Akku ja talvisäilytys?
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 05 Loka 2011 19:23
- Mönkijä:: -11 sporttimanne 400 h.o
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Akku ja talvisäilytys?
tai voihan siihen kytkeä tällaisen jos verkkovirtaa ei ole saatavissa
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Akku ja talvisäilytys?
Laitetaanpas vaikka tämän topikin alle:
Eli siis kävi näin erinomaisesti että unohtui tältä urpolta kahvalämppärit kuortaneen kökkäajoissa päälle.
Siinä hötäkässä kun edessä olevien oluiden kiimassa laitoin pienen puutarhamönkijän kärryn päälle, ni unohtu katkaija päälle ajojen jälkeen.. .
Rapiat 2kk vanha vartan amg/agm/omg akku pääsi tyhjentymään ja jäätymään.
Pieteetillä sulattelin ja sitten bentonin älylaturiin kiinni, eipäs lähde lataamaan. Omat ajatukset tietenkin heti että akku hirttänyt kiinni, eli dead/kaput.
Ja ei kun uutta ostamaan. Akkukellarin asiantuntija kun minua tenttas tapahtuneista, niin päätyi siihen että akku mennyt tosiaan ihan nollille ja nämä älylaturit eivät kuulemma ala lataamaan jos varaus alle 9 volttia.
Siis kotiin ilman uutta akkua ja uusi lataus yritys eheyttämisen jälkeen. Yleismittari antoi tuloksen 6,48 volttia akusta joten ei muuta kuin wanhasta prätkän akusta apuvirtaa ja uusi latausyritys. Voila! se latautuu!
Akku edelleen laturissa ja virta toiveet korkealla.
Eli siis kävi näin erinomaisesti että unohtui tältä urpolta kahvalämppärit kuortaneen kökkäajoissa päälle.
Siinä hötäkässä kun edessä olevien oluiden kiimassa laitoin pienen puutarhamönkijän kärryn päälle, ni unohtu katkaija päälle ajojen jälkeen.. .
Rapiat 2kk vanha vartan amg/agm/omg akku pääsi tyhjentymään ja jäätymään.
Pieteetillä sulattelin ja sitten bentonin älylaturiin kiinni, eipäs lähde lataamaan. Omat ajatukset tietenkin heti että akku hirttänyt kiinni, eli dead/kaput.
Ja ei kun uutta ostamaan. Akkukellarin asiantuntija kun minua tenttas tapahtuneista, niin päätyi siihen että akku mennyt tosiaan ihan nollille ja nämä älylaturit eivät kuulemma ala lataamaan jos varaus alle 9 volttia.
Siis kotiin ilman uutta akkua ja uusi lataus yritys eheyttämisen jälkeen. Yleismittari antoi tuloksen 6,48 volttia akusta joten ei muuta kuin wanhasta prätkän akusta apuvirtaa ja uusi latausyritys. Voila! se latautuu!
Akku edelleen laturissa ja virta toiveet korkealla.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Akku ja talvisäilytys?
voi sitä akkua vielä tod näk käyttää, mutta yksi tuollainen täyspurkaus vaurioittaa sitä pahasti.
Itse joskus avk:lta ostin mp:n, jossa oli akku seissyt pitkään ja jännite oli 6voltissa. Latasin ja ajelin sillä sen jälkeen 3 vuotta. Kolmantena vuotena se oli aika heppoinen. Mutta kesällä ei nelipyttyinen pyörä hirveästi tarvitse voimaa startatakseen.
Mönkijässä vinssi yms ja akku kannattaa olla kunnossa.
Itse otan aina miinuskaapelin irti ajojen välillä, aika harvoin ajelen ja ei viitsi riskeerata uutta akkua.
JT
Itse joskus avk:lta ostin mp:n, jossa oli akku seissyt pitkään ja jännite oli 6voltissa. Latasin ja ajelin sillä sen jälkeen 3 vuotta. Kolmantena vuotena se oli aika heppoinen. Mutta kesällä ei nelipyttyinen pyörä hirveästi tarvitse voimaa startatakseen.
Mönkijässä vinssi yms ja akku kannattaa olla kunnossa.
Itse otan aina miinuskaapelin irti ajojen välillä, aika harvoin ajelen ja ei viitsi riskeerata uutta akkua.
JT
“Unnatural work produces too much stress.”
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Akku ja talvisäilytys?
Pelko persiissähän tässä nyt ollaan akun kanssa, mutta minkäs teet. Uusi haettava jos ei tämä tekohengitys toimi.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Akku ja talvisäilytys?
Ajoleikkurin akku on vm. 2004 ja mönkijänkin nelisen vuotta vanha. Säilytys kylmässä eikä ylläpitolatauksia. Mönkijän on joutunut talvella muutaman kerran käynnistämään siten, että kytketty C-Tek kiinni ja vähän ajan päästä kone käyntiin. Ei välttämättä hyvä ratkaisu, mutta toimii kyllä toistaiseksi.
Eli yllättävän hyvin nuo ovat pintansa pitäneet, kokoonsa nähden.
Eli yllättävän hyvin nuo ovat pintansa pitäneet, kokoonsa nähden.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Akku ja talvisäilytys?
C-TEK lähtee nollasta, kokeiltu on. Erityisen hyvä on tämä malli: http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Akku ja talvisäilytys?
