Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja rulez »

Hienoa että joku viitsii kirjottaa noin täydellisen selostuksen ! Tuon mukaan tekemällä edes ensikertalainenkaan ei voi epäonnistua MUTTA nuo rosvoliittimet heittäisin ensimmäisenä sähköliitoksia kostuviin paikkoihin tehdessä nevadaan ja korvaisin ne katkasemalla johdon jonka tinaisin yhteen ja kunnon kutistesukka päälle !

No mun liitoksia nähneet ehkä tietävät että tyyliini sopii juuri tuo että neuvotaan muita tekemään hyvin siltikin ite tahtoo tulla tehtyä sillai että joutuu uusia hetkenpäästä kunnon liitoksilla ku eka "kokeilu" meinaa jäähä pysyväks :mrgreen:
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Kartsa71
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:12
Mönkijä:: Can Am 800 XT-P 2011
Paikkakunta: Oulu, Jääli

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja Kartsa71 »

Moikka,
Olipa hyvät ohjeet peruutusvalon kytkentään!! Olisimpa löytänyt nuo jo viime viikolla :-) No laitoin katkaisijalla valon syttymään lampun vierestä ja pelaa myös niin, ettei mönkkärissä tarvi olla virrat päällä. No tietty se riski, että joskus jää vahingossa päälle. Suurimpana ongelmana itsellä oli aluksi, että millaisella kiinnikkeellä saan lampun kiinni takatelineeseen... no löytyi niitä valmiita kiinnikkeitä 27 € / kpl, mutta vähän tuntui kalliilta :D Biltemasta kyselin kiinnikettä, joka sopisi tuolle 22 mm paksulle putkelle, niin myyjä ehotti polkupyöränpenkissä olevaa kiinnikettä, jolla penkki kiinnitetään putkeen. Pyöräliikkeestä se löytyi 2.5 € hintaan ja ajoi asiansa tosi hyvin. Nyt näkee tehdä lumitöitä ja touhuta pimeässä. Sunboyn valoa ajattelin vielä kokeilla, kun sitä niin kehutaan. Tuo on vain väliaikainen viritys!!
Avatar
Jaski
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 09 Marras 2006 20:27
Mönkijä:: Honda trx 420 -07
Paikkakunta: Simo

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja Jaski »

Nyt on hondaan laitettu jonkin laiset peruutus/työvalot normi keinu katkaisijalla, tarkoitus ois laittaa vielä syttymään peruutusvaihteen ollessa päällä. Mutta en löydä moista johtoa josta semmosen ohjausvirran saisi. Yritin hakeakki mutta en löytänyt mitää yksiselkoista ohjetta sen paikallistamiseen. Että viittiskö joku näpätä vaikka kuvia tai jotain tai kertoa tarkemmin kun niitä ilmeisesti nuita valoja on muukki asennellu.
Honda TRX 420 FE - Muilla mennään mihin pääsee, Hondalla minne halutaan...
http://kuvablogi.com/blog/19553/
Avatar
opelman1
4WD
Viestit: 146
Liittynyt: 11 Kesä 2005 18:16
Paikkakunta: Kaustinen Mönkijä: Honda Trx500Fa -05

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja opelman1 »

500 saattais myös onnistua soveltaa tota kytkentää, pikanen vilkasu penkin alle näytti että siellä on neljän johdon nippu jossa sin/valk,vihree,harmaa ja valkonen johto. Pitää joskus tutkia tarkemmin.
Avatar
Jaski
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 09 Marras 2006 20:27
Mönkijä:: Honda trx 420 -07
Paikkakunta: Simo

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja Jaski »

Jaski kirjoitti:Nyt on hondaan laitettu jonkin laiset peruutus/työvalot normi keinu katkaisijalla, tarkoitus ois laittaa vielä syttymään peruutusvaihteen ollessa päällä. Mutta en löydä moista johtoa josta semmosen ohjausvirran saisi. Yritin hakeakki mutta en löytänyt mitää yksiselkoista ohjetta sen paikallistamiseen. Että viittiskö joku näpätä vaikka kuvia tai jotain tai kertoa tarkemmin kun niitä ilmeisesti nuita valoja on muukki asennellu.
Eikö kukaan muka tiedä minkä värinen johto ja mistä löytyy?
Honda TRX 420 FE - Muilla mennään mihin pääsee, Hondalla minne halutaan...
http://kuvablogi.com/blog/19553/
isoarska420
4WD
Viestit: 195
Liittynyt: 13 Tammi 2009 20:48
Mönkijä:: Honda Trx 420 Fe
Paikkakunta: Maailman napa

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja isoarska420 »

Jaski kirjoitti:
Eikö kukaan muka tiedä minkä värinen johto ja mistä löytyy?
Samaa tietoa tääläkin kaipailtas. Peruutuksen merkkivaloltahan sen kyllä sais. Mutta miten tarkasti mitoitettu, kestääkö ottaa releelle herätin virtaa. Relehän ei paljoo virtaa herätykseen tarvi kuitenkaan.

golf5 kirjoitti:
Sitten itse kytkentä:
Tarvitset 4-tai 5-napaisen releen. Siis ihan normaali kytketä rele,esim. sellainen mitä käytetään lisävaloja asennettaessa. Sekä muutaman liittimen,millä saat johdot kytkettyä releen napoihin.

