Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Keskustelua Honda mönkijöistä.
junnua
4WD
Viestit: 234
Liittynyt: 13 Maalis 2007 23:39
Mönkijä:: rinco
Paikkakunta: pohjosesta

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja junnua »

ei taida etu perää tarvia irrottaa, takaa päinhän ne osat vaihdetaan
Stiff
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 25 Loka 2010 21:46
Mönkijä:: Hondat 420fa ja 500fe
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Stiff »

Täytyy hetki muistella työvaiheita kun operaatiosta on hetki kulunut. Etuperää ei tarvitse irroittaa. Atv gurun sivuilla hyvät ohjeet, mutta niihin lisäten irrotin pakoputken kokonaan lisätilan takia. Kannattaa merkata vaihdeakseliin missä kohtaa vivusto on booreilla. Isoa lohkoa irroittaessa on hyvä pitää vastaan koneen kardaaniakselista ja vaihdeakselista jotta eivät tulisi lohkon mukana, muuten on kasa erilaisia osia lattia täynnä eli tässä kohtaa kaverin auttavat kädet ovat tervetulleita. Muistakaa tarkistaa lohkosta se startin laakerin kunto!
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jo tässä vaiheessa hemmetin paljon kiitoksia. Tuolla meitsin vehkeellä on ajettu vasta 200 tuntia eli reilun kuukauden tunnit joten jos hondan maine pitää yhtään niin ei kai siellä vielä mikään laakeri loppu ole.

Jos jollekkin tulee vielä jotain mieleen niin laulakoon tietonsa julki. Kiitos.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No niin. Klo 9.30 alkoi Meitsin välityksen vaihto projekti. Eli sain kaveriksi yhden jouto ukkelin.
Ekaksi pohja panssari pois ja öljyt valumaan paljuun, siinä samalla irroittelamaan takaperää eli iskarit irti yläpäästä, ylemmät tukivarret irti, luonnollisesti kaikki johdot ja letkut irti, takarungon pultit irti ja koko perämöykky irti ja lattialle.

Luonnollisesti katteita irti ja tarakka irroitettiin myös vaan en kyllä ole varma oliko siitä mitään hyötyä ja akunkenkä tietysti.

Sitten startti ja käsikäynnistin irti ja lopuksi hemmetinmoinen kasa niitä kopan pultteja pois. Pientä koputtelua ja kardaanista jelpaten lootan takakoppa irti ja vaihteensiirtäjät helisi työpöytänä toimeneen kärrin lavalle... Sitten se suunnanvaihtaja systeemi kokonaisena kokoajan samoinpäin pitäen kaikkine siirtohaarukoineen irti samoin kuin muutkin kilkkeet ja uutta ratasta tilalle. Kello oli jotain 11.00 kun loota oli levällään.

Sitten Kasaanpäin laitto käänteisessä järjestyksessä ja siinä eniten aikaa vei arpoa minkä mittainen ja millä kannalla oleva pultti menee mihinkin.

Klo 13.30 oli ölpät koneessa ja Honda oli valmis koeajolle. Ja perhana sehän pelasi ja kerrasta...

Otin kyllä koneenkin varoiksi jos olisi tullut semmonen heikko hetki että kaipaa ohjeita mutta täällä kerroituilla ohjeilla pärjäsi hyvin eli vielä kerran iso käsi kaikille ohjeita antaneille. =D> =D>

Eli ei paha homma lainkaan jos työkalut kestää yhtään näpeissä. Ja kävin ajamassa pienen lenkin mettäkärri perässä ja voi vaan todeta sen että tämmönen tämä olisi pitäny olla jo tehtaalta lähtiessään.

Siinä automaatilla tosiaan se ei älyä vaihtaa täydellä rähinällä isommalle ajoissa mutta wtf: voi sitä komentaa kahvastakin...

