Mikä mönkijä työkäyttöön? Ja tyhmiä kysymyksiä..

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Polaris4x4
3WD
Viestit: 109
Liittynyt: 22 Syys 2012 11:44
Mönkijä:: XP 550 Forest -12

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Polaris4x4 »

Itellä Polle xp550 forest -12. Ei ole ollut ongelmia kääntymisessä eikä muutenkaan. Pakilla ei kyllä tarvitse painaa mitään nappia erikseen jotta neliveto kytkeytyy. Ainoa että pakilla on kierrostenrajoitin jos haluaa täydet kierrokset niin silloin pitää painaa nappia. Ryömityksestä sen verran, että 50h kun oli mittarissa niin kilometrejä oli 207. Lähes kaikki ajo metsässä raskailla kuormilla.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

nesto kirjoitti:
JSSM kirjoitti:
Lienenkö väärässä tuosta pollen nelivedosta mutta itsellä on sellainen käsitys että takaset ei pyöri normaalia kovempaa vaan etuset normaalia hitaampaa. Tästä kyllä tulee vaikutelma että takaset pyörii nopeammin, näinkin sen voi käsittää.
Milläköhän tavalla tuo on toteutettu? Siis, että etuset pyörii hitaammin tai toiste päin, mutta kuitenkin.
Onko kukaanikinämilloinkaankoskaan tutkinut, voisiko sitä saada rakenneltua niin, että kaikki pyörii samalla vauhdilla? :-k

Ymmärsikö kukaan mitä tarkoitan :shock:
Jep. Ja se vaatisi sen että joko teettää sinne uudet perävälitykset tai vaan toisen ja sellain että ne on samat niinkuin Kawassa taisi olla. Tai sitten niiden kanssa pystyy hieman pelaamaan rengaspaineilla eli joko takaa ilmaa pois tai eteen lisää tms. tai sitten eteen vaikka aavistuksen korkeemmat renkaat.

Mutta syy miksi nuo on noin lienee se että räppäillessä , mihin nämä on alunperin tehtykkin, etupää ei vetele samaan tapaan kuin etuveto autossa jos sillä vetelee urku auki menemään. Ja pollessa tietysti tuon vapaakytkimen takia.
Samaa systeemiä on ollut käytössä myös joissain vanhoissa land rovereissa??? Eli etu on se että käännöksissä etupää pääsee rullaamaan koska etupyörät kulkee pidemmän matkan eikä sen pitäisi puskea silloin(????) Huono puoli on se idiootti nappula mitä pitää muistaa painaa pakilla ja tämä lienee ongelma vasta jos on painava aura keulalla tai pää ei enää käänny ja kärriä pitäisi peruuttaa. Eli talvella joka kerta kun tuo on käytössä. Koska silloin kun tehdään töitä niin laitteen pitää toimia aina ennakoitavasti.

Ite tykkäsin siitä Kawasta koska siinä oli tönkkö nelikko ilman irtikytkentä mahdollisuutta, se oli kevyt käännellä, ja eessä oli normi tasauspyörästö kitkalukolla mikä oli tietenkin jo sökö. Sillä oli minimi nopeus millä vari oli kiinni, n.3 km/h.
Ainut heikkous mikä tossa tuli ilmi oli se että kun sillä oli työnnetty yhtäjaksoisesti yli 10-15 kilsaa auraa niin kone alkoi olla niin läpikuuma että sitä piti jäähytellä tuo jälkeen aina 2-3 kilsan välein.
Ekana talvena siihen tuli jotain 70-100 laskutettua tuntia joten jonkun aikaa siinä tuli kyydissä istuttua.
Nii ja tässä hommassa hihnanvaihto väli oli juurikin tuo sata tuntia tehtaan 5000 km:män sijaan.

Etulukkoa en kerenny siihen kaipaamaan mutta en kyllä kaivannu autoonkaan sitä ennenkuin se tuli siihen laitettua ja hyväksi ja tarpeelliseksi huomattua.

Tuo Rinco on osoittautunu ainakin vielä ihan kehityskelpoiseksi hankinnaksi juuri momentin ansiosta. Eli sillä voi levittää murskeet ja mullat ja vetää kärriä sammalikossa sutimisen rajoilla ilman että se kuluttaa mitään. Mursketta sillä on hieman levitetty ja n. 70 mottia ajettu rankaa tänä syksynä eli sen verran on kokemusta.

Huonoa tuossa on ne vakio välitykset mikä kyllä on korjattavissa helposti sekä tuo v..tun suretrac etuperä mikä toimii niin kauan hyvin kun kaikki pyörät pyörii suunnilleen samaa vauhtia mutta mikä vaatii jarrulla kikkailua jos laite pääsee sutimaan ja tuo etuperä pääsee ruopimaan vain toisella pyörällä. Eli jos meneminen on muutenkin tiukalla niin ei se enää jarrua kaipaa. Paitsi jos nuo etujarrut olisi omilla kahvoilla tai tuossa olisi joku automatiikka mikä jarruttaa sen sutivan pyörän aina takaisin ruotuun.
Mutta sama homma kuin nuo idiootti nappulat eli täysin turha työtä hankaloittava ominaisuus muuten hyvässä laitteessa ja mitä ei edes saa helpolla korjatuksi tai ohitetuksi. Mutta talvi näyttää miten se toimii tuolla leipäduunissa.

