Can-Am DS450
Re: Can-Am DS450
Renen rotax on vielä senverran matalaviritteinen, että tuo 12,5 menee kovasti rikkaalle.
Noista valmiista kartoista ei ole itsellä kokemusta kuin renen kohdalla pc kolmoselle.
Imuroin kerran muka listan mukaan soppeleimman kartan dynojetin sivuilta ennen penkitystä, se oli kyllä täysin persiillään.
Paikoin liian rikas ja paikoin vaarallisen laiha.
Toisen kerran kopsattiin toisen, täsmälleen samoilla palikoilla olevan kaverin koneen kartat, kunnes pääsen penkitykseen.
Muutoksia jouduttiin tekemään niihin karttoihin myös.
Paras taitaa olla tosiaan tehdä aina konekohtainen säätö, mieluummin ensitöikseen muutoksien jälkeen.
Noista valmiista kartoista ei ole itsellä kokemusta kuin renen kohdalla pc kolmoselle.
Imuroin kerran muka listan mukaan soppeleimman kartan dynojetin sivuilta ennen penkitystä, se oli kyllä täysin persiillään.
Paikoin liian rikas ja paikoin vaarallisen laiha.
Toisen kerran kopsattiin toisen, täsmälleen samoilla palikoilla olevan kaverin koneen kartat, kunnes pääsen penkitykseen.
Muutoksia jouduttiin tekemään niihin karttoihin myös.
Paras taitaa olla tosiaan tehdä aina konekohtainen säätö, mieluummin ensitöikseen muutoksien jälkeen.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: Can-Am DS450
Näinhän se menee. Oikeestaan edellinen säädettiin jo heti uutena ja se oli siis kaupasta ostettuna vaarallisen laihalla, jossain 17 paikkeilla muistaakseni huiteli afr. Deeässä menee rullille ihan lähiaikoina kun sais aikaseks lambdamutterin hitsaamisen...poke kirjoitti: Paras taitaa olla tosiaan tehdä aina konekohtainen säätö, mieluummin ensitöikseen muutoksien jälkeen.

- Pärrä
- 3WD
- Viestit: 94
- Liittynyt: 07 Maalis 2010 09:11
- Mönkijä:: Can Am DS450 -11 EX.Dinli 901
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Can-Am DS450
Eilen kävin ajelemassa ja kyllä reittiajossa kurvista lähti paremmin 4-vaihteella. Ennen olis pitänyt vetää kolmosella kierroksilla ja heti vaihtaa neloselle. Mutta nyt väänsi tosiaan paremmin isommallakin vaihteella.
Virityksinä slip on, ilmansuodattimenkansi pois, puolet jäähdyttäjästä peitetty ja pinkkijohto kytkettynä.
Virityksinä slip on, ilmansuodattimenkansi pois, puolet jäähdyttäjästä peitetty ja pinkkijohto kytkettynä.
Re: Can-Am DS450
Miten lie teidän virittäjävelhot, raottaako ne esirippua ollenkaan jotta pääsisi hieman jyvälle tarkoista kartoista?
Meidän paikallinen bikefoxin Kimmo ei anna olkapään yli kurkkia, tekee erinomaisen säätötyön ja sinetöi sitten boxin.
Ymmärrettävää, eihän niitä kantapään kautta opittua ja siitä leivän saatua tietoa tee juuri mieli levittää. Miehen säätöjen jälkeen ei ole tarvinnut enemmästä huolehtia. Sen verran on kuitenkin pyöreästi antanut tietoa jotta ymmärrän hänen käyttävän myös näissä varivehkeissä 3d-karttoja. Ainakin kruisinkialueen on laittanut laihemmalle.
Noita varivehkeitten A/F karttoja kun katselee, niin yleensä ne on tasaisia kuin limingan lakeus. Elikkäs jos saksanmannes esim. katsoo parhaan tehon löytyvän 13.2 ja amerikaana 12.8 , kartat laitetaan kauttaaltaan noille lukemille.
