sakot ja verohommeli

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja vaughan »

pum kirjoitti:Ai kun olisi ihanaa jos vaikka MRY lajin äänitorvena selvittäisi tämän hyvin jännän asian taholta kenellä tarpeeksi nappuloita antaa jotain faktaa.
:lol: :lol: :lol: varmasti selvittää, heti ensitilassa tai ensi viikolla....
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tuossahan se selvästi sanotaan jos vaan osaa lukea. Lainaan tuon kohdan selvyyden vuoksi.
koskee ajoneuvoa sitä yleisessä tieliikenteessä käytettäessä rekisteröintivelvollisuus
Siis yleisessä tieliikenteessä käytettäessä, ei ajellessa maastossa. Mutta ei kait siinä, kaadetaan tosiaa harrastajaporukalla ja vielä otetaan ry:tkin mukaan optiojärjestelmän kaatotalkoisiin, heh :lol: :lol: :lol:

Huumoria kyllä Wanhalla piisaa ja se että tietoa jaetaan harrastajien kesken on erittäin hyvä asia :wink:
Optiokauppaa en ole tehnyt joten en tiedä miten kauppiaat evästää ostajaa ja sen takia en kaikkia suomen Polaris, Can-Am ja mitä liekin merkkien kauppiaita syyllistä kusettajiksi vaan edelleen näen tuon mahdollisuutena joka olisi hyvä olla olemassa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ot:tä ja kärjistystä.Mutta hieman samaan kastiin menee esim. nuo kompura-autot ,ja 1+9 pikkubussit.
Kompura-autoista on myynti ilmossa hemmetin isolla että saa ajaa löpöllä ja noissa pikkubusseissa että ei diesel veroa...

Ja sitten vielä. Jos tommosesta optio laitteesta maksaakin ne verot mutta ajattelee säästävänsä käyttömaksussa eikä rekkaa sitä ja erehtyy sillä tankille niin taas tulee pamppua jakaukseen koska laitetta ei ole rekisteröity ja katsastettu. :mrgreen:
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja ATC »

Lisätään vielä että varmaan sen tiedon jakaminen tässä tilanteessa olisi tärkeintä kauppiaiden suuntaan, niin tietäisivät tästä asiasta asikkaille kertoa. Se mitä kautta tieto tehokkaimmin menisi perille, voisi olla hyvä tuuminnan paikka.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
ToniR81

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Bj Andy kirjoitti:Tää on ku wanha wihtahousu pläräis isoakirjaa mutta...

21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)

M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)

Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)
Ei siis L7e luokan ajoneuvo.
35 §

Veroa ei ole suoritettava, jos:

1) muu kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilö tuo ajoneuvon maahan väliaikaisesti ainoastaan huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten, eikä silloinkaan, kun ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden suorittamiseksi maassa lyhyitä matkoja;

2) väliaikaisesti 2 §:n 2 momentin nojalla maahan tuotua ajoneuvoa siirretään 1 kohdassa mainitussa tai muussa vastaavassa tarkoituksessa lyhyitä matkoja, eikä 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilö voi tilapäisesti itse kuljettaa ajoneuvoa;

3) ajoneuvo, jota ei rekisteröidä Suomessa, tuodaan maahan tai otetaan käyttöön väliaikaisesti ja sen käyttö on yksinomaan kokeilu, tutkimuskäyttö tai tyyppikatsastus, tyyppihyväksyntä tai lyhytaikainen esittely;

4) maahan tuotu ajoneuvo siirretään rekisteröimättä sitä Suomessa veroviranomaisen luvalla tuontipaikalta muualle maahan tai vientipaikalle;

5) ajoneuvoa käytetään rekisteröimättä sitä Suomessa liikenteeseen ainoastaan maasta vientiä varten tapahtuvaan siirtoon luovutuspaikalta vientipaikalle tai edellä mainittuun siirtoon merkittynä vientirekisteriin sekä vientirekisteriin merkityn ajoneuvon tilapäiseen käyttöön Suomessa pakottavaksi katsotun syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun johdosta, ei kuitenkaan maasta muuttoa välittömästi seuraavan tai maahan muuttoa välittömästi edeltävän kuukauden aikana; (7.5.1997/413)

