Oulander 400:sen parantelu

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Oulander 400:sen parantelu

Viesti Kirjoittaja soulost »

Terve,

harkinnassa on nyt hankkia samanlainen vekotin kuin isoveljellä, eli canan 400 outti. Vakiona tuo ei oikein silmää miellytä, niin seuraavista asioista haluaisin tietoja/kokemuksia. Laitteke linkit sitten samalla mistä ootte hankkinu ja paljonka makso


Lueskelin noita haulla löytyneitä kommentteja 400:sesta + 27-28" renkaista. Aika moni näyttää laittaneen 27" alle, mut ainankin parilta henkilöltä tuli kommentit, että olisivat laittaneet 28" alle jos olisivat tienneet miten hyvin kulkee. Tätä syytä lienee harkita...

- ruiskun säätö, k&n vapari ja hengittävämpi putki - löytyykö keltään ja hyödyttääkö mitään?
- korotussarja ja/tai paremmat iskarit?
- varikitti, mitä suosittelette isoille renkaille ja mistä? QSC:n kittiä näyttää aika moni suosivan, mutta hinta on kova. Miten lienee toimii EPI tai daltonin, pystyykö joku sanomaan käytännössä kokemuksia?
- snorkkelit, mistä löytyy vai kannattaako tehdä itse?
Viimeksi muokannut soulost, 24 Loka 2011 11:13. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=28030

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=29725

Kokeiles hakua, saatat yllättyä. Renkaista on höpisty jo useammassakin topicissa
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja soulost »

Noniin, sieltä löytyi varikittiin ja snorkkeliin liittyen keskustelua. Täytyykin muuttaa näkökulmaa hakunapin suhteen, etsin lähinnä 400 outtiin liittyvää keskustelua, mutta noissa keskitytään yleisesti can amin hilppeisiin. Ilmeisesti ovat aika yhteensopivia 400 eteenpäin?

Mutta lisää kaipaisin kuulla, esim. korottamisesta ja iskareista.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja soulost »

Onko kellään tietoa mistä johtuu 400 ja 500 mallien korkeuserot?
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja soulost »

Puuh, epätoivoista keskustelunavausyritystä :twisted:

Löysin 400 kanaan 2" liftkitin, jossa näkyy seuraavat hilppeet http://www.candssales.com/store/califtkits.html

voiko tommonen toimia ja ei kai nuo nyt ole kovinkaan ongelmallisia valmistaa itse? Vastaus myyjältä:
"Thank you for contacting CandS Sales. The SMCA400 will fit your 2011 Outlander 400.
At this time we do not carry clutch kits."
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
patkaa
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Helmi 2011 20:08
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 -10

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja patkaa »

mihinhän väliin nuo tungetaan?
Nuo pyöreät holkit varmaan iskarin ja jousen väliin jäykistämään jousta?

Onko kukaan tehnyt vastaavaa itse 400 outtiin?
Kuvat olisi mukavat :D

http://s79.photobucket.com/albums/j158/ ... 223427.jpg
tuommosen kuvan löysin
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja TKT »

Noi holkit sorvari pyöräyttää hetkessä... Mutta ainut ongelma on vaan se että paljonko uskaltaa keulaa korottaa ilman että hajoo vetarit tai tulee muita rajoittavia tekijöitä vastaan... Etuvetarissa ei oo ihaan kauheesti varaa nousta iskarin jalkaa kohti tai ottaa muuten kiinni.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja ATC »

Jossakin foorumin syövereissä on Wanhan kirjoitukset etujousituksen muutoksista.
Muistaakseni keulaa pystyi korottamaan 20mm ja jousta kiristin 16mm.
Saattoi nuot luvut olla toisinkin päin.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

ATC kirjoitti:Jossakin foorumin syövereissä on Wanhan kirjoitukset etujousituksen muutoksista.
Muistaakseni keulaa pystyi korottamaan 20mm ja jousta kiristin 16mm.
Saattoi nuot luvut olla toisinkin päin.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... t=22944&p=
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja TKT »

Sieltähän alkaa pikkuhiljaa tietoa irtoamaan... :D Mutta jäi mietityttämään että toimiiko samanlainen ohjeistus 4satkunkin kohdalla vai vaan isommissa malleissa??? Käsittääkseni jousitus on erilainen?? Vai olenko ihan väärillä raiteilla? Kaveri osti uuden 500:n mettämallin ja äkkiseltään katsottuna jousitus on samanlainen päällepäin mutta eroja on pakko olla, koska siinä laitteessa on vakiona jo maavaraa 28 senttiä... Onkohan muutos tehty pelkästään laittamalla pidemmät kepit? Mittailemaan ei oo vielä ehtiny... Vai onko siinä jäykemmät jouset? Keula nousee ainakin tappiin saakka ja iskari hieman kolahtaa ylös noustessa, luultavasti jousen jäykkyyden takia?? Omassa 4satkussa on jokunen sentti tyhjää ylöspäin nostaessa...
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Oulander 400 tuning!