Nyt kun olen joutunut opiskelemaan aakkosia polttoaine- ja syttökarttojen säätöihin, saanut ennenmuuta hyvää tietoa Tune Monsterin Steveltä ja oppinut mitä kaikkea muita ominaisuuksia voi säätää koneelle, kuin vain parhaan tehon ulos.
Jos tuota ylempänä olevaa karttaa katsoo, huomaa jotta vääntöalueella koneelle annetaan soppaa aika paljon vähemmän parhaalle väännölle. Lopussa annetaankin jo aikas rikasta parhaalle teholle/parhaalle jäähdytykselle.
Moottorijarrulle annetaan taas laihempaa tehostaen vaikutusta. Tuossa kartassa alkukiihdytys on huiman rikkaalla johtuen pelkästään siitä että se on osana "kiihdytyspumpun" toimintaa.
Sitten on tämä kruisinkialue hivenen laihempana.
Kaikkea tätä komppaa 3d syttökartta käynnistysalueineen, tyhjäkäynti-, kiihdytys-, vääntö-, teho-, huippunopeus-, kruisinki-, moottorijarrutusalueineen, jos sinne teet muutoksia niin polttoainekartat ajetaan taas uudestaan.
Kaiken tämän ehkä turhanpäiväisen vuodatuksen jälkeen tulee se jyvänen, säädättekö/säädetäänkö teidän krossivehkeissä kartat sen mukaan mitä kone haluaa, vai sen mukaan mitä säätäjä haluaa, vai jotain siltä väliltä?
Nuohan ovat usein pelkästään kisakäyttöön ja maantieajon kulutuksesta ei esim tarvitse huolehtia.
Tuo tasainen A/F kartta on se mitä tarkoitan säätäjän haluamalla tavalla.
Meidän paikallinen bikefoxin Kimmo ei anna olkapään yli kurkkia, tekee erinomaisen säätötyön ja sinetöi sitten boxin.
Ymmärrettävää, eihän niitä kantapään kautta opittua ja siitä leivän saatua tietoa tee juuri mieli levittää. Miehen säätöjen jälkeen ei ole tarvinnut enemmästä huolehtia. Sen verran on kuitenkin pyöreästi antanut tietoa jotta ymmärrän hänen käyttävän myös näissä varivehkeissä 3d-karttoja. Ainakin kruisinkialueen on laittanut laihemmalle.
Noita varivehkeitten A/F karttoja kun katselee, niin yleensä ne on tasaisia kuin limingan lakeus. Elikkäs jos saksanmannes esim. katsoo parhaan tehon löytyvän 13.2 ja amerikaana 12.8 , kartat laitetaan kauttaaltaan noille lukemille.
Nyt kun olen joutunut opiskelemaan aakkosia polttoaine- ja syttökarttojen säätöihin, saanut ennenmuuta hyvää tietoa Tune Monsterin Steveltä ja oppinut mitä kaikkea muita ominaisuuksia voi säätää koneelle, kuin vain parhaan tehon ulos.
Jos tuota ylempänä olevaa karttaa katsoo, huomaa jotta vääntöalueella koneelle annetaan soppaa aika paljon vähemmän parhaalle väännölle. Lopussa annetaankin jo aikas rikasta parhaalle teholle/parhaalle jäähdytykselle.
Moottorijarrulle annetaan taas laihempaa tehostaen vaikutusta. Tuossa kartassa alkukiihdytys on huiman rikkaalla johtuen pelkästään siitä että se on osana "kiihdytyspumpun" toimintaa.
Sitten on tämä kruisinkialue hivenen laihempana.
Kaikkea tätä komppaa 3d syttökartta käynnistysalueineen, tyhjäkäynti-, kiihdytys-, vääntö-, teho-, huippunopeus-, kruisinki-, moottorijarrutusalueineen, jos sinne teet muutoksia niin polttoainekartat ajetaan taas uudestaan.
