QSC variaattorin hilppeet

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja TKT »

Mites poke ja miksuli, saitteko Qsc:ltä ohjeita pienten koneitten säätämiseen?? Etenkin nuo jouset kiinnostaa, että ovatko oikeat?? Omassa 400:ssa tuntuis olevan huippunopeuden kanssa ongelmia. 80 km/h tuntuis olevan maksimi edelleen, yli kymppi tiputusta alkuperäiseen. Pitää vielä jollokii koittaa testata nuo zipin painot, jos niillä olis jotain vaikutusta nopeuteenkin.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Katoppa että se ykkösen jousi ei kanita mihinkään.Mulla siinä oli pientä onkelmaa ja huiput tippu 2kypää.
Haminan seudun mönkijät ry
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

Ei tullut ohjeita, hukkui ilmeisesti ne kyselyt noitten isolohkojen kytkinpainojen kanssa painimisiin.
Jos passaa, puhalletaan pari päivää ja annetaan pölyn laskeutua, alamma sitten kyselemään uudestaan noita pikkukoneiden setuppeja, eiköhän sieltä ohjeet saada. :wink:

Tässä sillä aikaa voisi kysellä, jotta minkälaiseen käyttöön tilasitte nuo pikkukoneiden kitit, pelkkään metsään vaiko sekalaiseen ajoon ?

Ihan metsäajossa ja turpeenheitossa huippunopeus käsittääkseni laskeekin hiukan nimenomaan pienissä koneissa, koska välitystä pyritään saamaan tiheämmäksi paremman voiman ulossaannin toivossa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja TKT »

Ei tässä mitään hätää sen puoleen ole... Mä otin setin mixed trail and mud driving-asetuksilla, niinku ilmeisesti melkeen kaikki muutkin. Kieltämättä kiihtyvyys oli kiitettävää luokkaa kun kävin testaamassa tehdaspainoilla ja virijousilla. Takapää suorastaan painu maata kohti... :D
poke kirjoitti:Ihan metsäajossa ja turpeenheitossa huippunopeus käsittääkseni laskeekin hiukan nimenomaan pienissä koneissa, koska välitystä pyritään saamaan tiheämmäksi paremman voiman ulossaannin toivossa.
Tuo vois pitää hyvinkin paikkaansa kun tarkemmin asiaa aattelee...

Tuo kadet89:n laittama youtubelinkki kieltämättä on aika osuva vertaus... hah... Mutta kyllä se tästä lähtee suttaantumaan.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja jesi »

½-OT:

Sen verran virman puolesta tonne merien taakse yhtynyt, että kannattaa monimutkaisissa asioissa jne vaan koittaa hoitaa yhtä asiaa kerrallaan :)
Meiliin ku tekee listan juttuja ja kysymyksiä, nii ehkä ekaan ja vikaan otetaan kantaa.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja TKT »

Nyt tuli tehtyä testiä sitten pitemmän kaavan kautta tuolla kiinni olevalla setillä. Käytiin Paljakan pörinöissä ja hyvin jakso 400:n kulkea mudassa ilman puutumisen merkkejä isoilla renkailla. Vielä pitää tosin kokeilla hieman eri painoja kun ehtii, mutta hyvin tuntu toimineen kuitenkin jo nytten... sonta lensi niinku isommillakin laitteilla!! Olipahan hieno kokemus!!

Kytkin toimii huomattavasti pehmeemmin kuin vakiona. Kaasun kun avaa kurassa niin heti alkaa tapahtumaan eikä oottele niin pitkään kuin aiemmin. Alan olla pikkuhiljaa tyytyväinen tähän (onnistuneeseen?) viritykseen... :) Vielä kun pääsis testaamaan omille tutuille reiteille, niin sit tietää mikä on totuus.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja SETMA »