6) ulkomailla rekisteröity ajoneuvo tuodaan väliaikaisesti maahan yksinomaan kilpailukäyttöön enintään 30 päivän ajaksi ja viedään tämän jälkeen maasta; (7.5.1997/413)

7) ajoneuvoa, jota ei rekisteröidä Suomessa, käytetään siirtokilvillä varustettuna yksinomaan kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti enintään seitsemän päivän ajan;
(7.5.1997/413)

8) ajoneuvoa koenumerotodistuksen saajan tai hänen edustajansa ollessa ajoneuvossa siirretään koenumerokilvillä varustettuna sellaisessa tarkoituksessa, joka liittyy välittömästi koenumerotodistuksen saajan ajoneuvon tai sen laitteiden tutkimus- tai tuotekehitystä varten suoritettuun kokeeseen, ajoneuvon koeajoon sen teknisen toimivuuden varmistamiseksi, lyhytaikaiseen myyntitarkoituksessa tapahtuvaan esittelyyn muualla kuin Suomessa vakinaisesti asuvalle ostajalle taikka muuhun ajoneuvon valmistukseen, myyntiin varustamiseen, maasta vientiin, korjaukseen tai katsastukseen välittömästi kuuluvaan siirtoon; tai (7.5.1997/413)

9) 33 §:n 2 momentissa tarkoitettu opiskelija, joka on oleskellut ulkomailla vähintään 185 päivää kalenterivuodessa, käyttää muualla kuin Suomessa rekisteröityä ajoneuvoa tilapäisesti täällä olosuhteet huomioon ottaen pakottavaksi katsottavan syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun johdosta. (7.5.1997/413)

Muissa kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa väliaikaisesta maahantuonnista ja käytöstä on heti ilmoitettava veroviranomaiselle. Edellä 1 momentin 2, 8 ja 9 kohdassa tarkoitetusta käytöstä ei tehdä ilmoitusta, 5 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvoa maasta vietäessä rajanylityspaikan tulliviranomaiselle ja 7 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta. Veroviranomainen voi määrätä 1 momentissa tarkoitetun käytön muista ehdoista ja rajoituksista tai antaa rekisteröidylle asiamiehelle yksittäistapauksessa oikeuden erityisestä syystä muuhunkin kuin tässä pykälässä tarkoitettuun tilapäiseen käyttöön verotta. (16.12.2011/1316)
36 §

Ajoneuvo on vietävä maasta, siirrettävä vapaa-alueelle tai muuhun tulliviranomaisen määräämään paikkaan, hävitettävä viranomaisen valvonnassa tai luovutettava valtiolle tälle kuluja aiheuttamatta viimeistään väliaikaisen verottoman käytön edellytysten tai asetetun määräajan päättyessä taikka ajoneuvosta on suoritettava vero.
Jos 35 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettua ajoneuvoa käytetään muulla tavoin kuin lainkohdassa säädetään, ajoneuvoa ei kuitenkaan voida veroa suorittamatta viedä maasta, siirtää vapaa-alueelle, veroviranomaisen osoittamaan paikkaan, hävittää tai luovuttaa valtiolle.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482
Jos taas tuota tulkitsee niin kun on hyväksytty L7e niin verosta voi olla vapautettu tuossa mainituin ehdoin. Eli perus maasto käyttö ei kuulu siihen, vain aika tarkasti rajatut ajot. Tämä on siis oma tulkinta täällä nähdystä tekstistä. Jos tuota optiota ei ole tyypitetty l7e luokkaan niin sitä ei veroteta, mutta ei se myöskään ole optio. Jos se on tyypitetty, on siitä verot maksetta, paitsi yllä mainituissa tapauksissa...

Eli oma näkemys on että sekavaa on =D
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Ja aiheeseen: miksi ihmeessä pitää ostaa optiolaite ja ajella sillä tiellä jos kilven hankkiminen ei ole varmaa. Jokin määräaika vaan moisille laitteille jonka aikana laite on pakko rekisteröidä
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jos vedän maisterin hatun päähäni ihan hartioita myöten niin.
36 §

Ajoneuvo on vietävä maasta, siirrettävä vapaa-alueelle tai muuhun tulliviranomaisen määräämään paikkaan, hävitettävä viranomaisen valvonnassa tai luovutettava valtiolle tälle kuluja aiheuttamatta viimeistään väliaikaisen verottoman käytön edellytysten tai asetetun määräajan päättyessä taikka ajoneuvosta on suoritettava vero.
Niin tuo on se juttu mikä ne mätkyt saa aikaan...