Kaiken tämän ehkä turhanpäiväisen vuodatuksen jälkeen tulee se jyvänen, säädättekö/säädetäänkö teidän krossivehkeissä kartat sen mukaan mitä kone haluaa, vai sen mukaan mitä säätäjä haluaa, vai jotain siltä väliltä?
Nuohan ovat usein pelkästään kisakäyttöön ja maantieajon kulutuksesta ei esim tarvitse huolehtia.
Tuo tasainen A/F kartta on se mitä tarkoitan säätäjän haluamalla tavalla.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: Can-Am DS450
moro.. voisko joku kertoa miten saa led vilkut toimimaan vastuksilla, miten ne vastukset kytketään. mulla on 4 kpl 50 w vastuksia..
Re: Can-Am DS450
Mönkijän + johdosta vilkun miinukseen. Kuulostaa oikosululta mutta niin se menee.ts80 kirjoitti:moro.. voisko joku kertoa miten saa led vilkut toimimaan vastuksilla, miten ne vastukset kytketään. mulla on 4 kpl 50 w vastuksia..
Re: Can-Am DS450
Laitoin Yamaha alkuperäiset led-vilkut, On aikas laadukkaan oloset ja tietysti löytyy kaikki e hyväksynnät..https://picasaweb.google.com/lh/photo/4 ... directlink
- Pärrä
- 3WD
- Viestit: 94
- Liittynyt: 07 Maalis 2010 09:11
- Mönkijä:: Can Am DS450 -11 EX.Dinli 901
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Can-Am DS450
Niin noista eri säätäjien kartoista. Itsekkin r-pyöriä Bikefoxilla säädättänyt. Sieltä on tullut Powwrcommanderi kartalla mitä on käytetty jossain samanlaisessa pyörässä, mutta kyllä se on pitänyt hieroa aina penkissä kohdalleen kyseiseen yksilöön. Eihän siinä ole järkeä ostaa commaderi ja joku putki. Sitten kopioda jonkun kartta. Maksaa x-määrä euroja ja säädöt on sinne päin. Itse haluan ainakin rahoilleni täyden vastineen. Se säätötyö osien hinnasta on pieni.poke kirjoitti:Miten lie teidän virittäjävelhot, raottaako ne esirippua ollenkaan jotta pääsisi hieman jyvälle tarkoista kartoista?
Meidän paikallinen bikefoxin Kimmo ei anna olkapään yli kurkkia, tekee erinomaisen säätötyön ja sinetöi sitten boxin.
Ymmärrettävää, eihän niitä kantapään kautta opittua ja siitä leivän saatua tietoa tee juuri mieli levittää. Miehen säätöjen jälkeen ei ole tarvinnut enemmästä huolehtia. Sen verran on kuitenkin pyöreästi antanut tietoa jotta ymmärrän hänen käyttävän myös näissä varivehkeissä 3d-karttoja. Ainakin kruisinkialueen on laittanut laihemmalle.
Noita varivehkeitten A/F karttoja kun katselee, niin yleensä ne on tasaisia kuin limingan lakeus. Elikkäs jos saksanmannes esim. katsoo parhaan tehon löytyvän 13.2 ja amerikaana 12.8 , kartat laitetaan kauttaaltaan noille lukemille.
Nyt kun olen joutunut opiskelemaan aakkosia polttoaine- ja syttökarttojen säätöihin, saanut ennenmuuta hyvää tietoa Tune Monsterin Steveltä ja oppinut mitä kaikkea muita ominaisuuksia voi säätää koneelle, kuin vain parhaan tehon ulos.
Jos tuota ylempänä olevaa karttaa katsoo, huomaa jotta vääntöalueella koneelle annetaan soppaa aika paljon vähemmän parhaalle väännölle. Lopussa annetaankin jo aikas rikasta parhaalle teholle/parhaalle jäähdytykselle.
Moottorijarrulle annetaan taas laihempaa tehostaen vaikutusta. Tuossa kartassa alkukiihdytys on huiman rikkaalla johtuen pelkästään siitä että se on osana "kiihdytyspumpun" toimintaa.
