yamaha 450 grizzly
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: yamaha 450 grizzly
Näinhän se on.
Mietin vaan tuota keskipakokytkimen toimintaa, onko siellä mahdollisesti pieniä välyksiä ja tätä kautta paksuilla öljyillä vaatisi toimiakseen korkeampia kierroksia.
Jonkinnäköiset jousikuormitteiset "käpälät" tai miksi niitä palikoita kutsuisikaan siellä on, jotka kierrosten noustessa puristuu kytkimen koteloon. En ole koskaan luonnossa tällaista nähnyt, ainoastaan katselin linkin varaosaluettelon havainnekuvaa. Siitä ei oikein saa selvää, miltä se todellisuudessa näyttää.
http://www.bikebandit.com/houseofmotorc ... #sch641556
Yksi vaihtoehto on kääntyä merkkiorganisaation puoleen, kun kyseessä on noinkin uusi vehje, ja kokeilla minkälaisen kannan he asiaan ottavat.
Mietin vaan tuota keskipakokytkimen toimintaa, onko siellä mahdollisesti pieniä välyksiä ja tätä kautta paksuilla öljyillä vaatisi toimiakseen korkeampia kierroksia.
Jonkinnäköiset jousikuormitteiset "käpälät" tai miksi niitä palikoita kutsuisikaan siellä on, jotka kierrosten noustessa puristuu kytkimen koteloon. En ole koskaan luonnossa tällaista nähnyt, ainoastaan katselin linkin varaosaluettelon havainnekuvaa. Siitä ei oikein saa selvää, miltä se todellisuudessa näyttää.
http://www.bikebandit.com/houseofmotorc ... #sch641556
Yksi vaihtoehto on kääntyä merkkiorganisaation puoleen, kun kyseessä on noinkin uusi vehje, ja kokeilla minkälaisen kannan he asiaan ottavat.
Re: yamaha 450 grizzly
Pitääpäs käydä vähän kyselemässä tuolta merkkiliikkeestä etää onko siellä tietoa ko hommasta. Oliskoha jollain kuvia, tai linkkiä mistä löytyis tuo kytkin, aukenis vähän paremmin tuo räjäytyskuva tuosta korjaamokäsikirjasta 

Re: yamaha 450 grizzly
mulla on 10w ölppä ja hyvin on pelannu kytkin jopa 25 asteen pakkasella... kyllä nyt on päkyttämiselle vika jossain muualla kun öljyssä.... eihän toi oo paha homma vilkasta sinne varin sisään että luistaako hihna kun yrittää taaksepäin.... tosin jos eteenpäin liikkuu hyvin ja lähtee alhaisilla kierroksilla liikkeelle en usko että hihnakaan rivaa.... elektroninen vika tai oiminaisuus siis varmaan kyseessä siinä rajotin hommassa
DIY
-
- 4WD
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28 Loka 2008 14:25
Re: yamaha 450 grizzly
paljonkas on muuten tällä ollitorin mönkijällä ajettu? Ja onko konetta upotettu koskaan?
Re: yamaha 450 grizzly
Kömpijällä ajettu 77h ei koskaan upotettu. Ajosta varmaan suurin osa tuossa lumenpukkauksessa tullut ja loput puunajossa metsästä.
Re: yamaha 450 grizzly
Toissa päivänä alkoi mullakin kierrostenrajoitin rajoittamaan turhan innokkaasti kierroksia pakilla. Oli kyllä mönkijä aika kohmeessa muutenkin. Ensin tuntui, ettei sitä saa liikkeelle kumpaankaan suuntaan. Taisi olla voimansiirron öljyt jäykkänä. Myöskin jarruvaijerit jumitti jäätymisen vuoksi. Näillä eväillä kun lähdin sitten umpihankeen könyämään, niin pakilla ei meinannut saada laitetta liikkumaan kovin herkästi. Kai sinne voisi katkaisijan viritellä, jolla saisi kierrosrajoittimen kytkettyä pois päältä jos tarvetta.
Muutenkaan ei taida olla mun juttu tuo umpihangessa könyäminen. Lukko päällä, pienellä puolella kaasu pohjassa ajelu ei ole ihan sitä mitä ajelulta odotan.
Muutenkaan ei taida olla mun juttu tuo umpihangessa könyäminen. Lukko päällä, pienellä puolella kaasu pohjassa ajelu ei ole ihan sitä mitä ajelulta odotan.

