Canasen Tonni-Sonni XT

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
digiaslak

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

aika hepponen on tonnisonnin laturi. Pelkkä jäähdytin-flektin käynnistyminen vetää valot himmeäksi. Tämä voi olla iso syy myös ohjaustehostajan toimimattomuuteen. Olisihan se iso kone jaksanut isompaakin laturia kenties pyörittää... :D
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja ATC »

veli-pekka kirjoitti:aika hepponen on tonnisonnin laturi. Pelkkä jäähdytin-flektin käynnistyminen vetää valot himmeäksi. Tämä voi olla iso syy myös ohjaustehostajan toimimattomuuteen. Olisihan se iso kone jaksanut isompaakin laturia kenties pyörittää... :D
Kyllä sen pitäisi olla mönkijämaailman tehokkain, mutta VP se sinun laite potee nyt jotain tautia.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Nöösipoika
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Touko 2006 17:19
Paikkakunta: Rovis

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja Nöösipoika »

Vaihdatappa akku....... Oon aika varma että on mennyt vajaatehoiseksi, ovat joskus sellaisia nuo nykyajan geeliakut. laite lataa aivan hyvin ja normaalisti mutta akku potee kyvyttömyyttä kuten vanhoilla miehillä.. :( :(
"eiköhän me tästäkin taas jotenkin selvitä"
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja ATC »

Nöösipoika kirjoitti:Vaihdatappa akku....... Oon aika varma että on mennyt vajaatehoiseksi, ovat joskus sellaisia nuo nykyajan geeliakut. laite lataa aivan hyvin ja normaalisti mutta akku potee kyvyttömyyttä kuten vanhoilla miehillä.. :( :(
Sama on ollut mielessä siis tuon akun osalta, vaikka kyllä tuo toinenkin juttu kolkuttelee jo Wanhan ovella.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
digiaslak

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Jep, häätyy käydä tarjoamassa akkua takuuseen, eihän se nyt noin löyhä voi olla... :doubt: :doubt:
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kerrohan miten kävi? Entiseen Cattiin kun ostettiin akkuliikkeestä uusi akku niin myyjä totesi, että näissä on takuu sitten "yhden ajokauden". Mitä se sitten tarkoittaa käytännössä niin on varmaan aika liikekohtainen ja pärstäkertoimen mukainen juttu.

Eipä nämä pikkuset akut ole kestoltaan mitään parhaimpia. Jos parikin ajokautta menisi niin hyvä homma. :doubt:
digiaslak

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Akulla "ajettu" vasta yhden kesän, ja kun naamakin on näin tuiman sorttinen niin uskoisin että lähimmästä matkahuollosta ilmoitethan kohta akun olevan noudettavissa, automatic...

...tai ainakin näin toivoisin. :wink:
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Liekkö meikäläisen canaan sattunut sitten tavallista vahvempi akku, kun on vielä alkuperäinen. Canahan oli vm. 2007
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

akun ikä on aikalailla verrannollinen näissä romppeissa vinssin käyttöön.

Jos sitä vinssattavaa on ja esimerkiksi lumilevyä käyttää paljon, niin akku menee n. 2:ssa vuodessa. Voi kestää pidempäänkin kun kunnon laturilla säännöllisesti huoltaa.
Ja jos pääsee jäätymään talvella, on totennäköistä, että se on tarinan loppu sen akun kohdalta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja ATC »

veli-pekka kirjoitti:Akulla "ajettu" vasta yhden kesän, ja kun naamakin on näin tuiman sorttinen niin uskoisin että lähimmästä matkahuollosta ilmoitethan kohta akun olevan noudettavissa, automatic...

...tai ainakin näin toivoisin. :wink:
Tuosta automaticista en tiedä, taitaa kuiten vaatia pärnäsellä käynnin, jossa tarkistetaan lataus ym ym jutut mönkijästä ja samalla tehdään se takuuanomus.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
digiaslak

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

...automatic....