No niin,nyt on vari vihdoin kasassa kaikkien sattumusten jälkeen :roll: säädöistä sen verran että painot on ne mitkä ameriikassa oli laitettu ,mutta etuvariin joutu laittaan molemmat shimmit että saapi vaihteita vaihettua.Kytkentäkierrokset on silti vain n.1800 ja muutenkin pelaa ja potkii hyvin.Nää taitaa olla yksilöitä nää varit vai pitänee joskus pelailla noitten painojen kanssa kun viittii.Vaihdoin samalla yksisuuntaholkkiin laakerit(skf) ja nyt ei tarvitse voimaa käyttää keppiin vaan se liikkuu pääosin yhdellä sormella :D
Edit:Lueskelin tossa ketjua ja huomasin että mun Wot kierrokset on nyt 7600 eli vähän korkeat.Tämä johtunee varmaan siitä kun piti laittaa noi molemmat shimmit kiinni.Ilman tai yhdellä shimmillä ulommassa lautasessa on pieni tyhjä välys,eli lautanen liikkuu sisäänpäin ilman että jousi vastustaa liikettä.Tästä seurauksena on että kun koneen lyö tulille niin lautanen tarraa hihnaan kiinni ja vaihteen vaihto ei onnistu.Oiskohan tuo ykkösen jousi liian lyhyt kun noin käyttäytyy.Onkohan toi jousi voinut painua kasaan ekan kokeilun aikana kun se kanitti eikä ollut kunnolla paikallaan :?:
Haminan seudun mönkijät ry
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja SETMA »

No nii,nyt oli aika käydä testaamassa vehjestä pienten säätöjen jälkeen,eli laitoin kärkipainoa lisää (3/4 ) ja jätin kantapainon ennalleen sekä paksumpi shimmi paikallaan.Nyt alkaa jo naama venymään isoon virneeseen :) .Peukalo suorana jenkaa 7400 ja hidas möyrintä onnistuu vallan mainiosti.Lisäksi vetokyky tuntuu parantuneen kun tänään vetelin hevoskoppia(680kg)pitkin tiluksia ei vari nykinyt yhtään niinku vakio palikoilla.Nyt säädöt tuntuis omanlaisilta eli kovaa ajoa =D>
Haminan seudun mönkijät ry
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja soulost »

Oiskos olemassa nyt mitään semmosta best practise -juttua, jolla sais semmoisen varmatoimisen setupin pieneen kanaan?

Kitti tuli, mutta en ole vielä ehtinyt tutustua kunnolla mukana tulleisiin osiin. Vähän vielä hakusessa, että mitä täällä tarkoitetaan esim. kärkipainolla :P

Ilmeisesti jousien suhteen 28" renkailla voi laittaa molemmat mukana tulleet kiinni ja eteen ohut shimmilevy väliin? Jos joku vielä selittäisi tarkemmin mitä tarkoitetaan näillä kärkipainoilla yms ja kertois miten kannattaa laittaa, niin arvostaisin :P ostin siis käytetyn sarjan..
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Painoissa on kaksi paikkaa säätöpainoille (niille ruuveille). Se joka on lähempänä sitä päätä josta paino kiinnittyy kytkimeen (tappi menee läpi painon reiästä), on tyvi. Vastaavasti painon kärjessä on... no, kärkipainon paikka. :)

Lyhyesti kuvaten, mitä vähemmän tyvessä on painoa, sitä enemmän kone ottaa kierroksia hitaassa vauhdissa. Vastaavasti mitä vähemmän kärjessä on painoa, sitä enemmän kone kiertää kovassa vauhdissa. Toki kumman tahansa painon muuttamisella on JOTAIN merkitystä läpi kierrosalueen, mutta näin ne painottuvat. Mitään perussetuppia on aika mahdoton antaa, jokainen laite on erilainen. Kokeilemalla ja painoja vaihtelemalla se pikkuhiljaa selviää.

Se mitä haetaan, on karkeasti se että peukalon oikaisemalla koneen kierrokset käyvät pikkaisen korkealla ja tippuvat sitten siihen kierroslukuun missä moottori antaa maksimitehonsa, pysyen tässä maksimitehon kohdalla mahdollisimman pitkälle. Toki ihan huippunopeuden tuntumassa ne kierrokset siitä nousee väkisin... Tästä perussäädöstä voi sitten muutella omien ajotottumuksien mukaan, matka-ajossa voi vähän tinkiä niistä kierroksista ja jossain muussa käytössä taas tarkoituksella antaa nousta vähän korkeammallekin. Pieni kone ja isot renkaat voisi ehkä vaatia painotusta tuon jälkimmäisen suuntaan.