Hyvä tuli mumon jalasta kun tervattiin. =D>
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Hieno homma =D>
Sehän on sitten viittä vaille valmis työkone. Panssarointi vielä kuntoon niin avot.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
junnua
4WD
Viestit: 234
Liittynyt: 13 Maalis 2007 23:39
Mönkijä:: rinco
Paikkakunta: pohjosesta

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja junnua »

=D>
Tumppi_ite
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Syys 2012 11:53

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Tumppi_ite »

Hyvä homma, taidan laittaa omankin projketin tulille
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tumppi_ite kirjoitti:Hyvä homma, taidan laittaa omankin projketin tulille
Anna mennä vaan. Hyvä akkupora on muutes hemmetin hyvä apu sekä purkaessa että kasatessa. Ja ehdottomasti kaveri tuohon jos ei ollu tarkotus montaa päivää viettää ton homman kanssa.

Vaan miksi hemmetissä tuota ykkösvaihetta ei ole välitetty näin jo alusta alkaen, kakkonen ja kolmonenhan saisi olla jo pidemmät. Jo räppihommiakin ajatellen niin nyt tuo ykkönen antaa enemmin vastinetta kuin vakiona.

Mitäs vielä... Siihen suunnanvaihtajan vipuun tosiaankin kannattaa lyödä merkit vaikka piste puikolla, ja muuten sen systeemin leviämistä ei kannata jännittää. Siellä lootassa on systeemi mikä "pykältää" ne eteen,vapaa, ja pakki vaihteen ja sen hammasvaihteen kun laittaa vapaalla keskelle ja kun testaa toiminnan niin näkee kyllä milloin se on oikein.

Jos jaksaa paneutua niin niissä pultinkantojen koo,oossa on joku logiikka eli sen kun ajaa nuppiin ennen purkua niin kasaus käy sitten nopeammin, ja se menee jokseenkin että jos joku käikäle on jossain kiinni niin sitte 10 mm kanta tms. En ole kyllä varma ja tässä kohtaa meillä meni aikaa että saatiin oikeat pultit oikeaan paikkaan.

Ja sitä tarakkaa ei ehkä kannata irroittaa vaan ottaa ne iskarit alapäästä irti???? (myö otettii yläpäästä kun luultiin että ne alaalta tiukassakin...)

Mutta nuo osat on kyllä niin hyvin saatavilla että jos ne olisi helpommin niin niiden pitäisi olla lootan ulkopuolella.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Bj Andy kirjoitti:Vaan miksi hemmetissä tuota ykkösvaihetta ei ole välitetty näin jo alusta alkaen, kakkonen ja kolmonenhan saisi olla jo pidemmät. Jo räppihommiakin ajatellen niin nyt tuo ykkönen antaa enemmin vastinetta kuin vakiona.
Rinconin suunnitelussa lienee tähdätty enemmänkin jenkkien nopeampaan trail-tyyppiseen ajoon. Taitaa olla se tyypillisin atv kansan huvi siellä päin.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Tumppi_ite
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Syys 2012 11:53

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Tumppi_ite »

pusikkoon kirjoitti:
Bj Andy kirjoitti:Vaan miksi hemmetissä tuota ykkösvaihetta ei ole välitetty näin jo alusta alkaen, kakkonen ja kolmonenhan saisi olla jo pidemmät. Jo räppihommiakin ajatellen niin nyt tuo ykkönen antaa enemmin vastinetta kuin vakiona.
Rinconin suunnitelussa lienee tähdätty enemmänkin jenkkien nopeampaan trail-tyyppiseen ajoon. Taitaa olla se tyypillisin atv kansan huvi siellä päin.
Totta, Nyt kun on alavääntö kohdillaan niin mites saadaan lisää kierroksia jotta saadaan taas vauhtia vähän takas....? :D
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Pannaas vielä pari rohkaisukuvaa.

Peräkärrin toimi todella kätevänä työpöytänä.

Kuva

Perämöykky lähtee tämmösenä kasana irti.

Kuva

Laatikko näyttää tältä aukaistuna.

Kuva

Ja koppa ja laturi tältä.

