Nyt on sitten tullut ajeltua QSC:n kytkimellä sen verran, että voi antaa sekä katu-, että maastoajoista melkoisen todenpitävät kuvaukset.
Poikettiin viime viikonloppuna P-JR:n kanssa tuolla Raajärvellä hiukan ajelemassa suolla, mutta sitä ennen ajettiin ns. rautaperse ajo, eli 1600km 24 tunnissa, joten tässä hieman omia mietteitä kytkimestä:
Tiellä ajettaessa varikoppa ei ollut läheskään yhtä kuuma, mitä orkkisvariaattorilla!
Tästä löytyy oikeen ns. kunnollisiakin todisteita, nimittäin P-JR:n jalkaan tuli varikopasta matkan aikana muutama palovamma, joihin tuli oikeen kunnon vesikellot!
QSC:n kytkimen kanssa koppa pysyi todella viileänä koko matkan ja jalan voi pitää "normaalissa" paikassa koko matkan, kun aiemmin piti kinttua työntää poispäin varikopasta ja ajaa niinkuin kaikki kovat kustomiukotkin ajelee, eli kantapäät edellä ja varpaat kohti taivasta...

Myös kiihtyvyys tuntui selvästi orkkista paremmalta vaikka wottikierrokset olikin matalat jotta kruisinkikierrokset olisi kohtuulliset.
Reilun sadan kilometrin ajon jälkeen huomasin ilokseni, että kruisinkikierrokset oli pudonneet 80 nopeudessa noin 5400, eli jo melko kohtuulliset!
Raajärvelle saavuttuamme tuli ajeltua renkaiden vaihdon jälkeen pari päivää Raajärven upeissa maastoissa.
Meidän ajoporukassa oli viisi muutakin kanaa, eli jonkinlainen vartailu niihinkin on mahdollista, sillä muut valittelivat palavan remmin hajua ja luistoa milloin missäkin lutakossa ja itse en havainnut remmin hajua kuin kerran ja sekin oli itse aiheutettua. Testasin yhdessä suokuopassa "luistattaa" kytkintä niin kuin noilla piukkaremmisillä ja hondilla voi tehdä, mutta silloin tuli nenään pientä kumin katkua, joten päätin ajella hieman eri tekniikalla.
QSC:n kytkin toimi maastossa mielestäni erinomaisesti ja suolla oli helppo ajaa noin 3-4km/h nopeudella ilman minkäänlaisia nykimisiä, eli pito oli todella hyvä jopa aivan pikku kierroksilla.
Pitoa oli tarjolla myös rajummissa kiihdytyksissä, etenkin remmissä!
Testailin hiukan mainarin maastoissa onnistuuko keuliminen pikkupuolella ja onnistuihan se!
Aluksi painoin kaasua jopa liikaa ja renkaat jauhoi tyhjää reilu 5m, jonka jälkeen tassut nousi ilmaan. Maltillisemmalla kaasun käytöllä etufillarit oli ilmassa melkein heti ja jos kuskilla olisi taitoa niin ne myös pysyisi ilmassa ja pitkään...

Sama homma oli ojien yli hyppimisessä, eli pomppaaminen onnistui paremmin kun antoi kaasua huomattavan maltillisesti. Liian raju kaasun käyttö sai renkaat sutimaan ja keula ei keventynyt niin mukavasti.
Haluan vielä huomauttaa, että kytkin oli säädetty poken vinkkien mukaan siten, että maantieajossa 80km/h nopeuksissa kruisailukierrokset olisivat matalat, eli "oikeilla" maastosäädöillä naama olisi vielä varmasti enemmän virneessä!
Kaiken kaikkiaan olen itse TODELLA tyytyväinen kytkimeen ja en voi muuta kuin suositella sen hankkimista jokaiselle kanakuskille!
Olin erittäin epäilevä kun poke sanoi, että ensimmäinen viritys mitä laitteeseen kannattaa tehdä on kytkin, mutta kyllä se vaan totta on!
Alkuperäinen kytkin ei vaan yksinkertaisesti ole riittävä kanasen voimavaroihin nähden!
Pelkkä kytkin-kittikin auttaa varmasti paljon, mutta se ei poista sitä suurinta ongelmaa, että kanan orkkiskytkin toimii vain "puoliteholla"
Money well spent sanois ruåttalainen!!