QSC variaattorin hilppeet

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

soulost kirjoitti:Takana ei ole rullia, vain ainoastaan ns. helix (jonka vaikutusta en ymmärrä)
Helixi on käsittääkseni kehitetty variaattoreihin sen takia, että takana ei lautasten pito riitä pelkän jousen puristamana. Mitä kovempi on veto, sitä kovemmin helixin kulmat laittavat vastaan lautasten leviämiselle, puristamalla niitä kasaan. Jos ei ole vetoa, ei helixi käytännössä kai tee mitään. Sitten kun vetoa tulee niin se puristava voima pyrkii hihnan pidon parantamisen lisäksi toki myös pienentämään välityksiä. Helixin kulmasta riippuu sitten miten voimakkaasti se tuota välityssuhteen kasvamista vastustaa.

Korjatkaa ja tarkentakaa tätäkin te jotka asiasta enemmän tiedätte. :)
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

vinssi kirjoitti:Do nii, tänään kävi sitten seuraavasti, ajoa n. 100km, n. 3 km täysillä , eli 122-123km/h ja sen jälkeen ryömi tyhjäkäynnillä, 1200-1300rpm/min.

Tutkimukset käyntiin ja huomasin seuraavaa; etuvarin yläpinnassa hihnasta lakritsivana, pultit millä painot ovat kiinni olivat leikanneet jumiin, eli painot ei liikkuneet.
Vakiopunteissa on puslat, ja niiden läpimitta on 6,10mm ja kas kumma tällä kertaa ameriikan setä on tehnyt tiukat välykset eli QSC painojen kiinnitysreikä on vain 6,04-6,05mm, eikä mitään puslaa.
Tämä riitti että painot oli lämpöleikannut pultteihin.
Tilanne korjattu, eli pulteista otettu porakone ja hiomapaperikonstein leikkaumat ja "niistetty" hieman ohuemmaksi.
Käsituntumalla sama välys kuin vakiopunteissa.
Nyt taas toimii....
Periaatteessa noin ei pitäisi päästä käymään, koska painojen akseleiden pitäisi päästä vapaasti pyörimään enempi kytkimen, eikä painojen reiissä, usein tuo paino on huollon alla jopa hieman jumiutunut akseliin hihna ym. pölystä.
Akselissa on nylokkipultti ja siihen pitäisi jättää hieman päittäisvälystä, ei parane kirrata liikaa.
STM-kytkimessä jopa käytetään lukitusruuvia, jolla akseli lukitaan painoon.
Dalton- ja QSC-kiteissä molemmissa on nuo reiät alkuperäistä ahtaammat.
Kai luulisi -12 vuotisten kytkimien olevan kaikin puolin samoja kuin vanhemmissa malleissa setuppeja lukuunottamatta.

Edittiä: Näyttää jotta papparaisella on päässyt jo vanhimmat tiedonmuruset huuruisiksi muistoiksi vain. Kyllä alkuperäisessä kytkimessä nuo painojen pultit kiristetään hitusen, eikä jätetä päittäisvälystä. Jotta mahdollista on että lämpölaajentuman ansiosta nuo painot jumahtaa, jos reikä on ahdas.

Sorkken Vinssi, jatketaan etiäppäin. :oops:
Viimeksi muokannut poke, 23 Huhti 2012 10:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

soulost kirjoitti:
larsmikael kirjoitti:Tere Äijät
Olen seurannut keskustelua QSC- kytkinsarjoista mielenkiinnolla kun olen itse ostanut myös säädettävän sarjan. Ei vain ole ollut aikaa asentaa sarjaa koneeseen (R800xtp). Moottorikelkkojen kanssa tuli värkkäiltyä 15 vuotta. Silloin huomasin, että se paras säätö on loputon tie. Kytkimen säädöillä ei saa juuri muuta aikaan kuin kuin ylä- ja alakierrosten muuttumisen. Jos todella haluaa muuttaa veto-ominaisuuksia niin silloin vain HELIX- kulman muuttaminen auttaa jos on virivehje. Vakiokoneella ei parane yhtään mitään. Useimmiten myös se on hyödytön jos välityssuhde ei ole muuttunut renkaista tai pito- olosuhteista johtuen. Haluan tässä yhteydessä myös kiittää POKEA ja JUSSA79:ä vaivannäöstä kytkinsarjojen tilauksessa QSC:ltä ja nostan hattua POKE:lle, että hän jaksaa selittää ja auttaa myös mönkkärihifistelijöitä. =D>
Voisitko vielä hieman avata, että mitä tarkoitat veto-ominaisuuksien muuttamisella?