Ja toisekseen kyllä valtio veroistaan huolen pitää.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja vaughan »

ATC kirjoitti:Huumoria kyllä Wanhalla piisaa ja minulle aivan sama kun kilpi löytyy, mutta ei kannata olla enempi innokas kuin älykäs. Versus Kurinpalautin, foorumin selvitysmiesten jäljiltä kaikki suomen viranomaiset tunnistaa tämän mainion tehorajoittimen joten kannattaa miettiä mihin suuntaan sitä tietoa jakaa :lol:
Se että tietoa jaetaan harrastajien kesken on erittäin hyvä asia, vaikka kyllähän tämäkin ketju on taatusti monen viranomaisen lempilukemista ja tiedotteet kohtsillen sinkoilee :wink:
Optiokauppaa en ole tehnyt joten en tiedä miten kauppiaat evästää ostajaa ja sen takia en kaikkia suomen Polaris, Can-Am ja mitä liekin merkkien kauppiaita syyllistä kusettajiksi vaan edelleen näen tuon mahdollisuutena joka olisi hyvä olla olemassa.
Pisti vähän silmään tämä kommentti, sillä:
ATC kirjoitti:Oikeanpuolen sivumuovi pois, on kiinni kahdella mustalla muovinapilla. Ruiskurunko onkin sitten näkysällä ja kun löysää sen lemmarit niin se pyörähtää hieman ja musta muovikoppa jonka sisällä on läpän vivusto voidaan irrottaa. Muistaakseni kansi on kiinni yhdellä torxiruuvilla. Rajoitin lipare sitten näkyykin ja on kiinni yhdellä ruuvilla, löysää ruuvi ja poista lipare jonka jälkeen muista laittaa ruuvi takaisin.
ATC kirjoitti:
Topsu kirjoitti:Tuli vaan mieleen että taitaa tulla tinaus hommia? kun uros ja naaras liittimen johdot pitää vaihtaa keskenään,muistelen vaan kun asensin et ne oli aika valmiita paketteja,saako liittimet ehkä avattua? vai kuinka te sen teitte.


Johdot poikki ja tinaten :wink:
Mielestäni kannattaa jokaisen todellakin miettiä mitä julkisella foorumilla kaiken kansan nähtäväksi kirjoittelee. Mutta foorumin linja taitaa olla nykyisin erinomaisen salliva.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eli eli, jos optiolaitteella ei saa ajaa muualla kun maastossa niin mites peräkärrystä purku ja lastaus? Lavetti pitää lain mukaan viedä maastoon tai liikenteeltä suljetulle alueelle samalla tavalla kuten maastomönkijöillä ennen kun niille myönnettiin lupa tilapäiseen ajoon. Myöskään optiolaitteella ei sitten tehdä aurauksia, tai tehdään, mutta maastossa, ei pihatiellä...

Eli, mitä helekatti optiolaitteella tekee? Sehän pitää kärrystäkin työntää talliin kun ei saa ajaa edes pihalla veroseuraamusten pelossa.

Tämä tuskin on muualla mahdollista kun Suomessa ](*,)
Kylätason mönkijäkuski
aff3
3WD
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Heinä 2012 18:58
Mönkijä:: polle 400 -12

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja aff3 »