Tuo polari kiilteli eilen silmissä, mutta ei semmosta kaupan hyllyltä löytyny. Oli otettava normi 3.6 -malli. Noh, hyvin tuokin ajoi asiansa.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Akku ja talvisäilytys?
Laita akun ympäri (siis alakautta) ohut irtohihna. Sen avulla voit helposti nostaa akun kolostaan pois Hondankin akkukolosta. Suosittelen akun säilytystä viileässä muttei pakkasessa ja ylläpitolaturia kannattaa myös käyttää aina välillä.Mökkihöperö kirjoitti:Kohta alkaa taas olla edessä aika, jolloin mökki laitetaan talviteloille, ja mönkijä myös.
Olen tähän asti vienyt mönkijän akun aina kotiin ja ladannut sen siellä pari kertaa talven aikana.
Tuossa nykyisessä mönkijässäni akku on vaan niin ahtaassa paikassa, että meinaa hermo mennä sitä irroitellessa / kiinnitellessä.
Mitä mieltä olette, säilyisikö akku talven yli kiinni mönkijässä, jos nyt syksyllä varmistaisi että se on täydessä latingissa?
Säilytyspaikkana on katos, eli lämpötila sama kuin ulkonakin.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Akku ja talvisäilytys?
Mulla on toi sama ja hyvin toiminu, virittelin eilen sen kiinteen johdon akkuun kiinni niin on helppo antaa lisä virtaa akulle jos tarvetta.Puuhis83 kirjoitti:Tuo polari kiilteli eilen silmissä, mutta ei semmosta kaupan hyllyltä löytyny. Oli otettava normi 3.6 -malli. Noh, hyvin tuokin ajoi asiansa.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Akku ja talvisäilytys?
Suotta pelkäät, Itseasiassa AMG teknologialla akku kestää hyvin tyhjänä kylmää, eikä ole niin nöpö jäätymiselle kuin perinteinen lyijyakku.vaughan kirjoitti:Pelko persiissähän tässä nyt ollaan akun kanssa, mutta minkäs teet. Uusi haettava jos ei tämä tekohengitys toimi.
Korjaat tuon mokan pitämällä älylaturia nyt koko ajan kiinni kun mönkijä seisoo ja annat laturin entistää akun, se ei käy hetkessä vaan vaatii tapauksesta riippuen jopa viikkoja.
Tyhjentyi myös Mamma uuden vielä rekisteröimättömän skootterin akku kun unohdin virrat päälle

Sama kämmi kävi Wanhalla uuden kelkan kanssa keväällä. Olin unohtanut Garminin virrat päälle jatkuvaan töpseliin ja akku syväpurkautui. Ei auttanut E-Tecit eikä Optimatet, vaikka usein ne toimivat. Rinnan kytkennällä sai latauksen alkuun ja nyt on ollut Optimate 5 jo yli kuukauden ja alkaa olla virrat 12,8 ja kestää kivasti kuomitustakin kun olen pari kertaa koe vinssannut narun suoraksi ja takaisin sisään. Saapi se olla vielä siiheksi kun on lunta ajamiseen asti, että saa varmasti sulfiitit kenkää, kesti sitten viikon tai 2 kuukautta. :lol
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Akku ja talvisäilytys?
Jeps, jatketaan. Noin 18 tuntia meni kunnes oli akku latautunut täyteen, ja bentoni lopettanut hommansa. Tämän talven ensimmäiset lumityötkin sain pienellä puutarhamönkijällä suoritettua ja virta riitti koko aktin ajan. Nyt tosiaan laturi töpselissä kiinni ylläpito moodissa.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Akku ja talvisäilytys?
itsellä oli 3600 ctec. myin sen kaverille ja ostin polar malli. se oranssi väri lähinnä kiinnosti.

“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Akku ja talvisäilytys?
asiasta kolmanteen, katselin pihtivirtamittarilla, että auto(avensis), lataa akkua jopa 12-13amppeerilla tyhjäkäynnillä. Aika kivasti. Kai se riippuu akun varaustasosta, mutta ehkä tuo on se maksimi.
“Unnatural work produces too much stress.”
-
- 4WD
- Viestit: 123
- Liittynyt: 17 Touko 2006 20:40
- Mönkijä:: Honda TRX420FA-11
- Paikkakunta: Lahti/Sumiainen
Re: Akku ja talvisäilytys?
Nyt on sitten palattu mökille taas lähes puolen vuoden jälkeen.Mökkihöperö kirjoitti:Taidanpa kuitenkin päätyä jaket:n ehdottamaan ratkaisuun, eli miinuspiuha irti ja jätän akun mönkijään talveksi.
Keväällä ollaan sitten viisaampia tuon suhteen
Miinuspiuha takaisin kiinni Hondan akkuun, perslihasten puristus yhteen ja jännittämään mitä tapahtuu... Honda pärähti kerrasta käyntiin!
Eli hyvin tuntuisi (hyväkuntoinen) akku kestävän talven yli kylmässä ilman latausta.
Re: Akku ja talvisäilytys?
Onkohan akku kaput, ei jaksa startata vaikka jännite on 12,6. Purkautumis ongelma?
Käyttää laturissa niin sit hörähtää. :/
Käyttää laturissa niin sit hörähtää. :/