QSC variaattorin hilppeet
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: QSC variaattorin hilppeet
Mites poke ja miksuli, saitteko Qsc:ltä ohjeita pienten koneitten säätämiseen?? Etenkin nuo jouset kiinnostaa, että ovatko oikeat?? Omassa 400:ssa tuntuis olevan huippunopeuden kanssa ongelmia. 80 km/h tuntuis olevan maksimi edelleen, yli kymppi tiputusta alkuperäiseen. Pitää vielä jollokii koittaa testata nuo zipin painot, jos niillä olis jotain vaikutusta nopeuteenkin.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
www.monkijavarikko.fi
Re: QSC variaattorin hilppeet
Katoppa että se ykkösen jousi ei kanita mihinkään.Mulla siinä oli pientä onkelmaa ja huiput tippu 2kypää.
Haminan seudun mönkijät ry
Re: QSC variaattorin hilppeet
Ei tullut ohjeita, hukkui ilmeisesti ne kyselyt noitten isolohkojen kytkinpainojen kanssa painimisiin.
Jos passaa, puhalletaan pari päivää ja annetaan pölyn laskeutua, alamma sitten kyselemään uudestaan noita pikkukoneiden setuppeja, eiköhän sieltä ohjeet saada.
Tässä sillä aikaa voisi kysellä, jotta minkälaiseen käyttöön tilasitte nuo pikkukoneiden kitit, pelkkään metsään vaiko sekalaiseen ajoon ?
Ihan metsäajossa ja turpeenheitossa huippunopeus käsittääkseni laskeekin hiukan nimenomaan pienissä koneissa, koska välitystä pyritään saamaan tiheämmäksi paremman voiman ulossaannin toivossa.
Jos passaa, puhalletaan pari päivää ja annetaan pölyn laskeutua, alamma sitten kyselemään uudestaan noita pikkukoneiden setuppeja, eiköhän sieltä ohjeet saada.

Tässä sillä aikaa voisi kysellä, jotta minkälaiseen käyttöön tilasitte nuo pikkukoneiden kitit, pelkkään metsään vaiko sekalaiseen ajoon ?
Ihan metsäajossa ja turpeenheitossa huippunopeus käsittääkseni laskeekin hiukan nimenomaan pienissä koneissa, koska välitystä pyritään saamaan tiheämmäksi paremman voiman ulossaannin toivossa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: QSC variaattorin hilppeet
Ei tässä mitään hätää sen puoleen ole... Mä otin setin mixed trail and mud driving-asetuksilla, niinku ilmeisesti melkeen kaikki muutkin. Kieltämättä kiihtyvyys oli kiitettävää luokkaa kun kävin testaamassa tehdaspainoilla ja virijousilla. Takapää suorastaan painu maata kohti...
Tuo kadet89:n laittama youtubelinkki kieltämättä on aika osuva vertaus... hah... Mutta kyllä se tästä lähtee suttaantumaan.

Tuo vois pitää hyvinkin paikkaansa kun tarkemmin asiaa aattelee...poke kirjoitti:Ihan metsäajossa ja turpeenheitossa huippunopeus käsittääkseni laskeekin hiukan nimenomaan pienissä koneissa, koska välitystä pyritään saamaan tiheämmäksi paremman voiman ulossaannin toivossa.
Tuo kadet89:n laittama youtubelinkki kieltämättä on aika osuva vertaus... hah... Mutta kyllä se tästä lähtee suttaantumaan.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
www.monkijavarikko.fi
- jesi
- Tracks
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
- Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
- Paikkakunta: Tampere
Re: QSC variaattorin hilppeet
½-OT:
Sen verran virman puolesta tonne merien taakse yhtynyt, että kannattaa monimutkaisissa asioissa jne vaan koittaa hoitaa yhtä asiaa kerrallaan
Meiliin ku tekee listan juttuja ja kysymyksiä, nii ehkä ekaan ja vikaan otetaan kantaa.
Sen verran virman puolesta tonne merien taakse yhtynyt, että kannattaa monimutkaisissa asioissa jne vaan koittaa hoitaa yhtä asiaa kerrallaan

