telikärry lavalla?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
grizzly 550
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Joulu 2011 19:57

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja grizzly 550 »

Ei tuohon kärryyn puita kestä laittaa jos renkaat pidetään noin takana. Mönkijöiden aisapaino kun ei kestä olla paljoa mitään.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

En ole tuolle särmille keksinyt käyttöä,ja kummiskin kymmeniä kuormia roudannu.Maastot tosin aika tasasia.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Janne_S
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Helmi 2012 11:33
Mönkijä:: Linhai 50 ja Trapper 700XL
Paikkakunta: Vesilahti

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja Janne_S »

Aattelin pistää verkko "lavan" et saa pätkiä kuljettaa ja toi akseli on tosiaan säädettävä noi 50cm saa liikkuun. Teli tulee kun kerkiän tekeen. Runko on 40x40x2mm rhs neliöputkee ja aisa,pankot ja akseli 30x30x3mm rhs neliöputkea. Lavanlaita on 10x40x2mm suorakaidepalkkia. Pyörivän vetopään toteutin tolla 30x30x3mm neliöputkella johon päälle pyöreäputki.
Romeo
2WD
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Tammi 2012 18:11

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Käytiin katsomassa Brp:n telikärryä Hyvinkään Konetalolla. Aika jämäkän oloinen vaunu, eikä paljon huonoa keksinyt. Ainut vika on korkeat laidat pöllejä lastatessa, eikä sekään suuri vika ole.
Outlander 400 2012
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Tuon kaltainen kärry valmistumassa http://www.sr-tuote.fi/karryt/sr-tuote-jussi.pdf :D Ei muita muutoksia kuin auton pyörät ja kippauskulma suurempi.

-Telit tehty hitsaamalla kaksi 60x40-3 putkea päällekkäin. Alimmaiseen laitoin navat kiinni ja ylimmäiseen telin keinun akselitapin.
-V-aisa tekeillä 50x30-3 putkesta (kestää varmasti)
-"Lavan" kehikko tulee 40x40-1,5 ja 30x30-2 putkista
-Itse lavan ajattelin tehdä muovista (PE 6mm) Jaa että miksi muovista? No siksi että se on todettu helpoksi työstää, kevyeksi ja kestäväksi :D
-Sermille teen paikan, mutta itse sermi valmistunee myöhemmin... siihen asti sermin paikalla on lavan kippauksessa käytettävä nostin.

KUVIA TULEE KUN EHDIN OTTAMAAN :D Ideat, kommentit ja kyselyt ovat tervetulleita :!:
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
4x4-100%
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2011 18:00
Mönkijä:: Polaris sportsman 500 EFI L7e
Paikkakunta: Iiden

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja 4x4-100% »

takatuuppari kirjoitti: -Telit tehty hitsaamalla kaksi 60x40-3 putkea päällekkäin. Alimmaiseen laitoin navat kiinni ja ylimmäiseen telin keinun akselitapin.
Ideat, kommentit ja kyselyt ovat tervetulleita :!:
Omasta mielestä teli akselin pitäs olla samalla korkeudella kun navat!
Jussipuujalka
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 11 Helmi 2009 20:18
Mönkijä:: Honda Rincon
Paikkakunta: Eura

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja Jussipuujalka »

Ite tein hiipivän telin ja olen ollut tyytyväinen, eli keinun napa on pyörän napojen alapuolella. Tosin eipä muusta ole kokemusta ;)
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

4x4-100% kirjoitti:
takatuuppari kirjoitti: -Telit tehty hitsaamalla kaksi 60x40-3 putkea päällekkäin. Alimmaiseen laitoin navat kiinni ja ylimmäiseen telin keinun akselitapin.
Ideat, kommentit ja kyselyt ovat tervetulleita :!:
Omasta mielestä teli akselin pitäs olla samalla korkeudella kun navat!
Meni jo, muuttamaan ei aleta enää :wink: Kyllä se varmaankin toimii noinkin ja jos ei toimi niin korjaillaan myöhemmin :mrgreen:
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja Pedari »

takatuuppari kirjoitti:Tuon kaltainen kärry valmistumassa http://www.sr-tuote.fi/karryt/sr-tuote-jussi.pdf :D Ei muita muutoksia kuin auton pyörät ja kippauskulma suurempi.

-V-aisa tekeillä 50x30-3 putkesta (kestää varmasti)
Tuossa SR-tuotteen kärryssä v-aisa on tehty 60x40x2 putkesta ja itse ajattelin laittaa toiset samanlaiset putket nykyisten v-aisojen sisäpuolelle rinnalle ja kiinnitys hitsaamalla/pulteilla, siis kärryn lavan alueelle, ei kuitenkaan vetopäästä asti, sitten kun ehdin siirtämään saranakohdan taakse. Näin ne menee yhtenäisenä kärryn lavan etureunasta takareunaan asti. Meinaan nuo alkuperäiset putket tuppaa vääntyilemään kun kyytiin nostellaan isompaa pölliä ja varmaan sittenkin kun saranat on takana ja nostat lavan ylös sorakuormaa kipatessa, mutta kun saan siihen tupla neliöputket rinnakkain, eikähän se vakavoidu siitä jo kummasti.

Kuvat on suttuiset ja kärri likainen, mutta eiköhän tuosta saa selvän mitä olen ajatellut.