Shimmilevyillä saa säädettyä kytkeytymiskierroksia, mitä paksummalti niitä on, sitä korkeammilla kierroksilla vari ottaa kiinni.

Kai sulla kuitenkin ohjeet tuli sen setin mukana? Jos ei, niin voin pistää YV:nä tulemaan... helpottaa kummasti kun näkee taulukosta minkä verran mikäkin säätöruuvi painaa. :)
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Lukaisin koko ketjun läpi ja siitä heräsi useita kysymyksiä...en täysin ymmärrä mistä tässä puhutaan, siksi koittakaa ymmärtää osin tyhmät kysymykset/kommentit.

Vaihdoin itsekin isommat kumit 400 Canaan 2010, eli Duron Excavatorit 27" (renkaan halkaisija 690mm, 0.5bar paineella ja rengas leveyttä tuli lisää eteen 4 cm ja taakse 8 cm) ja kävin just mönkkärireitillä ajelemassa, tiedä sitten onko kyse kokemattomuudesta, mutta en havainnut kovinkaan suurtaa muutosta/puutumista orkkiskumeihin verrattuna, meno oli kokoajan tehokasta ja uskomattoman kyvykästä minun mittapuun mukaan, etenemiskyky/pito on nyt vaan selvästi parempaa kuin alkuperäiskumeilla. Lisäksi kun aijemmin vedin raskaita pöllikuormia, meno oli ihan yhtä hyvää kuin ennenkin. Voiko olla että meno ei juurikaan puudu jos renkaat ovat kokonaispainoltaan melkein yhtä kevyet kuin alkuperäiset, vaikka ovatkin isommat? Suolla kaverin Pollea hinatessa huomasin ettei rengas sudi ollenkaan niin herkästi kun ennen, mutta se johtunee just paremmin pitävästä karkeapalaisesta renkaasta, eikä puutumisesta vai onko niin että ko. varikitilla saa myös näillä uusilla isommilla renkailla sen sutimisen takaisin, eli tulee sellaista repivää voimaa enemmän?

Jos tiivistettäisiin tämän QSC varikitin antama parannus niin mitä se kokonaisuudessaan on ja olenko ymmärtänyt asian oikein?
- Lisääkö se koneesta saatavaa tehoa yhtään, sain tälläisen kuvan muiden kokemuksista?
- Lisääkö ko. viritys koneen vääntöä?
- Se että jos kytkin ottaa pehmeämmin, on selvä parannus nykyiseen, lähtö on liian herkästi nykäsevää, hidas matelu ja vääntö olis monessa paikassa plussaa, eli saako tällä virityksellä tähän asiaan parannusta?
- Huomasin mettäreitillä että kytkimestä kuuluu vaimea kolahtelu vedon rajamailla, eli tuntuu et hihna irrottaa otteensa välillä kokonaan, tuleeko varikitillä tähän parannusta, eli "veto" pysyis koko ajan päällä vaikka oltaisiin vedon ja moottorijarrutuksen rajalla?
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Pedari kirjoitti:Jos tiivistettäisiin tämän QSC varikitin antama parannus niin mitä se kokonaisuudessaan on ja olenko ymmärtänyt asian oikein?
- Lisääkö se koneesta saatavaa tehoa yhtään, sain tälläisen kuvan muiden kokemuksista?
- Lisääkö ko. viritys koneen vääntöä?
- Se että jos kytkin ottaa pehmeämmin, on selvä parannus nykyiseen, lähtö on liian herkästi nykäsevää, hidas matelu ja vääntö olis monessa paikassa plussaa, eli saako tällä virityksellä tähän asiaan parannusta?
- Huomasin mettäreitillä että kytkimestä kuuluu vaimea kolahtelu vedon rajamailla, eli tuntuu et hihna irrottaa otteensa välillä kokonaan, tuleeko varikitillä tähän parannusta, eli "veto" pysyis koko ajan päällä vaikka oltaisiin vedon ja moottorijarrutuksen rajalla?
Kitti ei muuta moottorin tehoa tai vääntöä yhtään mihinkään. MUTTA, kitillä on mahdollisuus muuttaa sitä, minkä verran tehoa/vääntöä saadaan vetäville pyörille asti eri ajotilanteissa, ja tämähän se varsinaisesti merkitsevä arvo onkin jonka kuljettaja "perstuntumalla" pystyy aistimaan. Käytännössä siis, voimansiirto voidaan säätää käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkkeinä, jos ajetaan jatkuvasti painava kärry perässä vaikeassa maastossa, voidaan säätää vari niin että välitykset pysyvät kokoajan suht pieninä, tällöin koneessa on enemmän kierroksia ja pyörille asti saadaan muhkeammin voimaa. Matka-ajon ystävä taas säätää toiseen suuntaan, niin että kierrokset pysyvät maltillisena kovassakin vauhdissa.