Meiliin ku tekee listan juttuja ja kysymyksiä, nii ehkä ekaan ja vikaan otetaan kantaa.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: QSC variaattorin hilppeet
Nyt tuli tehtyä testiä sitten pitemmän kaavan kautta tuolla kiinni olevalla setillä. Käytiin Paljakan pörinöissä ja hyvin jakso 400:n kulkea mudassa ilman puutumisen merkkejä isoilla renkailla. Vielä pitää tosin kokeilla hieman eri painoja kun ehtii, mutta hyvin tuntu toimineen kuitenkin jo nytten... sonta lensi niinku isommillakin laitteilla!! Olipahan hieno kokemus!!
Kytkin toimii huomattavasti pehmeemmin kuin vakiona. Kaasun kun avaa kurassa niin heti alkaa tapahtumaan eikä oottele niin pitkään kuin aiemmin. Alan olla pikkuhiljaa tyytyväinen tähän (onnistuneeseen?) viritykseen...
Vielä kun pääsis testaamaan omille tutuille reiteille, niin sit tietää mikä on totuus.
Kytkin toimii huomattavasti pehmeemmin kuin vakiona. Kaasun kun avaa kurassa niin heti alkaa tapahtumaan eikä oottele niin pitkään kuin aiemmin. Alan olla pikkuhiljaa tyytyväinen tähän (onnistuneeseen?) viritykseen...

----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
www.monkijavarikko.fi
Re: QSC variaattorin hilppeet
No niin,nyt on vari vihdoin kasassa kaikkien sattumusten jälkeen
säädöistä sen verran että painot on ne mitkä ameriikassa oli laitettu ,mutta etuvariin joutu laittaan molemmat shimmit että saapi vaihteita vaihettua.Kytkentäkierrokset on silti vain n.1800 ja muutenkin pelaa ja potkii hyvin.Nää taitaa olla yksilöitä nää varit vai pitänee joskus pelailla noitten painojen kanssa kun viittii.Vaihdoin samalla yksisuuntaholkkiin laakerit(skf) ja nyt ei tarvitse voimaa käyttää keppiin vaan se liikkuu pääosin yhdellä sormella 
Edit:Lueskelin tossa ketjua ja huomasin että mun Wot kierrokset on nyt 7600 eli vähän korkeat.Tämä johtunee varmaan siitä kun piti laittaa noi molemmat shimmit kiinni.Ilman tai yhdellä shimmillä ulommassa lautasessa on pieni tyhjä välys,eli lautanen liikkuu sisäänpäin ilman että jousi vastustaa liikettä.Tästä seurauksena on että kun koneen lyö tulille niin lautanen tarraa hihnaan kiinni ja vaihteen vaihto ei onnistu.Oiskohan tuo ykkösen jousi liian lyhyt kun noin käyttäytyy.Onkohan toi jousi voinut painua kasaan ekan kokeilun aikana kun se kanitti eikä ollut kunnolla paikallaan


Edit:Lueskelin tossa ketjua ja huomasin että mun Wot kierrokset on nyt 7600 eli vähän korkeat.Tämä johtunee varmaan siitä kun piti laittaa noi molemmat shimmit kiinni.Ilman tai yhdellä shimmillä ulommassa lautasessa on pieni tyhjä välys,eli lautanen liikkuu sisäänpäin ilman että jousi vastustaa liikettä.Tästä seurauksena on että kun koneen lyö tulille niin lautanen tarraa hihnaan kiinni ja vaihteen vaihto ei onnistu.Oiskohan tuo ykkösen jousi liian lyhyt kun noin käyttäytyy.Onkohan toi jousi voinut painua kasaan ekan kokeilun aikana kun se kanitti eikä ollut kunnolla paikallaan