Vielä on ratkaisematta tuo akselin kohta, miten se ohitetaan/ylitetään niin ettei kärry nouse yhtään korkeammalle normiasennossaan kuin se nyt on, oisko vinkkejä?

http://kuvablogi.com/nayta/3539063/
Avatar
hoax
3WD
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Huhti 2008 22:30
Paikkakunta: Ei riemulla rajaa kun Suzukilla ajaa

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja hoax »

grizzly 550 kirjoitti:Ei tuohon kärryyn puita kestä laittaa jos renkaat pidetään noin takana. Mönkijöiden aisapaino kun ei kestä olla paljoa mitään.
Jos mönkijällä metsästä puita ajelee pois niin telikärrissä teli oltava aika 'takana', sanoi mönkimen ohjekirja aisapainosta mitä tahansa.
Ensimmäinen (hyvin pieni/kevyt kuorma) tuli kokeiltua niin että telikärri oli ilman kuormaa 'tasapainossa' (eli kun otti nupin irti mönkijästä niin ei tippunut maahan eikä noussut enempää ilmaan), vaan kyllä oli tuskaa saada mönkijä ja kärri metsästä pois, pitoja kun ei vaan ollut (ratkaistiin asia niin että 120kg++ 'matkustajat' mönkijän päällä kummallakin astinlaudalla painona).
Sen jälkeen teli melko taakse, niin että kuormasta tulee selvästi painoa myös takapyörille eikä ole tarvinut sen koommin tuskailla pidon kanssa jotta metsästä pois pääsisi.

Mitä tulee mönkijöiden kuulan kiinnityksiin niin aika erilaisia kiinnitysratkaisuja olen nähnyt (comanchessa taisi olla toiselta puolelta tuleva 'lautanen' missä kuula on kiinni, Eigerissä taas tulee molemmin puolin pystyssä olevat kiinnikeraudat jonka välissä sitten kuulan kiinnityslautanen), kestävyydessä on varmasti paljon eroa.
ToniR81

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Juu kannattaa katsoa oman koneen nupin kiinnitys ennenkuin alkaa "tonni" kuormia sille lastaamaan. Jäykkäperäsisissä kannattaa eritoten olla tarkkana, ainakin hondassa on riskina jopa rikkoa jotain jos on aivan liikaa aisapainoa. On takamurikassa kiinni tuo peltiplätky, joka tosin toivottavasti on tarkoitettu taipumaan ennenkuin rikkoo mitään =D
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Noniin meikäläisen kärryprojekti jatkuu... :D
Nyt on kärry jo pyörillään ja painoa on... ehkä hieman liikaakin :mrgreen:
Pyörivän vetopään teen tänään ja ensi viikoloppuna sitten jatkuu kärryn teko.
Tähän asti tehtynä:
-Telit (hitsattu päällekkäin kaksi 60x40-2 palkkia)
-runkopalkki 50x50-3
-V-aisa 50x30-4

Nämä kaikki osat on yhdistelty ja kärry liikkuu ja pysyy pystyssä :D
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Niin ja lavan teen myös SR-tuotteen mallin mukaisesta.

Lavan runko (siis pohja) tulee joko 40x40-1,5 tai 60x20-1,5 putkesta riippuen kumpaa löytyy nurkista tarvittava määrä :)
Muuten lavan kehikkoon on tulossa 30x30-3 putkea :D Itse lava tulee vanereista ja se kiinnitetään runkoon peräkärryn "lukoilla" (siis ns. kuomulukoilla)
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
HJR
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Touko 2012 21:48
Mönkijä:: Can-Am Outlander Max 400 -07

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja HJR »

Onko kellään kokemusta Respo telikärrystä? Ovatkohan kiinalaisia? Noita saisi 990 euron hintaan.

http://www.trailcon.fi/tuotteet/kevytpe ... peravaunu/
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 07:41

Re: telikärry lavalla?

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Minulla on ollut Respon kärry pari vuotta, on käsittääkseni Virossa valmistettu. Alla omasta mielestäni hyviä ja huonoja puolia:

+ Tukeva hitsattu ja kuumasinkitty runko ja tolpat
+ Helposti irroitettavat ja kiinnitettävät laidat, tolpat ja sermit, vanerinen pohjalevy on kiinteä
+ Ilman tolppia pohjan sivuille jää vain pystyputket, esim. rankojen sahaamista haittaavia vaakaputkia ei ole
+ Matala painopiste

- Tolpat neliöputkesta, eli ei pyörähdä ilman vaurioita jos ottaa esteeseen kiinni
- Telissä kumijousto, ei myötäile maastoa yhtä hyvin kuin vapassti pyörivä eikä lava ole myöskään helposti kipattavissa
- Matalasta rakenteesta johtuen kärryn perä saattaa olla etupäätä huomattavasti alempana, riippuu tietysti vetokoukun korkeudesta. Itse laitoin neliöputkesta korotuspalat akseliston ja rungon väliin niin ei ota perä niin helposti maahan kiinni ja rangatkin pysyvät paremmin kyydissä.

Omalla kärrylläni olen kuskannut pääasiassa polttopuita sekä rankoina että klapeina ja vähän myös maata. Kokonaisuutena olen ollut kärryyn ihan tyytyväinen, ostotilanteessa tein myös vertailua sekä kiinalaisten että kotimaisten kärryjen välillä.
Vastaa Viestiin