telikärry lavalla?
-
- 2WD
- Viestit: 25
- Liittynyt: 17 Joulu 2011 19:57
Re: telikärry lavalla?
Ei tuohon kärryyn puita kestä laittaa jos renkaat pidetään noin takana. Mönkijöiden aisapaino kun ei kestä olla paljoa mitään.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: telikärry lavalla?
En ole tuolle särmille keksinyt käyttöä,ja kummiskin kymmeniä kuormia roudannu.Maastot tosin aika tasasia.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 27 Helmi 2012 11:33
- Mönkijä:: Linhai 50 ja Trapper 700XL
- Paikkakunta: Vesilahti
Re: telikärry lavalla?
Aattelin pistää verkko "lavan" et saa pätkiä kuljettaa ja toi akseli on tosiaan säädettävä noi 50cm saa liikkuun. Teli tulee kun kerkiän tekeen. Runko on 40x40x2mm rhs neliöputkee ja aisa,pankot ja akseli 30x30x3mm rhs neliöputkea. Lavanlaita on 10x40x2mm suorakaidepalkkia. Pyörivän vetopään toteutin tolla 30x30x3mm neliöputkella johon päälle pyöreäputki.
Re: telikärry lavalla?
Käytiin katsomassa Brp:n telikärryä Hyvinkään Konetalolla. Aika jämäkän oloinen vaunu, eikä paljon huonoa keksinyt. Ainut vika on korkeat laidat pöllejä lastatessa, eikä sekään suuri vika ole.
Outlander 400 2012
- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: telikärry lavalla?
Tuon kaltainen kärry valmistumassa http://www.sr-tuote.fi/karryt/sr-tuote-jussi.pdf
Ei muita muutoksia kuin auton pyörät ja kippauskulma suurempi.
-Telit tehty hitsaamalla kaksi 60x40-3 putkea päällekkäin. Alimmaiseen laitoin navat kiinni ja ylimmäiseen telin keinun akselitapin.
-V-aisa tekeillä 50x30-3 putkesta (kestää varmasti)
-"Lavan" kehikko tulee 40x40-1,5 ja 30x30-2 putkista
-Itse lavan ajattelin tehdä muovista (PE 6mm) Jaa että miksi muovista? No siksi että se on todettu helpoksi työstää, kevyeksi ja kestäväksi
-Sermille teen paikan, mutta itse sermi valmistunee myöhemmin... siihen asti sermin paikalla on lavan kippauksessa käytettävä nostin.
KUVIA TULEE KUN EHDIN OTTAMAAN
Ideat, kommentit ja kyselyt ovat tervetulleita 

-Telit tehty hitsaamalla kaksi 60x40-3 putkea päällekkäin. Alimmaiseen laitoin navat kiinni ja ylimmäiseen telin keinun akselitapin.
-V-aisa tekeillä 50x30-3 putkesta (kestää varmasti)
-"Lavan" kehikko tulee 40x40-1,5 ja 30x30-2 putkista
-Itse lavan ajattelin tehdä muovista (PE 6mm) Jaa että miksi muovista? No siksi että se on todettu helpoksi työstää, kevyeksi ja kestäväksi

-Sermille teen paikan, mutta itse sermi valmistunee myöhemmin... siihen asti sermin paikalla on lavan kippauksessa käytettävä nostin.
KUVIA TULEE KUN EHDIN OTTAMAAN


Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
-
- 3WD
- Viestit: 105
- Liittynyt: 09 Tammi 2011 18:00
- Mönkijä:: Polaris sportsman 500 EFI L7e
- Paikkakunta: Iiden
Re: telikärry lavalla?
Omasta mielestä teli akselin pitäs olla samalla korkeudella kun navat!takatuuppari kirjoitti: -Telit tehty hitsaamalla kaksi 60x40-3 putkea päällekkäin. Alimmaiseen laitoin navat kiinni ja ylimmäiseen telin keinun akselitapin.
Ideat, kommentit ja kyselyt ovat tervetulleita
-
- 3WD
- Viestit: 96
- Liittynyt: 11 Helmi 2009 20:18
- Mönkijä:: Honda Rincon
- Paikkakunta: Eura
Re: telikärry lavalla?
Ite tein hiipivän telin ja olen ollut tyytyväinen, eli keinun napa on pyörän napojen alapuolella. Tosin eipä muusta ole kokemusta 

- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: telikärry lavalla?
Meni jo, muuttamaan ei aleta enää4x4-100% kirjoitti:Omasta mielestä teli akselin pitäs olla samalla korkeudella kun navat!takatuuppari kirjoitti: -Telit tehty hitsaamalla kaksi 60x40-3 putkea päällekkäin. Alimmaiseen laitoin navat kiinni ja ylimmäiseen telin keinun akselitapin.
Ideat, kommentit ja kyselyt ovat tervetulleita


Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Re: telikärry lavalla?
Tuossa SR-tuotteen kärryssä v-aisa on tehty 60x40x2 putkesta ja itse ajattelin laittaa toiset samanlaiset putket nykyisten v-aisojen sisäpuolelle rinnalle ja kiinnitys hitsaamalla/pulteilla, siis kärryn lavan alueelle, ei kuitenkaan vetopäästä asti, sitten kun ehdin siirtämään saranakohdan taakse. Näin ne menee yhtenäisenä kärryn lavan etureunasta takareunaan asti. Meinaan nuo alkuperäiset putket tuppaa vääntyilemään kun kyytiin nostellaan isompaa pölliä ja varmaan sittenkin kun saranat on takana ja nostat lavan ylös sorakuormaa kipatessa, mutta kun saan siihen tupla neliöputket rinnakkain, eikähän se vakavoidu siitä jo kummasti.takatuuppari kirjoitti:Tuon kaltainen kärry valmistumassa http://www.sr-tuote.fi/karryt/sr-tuote-jussi.pdfEi muita muutoksia kuin auton pyörät ja kippauskulma suurempi.
-V-aisa tekeillä 50x30-3 putkesta (kestää varmasti)
Kuvat on suttuiset ja kärri likainen, mutta eiköhän tuosta saa selvän mitä olen ajatellut.
Vielä on ratkaisematta tuo akselin kohta, miten se ohitetaan/ylitetään niin ettei kärry nouse yhtään korkeammalle normiasennossaan kuin se nyt on, oisko vinkkejä?
http://kuvablogi.com/nayta/3539063/
- hoax
- 3WD
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
- Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa
Re: telikärry lavalla?
Jos mönkijällä metsästä puita ajelee pois niin telikärrissä teli oltava aika 'takana', sanoi mönkimen ohjekirja aisapainosta mitä tahansa.grizzly 550 kirjoitti:Ei tuohon kärryyn puita kestä laittaa jos renkaat pidetään noin takana. Mönkijöiden aisapaino kun ei kestä olla paljoa mitään.
Ensimmäinen (hyvin pieni/kevyt kuorma) tuli kokeiltua niin että telikärri oli ilman kuormaa 'tasapainossa' (eli kun otti nupin irti mönkijästä niin ei tippunut maahan eikä noussut enempää ilmaan), vaan kyllä oli tuskaa saada mönkijä ja kärri metsästä pois, pitoja kun ei vaan ollut (ratkaistiin asia niin että 120kg++ 'matkustajat' mönkijän päällä kummallakin astinlaudalla painona).
Sen jälkeen teli melko taakse, niin että kuormasta tulee selvästi painoa myös takapyörille eikä ole tarvinut sen koommin tuskailla pidon kanssa jotta metsästä pois pääsisi.
Mitä tulee mönkijöiden kuulan kiinnityksiin niin aika erilaisia kiinnitysratkaisuja olen nähnyt (comanchessa taisi olla toiselta puolelta tuleva 'lautanen' missä kuula on kiinni, Eigerissä taas tulee molemmin puolin pystyssä olevat kiinnikeraudat jonka välissä sitten kuulan kiinnityslautanen), kestävyydessä on varmasti paljon eroa.
Re: telikärry lavalla?
Juu kannattaa katsoa oman koneen nupin kiinnitys ennenkuin alkaa "tonni" kuormia sille lastaamaan. Jäykkäperäsisissä kannattaa eritoten olla tarkkana, ainakin hondassa on riskina jopa rikkoa jotain jos on aivan liikaa aisapainoa. On takamurikassa kiinni tuo peltiplätky, joka tosin toivottavasti on tarkoitettu taipumaan ennenkuin rikkoo mitään =D
- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: telikärry lavalla?
Noniin meikäläisen kärryprojekti jatkuu...
Nyt on kärry jo pyörillään ja painoa on... ehkä hieman liikaakin
Pyörivän vetopään teen tänään ja ensi viikoloppuna sitten jatkuu kärryn teko.
Tähän asti tehtynä:
-Telit (hitsattu päällekkäin kaksi 60x40-2 palkkia)
-runkopalkki 50x50-3
-V-aisa 50x30-4
Nämä kaikki osat on yhdistelty ja kärry liikkuu ja pysyy pystyssä

