Ok, eli on ihan normaalia. Piti toikin varmistaa kun ei ollut varma asiasta.MazaP kirjoitti:Kyllähän se mullaki on tuon pykälän tehny. Pitäs muistaa ainaa heitää vapaalle ku kavereita ookaileevaihepäällä paikoillaan piirtää tuota pykälää nimen omaan tyhjäkäynnillä..
QSC variaattorin hilppeet
Re: QSC variaattorin hilppeet
Re: QSC variaattorin hilppeet
Ykkösen pulttimomentti on 100NM ja kakkosen 60NM.
Ite en pulttipyssyä uskalla käyttää, pelkään jotta pultti venyy vain herkemmin ja ennenpitkää kilahtaa. Hellällä pikku kätösellä momenttiin ja avot.
Ite en pulttipyssyä uskalla käyttää, pelkään jotta pultti venyy vain herkemmin ja ennenpitkää kilahtaa. Hellällä pikku kätösellä momenttiin ja avot.

When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Tein just näiden ohjeiden mukaan, Paitsi kantaan jätin ss5/8" painon. Sitten ekat testit.poke kirjoitti: Voisit pestä ensitöikseen lautaset WD-40:llä ja karhunkielellä pyörivin liikkein ja huuhdella jarruosien puhdistusaineella.
Remmin peset läpimällä fairyvedellä, huuhtelet ja kuivaat sen.
Anna olla alkuperäinen kakkosjousi, pysyy ruisinkikierrokset alempana ja ykkösessä ohut prikka.
Laita kantaa 1/2"ss ja kärkeen 5/8"sh, kytkentäkierrokset varmaan hieman nousee, mutta nyt wotin pitäisi vastaavasti hieman laskea. Voit halutessasi pitää ensin kantapainon entisellään, näin voisi edetä yksi säätö kerrallaan, se on hieman hitaampaa mutta tietääpä ainakin mikä vaikuttaa mitenkin.
Kierrokset 7450->7150 kk 1850rpm, sitten lyhyellä puolella märälle asfaltille testimään, KEULII

Ajelin jonkin aikaa, ja kokeilin uutta testiä samalla setillä. Nyt alkasi kierrokset taas nousta liian ylös.
8000-> 7400 kk 1850-1900rpm eikä keulakaan enää kevene.

Eli remmi piti ekoissa testeissä, mutta aika nopeesti alkasi luistaan. En ole vielä uudelleen avannut varia, että näkisi mistä on antanut periksi. Laittelen taas lisä infoa, kunhan homma edistyy.
E: nyt on vari koppa aukastu ja todettu, ainakin toi ykkösen uloimpi lautasen kartio on jäljistä päätellen antanut periksi. Saakos tota pitämään muulla konstia kun tolla metallisella kartiolla jonka kuvan poke laittoi aikaisemmin. Onko kellään tähän omaa patenttia.?
Ajattelin tässä ite että voisi kaivertaa puoleen väliin tota kartiota pienen kuopan, ja laittaisi teräs kuulan siihen pitämään ettei pääsisi pyörimään eri nopeutta....Toimiskohan.? Heitelkääs ideoita.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Kokeilisin hioa nuo kartiopinnat mahdollisimman sileäksi pidon parantamiseksi. Merkkauskynällä voisi myös katsoa, onko kulmat samat. Jarru cleanerilla huuhtelu viimeistelee jutskan.
Tuo kuulajuttu on aika riskialtis, jos ei pidäkkään pehmeässä alumiinissa niin homma on siinä.
Tartuntakierrokset on mukavat, muuten meni ikäänkuin takapakkia loppupelissä.
Kokeiles varsin keventää kantapainoa pykälällä, tuon kartiohomman jälkeen.
Oliko sulla alkuperäinen remmi, vaiko tuo carlisle? Jos oli orkkis niin kokeile sitä tarvikeremmiä, kapeampana pitäisi mennä hivenen syvemmälle kakkoseen lisäten tartunta-alaa ja pitoa.
Tuo kuulajuttu on aika riskialtis, jos ei pidäkkään pehmeässä alumiinissa niin homma on siinä.
Tartuntakierrokset on mukavat, muuten meni ikäänkuin takapakkia loppupelissä.
Kokeiles varsin keventää kantapainoa pykälällä, tuon kartiohomman jälkeen.
Oliko sulla alkuperäinen remmi, vaiko tuo carlisle? Jos oli orkkis niin kokeile sitä tarvikeremmiä, kapeampana pitäisi mennä hivenen syvemmälle kakkoseen lisäten tartunta-alaa ja pitoa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Kartio kulmat hion samoiksi, merkkaus kynällä varmistin asian. Jarru glenerilla lopuksi pesin kartiot. Ei pitänyt.poke kirjoitti:Kokeilisin hioa nuo kartiopinnat mahdollisimman sileäksi pidon parantamiseksi. Merkkauskynällä voisi myös katsoa, onko kulmat samat. Jarru cleanerilla huuhtelu viimeistelee jutskan.
Tuo kuulajuttu on aika riskialtis, jos ei pidäkkään pehmeässä alumiinissa niin homma on siinä.
Tartuntakierrokset on mukavat, muuten meni ikäänkuin takapakkia loppupelissä.
Kokeiles varsin keventää kantapainoa pykälällä, tuon kartiohomman jälkeen.
Oliko sulla alkuperäinen remmi, vaiko tuo carlisle? Jos oli orkkis niin kokeile sitä tarvikeremmiä, kapeampana pitäisi mennä hivenen syvemmälle kakkoseen lisäten tartunta-alaa ja pitoa.
Kuula juttu on siis tuhoon tuomittu ratkaisu, joten se hylätään.
Painoja säädetään taas kun ehditää.
Carlislen remmi oli kiinni testin ajan.
Yksi asia vielä kummastuttaa, sillä hiottaessa lautasia ykkösen sisäpinnassa oli tuollanen tummempi läikkä. Tämä saattaisi kertoa että on koneistettu kieroon lautasen pinta. Tämäkin täytyy vielä varmistaa, kunhan saan mittakellon jolla voi mitata ja tarkastaa tämän asian. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3492828.jpg ja http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3492829.jpg nämä kuvat otettu eilen lautasten hionnan yhteydessä. Tämäkin saattaa olla syyllinen remmen luistamiseen.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Nyt tuli mitattua varilautasen suoruus, reilu kympin heittää. Täytyy yrittää pyöritellä heitto pienemmäksi, mikäli onnistuu irrottamalla ja siirto aksilaan nähden eri kohtaan.
E: eipä toikaan auttanut, eli aksila on suorassa ja varilautasen koneistus tehtaalla vähän sinne päin...****** laatua.
E: eipä toikaan auttanut, eli aksila on suorassa ja varilautasen koneistus tehtaalla vähän sinne päin...****** laatua.

Re: QSC variaattorin hilppeet
Taitaa tuonvertainen heitto jo riittää ongelmaksi tuohon kytkimen tehottomuuteen ja ettei säädöt oikein vaikuta.
Taisit joskus mainita että kytkin hieman nypyttää ja epäilit remmiä syylliseksi.
Taisit joskus mainita että kytkin hieman nypyttää ja epäilit remmiä syylliseksi.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Täytyy huomenna soitella huoltoon, katotaan meneekö takuuseen vai pitääkö vaihtaa mönkijää. 

- vinssi
- 6WD
- Viestit: 454
- Liittynyt: 11 Joulu 2009 10:17
- Mönkijä:: Sportsman XP1000 S 2023
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: QSC variaattorin hilppeet
Oma varikitti toimi mielestäni vakiorenkailla ja vakiokuntoisena hyvin, mutta nyt putken ja digi-tunen jälkeen tuntuu että vois ns. nousta isommalle enemmin että sais kaikki tehot tiehen...näin noviisina otetaan vinkkejä vastaan ettei tarvisi viikkoja testailla.
Kone vastaa kaasuun nyt tosi hyvin ja vääntöäkin tuntuis olevan, eli assulle ja nopeeseen yhä haen ihannesäätöjä.
Olisko sulla poke jotain vinkkiä, saa muutkin toki vinkkailla...
Kone vastaa kaasuun nyt tosi hyvin ja vääntöäkin tuntuis olevan, eli assulle ja nopeeseen yhä haen ihannesäätöjä.
Olisko sulla poke jotain vinkkiä, saa muutkin toki vinkkailla...
exät:SP800-08, XP850EPS BigGun-10,XP850EPS Forest-11, 1000 Xxc Renegade-12, Scrambler 850 HO EPS-13.RZR 800S EUT-13,Polaris Scrambler xp 1000 2014, Polaris Sporsman Super Atv MONSTER 2015, Polaris XP 1000 Scrambler -16, Polaris RZR Turbo -17
- JaPu
- 4WD
- Viestit: 170
- Liittynyt: 02 Tammi 2008 19:52
- Mönkijä:: Can-am Renegate 800x
- Paikkakunta: Vantaa
Re: QSC variaattorin hilppeet
vinssi kirjoitti:Oma varikitti toimi mielestäni vakiorenkailla ja vakiokuntoisena hyvin, mutta nyt putken ja digi-tunen jälkeen tuntuu että vois ns. nousta isommalle enemmin että sais kaikki tehot tiehen...näin noviisina otetaan vinkkejä vastaan ettei tarvisi viikkoja testailla.
Kone vastaa kaasuun nyt tosi hyvin ja vääntöäkin tuntuis olevan, eli assulle ja nopeeseen yhä haen ihannesäätöjä.
Olisko sulla poke jotain vinkkiä, saa muutkin toki vinkkailla...
Ihan ekaksi.
Suorita se rekisteröintikatsastus vakio huilulla ja hiluilla, niin kuin se sinulle toimitettiin kaupasta. Sitten, kun sinulla on kilpi virität tämän 1000 Renen tappiin.
Ihan tuli vain mieleen, kun tästä kilvittämisestä on sinun kanssa ollut puhetta.
Et nimittäin saa kilpiä laitteeseen, jos siinä on kiinni jotain näkyvää, jonka inssi huomaa tehdessään katselmusta laitteestasi.
Huom. muista laittaa kuriruuvi, jottei kulkis ihan helvetisti, jos suorittaa koeajon, hänellä on siihen mahdollisuus.
t:janne
Can-am Renegade 800r X tieliikenne
Re: QSC variaattorin hilppeet
Voit kokeilla laittaa pari pykälää painavampaa säätöruuvia kärkeen, taikka kokeilla laittaa kakkoseen alkuperäinen jousi.
Parhaan tuloksen saat kuitenkin tuohon nopeaan ylös- ja alasvaihtoon laittamalla STM:n rullakakkosen 58/48 asteen monikulma helixillä. Elä ota jarrullista helixiä, se on mahoton ajaa normiajossa.
Vakioykkösen kanssa pitää ottaa pitkä malli, jos on STM-ykkönen, laitetaan silloin lyhyt.
http://supremetoolinc.com/cart/can-am-c ... p-105.html
Parhaan tuloksen saat kuitenkin tuohon nopeaan ylös- ja alasvaihtoon laittamalla STM:n rullakakkosen 58/48 asteen monikulma helixillä. Elä ota jarrullista helixiä, se on mahoton ajaa normiajossa.
Vakioykkösen kanssa pitää ottaa pitkä malli, jos on STM-ykkönen, laitetaan silloin lyhyt.