Haminan seudun mönkijät ry
Re: QSC variaattorin hilppeet
No nii,nyt oli aika käydä testaamassa vehjestä pienten säätöjen jälkeen,eli laitoin kärkipainoa lisää (3/4 ) ja jätin kantapainon ennalleen sekä paksumpi shimmi paikallaan.Nyt alkaa jo naama venymään isoon virneeseen
.Peukalo suorana jenkaa 7400 ja hidas möyrintä onnistuu vallan mainiosti.Lisäksi vetokyky tuntuu parantuneen kun tänään vetelin hevoskoppia(680kg)pitkin tiluksia ei vari nykinyt yhtään niinku vakio palikoilla.Nyt säädöt tuntuis omanlaisilta eli kovaa ajoa 


Haminan seudun mönkijät ry
- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: QSC variaattorin hilppeet
Oiskos olemassa nyt mitään semmosta best practise -juttua, jolla sais semmoisen varmatoimisen setupin pieneen kanaan?
Kitti tuli, mutta en ole vielä ehtinyt tutustua kunnolla mukana tulleisiin osiin. Vähän vielä hakusessa, että mitä täällä tarkoitetaan esim. kärkipainolla
Ilmeisesti jousien suhteen 28" renkailla voi laittaa molemmat mukana tulleet kiinni ja eteen ohut shimmilevy väliin? Jos joku vielä selittäisi tarkemmin mitä tarkoitetaan näillä kärkipainoilla yms ja kertois miten kannattaa laittaa, niin arvostaisin
ostin siis käytetyn sarjan..
Kitti tuli, mutta en ole vielä ehtinyt tutustua kunnolla mukana tulleisiin osiin. Vähän vielä hakusessa, että mitä täällä tarkoitetaan esim. kärkipainolla

Ilmeisesti jousien suhteen 28" renkailla voi laittaa molemmat mukana tulleet kiinni ja eteen ohut shimmilevy väliin? Jos joku vielä selittäisi tarkemmin mitä tarkoitetaan näillä kärkipainoilla yms ja kertois miten kannattaa laittaa, niin arvostaisin

Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Re: QSC variaattorin hilppeet
Painoissa on kaksi paikkaa säätöpainoille (niille ruuveille). Se joka on lähempänä sitä päätä josta paino kiinnittyy kytkimeen (tappi menee läpi painon reiästä), on tyvi. Vastaavasti painon kärjessä on... no, kärkipainon paikka. 
Lyhyesti kuvaten, mitä vähemmän tyvessä on painoa, sitä enemmän kone ottaa kierroksia hitaassa vauhdissa. Vastaavasti mitä vähemmän kärjessä on painoa, sitä enemmän kone kiertää kovassa vauhdissa. Toki kumman tahansa painon muuttamisella on JOTAIN merkitystä läpi kierrosalueen, mutta näin ne painottuvat. Mitään perussetuppia on aika mahdoton antaa, jokainen laite on erilainen. Kokeilemalla ja painoja vaihtelemalla se pikkuhiljaa selviää.
Se mitä haetaan, on karkeasti se että peukalon oikaisemalla koneen kierrokset käyvät pikkaisen korkealla ja tippuvat sitten siihen kierroslukuun missä moottori antaa maksimitehonsa, pysyen tässä maksimitehon kohdalla mahdollisimman pitkälle. Toki ihan huippunopeuden tuntumassa ne kierrokset siitä nousee väkisin... Tästä perussäädöstä voi sitten muutella omien ajotottumuksien mukaan, matka-ajossa voi vähän tinkiä niistä kierroksista ja jossain muussa käytössä taas tarkoituksella antaa nousta vähän korkeammallekin. Pieni kone ja isot renkaat voisi ehkä vaatia painotusta tuon jälkimmäisen suuntaan.
Shimmilevyillä saa säädettyä kytkeytymiskierroksia, mitä paksummalti niitä on, sitä korkeammilla kierroksilla vari ottaa kiinni.
Kai sulla kuitenkin ohjeet tuli sen setin mukana? Jos ei, niin voin pistää YV:nä tulemaan... helpottaa kummasti kun näkee taulukosta minkä verran mikäkin säätöruuvi painaa.