Noh, tietysti normi huollon yhteydessä. Häätyyhän ne kamphet kestää, etenkin tällaisella sunnuntai-hepulla. :roll:

Sen verran kurkkasin muovien alle, että syy jäähdytinnesteen haisemisellekin löytyi. Useista liitoksista kokoon liimailtu putkisto on melkoinen näky, ja vihreää nestettä vuotaa vähän sieltä ja täältä.
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tarkennetaan vielä tuota akku asiaa, etten ole koskaan latannut akkua erillisellä akkulaturilla. Ainoastaan myllyn oma laturi puskenut siihen virtaa. Vinssailtu on sen verran, että mitä nyt metsäajossa, kun puuta ajetaan, niin joskus tarvitse apuvälineenä käyttää. Alku aikoina silloin uutukaisena sytytti latauksesta kertovan häiriön, mutta sen jälkeen, kun kiristelin kaikki johtoliitokset, niin ongelmat loppui siihen.
Mönkijä majailee tuolla kylmässä navetan vintissä, josta aina lähdetty silloin, kun on tarvittu. Toistaiseksi ainakin. :D
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
digiaslak

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Askel kerrallaan,

nyt on sonnille laitettu Defan automaatti-laturi, joten akku pysyy paremmassa hapessa. Uusi akku vaihdetaan seuraavan huollon yhteydessä. Moottorilämmitinkin tuli asennettua, jotta ei tekisi pakkasella kovin vahinkoja kylmää konetta käynnistellessä. Päädyin Defan 423 letkulämmittimeen, joka osoittautui erinomaiseksi valinnaksi. Tässä on sisäänrakennettu tarkka termostaatti, joka katkaisee sähköt heti kun vesi saavuttaa 80 asteen lämpötilan. Kiehumisen vaaraa ei näin ole. Toisekseen, laitehan on sama kuin Nissan Micraan suositellaan, litranen konehan se siinäkin on... :lol:

Letkulämmittimen laitoin alavesiletkun jyrkimpään kohtaan, ja nyt noin 30 minuutin lämmityksen jälkeen koko moottori on lämmin. Toisinsanottuna lämmin vesi tuntuu lähtevän hyvin kiertämään ihan itsestään. Molemmat pytyt lämpeävät tasaisesti, kun niillehän menee omat letkut molemmille. Tarkistin asian vielä käsituntumalla. Täytyy ottaa tahallaan vielä lämpökameralla kuvat, jotta näkee asian vieläkin tarkemmin.

Nyt kun vain muistaa laittaa sonnin roikan päähän kiinni, niin akku on aina hoidettu ja moottori odottelee lämmintä käynnistystä.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Voisko siellä sylinterien välissä makkaraa grillata? :mrgreen:
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Canasen Tonni-Sonni XT

Viesti Kirjoittaja ATC »

veli-pekka kirjoitti:Askel kerrallaan,

nyt on sonnille laitettu Defan automaatti-laturi, joten akku pysyy paremmassa hapessa. Uusi akku vaihdetaan seuraavan huollon yhteydessä. Moottorilämmitinkin tuli asennettua, jotta ei tekisi pakkasella kovin vahinkoja kylmää konetta käynnistellessä. Päädyin Defan 423 letkulämmittimeen, joka osoittautui erinomaiseksi valinnaksi. Tässä on sisäänrakennettu tarkka termostaatti, joka katkaisee sähköt heti kun vesi saavuttaa 80 asteen lämpötilan. Kiehumisen vaaraa ei näin ole. Toisekseen, laitehan on sama kuin Nissan Micraan suositellaan, litranen konehan se siinäkin on... :lol:

Letkulämmittimen laitoin alavesiletkun jyrkimpään kohtaan, ja nyt noin 30 minuutin lämmityksen jälkeen koko moottori on lämmin. Toisinsanottuna lämmin vesi tuntuu lähtevän hyvin kiertämään ihan itsestään. Molemmat pytyt lämpeävät tasaisesti, kun niillehän menee omat letkut molemmille. Tarkistin asian vielä käsituntumalla. Täytyy ottaa tahallaan vielä lämpökameralla kuvat, jotta näkee asian vieläkin tarkemmin.

Nyt kun vain muistaa laittaa sonnin roikan päähän kiinni, niin akku on aina hoidettu ja moottori odottelee lämmintä käynnistystä.
No helekatti, laitahan Pekka kuvatuksia lämmittimen asennuksesta ja lämpökameran kuvat, kun tuntuu Defa etukäteis aavistuksista poiketen pelittävän mainiosti.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Vastaa Viestiin