Insinöörin aivoilla mietittynä variaattori tuntuu kovin yksinkertaiselta voimansiirtoyksiköltä, mutta QSC:n kytkinsetin säätöjen konkretisointia miettiessä asia ei ole enää niin yksinkertaisen oloinen :) Avataanpa hieman, korjatkaa jos ja kun olen väärässä.

Variaattorin etulautaset
Tyhjäkäynnillä variaattorin remmi ei ota kiinni lautasiin, jolloin vetoa ei synny takapyörille. Liikkeelle lähdön kierrosten noustessa määrää pääasiallisesti jousen jäykkyys (tai jousi + prikat). QSC:n kitissä on vakiojousta <löysempi vai jäykempi?> jousi.

Kierrosten noustessa keskipakoisvoima variaattorissa kasvaa ja aiheuttaa liikkelle lähdön. Jäykemmällä jousella (ja/tai prikalla) saadaan aikaiseksi korkeammat kierrokset liikkeelle lähtöön. OK, tämän vielä ymmärrän hyvin. Eli jousi toimii vastapainona variaattorin rullille ja kumman tahansa säätäminen vaikuttaa, jousen toki lineaarisesti.

Nyt sitten käytäntöön. Kynsipainoilla voimme jousen lisäksi vaikuttaa kierrosalueeseen, joka on käytössä kytkentävaiheessa. Tämä osa-alue on minulla ok.

Liikkeelle lähdön jälkeen tapahtuu variaattorin lautasten kiilautuminen keskipakoisvoiman ansiosta lähemmäksi toisiaan. Tämä tapahtuu jousen jäykkyyden ja rullien painon/kierrosluvun suhteessa.

"Jäykemmällä jousella variaattorin hihnaan kohdistuu kovempi paine, jolloin hihnan pito paranee. Tehohäviö ja hihnan kuluminen lisääntyy. Lisäksi jäykemmällä variaattorin jousella on samaa vaikutusta kuin kevyemmmillä rullilla (eli kierrokset kasvavat)." - kertoo joku viisas.

Eli kun hihna saavuttaa suurimman välitystason etulautasissa kierrosten noustessa, tulee mukaan taaemmat variaattorin lautaset ja tapahtuu ns. vaihto.

Variaattorin takalautaset

Takana ei ole rullia, vain ainoastaan ns. helix (jonka vaikutusta en ymmärrä) ja jousi. QSC:n jousi on jäykempi, eli käytännössä tarkoittaa sitä, että vaatii enemmän kierrosta alueen kytkeytymiseksi ja huippunopeuden saavuttamiseksi?

Probleema...

Tielle tämän hetkiset säätöni ovat loistavavat. Kytkentänopeus on kohdallaan, aloituskierrokset ovat n. 7300rpm (hyvä), mutta sitten tapahtuu ongelmallinen asia.

Kierrokset laskevat 7300rpm -> 6900rpm ja pysyvät siinä hetken ennen kuin nousevat yli 7000rpm (vääntöalueelle). Väännätyksessä (muta, lumi ,jne) kierrokset laskevat tuossa kohtaa liian alas ja kone "niiaa" tippuessaan vääntöalueelta, kierrokset tippuvat alun +7000rpm jälkeen jopa 6500rpm.

Kysymys viisaammille

Miten säädän variaattorini niin, että hihnan ottaessa kiinni kierrokset nousisivat nopeammin vääntöalueelle? Tällä hetkellä tuntuu, että vaatii 3-5m kiihdytyskaistan täyden kaasun saamiseen. Kiinni on ohuempi prikka. Tulisiko vaihtaa paksumpi prikka ja kevyempi kantapaino? ....entäs jousi?

Miten säädän variaattorini niin, että kun kierrokset nousevat alussa 7300rpm, niin ne pysyisivät siellä yli 7000rpm luokassa eivätkä tippuisi keski ja ylävaiheessa alle 7000rpm. Onko kyse ns. "vaihdosta", eli etuvarin säädöt (rullat+ jousi) eivät ole oleelliset vaan takavarin jousi ja helix? Esim. Ajan peukalo suorana kaasu pohjassa ja kierrokset ei nouse lumessa riittävän ylös ja kone väännättää. Vai voinko vaikuttaa tähän etuvarin säädöillä?
Aiemmin jo kirjoittelin jotta muutamat tykkäävät säätää kytkimensä ns. hieman yli, ettei raskaissa olosuhteissa käy niin kuin sinun laitteelle että se nyykähtää. Hieman keveämpi ruuvi kärkeen pitäisi parantaa tilannetta, alkaa kone käymään korkeammilla kierroksilla. Se tietysti heikentää tieominaisuuksia, eli nostaa kierroksia myös siellä.