Lyhyesti kuvaten, mitä vähemmän tyvessä on painoa, sitä enemmän kone ottaa kierroksia hitaassa vauhdissa. Vastaavasti mitä vähemmän kärjessä on painoa, sitä enemmän kone kiertää kovassa vauhdissa. Toki kumman tahansa painon muuttamisella on JOTAIN merkitystä läpi kierrosalueen, mutta näin ne painottuvat. Mitään perussetuppia on aika mahdoton antaa, jokainen laite on erilainen. Kokeilemalla ja painoja vaihtelemalla se pikkuhiljaa selviää.
Se mitä haetaan, on karkeasti se että peukalon oikaisemalla koneen kierrokset käyvät pikkaisen korkealla ja tippuvat sitten siihen kierroslukuun missä moottori antaa maksimitehonsa, pysyen tässä maksimitehon kohdalla mahdollisimman pitkälle. Toki ihan huippunopeuden tuntumassa ne kierrokset siitä nousee väkisin... Tästä perussäädöstä voi sitten muutella omien ajotottumuksien mukaan, matka-ajossa voi vähän tinkiä niistä kierroksista ja jossain muussa käytössä taas tarkoituksella antaa nousta vähän korkeammallekin. Pieni kone ja isot renkaat voisi ehkä vaatia painotusta tuon jälkimmäisen suuntaan.
Shimmilevyillä saa säädettyä kytkeytymiskierroksia, mitä paksummalti niitä on, sitä korkeammilla kierroksilla vari ottaa kiinni.
Kai sulla kuitenkin ohjeet tuli sen setin mukana? Jos ei, niin voin pistää YV:nä tulemaan... helpottaa kummasti kun näkee taulukosta minkä verran mikäkin säätöruuvi painaa.