http://supremetoolinc.com/cart/can-am-c ... p-105.html
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- Noppeli
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01 Helmi 2012 11:34
- Mönkijä:: CA Outlander 800XP -10
- Paikkakunta: Keminmaa
Re: QSC variaattorin hilppeet
Tere Äijät
Olen seurannut keskustelua QSC- kytkinsarjoista mielenkiinnolla kun olen itse ostanut myös säädettävän sarjan. Ei vain ole ollut aikaa asentaa sarjaa koneeseen (R800xtp). Moottorikelkkojen kanssa tuli värkkäiltyä 15 vuotta. Silloin huomasin, että se paras säätö on loputon tie. Kytkimen säädöillä ei saa juuri muuta aikaan kuin kuin ylä- ja alakierrosten muuttumisen. Jos todella haluaa muuttaa veto-ominaisuuksia niin silloin vain HELIX- kulman muuttaminen auttaa jos on virivehje. Vakiokoneella ei parane yhtään mitään. Useimmiten myös se on hyödytön jos välityssuhde ei ole muuttunut renkaista tai pito- olosuhteista johtuen. Haluan tässä yhteydessä myös kiittää POKEA ja JUSSA79:ä vaivannäöstä kytkinsarjojen tilauksessa QSC:ltä ja nostan hattua POKE:lle, että hän jaksaa selittää ja auttaa myös mönkkärihifistelijöitä.
Olen seurannut keskustelua QSC- kytkinsarjoista mielenkiinnolla kun olen itse ostanut myös säädettävän sarjan. Ei vain ole ollut aikaa asentaa sarjaa koneeseen (R800xtp). Moottorikelkkojen kanssa tuli värkkäiltyä 15 vuotta. Silloin huomasin, että se paras säätö on loputon tie. Kytkimen säädöillä ei saa juuri muuta aikaan kuin kuin ylä- ja alakierrosten muuttumisen. Jos todella haluaa muuttaa veto-ominaisuuksia niin silloin vain HELIX- kulman muuttaminen auttaa jos on virivehje. Vakiokoneella ei parane yhtään mitään. Useimmiten myös se on hyödytön jos välityssuhde ei ole muuttunut renkaista tai pito- olosuhteista johtuen. Haluan tässä yhteydessä myös kiittää POKEA ja JUSSA79:ä vaivannäöstä kytkinsarjojen tilauksessa QSC:ltä ja nostan hattua POKE:lle, että hän jaksaa selittää ja auttaa myös mönkkärihifistelijöitä.

- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: QSC variaattorin hilppeet
Voisitko vielä hieman avata, että mitä tarkoitat veto-ominaisuuksien muuttamisella?larsmikael kirjoitti:Tere Äijät
Olen seurannut keskustelua QSC- kytkinsarjoista mielenkiinnolla kun olen itse ostanut myös säädettävän sarjan. Ei vain ole ollut aikaa asentaa sarjaa koneeseen (R800xtp). Moottorikelkkojen kanssa tuli värkkäiltyä 15 vuotta. Silloin huomasin, että se paras säätö on loputon tie. Kytkimen säädöillä ei saa juuri muuta aikaan kuin kuin ylä- ja alakierrosten muuttumisen. Jos todella haluaa muuttaa veto-ominaisuuksia niin silloin vain HELIX- kulman muuttaminen auttaa jos on virivehje. Vakiokoneella ei parane yhtään mitään. Useimmiten myös se on hyödytön jos välityssuhde ei ole muuttunut renkaista tai pito- olosuhteista johtuen. Haluan tässä yhteydessä myös kiittää POKEA ja JUSSA79:ä vaivannäöstä kytkinsarjojen tilauksessa QSC:ltä ja nostan hattua POKE:lle, että hän jaksaa selittää ja auttaa myös mönkkärihifistelijöitä.
Insinöörin aivoilla mietittynä variaattori tuntuu kovin yksinkertaiselta voimansiirtoyksiköltä, mutta QSC:n kytkinsetin säätöjen konkretisointia miettiessä asia ei ole enää niin yksinkertaisen oloinen

Variaattorin etulautaset
Tyhjäkäynnillä variaattorin remmi ei ota kiinni lautasiin, jolloin vetoa ei synny takapyörille. Liikkeelle lähdön kierrosten noustessa määrää pääasiallisesti jousen jäykkyys (tai jousi + prikat). QSC:n kitissä on vakiojousta <löysempi vai jäykempi?> jousi.