1. Kytke harmaasta johdosta rosvoamasi johto releen napaan nro. 85 (tämä ohjaa releen maadoitusta)
2. Kytke 12v jännite esim. suoraan akulta katkaisijan kautta releen napaan nro. 86 (itse tein näin,koska se oli helpointa. Toki virran voi ottaa muualtakin.)
3.Kytke työvaloille menevä virtajohto releen napaan nro. 87
4. Kytke virtajohto akulta (sulakerasia väliin) releen napaan nro. 30
Siinäpä se kytkentä olisi yksinkertaisuudessa. Nippusiteillä vielä johto- ja relehässäkkä nippuun.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645113.jpg

Tälleen siis Rinconissa,voisikohan soveltaa myös 420:seen??!!


Silloin kun on Rinconissa on pakkipäällä , tuleeko harmaaseen johtimeen virta?
-----------------------------------------------

En ole puolesta enkä vastaa vaan pikemminkin päinvastoin
Avatar
golf5
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 09 Heinä 2005 20:04
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja golf5 »

680:sessä harmaaseen johtoon tulee virta silloin kun pakki ei ole päällä :!:
Honda Rincon 680 -08
isoarska420
4WD
Viestit: 195
Liittynyt: 13 Tammi 2009 20:48
Mönkijä:: Honda Trx 420 Fe
Paikkakunta: Maailman napa

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja isoarska420 »

golf5 kirjoitti:680:sessä harmaaseen johtoon tulee virta silloin kun pakki ei ole päällä :!:

Siis...
golf5 kirjoitti:

1. Kytke harmaasta johdosta rosvoamasi johto releen napaan nro. 85 (tämä ohjaa releen maadoitusta)
2. Kytke 12v jännite esim. suoraan akulta katkaisijan kautta releen napaan nro. 86 (itse tein näin,koska se oli helpointa. Toki virran voi ottaa muualtakin.)

Kun pakki ei ole päällä tulee releen napoihin 85 ja 86 virta...?

Mitäs tuolla katkaisijalla haetaan?

Valaiseppas hieman asiaa....
-----------------------------------------------

En ole puolesta enkä vastaa vaan pikemminkin päinvastoin
Henppa
6WD
Viestit: 399
Liittynyt: 26 Tammi 2007 21:56
Mönkijä:: Honra
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja Henppa »

isoarska420 kirjoitti:Kun pakki ei ole päällä tulee releen napoihin 85 ja 86 virta...?
Rele vaatii plussan ja miinuksen että se toimii, jos molempiin virta->rele ei tee mitään. Pakki pesään->napa 85 maadoittuu ja rele toimii.
isoarska420 kirjoitti:Mitäs tuolla katkaisijalla haetaan?
Katkaisijalla saa koko keksinnön hiljaiseksi esim kesällä
Momentinmuutimen ansiosta voit tarvittaessa edetä vaikka aivan hidasta mateluvauhtia, mikä ei tavallisella mönkijällä onnistu.
isoarska420
4WD
Viestit: 195
Liittynyt: 13 Tammi 2009 20:48
Mönkijä:: Honda Trx 420 Fe
Paikkakunta: Maailman napa

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja isoarska420 »

No tuostahan saa varmaankin tehtyä sellasen version ,että pakkivalot toimis työvalonakin? Valot palaisi vaikka pakki ei olisi päällä...
-----------------------------------------------

En ole puolesta enkä vastaa vaan pikemminkin päinvastoin
Henppa
6WD
Viestit: 399
Liittynyt: 26 Tammi 2007 21:56
Mönkijä:: Honra
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja Henppa »

isoarska420 kirjoitti:No tuostahan saa varmaankin tehtyä sellasen version ,että pakkivalot toimis työvalonakin? Valot palaisi vaikka pakki ei olisi päällä...
Jeps, laittaa vaan 3 asentoinen katkaisija niin saa 1 on 2 off 3 auto. tolleen kytkin sen itelle rinconiin ja hyvä tuli
Momentinmuutimen ansiosta voit tarvittaessa edetä vaikka aivan hidasta mateluvauhtia, mikä ei tavallisella mönkijällä onnistu.
Avatar
Hanski
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:57
Mönkijä:: TRX420FA
Paikkakunta: Nastola

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja Hanski »

golf5 kirjoitti:680:seen onnistuu seuraavasti:

Sieltä jostain penkin alta löytyy liitin ja kolmen johdon nippu, jossa on harmaa, vaalean sininen/valkoinen ja vaalean vihreä johto. Harmaa on pakki, vihreä on vapaa ja sini/valkealla mennään eteenpäin. Vaihdeasentokytkin maadottaa niitä johtimia. Elikkä releellä saa harmaasta ohjauksen peruutusvalolle ja pakkirajoitin ohitetaan valehtelemalla ecm:lle, pakin ollessa päällä, että onkin d-vaihde päällä...