-
- Noppeli
- Viestit: 22
- Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EUT -14
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: yamaha 450 grizzly
Onkos kukaan asentanu tuota CLM B&W-telasarjaa pikku yammuun? Jos on niin kokemuksia?
Polttelis laittaa nuo yammuun kun ei kehtais kelkkaa hommata vähille ajoille varastoon seisomaan ja mönkkäri olis joutilaana kun ei voi paljon ajella kun luntakin jo reilu puoli metriä.
Polttelis laittaa nuo yammuun kun ei kehtais kelkkaa hommata vähille ajoille varastoon seisomaan ja mönkkäri olis joutilaana kun ei voi paljon ajella kun luntakin jo reilu puoli metriä.
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: yamaha 450 grizzly
Kokemusta ei ole, mutta 450:stä näyttää myyvän Yamaha centerkin ko. teloilla, niin eiköhän ne jotenkin siihen sovellu. Tarjontaakin näyttäis olevan ihan kohtuudella.Juke kirjoitti:Onkos kukaan asentanu tuota CLM B&W-telasarjaa pikku yammuun? Jos on niin kokemuksia?
Polttelis laittaa nuo yammuun kun ei kehtais kelkkaa hommata vähille ajoille varastoon seisomaan ja mönkkäri olis joutilaana kun ei voi paljon ajella kun luntakin jo reilu puoli metriä.
Re: yamaha 450 grizzly
No nyt kömpijä on huollossa, ja todettu "vika" on tuossa keskipakokytkimessä. Kytkinpaketin kitkapalat kuluneet yli sallitun rajan. Palat ovat tosiaan niin kuin tuossa yllämainitussa tekstissä todetaankin, jousi kuormitteiset käpälät joihin liimattu kitkapinnat, jotka kierrosten noustessa, keskipakovoiman johdosta ottavat kiinni kytkinrumpuun ja sitäkautta välittävät voiman ensiovariaattorille. Onko tuo kytkinpaketti sitten alimitoitettu, vai nuo kierrokset rajoitettu pakilla liian matalalle, voi pähkäillä.apo kirjoitti:Näinhän se on.
Mietin vaan tuota keskipakokytkimen toimintaa, onko siellä mahdollisesti pieniä välyksiä ja tätä kautta paksuilla öljyillä vaatisi toimiakseen korkeampia kierroksia.
Jonkinnäköiset jousikuormitteiset "käpälät" tai miksi niitä palikoita kutsuisikaan siellä on, jotka kierrosten noustessa puristuu kytkimen koteloon. En ole koskaan luonnossa tällaista nähnyt, ainoastaan katselin linkin varaosaluettelon havainnekuvaa. Siitä ei oikein saa selvää, miltä se todellisuudessa näyttää.
Yksi vaihtoehto on kääntyä merkkiorganisaation puoleen, kun kyseessä on noinkin uusi vehje, ja kokeilla minkälaisen kannan he asiaan ottavat.
Nopea kuluminenhan johtuu siitä, että rasituksen ollessa suuri pakilla lähdettäessä (vaikka kiinni ollessa ja neliveto päälle kytketty, tai kovalla pakkasella lähdettäessä pakilla liikkeelle) keskipakokytkin ei saavuta riittävän kovaa kitkaa, vaan alkaa luistamaan niillä kierroksilla, mitkä moottori antaa ennen kuin rajoitin puuttuu peliin.