Re: QSC variaattorin hilppeet
Lukaisin koko ketjun läpi ja siitä heräsi useita kysymyksiä...en täysin ymmärrä mistä tässä puhutaan, siksi koittakaa ymmärtää osin tyhmät kysymykset/kommentit.
Vaihdoin itsekin isommat kumit 400 Canaan 2010, eli Duron Excavatorit 27" (renkaan halkaisija 690mm, 0.5bar paineella ja rengas leveyttä tuli lisää eteen 4 cm ja taakse 8 cm) ja kävin just mönkkärireitillä ajelemassa, tiedä sitten onko kyse kokemattomuudesta, mutta en havainnut kovinkaan suurtaa muutosta/puutumista orkkiskumeihin verrattuna, meno oli kokoajan tehokasta ja uskomattoman kyvykästä minun mittapuun mukaan, etenemiskyky/pito on nyt vaan selvästi parempaa kuin alkuperäiskumeilla. Lisäksi kun aijemmin vedin raskaita pöllikuormia, meno oli ihan yhtä hyvää kuin ennenkin. Voiko olla että meno ei juurikaan puudu jos renkaat ovat kokonaispainoltaan melkein yhtä kevyet kuin alkuperäiset, vaikka ovatkin isommat? Suolla kaverin Pollea hinatessa huomasin ettei rengas sudi ollenkaan niin herkästi kun ennen, mutta se johtunee just paremmin pitävästä karkeapalaisesta renkaasta, eikä puutumisesta vai onko niin että ko. varikitilla saa myös näillä uusilla isommilla renkailla sen sutimisen takaisin, eli tulee sellaista repivää voimaa enemmän?
Jos tiivistettäisiin tämän QSC varikitin antama parannus niin mitä se kokonaisuudessaan on ja olenko ymmärtänyt asian oikein?
- Lisääkö se koneesta saatavaa tehoa yhtään, sain tälläisen kuvan muiden kokemuksista?
- Lisääkö ko. viritys koneen vääntöä?
- Se että jos kytkin ottaa pehmeämmin, on selvä parannus nykyiseen, lähtö on liian herkästi nykäsevää, hidas matelu ja vääntö olis monessa paikassa plussaa, eli saako tällä virityksellä tähän asiaan parannusta?
- Huomasin mettäreitillä että kytkimestä kuuluu vaimea kolahtelu vedon rajamailla, eli tuntuu et hihna irrottaa otteensa välillä kokonaan, tuleeko varikitillä tähän parannusta, eli "veto" pysyis koko ajan päällä vaikka oltaisiin vedon ja moottorijarrutuksen rajalla?
Vaihdoin itsekin isommat kumit 400 Canaan 2010, eli Duron Excavatorit 27" (renkaan halkaisija 690mm, 0.5bar paineella ja rengas leveyttä tuli lisää eteen 4 cm ja taakse 8 cm) ja kävin just mönkkärireitillä ajelemassa, tiedä sitten onko kyse kokemattomuudesta, mutta en havainnut kovinkaan suurtaa muutosta/puutumista orkkiskumeihin verrattuna, meno oli kokoajan tehokasta ja uskomattoman kyvykästä minun mittapuun mukaan, etenemiskyky/pito on nyt vaan selvästi parempaa kuin alkuperäiskumeilla. Lisäksi kun aijemmin vedin raskaita pöllikuormia, meno oli ihan yhtä hyvää kuin ennenkin. Voiko olla että meno ei juurikaan puudu jos renkaat ovat kokonaispainoltaan melkein yhtä kevyet kuin alkuperäiset, vaikka ovatkin isommat? Suolla kaverin Pollea hinatessa huomasin ettei rengas sudi ollenkaan niin herkästi kun ennen, mutta se johtunee just paremmin pitävästä karkeapalaisesta renkaasta, eikä puutumisesta vai onko niin että ko. varikitilla saa myös näillä uusilla isommilla renkailla sen sutimisen takaisin, eli tulee sellaista repivää voimaa enemmän?
Jos tiivistettäisiin tämän QSC varikitin antama parannus niin mitä se kokonaisuudessaan on ja olenko ymmärtänyt asian oikein?
- Lisääkö se koneesta saatavaa tehoa yhtään, sain tälläisen kuvan muiden kokemuksista?
- Lisääkö ko. viritys koneen vääntöä?
- Se että jos kytkin ottaa pehmeämmin, on selvä parannus nykyiseen, lähtö on liian herkästi nykäsevää, hidas matelu ja vääntö olis monessa paikassa plussaa, eli saako tällä virityksellä tähän asiaan parannusta?
- Huomasin mettäreitillä että kytkimestä kuuluu vaimea kolahtelu vedon rajamailla, eli tuntuu et hihna irrottaa otteensa välillä kokonaan, tuleeko varikitillä tähän parannusta, eli "veto" pysyis koko ajan päällä vaikka oltaisiin vedon ja moottorijarrutuksen rajalla?
Re: QSC variaattorin hilppeet
Kitti ei muuta moottorin tehoa tai vääntöä yhtään mihinkään. MUTTA, kitillä on mahdollisuus muuttaa sitä, minkä verran tehoa/vääntöä saadaan vetäville pyörille asti eri ajotilanteissa, ja tämähän se varsinaisesti merkitsevä arvo onkin jonka kuljettaja "perstuntumalla" pystyy aistimaan. Käytännössä siis, voimansiirto voidaan säätää käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkkeinä, jos ajetaan jatkuvasti painava kärry perässä vaikeassa maastossa, voidaan säätää vari niin että välitykset pysyvät kokoajan suht pieninä, tällöin koneessa on enemmän kierroksia ja pyörille asti saadaan muhkeammin voimaa. Matka-ajon ystävä taas säätää toiseen suuntaan, niin että kierrokset pysyvät maltillisena kovassakin vauhdissa.Pedari kirjoitti:Jos tiivistettäisiin tämän QSC varikitin antama parannus niin mitä se kokonaisuudessaan on ja olenko ymmärtänyt asian oikein?
- Lisääkö se koneesta saatavaa tehoa yhtään, sain tälläisen kuvan muiden kokemuksista?
- Lisääkö ko. viritys koneen vääntöä?
- Se että jos kytkin ottaa pehmeämmin, on selvä parannus nykyiseen, lähtö on liian herkästi nykäsevää, hidas matelu ja vääntö olis monessa paikassa plussaa, eli saako tällä virityksellä tähän asiaan parannusta?
- Huomasin mettäreitillä että kytkimestä kuuluu vaimea kolahtelu vedon rajamailla, eli tuntuu et hihna irrottaa otteensa välillä kokonaan, tuleeko varikitillä tähän parannusta, eli "veto" pysyis koko ajan päällä vaikka oltaisiin vedon ja moottorijarrutuksen rajalla?
Muutenkin vakio-osilla ainakin renegadessa lähti melko nopeasti kiihdytyksessä kierrokset karkaamaan tarpeettoman korkealle. Optimitilanteessa kaasu pohjassa kiihdyttäessä kierrokset pysyisivät kokoajan maksimitehon kohdalla. Vakiovari ei tähän pysty, QSC:n kitti pystyy.
QSC:n kitillä saa huomattavasti pehmeyttä kytkimen tarttumiseen, samoin kytkimen tarttumiskierroksia voi säätää. Jos vaikka tuntuu ettei kone jaksa raskaalla kuormalla lähteä liikkeelle, niin nostetaan tarttumiskierroksia ja johan lähtee taas.
Kolahteluun tuskin tulee muutosta, koska ei vedon ja moottorijarrutuksen välillä vaihtelu irrota hihnaa. Jos laite liikkuu normaaleilla ajonopeuksilla, on hihna koko ajan kireällä. Kolahtelu tulee sitten helixistä, vaihteistosta tai jostain muualta voimansiirrosta.
Ei ole ehkä parhaita mahdollisia nämä minun selostukset, mutta jos nyt jotain selvyyttä edes... vai meneeköhän vaan sekaisemmaksi.

