen ATV Expertien Timber Pro 600 kärry. Onnistusikohan siihen tuo vaijerinostin siten asennettuna että käyttäisi vinssinä mönkijän takavinssiä. Varmaan taittopyöriä tarvisi ainakin pari kappaletta?? Vai tuleekohan siinä ongelmaksi jos esim. nostaa puuta kärryn ollessa hieman linkussa, vinssi vinssaa ekana kärryn kumoon mönkijää vasten ennen kuin puu liikkukaan?? Kellään kokemuksia? Säästäisi yhden vinssin hinnan tällä ratkaisulla jos onnistuis.. Takavinssiäkään sinne puomiin ei raskisi siirtää kun sitäkin tarvii aika usein.
Tahtoo tuo ihan oikeaoppisesti kärryyn asennettukin vinssi vääntää kärryä ihan tarpeeksi kun on kärry tyhjillään .. siinä sitten operaattori yrittää omalla painollaan pitää kärryä pystyssä.

Mitä raaskimisiin tulee - jollei raaski maksaa sähkövinssistä, tai kuormittaa mönkijän ennestäänkin tarpeeksi kovilla olevaa akkua vielä lisää, niin kyllä siihen saa myös halvan puuromoottorilla käyvän vinssin kiinni (pari reikää voi kyllä joutua poraamaan), ja on sekin ihan toimiva ratkaisu.
Juu mutta liian helppo ratkasu... Teknisempää sen pitää olla! :biggrin:
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja apo »

"ARantMitä raaskimisiin tulee - jollei raaski maksaa sähkövinssistä, tai kuormittaa mönkijän ennestäänkin tarpeeksi kovilla olevaa akkua vielä lisää, niin kyllä siihen saa myös halvan puuromoottorilla käyvän vinssin kiinni (pari reikää voi kyllä joutua poraamaan), ja on sekin ihan toimiva ratkaisu.
Heitin mäkeen tuollaisen veivattavan veneen nostamiseen tarkoitetun värkin hetken kokeilun jälkeen... Ei vaan toimi, jos puut on hippusenkin isompia.

Muoks: Lainaus korjattu oikein.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja ARant »

apo kirjoitti:
ARant kirjoitti:Mitä raaskimisiin tulee - jollei raaski maksaa sähkövinssistä, tai kuormittaa mönkijän ennestäänkin tarpeeksi kovilla olevaa akkua vielä lisää, niin kyllä siihen saa myös halvan puuromoottorilla käyvän vinssin kiinni (pari reikää voi kyllä joutua poraamaan), ja on sekin ihan toimiva ratkaisu.
Heitin mäkeen tuollaisen veivattavan veneen nostamiseen tarkoitetun värkin hetken kokeilun jälkeen... Ei vaan toimi, jos puut on hippusenkin isompia.
No on sinulla sitten himputin isoja puita .. minä olen pärjännyt 15 m vaijerilla ladatulla Bilteman 540 kg käsivinssillä ja 'villev'n erinomaisilla tukkisaksilla ihan kohtuullisesti. Viime syksynä tuulenkaataman haavan tyvipölkkyä nostellessa taisi kyllä vinssi natista, mutta niin natisi kärrykin ..

Asensithan sinä vinssin niin, että vaijeri tulee rissalta vinssille kohtisuoraan ja keskelle ? Minun ainakin piti porata käsivinssille uudet kiinnitysreiät.

Lainauksia hiplattu vielä vähän lisää.
Retu
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Loka 2011 22:17
Mönkijä:: Polaris Xp Sportsman 550 -08
Paikkakunta: Hattula

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja Retu »

En lukenu keskustelua ihan kokonaa joten joku o jo saattanu mainita.

tollatteeen käsi käyttösen tilallehan sopis sellanen 12v sähkövinssi. Olin kattovinaan että motonetissä/biltemassa ei paljoo maksa, halvin tais olla 59e. nostokykyä kuitenkin liki 900kg.

''Langallisella kauko-ohjaimella varustettu sähkövinssi 12V järjestelmiin. Moottorin teho 0,85hp, virrankulutus täydellä teholla 90A. Vaijerin pituus 9m ja paksuus 4mm. Vetovoima 900kg. Kuva viitteellinen.''
Retu
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Loka 2011 22:17
Mönkijä:: Polaris Xp Sportsman 550 -08
Paikkakunta: Hattula

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja Retu »

Retu kirjoitti:En lukenu keskustelua ihan kokonaa joten joku o jo saattanu mainita.

tollatteeen käsi käyttösen tilallehan sopis sellanen 12v sähkövinssi. Olin kattovinaan että motonetissä/biltemassa ei paljoo maksa, halvin tais olla 59e. nostokykyä kuitenkin liki 900kg.