Huollossa ohjeistettiin että mm lumenpuskemiset ja puuhommat pitää ajaa hitaalla puolella joka rasittaa vähemmän ko kytkintä.
Korjaus kuuluu takuun piiriin.
Re: yamaha 450 grizzly
Voi harmi... no pääasia että mahdollinen vika löytyi..
olen edelleenkin sitä mieltä että koneessa on ollut väärät öljyt tai sitten jonkun muun syyn takia päässyt luistamaan toi kytkin ihan älyttömässä rasituksessa, mut jos koneessa on oikeet öljyt niin grizzlyn kytkimen pitäis näyttää kun uudelta yli 600 tunnin jälkeenkin vaikka ois kovassakin käytössä... kytkin on sama kun 660:sessä niin ei luulis ainakaan tehojen takia olevan alimitotettu 450:seen (jouset kytkimen sisällä vaan on erit)
ku toi kytkimen kuluminen on haitallista moottorillekkin kun siitä irtoo semmosta materiaalia mikä kuluttaa myös mäntää ja sylinteriä + laakereita
esim omassa grizzlyssa kytkin on ruvennu ottaa kokoajan vaan pienemmillä kierroksilla kiinni... eli ei ainakaan oo kulunu vaan päin vastoin "hioutunu" tai "asettunut" uutuudeltaan pitävämmäks ja nyt on 400 tuntia mittarissa... ja aina on lumet työnnetty isolla pykälällä... eli H silmässä...
en kyllä oikein ymmärrä tätä, koska ohan grizzlyllä puskettu metässäki menemään pitkällä alueella ja pirun isoilla renkailla monta sataa tuntia ja silti kytkin on ku uus...
jotain on pielessä ja pahasti.. Valmistusvika?? liian paljon öljyä, liian vähän? käyttäjävika? tosin kyllähän se kulahtaa jos minuuttitolkulla huuatetaan pakilla ja renkaat ei pyöri, en kyllä sitä sanokkaan kyllähän järki jokaisella päässä on.. en syytä ketään enkä yhdistä mihinkään... kunhan tässä pohdiskelen
olen edelleenkin sitä mieltä että koneessa on ollut väärät öljyt tai sitten jonkun muun syyn takia päässyt luistamaan toi kytkin ihan älyttömässä rasituksessa, mut jos koneessa on oikeet öljyt niin grizzlyn kytkimen pitäis näyttää kun uudelta yli 600 tunnin jälkeenkin vaikka ois kovassakin käytössä... kytkin on sama kun 660:sessä niin ei luulis ainakaan tehojen takia olevan alimitotettu 450:seen (jouset kytkimen sisällä vaan on erit)
ku toi kytkimen kuluminen on haitallista moottorillekkin kun siitä irtoo semmosta materiaalia mikä kuluttaa myös mäntää ja sylinteriä + laakereita
esim omassa grizzlyssa kytkin on ruvennu ottaa kokoajan vaan pienemmillä kierroksilla kiinni... eli ei ainakaan oo kulunu vaan päin vastoin "hioutunu" tai "asettunut" uutuudeltaan pitävämmäks ja nyt on 400 tuntia mittarissa... ja aina on lumet työnnetty isolla pykälällä... eli H silmässä...
en kyllä oikein ymmärrä tätä, koska ohan grizzlyllä puskettu metässäki menemään pitkällä alueella ja pirun isoilla renkailla monta sataa tuntia ja silti kytkin on ku uus...