Re: QSC variaattorin hilppeet
Jo vain selvitti hieman lisää...Mika_M kirjoitti:Kitti ei muuta moottorin tehoa tai vääntöä yhtään mihinkään. MUTTA, kitillä on mahdollisuus muuttaa sitä, minkä verran tehoa/vääntöä saadaan vetäville pyörille asti eri ajotilanteissa, ja tämähän se varsinaisesti merkitsevä arvo onkin jonka kuljettaja "perstuntumalla" pystyy aistimaan. Käytännössä siis, voimansiirto voidaan säätää käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkkeinä, jos ajetaan jatkuvasti painava kärry perässä vaikeassa maastossa, voidaan säätää vari niin että välitykset pysyvät kokoajan suht pieninä, tällöin koneessa on enemmän kierroksia ja pyörille asti saadaan muhkeammin voimaa. Matka-ajon ystävä taas säätää toiseen suuntaan, niin että kierrokset pysyvät maltillisena kovassakin vauhdissa.Pedari kirjoitti:Jos tiivistettäisiin tämän QSC varikitin antama parannus niin mitä se kokonaisuudessaan on ja olenko ymmärtänyt asian oikein?
- Lisääkö se koneesta saatavaa tehoa yhtään, sain tälläisen kuvan muiden kokemuksista?
- Lisääkö ko. viritys koneen vääntöä?
- Se että jos kytkin ottaa pehmeämmin, on selvä parannus nykyiseen, lähtö on liian herkästi nykäsevää, hidas matelu ja vääntö olis monessa paikassa plussaa, eli saako tällä virityksellä tähän asiaan parannusta?
- Huomasin mettäreitillä että kytkimestä kuuluu vaimea kolahtelu vedon rajamailla, eli tuntuu et hihna irrottaa otteensa välillä kokonaan, tuleeko varikitillä tähän parannusta, eli "veto" pysyis koko ajan päällä vaikka oltaisiin vedon ja moottorijarrutuksen rajalla?
Muutenkin vakio-osilla ainakin renegadessa lähti melko nopeasti kiihdytyksessä kierrokset karkaamaan tarpeettoman korkealle. Optimitilanteessa kaasu pohjassa kiihdyttäessä kierrokset pysyisivät kokoajan maksimitehon kohdalla. Vakiovari ei tähän pysty, QSC:n kitti pystyy.
QSC:n kitillä saa huomattavasti pehmeyttä kytkimen tarttumiseen, samoin kytkimen tarttumiskierroksia voi säätää. Jos vaikka tuntuu ettei kone jaksa raskaalla kuormalla lähteä liikkeelle, niin nostetaan tarttumiskierroksia ja johan lähtee taas.
Kolahteluun tuskin tulee muutosta, koska ei vedon ja moottorijarrutuksen välillä vaihtelu irrota hihnaa. Jos laite liikkuu normaaleilla ajonopeuksilla, on hihna koko ajan kireällä. Kolahtelu tulee sitten helixistä, vaihteistosta tai jostain muualta voimansiirrosta.
Ei ole ehkä parhaita mahdollisia nämä minun selostukset, mutta jos nyt jotain selvyyttä edes... vai meneeköhän vaan sekaisemmaksi.
Itsekin tarkoitin että koneesta saatava teho tulee paremmin ulos just renkaista, en ajatellutkaan että varsinaisesti koneen teho nousisi...hieman huonosti ilmaisin ajatukseni, mutta siitähän jo alussa varoittelinkin.

Jos kierroksia nostetaan, eikös se tarkoita just sitä että kone "huutaa" koko ajan vähän kovemmin kuin nyt, tämä ei ole hyvä juttu, mutta kait se on ainut keino kun yritetään saada pienestä koneesta enempi tehoa renkaille?
Tuo mainitsemani kolehtelu ilmeneekin VAIN metsässä mättäitä, kivikkoa ja juurakkoa kierrellessä/ylittäessä, normi ajossa ja raskaammissa kuormien vedoissa ei tuota kolahtelua esiinny, tulee tuntuma että kone kaipaisikin joko enemmän nopeutta tai sitten kuormaa mitä kiskoa...
Missäs niitä maksimitehoja muuten tarvii (yli 7000 k/min), minulle ei ole tullut vielä sellasta tilannetta vastaan että olisi pitänyt konetta täysillä huudattaa? Minulla on sellanen muistikuva että rajotin tulee vastaan jo n. 6500 k/min kohdalla, voi toki olla mahdollista että muistan väärin, kun ei tule ajeltua kierrokset täysillä just koskaan. Joskus sitä vaan kokeilin että miten tämä kone kiertää...onko koneessa/säädöissä vikaa tai jotain pielessä, joku kuristin jossain jos noin vähän ottaa kierroksia?
Re: QSC variaattorin hilppeet
Ei kai niitä välttämättä tarvitse yhtään missään, riippuu ajotyylistä ja käyttötarkoituksesta. Nelisatku antaa maksimitehonsa tasan 7000 kierroksen kohdalla, jos moottori ei missään olosuhteissa ota noita kierroksia niin kyllä jossain sitten varmaan on vikaa. Vai onko se kuristettu tieliikennemalli?Pedari kirjoitti:Missäs niitä maksimitehoja muuten tarvii (yli 7000 k/min), minulle ei ole tullut vielä sellasta tilannetta vastaan että olisi pitänyt konetta täysillä huudattaa? Minulla on sellanen muistikuva että rajotin tulee vastaan jo n. 6500 k/min kohdalla, voi toki olla mahdollista että muistan väärin, kun ei tule ajeltua kierrokset täysillä just koskaan. Joskus sitä vaan kokeilin että miten tämä kone kiertää...onko koneessa/säädöissä vikaa tai jotain pielessä, joku kuristin jossain jos noin vähän ottaa kierroksia?
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: QSC variaattorin hilppeet
Missäpäin Pedari vaikuttaa?? Jos on mahdollisuus ja kiinnostaa/ innostaa voitais koittaa järjestää joku koeajo- ja testipäivä... Mulla on 4satkussa 27" Bkt Wingit ja qsc:n kitti... Ja soulostille tulee samanlaiseen laitteeseen qsc-kitti ja 28" renkaat. Näillä vois lähtä testaamaan ja vertaamaan vakioon... Veikkaan että yllätyt positiivisesti
Laita vaikka yv:tä jos kiinnostaa.

----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
www.monkijavarikko.fi