Kuva

Miksi ...tussa nuo kuvat on noin pieniä?????
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

Entä 420:een?

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Onko mitään uutta 420fe:n välitysten muutossarjoista; niiden hinnoista, asennuksen hinnoista, kokemuksia itse asennuksesta, sekä Polaristyyppisten etuperien tarjonnasta em. mönkijään, niiden hinnoista, ja mielipiteitä automaattisen lukon laittamisen järkevyydestä.
Stiff
2WD
Viestit: 56
Liittynyt: 25 Loka 2010 21:46
Mönkijä:: Hondat 420fa ja 500fe
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Stiff »

Omassa 420 fa:ssa on highlifterin välitysrattaat ja nämä käyvät 500 fe ja 420 fe/fm malleihin. Hinta näissä suolainen suhteessa saatuun hyötyyn, välitys vain 15,5% tiheämpi, mutta pikku Honda kaipasikin hieman välityksiä kun pyörittää 30" kummeja. Asennuksen hinnoista en osaa sanoa kun asensin ne itse, mutta rattaiden vaihto tapahtuu samanlailla kuin rinconiin eli hieman työläs mutta ei mahdoton.
Täällä http://www.hormellsatv.com/Honda on myös välitysapua tarvitseville, eritoten 420/500 fe/fm:n omistajille saatavissa ensiövetoon 35% tiheämpi välitys sekä muita vaihtoehtoja.

Hondan etuperään ei taida lukko vaihtoehtoja olla kuin detroit lockeri tai shimmittää tasauspyörästön "salmiakkipaloja" tiukemmaksi shimmiprikoilla, molemmista kokemusta. Jälkimmäistä vaihtoehtoa en suosittele vaikka onkin halpa konsti saada lähes 4x4, ominaisuutena tulee raskaampi/kankeampi ajaa oli sitten neliveto tai takaveto päällä.

Hondassa kyllästyin etujarrulla leikkimiseen ja hommasin sen ensimmäisen vaihtoehdon eli detroit lockerin, nyt on viiveetön todellinen neliveto ajoi sitten ryömien tai vauhdilla.
Etuja detroitissa on 100% 4x4 sekä takavedolla ajaessa ohjaus on kevyt, ehkä aavistuksen jopa kevyempi kuin alkuperäinen.
Risuja annan siitä kun nelivedolla ajaessa ohjauksesta tulee raskas ja mönkijästä kankea. Kallio kikkailussa tämä ominaisuus tulee parhaiten esiin, sinne tämä ei sovi. Tosin ajotyylini on että neliveto päälle vain tarvittaessa ja mielipiteeni että vetämätön rengas jarruttaa :roll: .
Hintaa tälle kapistukselle tuli 470e ja asennus on helppoa mutta hammaspyörää täytyy käyttää sorvissa.
Kun alustan saa vielä kuntoon tulee pikku hondasta hyvin etenemiskykyinen maastokampe.
lurkki920
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Heinä 2012 13:31

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja lurkki920 »

Tuli viikonloppuna vaihdettua välitykset rinconiin. Ei mikään ameriikan homma ollu.Yksin kun rauhassa teki, niin vajaa 8 tuntia meni. Suurin aika meni laatikon kaivamiseen esiin ja peittelemiseen, sekä vanhojen tiivisteiden irrottamiseen. Oli meinaan pikkasen kiinni pinnoissa. Oleniukselta rattaat ja tiivisteet oli noin 150€ ja Hondan paketissa tulivat. Nopee testiajo veti suun messingille. Kumi palo tallin lattiaan aika herkästi :D Huomenna kokeillaan miten vetää vahvaa jussia.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Honda rinconiin tiheämpi välitys.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Vetäähän se.

Automaattipuolihan menee hieman hölmöksi mutta senhän jo kaikki tiesikin.

Ot:nä että puntaroi jossakin se Vj kaikkine kourineen mosineen päivineen niin saadaan faktaa sen painosta...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin