No niin..
Vuoden vaihteessa tuli hankittua Nettimotosta ensimmäinen oma mönkijä, Tyscon Race 350R.
Kuten tuossa onkin tullut selville aiemmissa kommenteissa että kyseinen ajopeli on Yamaha Raptor 350:n kopio.
Talvi meni upeasti ajellessa, ja tuli myös aikalailla rääkättyä kömpijää niin maastossa kuin jääradallakin. Mönkijään oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta 15T eturatas, ja tämä tuppasi aiheuttamaan väännön kesken loppumista isoilla vaihteilla, huiput sain GPS:n mukaan 89km/h paljaalla jäällä pitkällä suoralla.
https://www.youtube.com/watch?v=ntdLKOzfPuo (Videossa mönkijä oli täysin ostokunnossa, ei rakenneltu)
Edellinen omistaja oli tehnyt aika veemäisiä sähkömuutoksia villkuihin niitä vaihtaessaan erilaisempiin, liittimet on vaan huitastu ja irtoili harva se hetki.
Samoin muutamia kertoja sähköt katoili, mutta vika oli pääsulakkeessa, joka ei oikein istunut paikoilleen kunnolla. Toinen joka katkoi sähköjä oli surkea virtalukko. EBay onneksi pelasti tämänkin ongelman.
Takaratas oli kulunut, ja aiheutti ketjujen hyppimistä kiihdyttäessä, ja vielä tänäkään päivänä en ole löytänyt kyseiseen mönkijään takaratasta. Siispä EBaysta tuli tilattua Yamaha Raptor 350:n takarattaan "Hubi", ja uusi takaratas. Akselin irroitettuani rupesin sitten sovittamaan osia paikoilleen, ja kas kummaa. Ei sitten mene millään. Tarkemmin asiaa tutkiessani huomasin että Tysconin takarattaan kiinnityspalikassa on booreja 38, ja Yamahan vastaavassa 37. Se siitä, ei olekaan ihan 1/1 kaikki osat. Noh, suunnitteilla ostaa Raptosin oma akseli.. Toivottavasti renkaiden navat jne. käy siihen.
No niin, kun kerran mönkijää rupesi laittamaan, heräsi 15v kloppi taas meikäläisessä eloon, ja heräsi kipinä lähteä sitten rakentelemaan enemmänkin omaa ajokkia.
Marvinin pönttö olikin jo valmiiksi asennettuna, mutta jälleen EBayta selatessani törmäsin FMF:n valmistamaan alkukäyrään.. Kovasti Raptor-foorumilla oli moista putkea kehuttu ja se lähtikin tilaukseen, hintaa tuli tulleineen muistaakseni 170-180€.
Samoin EBaysta löytyi uusi NGK:n tulpanhattu sekä uusi kisatulppa, joka muuten on aika oudon näköinen (
http://tinyurl.com/p3222j7 ), mutta heti on pakko antaa kehuja että käynti parani?!
Paremminkin voisi käydä sanoi exäkin eron aikaan, mutta tätä sitten sovelsin mönkijään ja opettelin kaasuttimen anatomiaa. Tysconin kaasarihan on kopio Mikunista käsittääkseni, ja todella hyvin tehty, vaikka Kiinalaisista vähän naureskellen puhutaankin aina. Tosin suutin oli tuohon vaihdettu kokoon 150, joka oli aika holotna suoraan sanoen. Dyno Jet:in suutinsarjakin löytyi EBaysta ja pääsuuttimeksi lähti 132 ja samalla neula vaihtui. Vähän seosruuvin säätöä (jos joku tietää mistä saa ulkoisesti säädettävän ruuvin, infotkaa!!!) ja johan rupesi kuulostamaan aika perhanan hyvältä!
Valoteho kiinapolttimossa oli umpisurkea, DX:stä löytyi halvalla uusi halogen, ja johan rupesi näkymään. Jarru ja parkkivalot saivat wanhojen tilalle ledit.
Ei mitään, projekti jatkuu, tällä hetkellä odottelen uutta "Blankkia" takaratasta jonka vien sitten mittojen kanssa koneistettavaksi, saa uudet 520 ketjut käyttöön. Eturatas vaihtui takaisin 13T kokoon.. Niin ja, ihan orkkis Yamaha Raptorin eturatas käy kyllä suoraan, siinä ei ollut ongelmaa.
Täälläistä kuuluupi tälle tallille, ajelkaahan varovasti..