Sitten on tämä kruisinkialue hivenen laihempana.
Kaikkea tätä komppaa 3d syttökartta käynnistysalueineen, tyhjäkäynti-, kiihdytys-, vääntö-, teho-, huippunopeus-, kruisinki-, moottorijarrutusalueineen, jos sinne teet muutoksia niin polttoainekartat ajetaan taas uudestaan.
Kaiken tämän ehkä turhanpäiväisen vuodatuksen jälkeen tulee se jyvänen, säädättekö/säädetäänkö teidän krossivehkeissä kartat sen mukaan mitä kone haluaa, vai sen mukaan mitä säätäjä haluaa, vai jotain siltä väliltä?
Nuohan ovat usein pelkästään kisakäyttöön ja maantieajon kulutuksesta ei esim tarvitse huolehtia.
Tuo tasainen A/F kartta on se mitä tarkoitan säätäjän haluamalla tavalla.
Enemmän se on sinetöinti on oman selustan turvaamista. Jos kone pamahtaa ja sinetti on rikottu. Ei säätäjällä ole vastuuta konerikosta jos ilmenee että mäntä on sulannut tai venttiili palanut.
Kyllä silloin pitää vaihtaa säätäjää jos ei osata tai kunnella millaisen luonteen esim. kaasuunvastaamiseen asiakas haluaa. Ei se huipputeho ole kaikki kaikessa. Se on häviävän pieni aika mitä sitä käytetään. Se että saadaan käyrät tasasiksi tekee ajon nopeammaksi ja helpommaksi.
4-tahti koneet ja varsinki ruiskut saadaa säädettyä kyllä toimimaan normiajossa kuin kisa-ajossakin. Se kun aletaan kaasua avamaan tehdään juuri seoksilla, ettei se heti hyöki pienillä kaasunasennoilla. Vaan lähtee jouheasti tuottamaan tehoa. Tarkoittaa ettei kaasu ei ole ns. on/off tyyppinen.
Re: Can-Am DS450
Ratapyöristä ja yleensä kisakuskeista puhutaan sitten jo eri tasoilla, siellä asiakkaat osaa olla jo vaativia.
Harvempi tavallinen kuluttaja osaa vaatia jotain tiettyjä ominaisuuksia koneeseen, riittää kunha se toimii rykimättä ja teho kasvaa.
Vähän semmoista ajankin takaa jotta heräisi keskustelua tai ainakin kiinnostusta koneen hyvän säätötyön merkitykseen, jotta kalliista hankinnoista saisi parhaan hyödyn.
Harvempi tavallinen kuluttaja osaa vaatia jotain tiettyjä ominaisuuksia koneeseen, riittää kunha se toimii rykimättä ja teho kasvaa.
Vähän semmoista ajankin takaa jotta heräisi keskustelua tai ainakin kiinnostusta koneen hyvän säätötyön merkitykseen, jotta kalliista hankinnoista saisi parhaan hyödyn.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
- Pärrä
- 3WD
- Viestit: 94
- Liittynyt: 07 Maalis 2010 09:11
- Mönkijä:: Can Am DS450 -11 EX.Dinli 901
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Can-Am DS450
No sen on/off kaasun nyt huomaa vähäiselläkin ajojokeuksella. Mutta ne säätöhommat on hyvä jättää sellaiselle jolla on tarvittavat välineet ja tietotaito kyseiseen touhuun.
Ei ne pelkät laitteet sitä säätöä tee ja "pohjakartat. Nopeuttavat työtä / säästävät asiskkaan rahoja, Kyllä siinä säätäjän rautanen ammattitaito puhuu. Joku autotune tekee kuitenkin aika suuntaa antavan. Nämä herrat jolla homma on hyppysissä ei tyydy siihen. Saattavat kyllä käyttää apuna, mutta kyllä ne viimeiset luvut säätäjä miettii itse.