Eli käy vielä kokeilemassa kaikki merkit ja pistä kärri perään ja käy kokeilemassa miten mikäkin menee mäkeen, lähtee mäestä ja millaisia mikäkin on peruuttaa niin tulee ainakin valittua sopiva.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

JSSM kirjoitti:Olen kyllä jyrkästi eri mieltä kuin pedari tuosta puskemisesta ja kääntymisestä. Sutimistilanteessa kääntyy paremmin kun kaikki neljä rengasta vetävät (jos lukko ei heti kytkeydy niin vain ulompi vetää jolloin kääntyminen ei onnistu). Minulla kyllä polle on kääntynyt sinne minne ohjaan.

Lienenkö väärässä tuosta pollen nelivedosta mutta itsellä on sellainen käsitys että takaset ei pyöri normaalia kovempaa vaan etuset normaalia hitaampaa. Tästä kyllä tulee vaikutelma että takaset pyörii nopeammin, näinkin sen voi käsittää.

Motorcoyte: Yammullako voi ryömittää hitaasti esim. vetelässä suossa ilman ettei remmi ala käryämään? Siinähän on kuitenkin nopeampi hidas puoli kuin pollessa. Entinen yammu myyjä väitti (hänellä yamaha 700) että yamahalla ei voi ajaa niin hitaasti remmin käryämättä kuin pollella.
'

Eiköhän se ole jotakuinkin ykshailee sanotaanko sitten että takaset pyörii nopeammin tai etuset hitaammin? Ne pyörivät sitä vauhtia minkä kummankin perävälitys niille antaa.
Takarenkaat pyörivät nopeammin eturenkaisiin verrattuna, eikä se asia ja siitä seuraavat haitat muutu mihkään, sanottiinpa se miten päin tahansa. :roll:

Kyllä, Yamahalla pystyi ajamaan hitaammin kuin pollella vaikka yammun pikkupuolen välitys on mikä on. Pollella kun ei voi pintakaasulla konetta liikuttaa raskaassa paikassa, tulee remmiin kolo, kun taas Yamahasta en 4500km:n aikana saanut remmiä luistamaan kertaakaan, edes niillä hiirenhiljaista etenemistä vaatineilla sammalmatoilla ryömittäessä.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Nää on hyviä pointteja, mutta uskon että köykäsempiin ja ei niin vaativiin työhommiin kelpaa lähes mikä tahansa vehjes. Ääripäät todellakin korostuu siinä vaiheessa kun homma menee ammattimaiseksi.

Itse tein TGB Bladella 400cc ja 500cc malleilla työhommia useampana päivänä viikossa (puunajo, lumenauraus, tien lanaus, maan levitys) ja laitteet palveli mallikkaasti, en koskaan saanyt työhommissa hihnaa luistamaan. Ainut kerta kun hihna ulvahteli oli paksussa lumihötössä paukuttaminen useamman minuutin putkeen. Kärrynveto/lumihommissa ei koskaan hihna päästänyt ääniä eikä 4500km:n jälkeen ollut hihna lähelläkään vaihtokunnossa.

Työhommissa ainakin itse arvostan laitteen hieman suurempaa massaa sekä pientä kääntöympyrää ja tietyissä tapauksissa erikseen kytkettävä etulukko on hyvä asia, toki ilmankin pärjää.

Erillisjousitettu toimii työhommissa moitteetta kun muistaa lastata peräkärryn oikein, toki joskus tuli niitä tilanteita kun aisapainoa oli liikaa niin lumessa ajamininen oli hiukka kankeempaa kun etuset ei aina ollut parhaalla pidolla, mutta yleensä syy onki lastaajassa - ei mönkijässä :idea:

Itse huomasin kanssa tuossa yammun 700 grizzlyssä jotta hidas alue on vähän turhan pitkä, toki tulosta vääristi 28" mudlitet, mutta kivikuormia ajaessa normi telikärryllä ei ollut mitään ongelmaa, ei luistanut hihna ja pystyi ihan kohtuu hyvin ryömittämäänkin. Yammu on todella ketterä laite ja varmatoiminen, jos itsellä olisi nyt uuden mönkijän hankinta edessä niin grizzly olisi ehdottomasti kärkikolmikossa.
Avatar
nesto
4WD
Viestit: 139
Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja nesto »

Niin ja pitänee vielä korostaa, että mun käytössä se EI ole tulossa "ammattikäyttöön". Eli mun elanto ei ole siitä kiinni vaikka joutuis pienempiä lasteja puita tuomaankin mettästä pois.

Tai eihän sitä tiedä, täällä maalla kun noita yleisiäsyrjäteitä on aika paljon, jos lähtis vaikka aurailemaan :lol:
"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Ja vetohommissa massasta on pelkkää etua, joten sillä perusteella Polle on kyllä varmasti veturien parhaimmistoa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kyllä, näin on. Honukka (kevyenä) tykkää sutata vielä nelivedollakin kun rankakärry on täytenä perässä. Noh, massaa on helpompi lisätä kuin ottaa pois :lol:

Testailtiin kaverin kanssa leikkimielisesti vetokykyä TGB Blade 550SL vs. Polaris 550XP, eli perät vastakkain ja köysi vetokoukun päihin, ei oikeestaan pystyny sanoo kumpi oli parempi - niin tasaväkistä oli tuo mittelö. Muuten kyllä huomas massan edun kärrynvedossa, TGB:n paino 437kg verrattuna Hondan n.310kg varusteineen, hirmuinen ero vetokyvyssä painavemman eduksi :shock:
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

ViiMax kirjoitti:Kyllä, näin on. Honukka (kevyenä) tykkää sutata vielä nelivedollakin kun rankakärry on täytenä perässä. Noh, massaa on helpompi lisätä kuin ottaa pois :lol:
Honda vetää sen mitä mönkijällä on ylipäätään mielekästä vetää. Sen se sitten tekeekin erittäin nöyrästi ja tasapainoisesti. Jos se ei riitä, niin seuraava askel olisi vedolla varustettu kärry ja isommille puukuormille sitten kokonaan toisenluokan vehkeet.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 19:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Pakko tässä nyt on viimeinkin puuttua keskusteluun kun tuosta Pollen puskemiskäyttäytymisestä puhutaan. Olen koko tämän syksyn kalastushommissa rypenyt 500ho t3 Pollellani tuolla rantaliejukoissa; vesi usein yli pyörännavan, alla lietteinen, savinen lieju. Aina tuo härpäke on kääntynyt juuri sinne kuin olen tarkoittanut. Puskeminen johtuu mielestäni turhan raskaasta kaasupeukalosta.
Sitten siitä peruuttamisesta; minä peruutan niin autollani (kuorma-auto) kuin mönkijällänikin peilien kautta, muuta kun en edes osaa, kyllä siinä aivan hyvin sitä nappia pystyy painamaan. Joskus kokeilin opetella tuota "olan yli katsoen peruuttamista", eipä tuo onnistunut. Kunnollisista peileistä, ei näistä tangon mukana kääntyvistä tippapeileistä, näkee minne ja mihin suuntaan peruuttaa; minä en muuta systeemiä ole oppinut kun ikäni pakettiautolla ja kuorma-autolla ajanut olen.
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Juu ei mönkijä ole traktori. Kuormat koneen mukaan. Eigeri on 376 kuutioinen ja kuivapaino 262kg. Eli aika kevyt ja tehoton. Jäykän perän takia kyllä aisapainoa voi olla hiukan reilummin. Noin 1-1,5 kuution halkokuormia olen tuonut, nuo kuormat painaa noin 500-600kg. Pieniähän nuo on verrattuna siihen mitä kuvia olen katsellut täälläkin. Mutta onhan nuo jo 2 kertaa koneen painoisia. Koskaan en ole kiinni jäänyt kärryn kanssa kesällä. Talvella eri asia. Mutta aina on selvitty, koskaan ei yhtään kuormaa ole tarvinnut purkaa. Paitse se yksi joka meni nurin :D
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Suzukinisto kirjoitti:Juu ei mönkijä ole traktori. Kuormat koneen mukaan. Eigeri on 376 kuutioinen ja kuivapaino 262kg. Eli aika kevyt ja tehoton. Jäykän perän takia kyllä aisapainoa voi olla hiukan reilummin. Noin 1-1,5 kuution halkokuormia olen tuonut, nuo kuormat painaa noin 500-600kg. Pieniähän nuo on verrattuna siihen mitä kuvia olen katsellut täälläkin.
Ihan hyviä kuormia mönkijälle nuo. Yli-isojen kuormien kanssa, ilman vetävää kärryä, menee mönkijätouhut pelleilyksi.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Hondalla on niin kiva ajaa, että kannattaa ajaa pienemillä kuormilla useampi reissu...
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

....niin, on se vesikin hyvää, se vaan ei tee rohkeeksi. :badgrin:
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

gamo500 kirjoitti:....niin, on se vesikin hyvää, se vaan ei tee rohkeeksi. :badgrin:
Tämäpä se. Asennekysymys koko homma. Mitä enemmän paukutellaan henkseleitä hevosvoimista, maavaroista sun muista paperilla hienolta vaikuttavista ominaisuuksista, sitä vähemmän näitä vehkeitä yleensä käytetään työntekoon. Totuushan on, että sen tarvittavan määrän saunapuita ajaa vaikka kiinalaisella takatuupparilla. Siihen ei tarvita Polariksen massaa tai Can-amin tehoja.

Jäykkäperäinen Honda on tehty työhön ja väittäisin siinä olevan enemmän työnkoneen leimaa kuin yhdessäkään toisessa markkinoilla olevassa mönkijässä. Papereissa tai testeissähän nämä eivät loista, mutta käytännön työssä sitä ei voi kun arvostaa Hondan massasta poikkeavia ratkaisuja. Kyseessä on todella tasapainoinen ja toimiva kokonaisuus.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Joo, honukka on ollu mullakin......
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vastaa Viestiin