Tuolla helixin kulman muutoksella asia hoituisi myös, mutta valitettavasti tarjontaa ei sinun laitteeseen ole.
Kasisatasessa ovat käyttäneet 650:n loivempaa helixiä, joka taitaa olla sama kaikissa pienemmissäkin. Se aikaansaa sen, että kone kiertää pidempään pienemmällä vaihteella, toisin sanoen kiihtyvyys huononee mutta kone jaksaa vetää paremmin raskaissa olosuhteissa. Loivempi helix vaihtaa paremmin pienemmälle ja jyrkempi suuremmalle vaihteelle.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja SETMA »

No nii,tulipa nyt vähän koskettua tohon variin ja vaiheltua painoja.Laitoin 3/4sh,n kärkeen ja 1/2ss.n kantaan sekä paksu prikka.kytkykierrokset n.1800 wot käy 7600 josta laskee 7400 ja sitte siitä nousua nopeuden mukaan.100km/h mittarinopeus kierrokset 7200.Keula kevenee pikkupuolella sopivasti ja metsämöyrintä sujuu vallan mainiosti.Taidan olla tyytyväinen näihin säätöihin ainakin hetken =D> Edelliset säädöt oli 3/4 ss kanta 5/8sh kärki sekä ohut rikka.Kytkykierrokset n.1400 wot 7600.Keula pysy paremmin maassa.Ruisinkikierrokset olivat kyllä kovemmat ja ehkä nyt menee jumipaikat helpommin.
Edit.Ja QSC.n jouset paikoillaan.
Haminan seudun mönkijät ry
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Tuohon edelliseen muutin renkaat 25" ja gepsi tankoon.wot 7400-7500 ,ruisinki kierroksia 80km/h n.6300 ja 100km/h 6800-7000.huiput 122km/h ja jenkaa 7400.nopeudet siis gps nopeuksia.Tuli ajettua reissu ns.peukku suorana ja naama on vieläki virneessä :p
Haminan seudun mönkijät ry
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Yritin tuolta keskustelujen seasta poimia tietoa että pystyykö tuolla QSC-kitillä lyhentämään välitystä? Jäi vähän sellainen vaikutelma että ei taida onnistua. Jos pystyy niin taitaa olla aika marginaalista? 650 xt:ssä tuntuu tuo lyhyt puoli olevan liian pitkä vaikeassa maastossa, selvästi pidempi kuin 500 xt:ssä. Polariksen 550 xp:ssä oli kyllä välitykset hyvät, puhumattakaan muista sportmaneista (ei xp). Vaikeassa maastossa ajaessa tuntuu että tuolla vakiokytkimellä on tosi hankalaa ajaminen. Liekö nuo can-amit tehty enemmän tieajoon kuin maastoon..
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

Vähän riippuu mitä pitää marginaalisena.
Jos tietoni on oikea, mikä ei läheskään aina ole, on 500xt:ssä vain eri kytkinasetukset, laatikko on sama.

Kitin periaate on muuttaa välitykset vastaamaan esimerkiksi 30" rengastuksen välityksiä vastaamaan samaa kuin vakiorengastuksella.
Eli jos ampuu hieman yli ja säätää kitin 31" renkaalle ja ajaa vain 26-27" renkaalla, välitykset muuttuvat periaatteessa tiheämmiksi. Tämä oli vain karkea esimerkki, todellisuudessa QSC-kitti tai -kytkin säädetään omien mieltymyksien mukaan joko kompromissiksi tai ehdottomaksi ääripääksi kapealla käyttöalueella.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Kiitos poke vastauksesta. Arvelinkin saavani sinulta vastauksen..

