Minulta vaihdettiin molemmat iskarit takuuseen ennen kuin laitoin esijännitystä lisäävät korotusrenkaat (ensin 15mm, sitten 30mm), että tuskinpa nuo yhteydessä ovat.cotcot kirjoitti:Maxissa on tai ainakin pitäisi olla samat iskarit kuin pätkä mallissa, brp:n varaosaluettelossa on ainakin sama varaosanumero.
Miten on muilla ketkä ootte maxin jouset vaihtanu, iskarit kestäny??
Pitää tosiaan uusi iskari vaihtaa ja kattoa miten sitten menee, jos paukkuminen jatkuu niin pitää sitte laittaa vanhat jouset takaisin ja alkaa miettiä vaikka sitä korotusrengasta jousta kiristämään mitä jotkut ovat tehneet.
Can-Am 400 outlander jousitus.
- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Miten on korotus renkaitten kans toiminu/ kestäny?? Kumpi on parempi 15mm vai 30mm?? Kuinka paljon tuli maavaraa lisää 15mm ja kuinka 30mm?? Ja jos tulevaisuus jossain kohtaa siltä näyttää niin sopiskos sulta soulost joskus noita renkaita tilata, kun sulla niistä on jo kokemusta ja mitat millaiset pitää olla.
- soulost
- 6WD
- Viestit: 416
- Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
- Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Teetätin TKT:n kautta sorvarilla noi holkit, TKT:lla on 20mm ja mulla 30mm. 30mm alkaa mielestäni olemaan aika maksimimäärä mikä kannattaa laittaa, tai menee oikeasti kovaksi. 20-25mm varmaan kompromissina paras. Pari senttiä tuli pohjaan maavaraa lisää (jos oikein muistan), mutta keula nousi olennaisesti ylöspäin - helpottaa ojan ylityksiä pitkänokkasella.
Korokerenkaitten kanssa kestossa ei ole ollut eroa, eiköhän tuo kestä paremmin kun ei pääse pohjaamaan niin herkästi. Jos kova jousitus ei haittaa, niin voi toki laittaa yli 30mm...
Korokerenkaitten kanssa kestossa ei ole ollut eroa, eiköhän tuo kestä paremmin kun ei pääse pohjaamaan niin herkästi. Jos kova jousitus ei haittaa, niin voi toki laittaa yli 30mm...
Viimeksi muokannut Pappi, 07 Touko 2015 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edellisen viestin kokonainen lainaus poistettu.
Syy: Edellisen viestin kokonainen lainaus poistettu.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400
http://www.youtube.com/jabe84
Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Nonni, nyt on etuiskarit vaihdettu uusiin ja pauke on poissa
. Ainakin ensimetrien perusteella näyttäis olevan kone taas ajokunnossa, toivottavasti nuo iskarit nyt sitten kestäis....kopkopkop..
Tuli tallissa hieman ihmeteltyä tuota vanhaa iskaria ja täytyy sanoa että kyllä on 16tkm ajettu iskari aivan loppu, vaimennuksia ei ole oikeastaan yhtään. Sisäänvaimennusta ei yhtään, painuu suoraan vailla vastusta sisään ja paluuvaimennusta ei ole kuin hyvin pieni vastus havaittavissa, mutta noin käytännön ajoa ajatellen ei tuota paluutakaan ole enää jäljellä.