Kierrosten noustessa keskipakoisvoima variaattorissa kasvaa ja aiheuttaa liikkelle lähdön. Jäykemmällä jousella (ja/tai prikalla) saadaan aikaiseksi korkeammat kierrokset liikkeelle lähtöön. OK, tämän vielä ymmärrän hyvin. Eli jousi toimii vastapainona variaattorin rullille ja kumman tahansa säätäminen vaikuttaa, jousen toki lineaarisesti.
Nyt sitten käytäntöön. Kynsipainoilla voimme jousen lisäksi vaikuttaa kierrosalueeseen, joka on käytössä kytkentävaiheessa. Tämä osa-alue on minulla ok.
Liikkeelle lähdön jälkeen tapahtuu variaattorin lautasten kiilautuminen keskipakoisvoiman ansiosta lähemmäksi toisiaan. Tämä tapahtuu jousen jäykkyyden ja rullien painon/kierrosluvun suhteessa.
"Jäykemmällä jousella variaattorin hihnaan kohdistuu kovempi paine, jolloin hihnan pito paranee. Tehohäviö ja hihnan kuluminen lisääntyy. Lisäksi jäykemmällä variaattorin jousella on samaa vaikutusta kuin kevyemmmillä rullilla (eli kierrokset kasvavat)." - kertoo joku viisas.
Eli kun hihna saavuttaa suurimman välitystason etulautasissa kierrosten noustessa, tulee mukaan taaemmat variaattorin lautaset ja tapahtuu ns. vaihto.
Variaattorin takalautaset
Takana ei ole rullia, vain ainoastaan ns. helix (jonka vaikutusta en ymmärrä) ja jousi. QSC:n jousi on jäykempi, eli käytännössä tarkoittaa sitä, että vaatii enemmän kierrosta alueen kytkeytymiseksi ja huippunopeuden saavuttamiseksi?
Probleema...
Tielle tämän hetkiset säätöni ovat loistavavat. Kytkentänopeus on kohdallaan, aloituskierrokset ovat n. 7300rpm (hyvä), mutta sitten tapahtuu ongelmallinen asia.
Kierrokset laskevat 7300rpm -> 6900rpm ja pysyvät siinä hetken ennen kuin nousevat yli 7000rpm (vääntöalueelle). Väännätyksessä (muta, lumi ,jne) kierrokset laskevat tuossa kohtaa liian alas ja kone "niiaa" tippuessaan vääntöalueelta, kierrokset tippuvat alun +7000rpm jälkeen jopa 6500rpm.
Kysymys viisaammille
Miten säädän variaattorini niin, että hihnan ottaessa kiinni kierrokset nousisivat nopeammin vääntöalueelle? Tällä hetkellä tuntuu, että vaatii 3-5m kiihdytyskaistan täyden kaasun saamiseen. Kiinni on ohuempi prikka. Tulisiko vaihtaa paksumpi prikka ja kevyempi kantapaino? ....entäs jousi?
Miten säädän variaattorini niin, että kun kierrokset nousevat alussa 7300rpm, niin ne pysyisivät siellä yli 7000rpm luokassa eivätkä tippuisi keski ja ylävaiheessa alle 7000rpm. Onko kyse ns. "vaihdosta", eli etuvarin säädöt (rullat+ jousi) eivät ole oleelliset vaan takavarin jousi ja helix? Esim. Ajan peukalo suorana kaasu pohjassa ja kierrokset ei nouse lumessa riittävän ylös ja kone väännättää. Vai voinko vaikuttaa tähän etuvarin säädöillä?
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: QSC variaattorin hilppeet
larsmikael kirjoitti:Tere Äijät
Olen seurannut keskustelua QSC- kytkinsarjoista mielenkiinnolla kun olen itse ostanut myös säädettävän sarjan. Ei vain ole ollut aikaa asentaa sarjaa koneeseen (R800xtp). Moottorikelkkojen kanssa tuli värkkäiltyä 15 vuotta. Silloin huomasin, että se paras säätö on loputon tie. Kytkimen säädöillä ei saa juuri muuta aikaan kuin kuin ylä- ja alakierrosten muuttumisen. Jos todella haluaa muuttaa veto-ominaisuuksia niin silloin vain HELIX- kulman muuttaminen auttaa jos on virivehje. Vakiokoneella ei parane yhtään mitään. Useimmiten myös se on hyödytön jos välityssuhde ei ole muuttunut renkaista tai pito- olosuhteista johtuen. Haluan tässä yhteydessä myös kiittää POKEA ja JUSSA79:ä vaivannäöstä kytkinsarjojen tilauksessa QSC:ltä ja nostan hattua POKE:lle, että hän jaksaa selittää ja auttaa myös mönkkärihifistelijöitä.