Laitan muutana kuvan ja kytkentäohjeet. Ainakin minulla pakkivalot toimivat nyt seuraavanlaisella kytkennällä oikein,eli kun pakkin laittaa päälle valot syttyvät.
Eli siis seuraavasti:

1. Etsi kyseiset johdot/liittimen
Kuva liittimestä päältäpäin: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645109.jpg
Sivulta päin : http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645110.jpg

2. Irroita liitin. Helpompi laittaa rosvoliitin paikoilleen.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645111.jpg

3. Rosvoliitin/pätkä johtoa harmaaseen johtoon,joka on kolmesta johdosta keskimmäinen.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645112.jpg

Sitten itse kytkentä:
Tarvitset 4-tai 5-napaisen releen. Siis ihan normaali kytketä rele,esim. sellainen mitä käytetään lisävaloja asennettaessa. Sekä muutaman liittimen,millä saat johdot kytkettyä releen napoihin.

1. Kytke harmaasta johdosta rosvoamasi johto releen napaan nro. 85 (tämä ohjaa releen maadoitusta)
2. Kytke 12v jännite esim. suoraan akulta katkaisijan kautta releen napaan nro. 86 (itse tein näin,koska se oli helpointa. Toki virran voi ottaa muualtakin.)
3.Kytke työvaloille menevä virtajohto releen napaan nro. 87
4. Kytke virtajohto akulta (sulakerasia väliin) releen napaan nro. 30
Siinäpä se kytkentä olisi yksinkertaisuudessa. Nippusiteillä vielä johto- ja relehässäkkä nippuun.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645113.jpg

Tälleen siis Rinconissa,voisikohan soveltaa myös 420:seen??!!
Hyvät ohjeet, mutta en löytänny kyseistä liitintä 420FA:sta vm.-012 :( Mites muut ?
Noniin, mennäähän tuon suon yli että heilahtaa!
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Eilen kokeilin laittaa pakkivaloa(420fe) ja se harmaa löytyi mittarin takaa ihan ok. Se oli ainoa väri joka reagoi pakin kanssa mitenkään, eli siinä oli jännite vapaalla ja pykälä päällä mutta pakilla ei. Otin siitä herätteen releen miinukseen ja akulta plussa. Muuten kytkentä oli se perus 1-0-1 kytkimellä. Muuten homma toimi kuten pitikin mutta virrat kun heitti pois päältä niin vapaan valo jäi palamaan himmeästi. Mistä ihmeestä toi voi johtua? Ei uskaltanut sitä noin jättää niin laitoin ihan vaan kytkimella sen valon.

Samaa kokeiltiin vanhemman trx350fm mökön kanssa ja ihan sama homma, siinä myös se harmaa piuha näytti nollaa pakilla. Ainoa ero oli että tämä 350 harmaa näytti pakilla ja pykälä päällä nollaa kun vapaalla oli se 12v.

Mielessä kävi että jos heittäisi diodin siihen harmaaseen heräte piuhaan niin silloinhan ei pitäisi kytkennän sekoittaa mitään mittariston suuntaan?

edit. lisätty malli ylempään tekstiin
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kun näiden ohjausjänniteiden kanssa pelaa ja haluaa herätteen, pitää käyttää puolijohderelettä, jossa ohjaukseen tarvittava virta on todella pieni. Lisäksi diodin voisi laittaa väliin, jotta mitään vuotoja ei pääse väärään suuntaan. Virrankesto on varsin heikko, joten sen perään vielä kunnollinen rele. Tällä keinolla eristätte sen ns. Signaalilähteen kuormalta ja tällaisia maahäiriöitä ei esiinny.

Ohessa ehdokkaita: http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=657
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
JsP
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 24 Loka 2010 13:36
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: JKL

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa

Viesti Kirjoittaja JsP »

Toimii ihan normi releellä kun laittaa Diodin väliin (- oikeaan väliin ja oikein päin...) kiertää muuten vähän releen käämin kautta joka riittää hehkuttamaan noita merkkivaloja.

Piirsinpä hätäisesti komean kuvatuksenkin miten itse kytkin -07 420FM:ssa tuon pakkivalon, eli oikealla puolen jossakin satulan ja tankin sauman kohdalla alapuolella on liitin mihin piuhat tulevat tuolta vaihteiston asentoanturilta joka maadoittaa aina kulloisenkin vaihteen johdon.
Liittimellä harmaa johto on pakki -tämä poikki ja diodi mittariston suuntaan lähtevään päähän niin että diodin renkaalla merkattu pää poispäin mittaristosta, sitten vaan diodin toinen pää (eli juuri tämä rengastettu pää), pakkivalon releelle lähtevä johto ja vaihdelaatikolle päin lähtevä harmaan johdon päät takaisin yhteen...

Kytkentä kuvatus löytyy osoitteesta: http://jpou.kuvat.fi/kuvat/ - tuolta löytyy muuten kuvia joskus tässä täällä puhutusta vetokoukun jatkamisestakin sekä myös yhdestä ylimääräisestä itsetekoisesta mönkkärin kärrystäkin jonka voisin myydä pois...
Vastaa Viestiin