''Langallisella kauko-ohjaimella varustettu sähkövinssi 12V järjestelmiin. Moottorin teho 0,85hp, virrankulutus täydellä teholla 90A. Vaijerin pituus 9m ja paksuus 4mm. Vetovoima 900kg. Kuva viitteellinen.''
Sit kun tohon vielä käy hakemassa jostai sellasen halpamallisen vinssin kaukosäätimen (langattoman) ~50e niin avot johan on komia eikä oo kallis :roll:
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja apo »

ARant kirjoitti:
apo kirjoitti:
ARant kirjoitti:Mitä raaskimisiin tulee - jollei raaski maksaa sähkövinssistä, tai kuormittaa mönkijän ennestäänkin tarpeeksi kovilla olevaa akkua vielä lisää, niin kyllä siihen saa myös halvan puuromoottorilla käyvän vinssin kiinni (pari reikää voi kyllä joutua poraamaan), ja on sekin ihan toimiva ratkaisu.
Heitin mäkeen tuollaisen veivattavan veneen nostamiseen tarkoitetun värkin hetken kokeilun jälkeen... Ei vaan toimi, jos puut on hippusenkin isompia.
No on sinulla sitten himputin isoja puita .. minä olen pärjännyt 15 m vaijerilla ladatulla Bilteman 540 kg käsivinssillä ja 'villev'n erinomaisilla tukkisaksilla ihan kohtuullisesti. Viime syksynä tuulenkaataman haavan tyvipölkkyä nostellessa taisi kyllä vinssi natista, mutta niin natisi kärrykin ..

Asensithan sinä vinssin niin, että vaijeri tulee rissalta vinssille kohtisuoraan ja keskelle ? Minun ainakin piti porata käsivinssille uudet kiinnitysreiät.

Lainauksia hiplattu vielä vähän lisää.
Tai sitten sulla on ruista ranteessa huomattavasti enemmän, kun mulla. :D

Tarkennetaan epäselvyyksien välttämiseksi, ettei meillä ole tuota ATV Expertien Timber Pro 600 kärryä, vaan toisenlainen.
Siinäkin vaijeri kyllä liikkuu aivan hyvin.

Isoimmat, mitä olen kuskannut on tyvestä halkaisijaltaan n.74cm ja pituus 5,5m, kärryllä ei pysty kunnolla pidempää kuljettamaan ja nämä muutenkin on aivan ehdottomasti suurimmat, mitä mun mielestä kannattaa edes kyytiin yrittää.
Noita ei edes käsivinssillä olisi kyytiin saanutkaan, ainakaan sillä, mikä meillä oli. Se antoi periksi rungostaan huomattavasti pienempien kanssa toimiessa. Ja sen piti olla ihan hyvälaatuinen kitkajarrulla, veneen nostamiseen tarkoitettu, nostokykyä en enää muista, muttei kumminkaan niitä pienimpiä.

Yksi, mikä tympi käsin veivatessa, niin oli se, jos puut oli hiemankin kauempana, niin sai veivat todella kauan, oli se niin hidas.
Jos omaa riittävän rauhallisen luonteen, eikä vinssattavaa ole kovin paljoa,niin miksei käsivinssikin hätätapauksessa toimi, itse en kyllä enää huolisi ainakaan tähän tarkoitukseen, kun on päässyt kauko-ohjatun sähkövinssin makuun.
Ja ne kenellä on hydrauliikka ja kuormain ajattelee, ettei alkaisi leikkimään tällaisilla vinssipeleillä ollenkaan, oli se sitten käsi- tai sähkökäyttöinen.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 19:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Yksi ja ei ihan pieni ongelma noilla käsivinsseillä on, että se varmistinlirpake monissa malleissa on niin heikosti toimiva, että kun huolimattomasti irroitat veivistä, saatat saada sen näpeillesi, siis ei lukinnutkaan rullaa. En mistään hinnasta huolisi käsivinssiä muuhun käyttöön kuin veneen vetoon treilerille, jos ehkä ei siihenkään. Sähköinen vinssi on eräänlainen turvallisuuslaitekkin. Rankahommissa kun nuo työtapaturmat väijyvät muutenkin ihan "olkapään takana".
Avatar
anristol
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:49
Mönkijä:: Polaris Sportsman 850
Paikkakunta: Salo

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja anristol »

Nyt tuli testattua ensimmäistä kertaa kunnolla ATV-Expertin Timber pro 400 kärryä. Vetojuhtana toimii Pollen 850. Kärry tuntui olevan aivan ok, MUTTA kärry ei ole vaaka-asennossa vaan on keula ylempänä. Kun lastasin kärryyn puita (2,5m - 4m) niin paino oli kärryn peräpäässä eli kärryn takapyörillä. Pakittaa ei voinut, koska pidemmät rangat olivat melkein maassa. Kannattaisiko laskea koukkua (n.8cm) vai laittaa jatkoa kärryn teliakseliin, jotta kärry nousisi koukun kanssa samaan korkeuteen?