Muutenkin vakio-osilla ainakin renegadessa lähti melko nopeasti kiihdytyksessä kierrokset karkaamaan tarpeettoman korkealle. Optimitilanteessa kaasu pohjassa kiihdyttäessä kierrokset pysyisivät kokoajan maksimitehon kohdalla. Vakiovari ei tähän pysty, QSC:n kitti pystyy.

QSC:n kitillä saa huomattavasti pehmeyttä kytkimen tarttumiseen, samoin kytkimen tarttumiskierroksia voi säätää. Jos vaikka tuntuu ettei kone jaksa raskaalla kuormalla lähteä liikkeelle, niin nostetaan tarttumiskierroksia ja johan lähtee taas.

Kolahteluun tuskin tulee muutosta, koska ei vedon ja moottorijarrutuksen välillä vaihtelu irrota hihnaa. Jos laite liikkuu normaaleilla ajonopeuksilla, on hihna koko ajan kireällä. Kolahtelu tulee sitten helixistä, vaihteistosta tai jostain muualta voimansiirrosta.

Ei ole ehkä parhaita mahdollisia nämä minun selostukset, mutta jos nyt jotain selvyyttä edes... vai meneeköhän vaan sekaisemmaksi. :oops:
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Mika_M kirjoitti:
Pedari kirjoitti:Jos tiivistettäisiin tämän QSC varikitin antama parannus niin mitä se kokonaisuudessaan on ja olenko ymmärtänyt asian oikein?
- Lisääkö se koneesta saatavaa tehoa yhtään, sain tälläisen kuvan muiden kokemuksista?
- Lisääkö ko. viritys koneen vääntöä?
- Se että jos kytkin ottaa pehmeämmin, on selvä parannus nykyiseen, lähtö on liian herkästi nykäsevää, hidas matelu ja vääntö olis monessa paikassa plussaa, eli saako tällä virityksellä tähän asiaan parannusta?
- Huomasin mettäreitillä että kytkimestä kuuluu vaimea kolahtelu vedon rajamailla, eli tuntuu et hihna irrottaa otteensa välillä kokonaan, tuleeko varikitillä tähän parannusta, eli "veto" pysyis koko ajan päällä vaikka oltaisiin vedon ja moottorijarrutuksen rajalla?
Kitti ei muuta moottorin tehoa tai vääntöä yhtään mihinkään. MUTTA, kitillä on mahdollisuus muuttaa sitä, minkä verran tehoa/vääntöä saadaan vetäville pyörille asti eri ajotilanteissa, ja tämähän se varsinaisesti merkitsevä arvo onkin jonka kuljettaja "perstuntumalla" pystyy aistimaan. Käytännössä siis, voimansiirto voidaan säätää käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkkeinä, jos ajetaan jatkuvasti painava kärry perässä vaikeassa maastossa, voidaan säätää vari niin että välitykset pysyvät kokoajan suht pieninä, tällöin koneessa on enemmän kierroksia ja pyörille asti saadaan muhkeammin voimaa. Matka-ajon ystävä taas säätää toiseen suuntaan, niin että kierrokset pysyvät maltillisena kovassakin vauhdissa.

Muutenkin vakio-osilla ainakin renegadessa lähti melko nopeasti kiihdytyksessä kierrokset karkaamaan tarpeettoman korkealle. Optimitilanteessa kaasu pohjassa kiihdyttäessä kierrokset pysyisivät kokoajan maksimitehon kohdalla. Vakiovari ei tähän pysty, QSC:n kitti pystyy.