Mitä siihen kulutukseen tulee, mistä tuolla aijemmin kirjoitin. Tarkoitin sitä että miksi sitä polttoainetta syytää sinne koneeseen ylimääräistä, kun siitä ei ole muuta kuin haittaa. Kyllä se oikeinsäädettynä näkyy pienempänä kulutuksenakin, kun moottori toimii optimaalisella seoksella. Tulen siihen, että itselläni on kilpipeli toi ds ja ajellaan noita mutkasia pikkuteitä ja metsäteitä, ei siellä ihan jokaisen kuusen alla ole bensa-asemaa.
Itse en saannut jostain syystä ladattua huolto manualia. Olisko jollakin tieto paljonko takapyörän navan mutterin momentti on?
Ei ne pelkät laitteet sitä säätöä tee ja "pohjakartat. Nopeuttavat työtä / säästävät asiskkaan rahoja, Kyllä siinä säätäjän rautanen ammattitaito puhuu. Joku autotune tekee kuitenkin aika suuntaa antavan. Nämä herrat jolla homma on hyppysissä ei tyydy siihen. Saattavat kyllä käyttää apuna, mutta kyllä ne viimeiset luvut säätäjä miettii itse.
Mitä siihen kulutukseen tulee, mistä tuolla aijemmin kirjoitin. Tarkoitin sitä että miksi sitä polttoainetta syytää sinne koneeseen ylimääräistä, kun siitä ei ole muuta kuin haittaa. Kyllä se oikeinsäädettynä näkyy pienempänä kulutuksenakin, kun moottori toimii optimaalisella seoksella. Tulen siihen, että itselläni on kilpipeli toi ds ja ajellaan noita mutkasia pikkuteitä ja metsäteitä, ei siellä ihan jokaisen kuusen alla ole bensa-asemaa.
Itse en saannut jostain syystä ladattua huolto manualia. Olisko jollakin tieto paljonko takapyörän navan mutterin momentti on?
Re: Can-Am DS450
Siis takanapa akseliin? 250nm. Muistan kun akselia vaihdoin tossa pari kk sitte.Pärrä kirjoitti:No sen on/off kaasun nyt huomaa vähäiselläkin ajojokeuksella. Mutta ne säätöhommat on hyvä jättää sellaiselle jolla on tarvittavat välineet ja tietotaito kyseiseen touhuun.
Ei ne pelkät laitteet sitä säätöä tee ja "pohjakartat. Nopeuttavat työtä / säästävät asiskkaan rahoja, Kyllä siinä säätäjän rautanen ammattitaito puhuu. Joku autotune tekee kuitenkin aika suuntaa antavan. Nämä herrat jolla homma on hyppysissä ei tyydy siihen. Saattavat kyllä käyttää apuna, mutta kyllä ne viimeiset luvut säätäjä miettii itse.
Mitä siihen kulutukseen tulee, mistä tuolla aijemmin kirjoitin. Tarkoitin sitä että miksi sitä polttoainetta syytää sinne koneeseen ylimääräistä, kun siitä ei ole muuta kuin haittaa. Kyllä se oikeinsäädettynä näkyy pienempänä kulutuksenakin, kun moottori toimii optimaalisella seoksella. Tulen siihen, että itselläni on kilpipeli toi ds ja ajellaan noita mutkasia pikkuteitä ja metsäteitä, ei siellä ihan jokaisen kuusen alla ole bensa-asemaa.
Itse en saannut jostain syystä ladattua huolto manualia. Olisko jollakin tieto paljonko takapyörän navan mutterin momentti on?
- Pärrä
- 3WD
- Viestit: 94
- Liittynyt: 07 Maalis 2010 09:11
- Mönkijä:: Can Am DS450 -11 EX.Dinli 901
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Can-Am DS450
Siis takanapa akseliin? 250nm. Muistan kun akselia vaihdoin tossa pari kk sitte.