Onko muilla ollut samoja ongelmia ja jos on niin miten olette toimineet? Auttaako pelkästään tuon kärryn vaateriin laitto tuohon epätasapainoon?
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Ei kokemusta ko. yhdistelmästä, mutta kokeile siirtää teliä vähän taaemmaksi, niin saat lisää aisapainoa, jonka myötä pollen takajousitus painuu alaspäin. Kenties näin löytyy sopiva balanssi ilman muutostöitä.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja jaket »

moilanen kirjoitti:Yksi ja ei ihan pieni ongelma noilla käsivinsseillä on, että se varmistinlirpake monissa malleissa on niin heikosti toimiva, että kun huolimattomasti irroitat veivistä, saatat saada sen näpeillesi, siis ei lukinnutkaan rullaa. En mistään hinnasta huolisi käsivinssiä muuhun käyttöön kuin veneen vetoon treilerille, jos ehkä ei siihenkään. Sähköinen vinssi on eräänlainen turvallisuuslaitekkin. Rankahommissa kun nuo työtapaturmat väijyvät muutenkin ihan "olkapään takana".
noita käsivinssejä pettää tasaiseen tahtiin. yksi perinteinen pettäminen tapahtuu venetraileria vetäessä ylös rampista, siinä ei kannattaisi luottaa sen vinssin pitämiseen, koska useammalla jampalla on vene tippunut rampille vetästessä. ainakin yksi lisähihna kannattaa laittaa ettei tipahda.
“Unnatural work produces too much stress.”
Avatar
anristol
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:49
Mönkijä:: Polaris Sportsman 850
Paikkakunta: Salo

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja anristol »

pusikkoon kirjoitti:Ei kokemusta ko. yhdistelmästä, mutta kokeile siirtää teliä vähän taaemmaksi, niin saat lisää aisapainoa, jonka myötä pollen takajousitus painuu alaspäin. Kenties näin löytyy sopiva balanssi ilman muutostöitä.
Teli on jo niin takana kuin sen saa. :-(
Prefect
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Loka 2011 09:59
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 - 2011
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja Prefect »

anristol kirjoitti:Nyt tuli testattua ensimmäistä kertaa kunnolla ATV-Expertin Timber pro 400 kärryä. Vetojuhtana toimii Pollen 850. Kärry tuntui olevan aivan ok, MUTTA kärry ei ole vaaka-asennossa vaan on keula ylempänä. Kun lastasin kärryyn puita (2,5m - 4m) niin paino oli kärryn peräpäässä eli kärryn takapyörillä. Pakittaa ei voinut, koska pidemmät rangat olivat melkein maassa. Kannattaisiko laskea koukkua (n.8cm) vai laittaa jatkoa kärryn teliakseliin, jotta kärry nousisi koukun kanssa samaan korkeuteen?

Onko muilla ollut samoja ongelmia ja jos on niin miten olette toimineet? Auttaako pelkästään tuon kärryn vaateriin laitto tuohon epätasapainoon?
Kattelin tuolla kuvaosiossa kuvia sun yhdistelmästä. Oisko sulla varaa siirtää sitä eturitilää eteen päin. Silloin sais aisan "nostetta" muutettua ehkä jopa aisapainoksi. Mulla ainakin grizzlyssä saa ottaa eturitilän niin eteen että edes se aisan tukijalka ei sovi siellä olemaan. Sulla tosin taitaa tuo takalaatikko vaatia vähän enemmän etäisyyttä.. Ja se tuleva vaijerinostinkin taitaa viedä vielä oman tilansa.

Tosin, jos se kärry kulkee jo tyhjänä perä alhalla, se koukun laskukin vois olla hyvä juttu.
releeioopakollinen
4WD
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Marras 2011 01:28
Mönkijä:: can am 400

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja releeioopakollinen »

Emppu 3000 on hintansa väärti kärry.Alumiinikoppan joutuu ostaan erikseen mutta ei haittaa. :wink: Mitä muut ootte mieltä tosta :?:
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: Rankakärry

Viesti Kirjoittaja apo »

releeioopakollinen kirjoitti:Emppu 3000 on hintansa väärti kärry.Alumiinikoppan joutuu ostaan erikseen mutta ei haittaa. :wink: Mitä muut ootte mieltä tosta :?:
Tuotahan myydään aika monella eri kauppanimellä. Kiinassa tehty, aika pehmeää tavaraa (kannattaa vahvistaa ainakin keinutelejä. Joillain on kestänyt ilmankin), sinkitys aikamoista kuraa, painava, kohtalaisen edullinen, meillä ainakin toiminut sen, minkä on pitänytkin.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Vastaa Viestiin