QSC:n kitillä saa huomattavasti pehmeyttä kytkimen tarttumiseen, samoin kytkimen tarttumiskierroksia voi säätää. Jos vaikka tuntuu ettei kone jaksa raskaalla kuormalla lähteä liikkeelle, niin nostetaan tarttumiskierroksia ja johan lähtee taas.

Kolahteluun tuskin tulee muutosta, koska ei vedon ja moottorijarrutuksen välillä vaihtelu irrota hihnaa. Jos laite liikkuu normaaleilla ajonopeuksilla, on hihna koko ajan kireällä. Kolahtelu tulee sitten helixistä, vaihteistosta tai jostain muualta voimansiirrosta.

Ei ole ehkä parhaita mahdollisia nämä minun selostukset, mutta jos nyt jotain selvyyttä edes... vai meneeköhän vaan sekaisemmaksi. :oops:
Jo vain selvitti hieman lisää...

Itsekin tarkoitin että koneesta saatava teho tulee paremmin ulos just renkaista, en ajatellutkaan että varsinaisesti koneen teho nousisi...hieman huonosti ilmaisin ajatukseni, mutta siitähän jo alussa varoittelinkin. :wink:

Jos kierroksia nostetaan, eikös se tarkoita just sitä että kone "huutaa" koko ajan vähän kovemmin kuin nyt, tämä ei ole hyvä juttu, mutta kait se on ainut keino kun yritetään saada pienestä koneesta enempi tehoa renkaille?

Tuo mainitsemani kolehtelu ilmeneekin VAIN metsässä mättäitä, kivikkoa ja juurakkoa kierrellessä/ylittäessä, normi ajossa ja raskaammissa kuormien vedoissa ei tuota kolahtelua esiinny, tulee tuntuma että kone kaipaisikin joko enemmän nopeutta tai sitten kuormaa mitä kiskoa...

Missäs niitä maksimitehoja muuten tarvii (yli 7000 k/min), minulle ei ole tullut vielä sellasta tilannetta vastaan että olisi pitänyt konetta täysillä huudattaa? Minulla on sellanen muistikuva että rajotin tulee vastaan jo n. 6500 k/min kohdalla, voi toki olla mahdollista että muistan väärin, kun ei tule ajeltua kierrokset täysillä just koskaan. Joskus sitä vaan kokeilin että miten tämä kone kiertää...onko koneessa/säädöissä vikaa tai jotain pielessä, joku kuristin jossain jos noin vähän ottaa kierroksia?
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Pedari kirjoitti:Missäs niitä maksimitehoja muuten tarvii (yli 7000 k/min), minulle ei ole tullut vielä sellasta tilannetta vastaan että olisi pitänyt konetta täysillä huudattaa? Minulla on sellanen muistikuva että rajotin tulee vastaan jo n. 6500 k/min kohdalla, voi toki olla mahdollista että muistan väärin, kun ei tule ajeltua kierrokset täysillä just koskaan. Joskus sitä vaan kokeilin että miten tämä kone kiertää...onko koneessa/säädöissä vikaa tai jotain pielessä, joku kuristin jossain jos noin vähän ottaa kierroksia?
Ei kai niitä välttämättä tarvitse yhtään missään, riippuu ajotyylistä ja käyttötarkoituksesta. Nelisatku antaa maksimitehonsa tasan 7000 kierroksen kohdalla, jos moottori ei missään olosuhteissa ota noita kierroksia niin kyllä jossain sitten varmaan on vikaa. Vai onko se kuristettu tieliikennemalli?
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja TKT »

Missäpäin Pedari vaikuttaa?? Jos on mahdollisuus ja kiinnostaa/ innostaa voitais koittaa järjestää joku koeajo- ja testipäivä... Mulla on 4satkussa 27" Bkt Wingit ja qsc:n kitti... Ja soulostille tulee samanlaiseen laitteeseen qsc-kitti ja 28" renkaat. Näillä vois lähtä testaamaan ja vertaamaan vakioon... Veikkaan että yllätyt positiivisesti ;) Laita vaikka yv:tä jos kiinnostaa.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Vastaa Viestiin