Ajattelin että olisi hieman enemmän. Kun Dinlissä oli samaa luokkaa, mutta mutteri on pienempi.
Ajattelin että olisi hieman enemmän. Kun Dinlissä oli samaa luokkaa, mutta mutteri on pienempi.
Re: Can-Am DS450
Nyt aletaan olla asian ytimessä, säätäjälle kertyy noita valmiita "pohjakarttoja" oikeisiin olosuhteisiin, määrätyille pyörille/kömpijöille ja viriosasille, noista omista kartoista on hyvä aloittaa, niistä on jotain hyötyäkin. Kun katselee ammattitaitoisen säätäjän työskentelyä sivusta niin ei heitä voi kuin kunnioittaa, näkee jo päältä että homma on hanskassa.Pärrä kirjoitti:No sen on/off kaasun nyt huomaa vähäiselläkin ajojokeuksella. Mutta ne säätöhommat on hyvä jättää sellaiselle jolla on tarvittavat välineet ja tietotaito kyseiseen touhuun.
Ei ne pelkät laitteet sitä säätöä tee ja "pohjakartat. Nopeuttavat työtä / säästävät asiskkaan rahoja, Kyllä siinä säätäjän rautanen ammattitaito puhuu. Joku autotune tekee kuitenkin aika suuntaa antavan. Nämä herrat jolla homma on hyppysissä ei tyydy siihen. Saattavat kyllä käyttää apuna, mutta kyllä ne viimeiset luvut säätäjä miettii itse.
Mitä siihen kulutukseen tulee, mistä tuolla aijemmin kirjoitin. Tarkoitin sitä että miksi sitä polttoainetta syytää sinne koneeseen ylimääräistä, kun siitä ei ole muuta kuin haittaa. Kyllä se oikeinsäädettynä näkyy pienempänä kulutuksenakin, kun moottori toimii optimaalisella seoksella. Tulen siihen, että itselläni on kilpipeli toi ds ja ajellaan noita mutkasia pikkuteitä ja metsäteitä, ei siellä ihan jokaisen kuusen alla ole bensa-asemaa.
Tuosta autotunesta, tuossa meikäläisen möhkössä on tuo Tune Monster ja siinä oikeastaan kolme tapaa tehdä polttoainekartat, kaksi niistä ajetaan autotunella, jossa on erilaisia säädön karkeusasteita ettei tule vahingossa "ylisäädettyä" ja kolmas on manuaalinen säätö, lisäksi on ruiskujen ajoituksien säätö. Syttöpuolta, kierroksia ja muuta mukavaa pystyy myös säätämään.
Kaikissa tapauksissa ajetaan lopuksi moottorin tiedot dataloggeriin ja katsotaan sieltä viimeiset sipaukset manuaalisesti. Näin osaa kyllä maallikkokin tehdä tarkat polttoainekartat noin periaatteessa, mutta tässä kohtaa astuu sitten se tietotaito esille, osaako tehdä sellaiset kartat josta moottori tykkää.
Omalta kohdalta tämä jää edelleen nähtäväksi, koska viimeisen päivityksen jälkeen kartat on taas alkutekijöissään. Onneksi bikefox on tuossa pienen ajomatkan päässä, jos ei niin sinne sitten nöyränä miehenä.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: Can-Am DS450
Kyllä tossa 250nm on riittävästi painiaPärrä kirjoitti:Siis takanapa akseliin? 250nm. Muistan kun akselia vaihdoin tossa pari kk sitte.
Ajattelin että olisi hieman enemmän. Kun Dinlissä oli samaa luokkaa, mutta mutteri on pienempi.

- Pärrä
- 3WD
- Viestit: 94
- Liittynyt: 07 Maalis 2010 09:11
- Mönkijä:: Can Am DS450 -11 EX.Dinli 901
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Can-Am DS450
Sehän on työkaluista kiinni. 300 Nm momentilla menee hienosti, tekniikka laji. 3500 Nm on suurin momentti mitä olen käsi momenttiavaimella kiristänyt.