jotain on pielessä ja pahasti.. Valmistusvika?? liian paljon öljyä, liian vähän? käyttäjävika? tosin kyllähän se kulahtaa jos minuuttitolkulla huuatetaan pakilla ja renkaat ei pyöri, en kyllä sitä sanokkaan kyllähän järki jokaisella päässä on.. en syytä ketään enkä yhdistä mihinkään... kunhan tässä pohdiskelen

DIY
Re: yamaha 450 grizzly
Öljyt on kerran vaihettu, noin 30h kohdalla. Öljyt, tuossa aiemmin jo mainitsin, ovat merkkiliikkeestä, samat mitkä tehdas suosittelee. Eikä sitä todellakaan mitään minuttikaupalla ole luistatettu. Luistamisen havaitsin jo ensimäisenä talvena, arvelin sen oleva ominaisuus. Mutta luistaminen vain paheni niin, ettei lumikosta tahtonut päässä pakilla pois ilman ettei työntämällä itse auttanut. Arvelin ettei aivan kuulu ominaisuuksiin 

Re: yamaha 450 grizzly
no pakkokai se sitten on olla valmistusvika kytkimen pinnoissa tai jotain muuta radikaalia tehtaalta lähtösin...
tähän on nyt pakko kertoo yks tarina vaikka kyllä uskonkin sinua kun sanot että siellä on tehtaan suosittelemat öljyt ja oikeet semmoset
...
nimittäin avopuolisoni isä osti taannoin cf-moton (jossa siis periaatteessa sama tekniikka ja neste-kytkin kun grizzlyssä, mut vaan kiinan kopio skeidaa) joka teki aivan tuota samaa eli pakilla ei liikkunut mihinkään ja kytkin luisti niin pirusti.... minä sitten kerroin tämän saman minkä moneen kertaan olen tännekkin kirjoittanut että grizzlyn moottori öljyssä PITÄÄ olla JASO-MA lisäaine mukana... NOH tämä kyseinen mies oli sitten mennyt kysymään merkkiliikkeestä mistä oli tämän kiinanihmeen ostanut että *mitä öljyä tähän pitää laittaa ja mitä olette siihen laittaneet* ja huollosta tuli selvä ja yksiselitteinen vastaus: Laitamme kyseiseisiin mönkijöihin samaa kun autoon eli täyssynteettistä moottoriöljyä
EI NÄIN!!!
edit: niin ja olivat vielä todistelleet että on tehtaansuosittelemaa ja juuri oikeaa öljyä tähän mönkijään
no eikun tuumasta toimeen... löin itse samat öljyt cf-motoon kun omassa grizzlyssäni käytän eli valvolinen 10w-40 durablend moottoripyörä öljyt... parin ajon jälkeen kytkin rupesi elpymään ja nyt tosiaan on jo toista vuotta toiminut aivan unelmasti ilman mitään ongelmia.. lähtee aivan tyhjäkäynnin tuntumasta pakittamaan kun vähän kastaa kaasua
tähän on nyt pakko kertoo yks tarina vaikka kyllä uskonkin sinua kun sanot että siellä on tehtaan suosittelemat öljyt ja oikeet semmoset
...
nimittäin avopuolisoni isä osti taannoin cf-moton (jossa siis periaatteessa sama tekniikka ja neste-kytkin kun grizzlyssä, mut vaan kiinan kopio skeidaa) joka teki aivan tuota samaa eli pakilla ei liikkunut mihinkään ja kytkin luisti niin pirusti.... minä sitten kerroin tämän saman minkä moneen kertaan olen tännekkin kirjoittanut että grizzlyn moottori öljyssä PITÄÄ olla JASO-MA lisäaine mukana... NOH tämä kyseinen mies oli sitten mennyt kysymään merkkiliikkeestä mistä oli tämän kiinanihmeen ostanut että *mitä öljyä tähän pitää laittaa ja mitä olette siihen laittaneet* ja huollosta tuli selvä ja yksiselitteinen vastaus: Laitamme kyseiseisiin mönkijöihin samaa kun autoon eli täyssynteettistä moottoriöljyä



edit: niin ja olivat vielä todistelleet että on tehtaansuosittelemaa ja juuri oikeaa öljyä tähän mönkijään
no eikun tuumasta toimeen... löin itse samat öljyt cf-motoon kun omassa grizzlyssäni käytän eli valvolinen 10w-40 durablend moottoripyörä öljyt... parin ajon jälkeen kytkin rupesi elpymään ja nyt tosiaan on jo toista vuotta toiminut aivan unelmasti ilman mitään ongelmia.. lähtee aivan tyhjäkäynnin tuntumasta pakittamaan kun vähän kastaa kaasua
DIY
Re: yamaha 450 grizzly
No niin,kömpijä kunnossa. Aloitus viestissä sanoin kömpijän olevan vm-10 mutta olikin -09 mallia (niin se aika kuluu). Mutta, eipäs korjaus sitten mennytkään takuun piiriin, en ole käyttänyt kömpijää merkkihuollossa. Merkkiliikkeen takuu 2v. Maahantuojalla lisäksi 3v eli yhteensä 5v. Mutta edellyttää huollot merkkiliikkeessä, ei riitä että hakee myyjältä tarvikkeet ja huoltaa itse, vaikka olisikin ammattitaitoinen huoltaja.
Keskipakokytkin kulunut yli sallitun rajan, vaihtoon. Nyt ei räpätä
Näillä mennään.
Keskipakokytkin kulunut yli sallitun rajan, vaihtoon. Nyt ei räpätä

Näillä mennään.
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: yamaha 450 grizzly
Näinhän se menee, jos haluu täydet takuut, niin velvoittavat huollattamaan myös heidän organisaatiossa.ollitor kirjoitti:No niin,kömpijä kunnossa. Aloitus viestissä sanoin kömpijän olevan vm-10 mutta olikin -09 mallia (niin se aika kuluu). Mutta, eipäs korjaus sitten mennytkään takuun piiriin, en ole käyttänyt kömpijää merkkihuollossa. Merkkiliikkeen takuu 2v. Maahantuojalla lisäksi 3v eli yhteensä 5v. Mutta edellyttää huollot merkkiliikkeessä, ei riitä että hakee myyjältä tarvikkeet ja huoltaa itse, vaikka olisikin ammattitaitoinen huoltaja.
Keskipakokytkin kulunut yli sallitun rajan, vaihtoon. Nyt ei räpätä![]()
Näillä mennään.
Ihan varovasti utelen, montako oravannahkaa halusivat operaatiosta?
Re: yamaha 450 grizzly
Taisi tulla nelisensataa merkkiä töineen maksaan, eivät kertomansa mukaan velottaneet kaikista työtunneista, kun kävi näin kun kävi.