Nyt on kärry jo pyörillään ja painoa on... ehkä hieman liikaakin

Pyörivän vetopään teen tänään ja ensi viikoloppuna sitten jatkuu kärryn teko.
Tähän asti tehtynä:
-Telit (hitsattu päällekkäin kaksi 60x40-2 palkkia)
-runkopalkki 50x50-3
-V-aisa 50x30-4
Nämä kaikki osat on yhdistelty ja kärry liikkuu ja pysyy pystyssä

Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
- takatuuppari
- 6WD
- Viestit: 707
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
- Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
- Paikkakunta: Sastamala
Re: telikärry lavalla?
Niin ja lavan teen myös SR-tuotteen mallin mukaisesta.
Lavan runko (siis pohja) tulee joko 40x40-1,5 tai 60x20-1,5 putkesta riippuen kumpaa löytyy nurkista tarvittava määrä
Muuten lavan kehikkoon on tulossa 30x30-3 putkea
Itse lava tulee vanereista ja se kiinnitetään runkoon peräkärryn "lukoilla" (siis ns. kuomulukoilla)
Lavan runko (siis pohja) tulee joko 40x40-1,5 tai 60x20-1,5 putkesta riippuen kumpaa löytyy nurkista tarvittava määrä

Muuten lavan kehikkoon on tulossa 30x30-3 putkea

Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Re: telikärry lavalla?
Onko kellään kokemusta Respo telikärrystä? Ovatkohan kiinalaisia? Noita saisi 990 euron hintaan.
http://www.trailcon.fi/tuotteet/kevytpe ... peravaunu/
http://www.trailcon.fi/tuotteet/kevytpe ... peravaunu/
Re: telikärry lavalla?
Minulla on ollut Respon kärry pari vuotta, on käsittääkseni Virossa valmistettu. Alla omasta mielestäni hyviä ja huonoja puolia:
+ Tukeva hitsattu ja kuumasinkitty runko ja tolpat
+ Helposti irroitettavat ja kiinnitettävät laidat, tolpat ja sermit, vanerinen pohjalevy on kiinteä
+ Ilman tolppia pohjan sivuille jää vain pystyputket, esim. rankojen sahaamista haittaavia vaakaputkia ei ole
+ Matala painopiste
- Tolpat neliöputkesta, eli ei pyörähdä ilman vaurioita jos ottaa esteeseen kiinni
- Telissä kumijousto, ei myötäile maastoa yhtä hyvin kuin vapassti pyörivä eikä lava ole myöskään helposti kipattavissa
- Matalasta rakenteesta johtuen kärryn perä saattaa olla etupäätä huomattavasti alempana, riippuu tietysti vetokoukun korkeudesta. Itse laitoin neliöputkesta korotuspalat akseliston ja rungon väliin niin ei ota perä niin helposti maahan kiinni ja rangatkin pysyvät paremmin kyydissä.
Omalla kärrylläni olen kuskannut pääasiassa polttopuita sekä rankoina että klapeina ja vähän myös maata. Kokonaisuutena olen ollut kärryyn ihan tyytyväinen, ostotilanteessa tein myös vertailua sekä kiinalaisten että kotimaisten kärryjen välillä.
+ Tukeva hitsattu ja kuumasinkitty runko ja tolpat
+ Helposti irroitettavat ja kiinnitettävät laidat, tolpat ja sermit, vanerinen pohjalevy on kiinteä
+ Ilman tolppia pohjan sivuille jää vain pystyputket, esim. rankojen sahaamista haittaavia vaakaputkia ei ole
+ Matala painopiste
- Tolpat neliöputkesta, eli ei pyörähdä ilman vaurioita jos ottaa esteeseen kiinni
- Telissä kumijousto, ei myötäile maastoa yhtä hyvin kuin vapassti pyörivä eikä lava ole myöskään helposti kipattavissa
- Matalasta rakenteesta johtuen kärryn perä saattaa olla etupäätä huomattavasti alempana, riippuu tietysti vetokoukun korkeudesta. Itse laitoin neliöputkesta korotuspalat akseliston ja rungon väliin niin ei ota perä niin helposti maahan kiinni ja rangatkin pysyvät paremmin kyydissä.
Omalla kärrylläni olen kuskannut pääasiassa polttopuita sekä rankoina että klapeina ja vähän myös maata. Kokonaisuutena olen ollut kärryyn ihan tyytyväinen, ostotilanteessa tein myös vertailua sekä kiinalaisten että kotimaisten kärryjen välillä.