Kiitos kiittämisestä larsmikael, mutta kuten jo mainitsit niin POKE tässä on se, jota kuuluu kiittää.
Ilman POKE:n vinkkejä, neuvoja, kokeiluja ja asiantuntemusta ei näitä keskusteluja käytäisi ja suomipojat ajelisivat pitkälti orkkisvehkeillä, tai ainakin kynys lähteä tilailemaan osia merten takaa olisi paljon korkeampi.
On hienoa, että mönkkäriharrastajista löytyy tuollaisia henkilöitä kuin POKE, sillä hän on hankkinut kovalla työllä javaivalla itselleen tietotaitoa näistä vehkeistä ja hän jakaa omia tietojaan pyynteettömästi muille harrastajille, joka on todella harvinaista!
Laita nyt larsmikael infoa miten kitti toimii kun ehdit sen asentamaan.
Itsellä olisi tarkoitus koittaa ensi viikolla koittaa saada QSC:n hilppeet paikoilleen ja alkaa hakemaan säätöjä kohdilleen apumiehen avustuksella.

- vinssi
- 6WD
- Viestit: 454
- Liittynyt: 11 Joulu 2009 10:17
- Mönkijä:: Sportsman XP1000 S 2023
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: QSC variaattorin hilppeet
Do nii, tänään kävi sitten seuraavasti, ajoa n. 100km, n. 3 km täysillä , eli 122-123km/h ja sen jälkeen ryömi tyhjäkäynnillä, 1200-1300rpm/min.
Tutkimukset käyntiin ja huomasin seuraavaa; etuvarin yläpinnassa hihnasta lakritsivana, pultit millä painot ovat kiinni olivat leikanneet jumiin, eli painot ei liikkuneet.
Vakiopunteissa on puslat, ja niiden läpimitta on 6,10mm ja kas kumma tällä kertaa ameriikan setä on tehnyt tiukat välykset eli QSC painojen kiinnitysreikä on vain 6,04-6,05mm, eikä mitään puslaa.
Tämä riitti että painot oli lämpöleikannut pultteihin.
Tilanne korjattu, eli pulteista otettu porakone ja hiomapaperikonstein leikkaumat ja "niistetty" hieman ohuemmaksi.
Käsituntumalla sama välys kuin vakiopunteissa.
Nyt taas toimii....
Tutkimukset käyntiin ja huomasin seuraavaa; etuvarin yläpinnassa hihnasta lakritsivana, pultit millä painot ovat kiinni olivat leikanneet jumiin, eli painot ei liikkuneet.
Vakiopunteissa on puslat, ja niiden läpimitta on 6,10mm ja kas kumma tällä kertaa ameriikan setä on tehnyt tiukat välykset eli QSC painojen kiinnitysreikä on vain 6,04-6,05mm, eikä mitään puslaa.
Tämä riitti että painot oli lämpöleikannut pultteihin.
Tilanne korjattu, eli pulteista otettu porakone ja hiomapaperikonstein leikkaumat ja "niistetty" hieman ohuemmaksi.
Käsituntumalla sama välys kuin vakiopunteissa.
Nyt taas toimii....
exät:SP800-08, XP850EPS BigGun-10,XP850EPS Forest-11, 1000 Xxc Renegade-12, Scrambler 850 HO EPS-13.RZR 800S EUT-13,Polaris Scrambler xp 1000 2014, Polaris Sporsman Super Atv MONSTER 2015, Polaris XP 1000 Scrambler -16, Polaris RZR Turbo -17