Tuli tallissa hieman ihmeteltyä tuota vanhaa iskaria ja täytyy sanoa että kyllä on 16tkm ajettu iskari aivan loppu, vaimennuksia ei ole oikeastaan yhtään. Sisäänvaimennusta ei yhtään, painuu suoraan vailla vastusta sisään ja paluuvaimennusta ei ole kuin hyvin pieni vastus havaittavissa, mutta noin käytännön ajoa ajatellen ei tuota paluutakaan ole enää jäljellä.
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Tuli tutkisteltua varaosaluettelosta noita jousia & iskareita
400 EFI 2012
706200658 Front Shock
706200819 Front Spring
400 EFI MAX
706200658 Front Shock
706200818 Front Spring
500 EFI STD & XT + MAX
706201108 Front Shock
706200824 Front Spring. XT
706200825 Front Spring. STD
Onko 500 totaalisen erilainen vai käykö nuo ristiin?
Täällä menossa takuuseen etuset -12 mallin 400:sta, pitäis nyt saaha vaan tietoon että mitkähän sinne kannattais laittaa.. Ainakin liikkeessä valittelivat että 500 etupää olisi kovin pehmeä myös, ovat sorvauttaneet niihinkin paloja jousiin.. Olisko se tuo 400 MAX mallin vaihtoehto se mihin kallistuisi. varaosaluettelo ei tunne traktorimalleja
400 EFI 2012
706200658 Front Shock
706200819 Front Spring
400 EFI MAX
706200658 Front Shock
706200818 Front Spring
500 EFI STD & XT + MAX
706201108 Front Shock
706200824 Front Spring. XT
706200825 Front Spring. STD
Onko 500 totaalisen erilainen vai käykö nuo ristiin?
Täällä menossa takuuseen etuset -12 mallin 400:sta, pitäis nyt saaha vaan tietoon että mitkähän sinne kannattais laittaa.. Ainakin liikkeessä valittelivat että 500 etupää olisi kovin pehmeä myös, ovat sorvauttaneet niihinkin paloja jousiin.. Olisko se tuo 400 MAX mallin vaihtoehto se mihin kallistuisi. varaosaluettelo ei tunne traktorimalleja
Viimeksi muokannut jtapio, 10 Tammi 2013 15:44. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Ristiin käymisestä en varmaa tiedä, mutta molemmathan 400 ja 500 on mcperssonia, joten pitäis käydä....kait.
Olisko tuossa 500:sessa vaan iskari hieman pidempi kun 400:sessa, kun 500 pitäis olla ja mitä silmällä kattoen ainakin on vähän enempi maavaraa.
Olisko tuossa 500:sessa vaan iskari hieman pidempi kun 400:sessa, kun 500 pitäis olla ja mitä silmällä kattoen ainakin on vähän enempi maavaraa.
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
http://www.can-amforum.com/forums/suspe ... tions.htmlAs 400 owners know,their machines sit much lower on the front (struts)then on the back(shocks). Many prefer to have them sit near level, reducing nose dive under hard braking, downhill descent, better cornering or just the installation of taller tires. A common fix is to replace the existing spring with a slightly longer /higher rate spring ei. MAX spring . Another method is to shim (pipe lift)the existing spring to increase it's effective rate thus raising the front end slightly. The problem is ,these methods extend the strut out to it's maximum length on rough surfaces causing a banging noise which in time will damage the strut. I also found there is little/if any aftermarket struts for 400/500 machines. I have found an inexpensive/ effective/easy to install solution to this problem. I made two strut extensions that attach to the top mounts. A simple mod has to be done to the bottom of the each strut to gain clearance to the axle. All can be done without removing the spring from the strut but you do have to remove the assembly from the machine.. It raised the front bumper on my 2007 400XT ..2 1/4" (stock spring&strut) nearly leveling it out. It handles better under all my riding conditions, very pleased with it. I am considering making these extensions available to other forum members . Replies to this thread will indicate to me if I should proceed or not.
Eli 400 sataseen 400MAX jousi on se helpoin tapa saada jäykkyyttä lisää, korkeutta lisää laittamalla 500 iskari kaveriksi. Käy jos iskari käy, ainaki mitä google kuvahaulla etsiskelin niin kovin samantyyppiseltä näyttää. Sitä en tiiä sitten onko 400MAX jäykempi kuin 500, niissä kun MAX on sama jousi kuin tynkämallinkin..
Näyttää katalogin mukaan että ns nilkat aka napa on sama kaikissa 400&500 perheissä joten voisi veikata että osat käy ristiin..
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Soittivat liikkeestä ja olivat keskustelleet jonku tehtaan miehen kanssa, pistettiin tilaukseen 500 iskarit ja 400MAX jouset..
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Tosiaan tuo maxin jousien laitto on helpoin tapa ja noin olen ite tehnyt. Tuossa on omat hyvät ja myös selkeät huonot puolensakin.
Suurella mielenkiinolla odotan tuota 500 iskari/ 400maxin jousi yhdistelmää kuinka tulee toimimaan
.
Suurella mielenkiinolla odotan tuota 500 iskari/ 400maxin jousi yhdistelmää kuinka tulee toimimaan

Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Noniin poijjaat ja tytöt. Pihalla seisoo takuuhuollosta tullut 400 outti jossa isoveljen eli 500:sen pitempi iskari/tolppa ja 400 MAX jousi paikallaan. On muuten ihan eri kampe. Kesällä vois ehkä laittaa nuo normijouset lisäpalikoilla kun saattaa olla liiankin kova, ei tiiä vielä 5min kokemuksen jälkeen mutta hymy on herkässä, meinas jo itku tulla tuon keulan kans ennen muutosta.. taakse pitää vissiin alkaa suunnittelemaan 500:sen iskareita tai tolppapidennystä med MAX jousilla.. noh katotaas ny.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Mittasitko oliko paljon pidempi tuo 500:sen iskari? Tuliko miten maavaraa lisää?
Itellä on tällähetkellä vaihdettu eteen nuo 400 maxin jouset ja vaikka tuo ehkä on parempi noin, niin on silti liian jäykkä. On joutunut laittamaan takaanta jousen säädön tiukimmalle, koska alkuunsa kun oli nuo takajouset löysemmällä niin oli hieman fiilis http://www.youtube.com/watch?v=L8rHz_bw69Q. Nyt on vaan sitten hieman turhan jäykkä koko jousitus.
Joskus itellä käyny mielessä laittaa, 500:sen iskarit eteen ja 400 vakiojouset, tuolloin sais maavaraa lisää, mutta tuon normi jousen ansiosta ei muuttuis jousitus kovaks.....
Itellä on tällähetkellä vaihdettu eteen nuo 400 maxin jouset ja vaikka tuo ehkä on parempi noin, niin on silti liian jäykkä. On joutunut laittamaan takaanta jousen säädön tiukimmalle, koska alkuunsa kun oli nuo takajouset löysemmällä niin oli hieman fiilis http://www.youtube.com/watch?v=L8rHz_bw69Q. Nyt on vaan sitten hieman turhan jäykkä koko jousitus.
Joskus itellä käyny mielessä laittaa, 500:sen iskarit eteen ja 400 vakiojouset, tuolloin sais maavaraa lisää, mutta tuon normi jousen ansiosta ei muuttuis jousitus kovaks.....

-
- 4WD
- Viestit: 132
- Liittynyt: 30 Loka 2012 21:15
- Mönkijä:: Polaris RZR 900S
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Tartteeko nelisatasen etujousien kanssa puristinta, että saa nuo 1" korotusrenkaat asennettua?
-
- 4WD
- Viestit: 132
- Liittynyt: 30 Loka 2012 21:15
- Mönkijä:: Polaris RZR 900S
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
OK, kiitos. Onko vinkkiä (kustannustehokkaasta) puristimesta joka toimii mönkkärin jousien kanssa..täytyy keulaa hiukan korottaa.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Can-Am 400 outlander jousitus.
Mitenhän nuo motonetin puristimet toimis. Joskus jotain puristimia tuli ohi mennen siellä nähtyä, hinta oli jotain 15e nurkilla.