Viesti Kirjoittaja soulost »

Lueskelin jenkkifoorumilta ja sain sellaisen käsityksen, että mallien välillä olevat erot ovat ns. huuhaata ainankin 400 ja 500 erojen osalta. Tämän tosin kumoaa ainankin osittain mitat, jotka löytyvät teknisistä tiedoista:

500:sen alust:
Front: McPherson; 7 in. (178 mm) travel
Rear: Torsional Trailing arm Independent (TTI); 9 in. (229 mm) travel

toi on 400 Front: McPherson; 7 in. (178 mm) travel
Rear: Torsional Trailing arm Independent (TTI); 8 in. (203 mm) travel

Eli miten tätä varsinaisesti pitäisi tulkita? Takana jousituksen liike eroaa 16mm.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Oulander 400:sen parantelu

Viesti Kirjoittaja soulost »

Nyt on jenkkifoorumia ja paikallista selattu kaiken edestä. On tehty rengasvertailua ja ihmetelty.

Tänään tuli haettua postista hankittu QSC:n varikitti, joka toki on vielä asentamatta.. Täytyy tavata QSC:n kittiä koskeva ketju läpi niin että osaa etu- ja takaperin. Aikaa tuli kuluteltua sen verran, että variaattorin takailmanotto on nyt käytännössä tehty, kiinnitystä vaille valmis, siitä täällä kuvat
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 45#p325445

Sähköistystöihin innostuin myös ja nyt on releet/sulakkeet/johdotukset/kytkimet valmiina asennusta varten kahdelle 15W led-työvalolle ja taakse tulee 15W valo myös omalla katkaisijallaan. Virta näihin tulee herätteen kautta ja olis tuossa valmis vipukytkin, jos haluais laittaa vaihdevivulla toimivaksi.

Akulta lähtevään piuhaan laitan 30A sulakkeen, josta menee piuha etulokeroon releelle. Releeseen tulee heräte ja releestä on päävirta jaettu 4-paikkaiseen sulakerasiaan. Näihin tulee sitten vielä eri lisälaitteille (etu/takavalot, lämppäkahvat, jne) omat sulakkeensa. Kytkimet asennan luultavasti mustaan muoviosaan ratin alle, ei tule vahingossa paineltua ja ovat kuitenkin helposti laitettavissa päälle.

Aikaisemmin viikolla asentelin jo polisportin halppiskahvasuojat halkomaan tuulta. Dicen kahvalämpät pitäisi saapua ensi viikolla ja sitten aletaan olla sillä kynnyksellä, että pitäis tehdä päätös hankittavista renkaista... Tällä hetkellä vahvoilla valinnassa on Zillan 28":set läskit alle. Renkaiden asennuksen aikaan on samalla irroitettava etuiskari ja vietävä se koneistajalle malliksi, jos sinne saisi 15mm korotuspalat jousien alle. Näiden jälkeen olis tarkoitus sitten käydä variaattorin etuilmanoton snorkkelia parantelemaan ja miettimään millä tavoin toteutan keulan lyhennyksen.. TKT:n tekemästä projektista joutuu sen osalta ottamaan oppia.

Ehkä tästä jonain päivänä saadaan yhtä maastokelpoinen kuin Arctic Catti oli?
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
kane67
6WD
Viestit: 676
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:13
Paikkakunta: Ylästö

Re: Oulander 400:sen parantelu

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Tuohan näyttää hyvälle.
Jätätkö putken päät muovien alle vai puhkaisetko snorkkelinpäät esille?

Itsellekkin tuota varipoistoputkea tarkoitus fixata ja tuollain kun sulla olisi ihan mainio ratkaisu.

Sinänsä mulla ei ole ajatusta uittaa niin syvällä että tarvisi snorkkelit näkyviin, ainakaan tarkoituksella :D
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Oulander 400:sen parantelu

Viesti Kirjoittaja soulost »

Alkuun taitan putket muovien alle, täytyy vähän aikaa ajaa tuolla tavoin ja katsoa tuleeko "kosteusongelmia" laitetta uitettaessa :) Jos tulee, niin sen jälkeen esim. pleksistä scooppi keulaan, jonka taakse kiinnittää muovin läpi tulevat putket.

Tänään lähti tilaukseen 28" zillat harju6:selta, sattu tulemaan niin sopivasti myyntiin et pakko oli ostaa ja loppuu tää arpominen "sopivista renkaista" :) Ensi viikolla pääsee sitten sovittamaan kumeja alle ja muokkaamaan lokareita sopiviksi. Laitan tästäkin vaiheesta sitten kuvia näkyviin.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Oulander 400:sen parantelu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Wanha siis nimenomaa modasi Outin 400 etujousituksen ja myös nosti keulaa, en vaan muista missä ketjussa siitä oli juttua, kun noita modauksia on vuosien saatossa tullut tehtyä yhteen jos toiseenkin laitteeseen.
28" Swamp Whitc ei ainakaan mahtunut pyörimään 400 Outin alla toivottavasti nuot tilaamasi Muzzillat mahtuu.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Vastaa Viestiin