Minulla on 27" renkaat (ei vielä paikoillaan kun ne on pollen vanteilla) ja jo 26" tuntuu liian pitkältä hitaalla puolella oikein vaikeassa maastossa. Kunhan tässä vaimon opinnot saadaan kunnialla läpi niin sitten on taas (toivottavasti) varaa panostaa harrastukseen. Kun lueskelin tuota artikkelia niin alkoi itselläkin himottamaan tuo QSC-kytkinkitti. Oulussa asun itsekin ja voipa olla että sitten tulee asian tiimoilta jotain kyseltävää, vaikkakin tällä foorumilla kyllä on jo tosi hyvää tietoa ennestään. Karzakin oli laittanut hyvin tietoa esille. Hankkiminen taitaa olla se vaikein juttu.. Olisi varmaan syytä alkaa myös perehtymään tuohon variaattoriin tarkemmin. Siitä kun ei tiedä juuri mitään tässä vaiheessa. Täytyy alkaa lukemaan ajatuksen kanssa läpi noita keskusteluja. Vai onko niin että variaattoriin pääsee tutuksi vain purkamalla ja tutkimalla sitä? Ja takuuaikana sitä tuskin on suotavaa vaihtaa?
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

Teoriaopiskelut taitaa olla aina ensimmäisenä vuorossa, jotta pääsee jyvälle toiminnasta.
Tietoa löytyy kyllä netistä hakemalla, amerikan foorumit ovat hyviä lähteitä. Esimerkiksi can-amtalkista löytyy oma kytkin osio eri merkkisille kytkimille ja kiteille. Youtubesta löytyy videoita purkamisesta ja kasaamisesta ja huolto- ja säätövinkkejä.

http://www.can-amtalk.com/forums/forum/166-clutching/

http://www.google.fi/search?sourceid=na ... -am+clutch
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja TKT »

Mitenkäs tuo qsc:n takavarin jousi, pitäiskö sen liikkua herkästi paikallaan vai ei?? Vakiojousi pyörii kyllä akselin ympärillä molemmin päin, mutta qsc:n jousi on ahdas akselille. Lautasen puolella se on hieman herkempi, mutta helixin puolella se ei meinaa ees mennä paikoilleen, kun on niin saamarin jämäkkä... Jousen ulkohalkaisija on liian iso helixin reikään. Jos sitä meinais laittaa paikoilleen, olis sitä jousen kierrettä hieman rälläköitävä ulkopuolelta. Oliskohan tuosta mitään haittaakaan?
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

Hiase vaan jousta senverran jotta mahtuu olemaan, parempi se on että mallaa alkuperäisen osan kanssa samanlailla.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja TKT »

Näin arvelinkin että sen pitäisi olla suht samanlainen sovitukselleen kuin vakiojousi. Joten hiotaan käypäiseksi...
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

Like new QSC full adjustable clutch kit with 3 fixed weight and 3 adjustable weights all set screws in a clear case set up for can am 800 maybe 400 kilometers on it I bought a new QSC full primary. $399.00 new asking $299.00 + 20 to ship.

http://www.can-amtalk.com/forums/topic/ ... ta-canada/
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
jussa79
Tracks
Viestit: 1016
Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Tänään vihdoin ja viimein pääsin käsiksi kytkimeen ja poken vinkeillä koitin kytkytintä pikkasen säädellä.

Mulla kytkin totteli painoja tosi hyvin ja käytös muuttui hyvin pitkälti QSC:n säätöohjeen notulien mukaisesti.

Säädön tarkoituksena oli saada nuo kruisailukierrokset kohtuullisiksi.
Tehtaan jäljiltä koneessa oli kierroksia 80km/h:n vauhdissa noin 6100, eli hiukan enemmän kuin orkkiskytkimellä.

Laittelin poken vinkkien mukaan pikkasen lisää painoja ja vot, kruisailukierrokset tippui parin yrityksen jälkeen siedettävään 5600-5700 kierrokseen 80 vauhissa.
Vastaavasti wottikierroksetkin laski melko alas, mutta sille ei nyt voinut tähän hätään mitään. Ymmärsin kyllä poken jutuista, että siellä olisi ässä hihassa joka auttaisi tuohonkin ongelmaan eli katotaan nyt mitä tässä tapahtuu. :D

Huomenna heitän pikkasen pidemmän lenkin että tuo nuo kierrokset pitää varmasti paikkansa ja voipi olla että laitan vielä pikkasen lisää painoa josko kierrokset siitä vielä pikkasen putoisi.

Keskiviikkona pitäisikin heittää jo melko paljon pidempi lenkki jos vaan vehkeet ja kuskit kestää. :D
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

Kyllä siinä äkkiä pääsee jyvälle tuosta kytkimestä, että missä mennään ja miten mikäkin vaikuttaa.
Kunhan vain kaikki muu on kohdillaan ja saa vain keskittyä säätöihin. Tsemiä vain ja toivotaan hyvää ja antoisaa kruisailua pohjolan perille.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Vastaa Viestiin