Mielenkiintoinen aihe, huomaako virkavalta että mönkijä on ns. optio-laite? Ellei niille kerro.. Entisenä enduroharrastajana rupesin miettimään että aika moni ostaa enduropyörän eikä maksa veroja kun saa mopon halvemmalla kai niistäkin voi tulla verot maksuun jos tiellä erehtyy yhtään ajamaan. Eikös ralliautoisssa ole monesti sama homma. Sori pieni ot.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja ATC »

vaughan kirjoitti:
ATC kirjoitti:Huumoria kyllä Wanhalla piisaa ja minulle aivan sama kun kilpi löytyy, mutta ei kannata olla enempi innokas kuin älykäs. Versus Kurinpalautin, foorumin selvitysmiesten jäljiltä kaikki suomen viranomaiset tunnistaa tämän mainion tehorajoittimen joten kannattaa miettiä mihin suuntaan sitä tietoa jakaa :lol:
Se että tietoa jaetaan harrastajien kesken on erittäin hyvä asia, vaikka kyllähän tämäkin ketju on taatusti monen viranomaisen lempilukemista ja tiedotteet kohtsillen sinkoilee :wink:
Optiokauppaa en ole tehnyt joten en tiedä miten kauppiaat evästää ostajaa ja sen takia en kaikkia suomen Polaris, Can-Am ja mitä liekin merkkien kauppiaita syyllistä kusettajiksi vaan edelleen näen tuon mahdollisuutena joka olisi hyvä olla olemassa.
Pisti vähän silmään tämä kommentti, sillä:
ATC kirjoitti:Oikeanpuolen sivumuovi pois, on kiinni kahdella mustalla muovinapilla. Ruiskurunko onkin sitten näkysällä ja kun löysää sen lemmarit niin se pyörähtää hieman ja musta muovikoppa jonka sisällä on läpän vivusto voidaan irrottaa. Muistaakseni kansi on kiinni yhdellä torxiruuvilla. Rajoitin lipare sitten näkyykin ja on kiinni yhdellä ruuvilla, löysää ruuvi ja poista lipare jonka jälkeen muista laittaa ruuvi takaisin.
ATC kirjoitti:
Topsu kirjoitti:Tuli vaan mieleen että taitaa tulla tinaus hommia? kun uros ja naaras liittimen johdot pitää vaihtaa keskenään,muistelen vaan kun asensin et ne oli aika valmiita paketteja,saako liittimet ehkä avattua? vai kuinka te sen teitte.


Johdot poikki ja tinaten :wink:
Mielestäni kannattaa jokaisen todellakin miettiä mitä julkisella foorumilla kaiken kansan nähtäväksi kirjoittelee. Mutta foorumin linja taitaa olla nykyisin erinomaisen salliva.
Juup tämä siis on aivan laillinen toimenpide, kun traktorin tehoja ei rajoiteta ja luovutushuollon pitäisi tehdä tämä. Joillakin vaan unohtunut kun niitä tohkeissaaan kasailevat. Tuohon toiseen en ota kantaa kun tinahommia harrastelen vaan uutena vuotena.
Olen tässä asian tiimoilta postaillut ja tietoni olen tänne jakanut luettavaksi ja ymmärrettäväksi, joten asia on osaltani loppuun käsitelty ja kaluttu.
Vetäydyn ettei mene osaltani jutut mauttomuuksiin. Kiitos
ja anteeksi. :lol:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

aff3 kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe, huomaako virkavalta että mönkijä on ns. optio-laite? Ellei niille kerro.. Entisenä enduroharrastajana rupesin miettimään että aika moni ostaa enduropyörän eikä maksa veroja kun saa mopon halvemmalla kai niistäkin voi tulla verot maksuun jos tiellä erehtyy yhtään ajamaan. Eikös ralliautoisssa ole monesti sama homma. Sori pieni ot.
Sotketaanpa vielä punakilvetkin tähän :lol:

Endurot ja mönkijät ovat ainakin punakilpi asioissa eri viivalla, enskoihin niitä saa kisakäyttöön muttei mönkijöihin... Hyvä Suomi tai mikä nyt sitten syyllisenä onkaan =D>
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Janne 450R kirjoitti:
aff3 kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe, huomaako virkavalta että mönkijä on ns. optio-laite? Ellei niille kerro.. Entisenä enduroharrastajana rupesin miettimään että aika moni ostaa enduropyörän eikä maksa veroja kun saa mopon halvemmalla kai niistäkin voi tulla verot maksuun jos tiellä erehtyy yhtään ajamaan. Eikös ralliautoisssa ole monesti sama homma. Sori pieni ot.
Sotketaanpa vielä punakilvetkin tähän :lol:

Endurot ja mönkijät ovat ainakin punakilpi asioissa eri viivalla, enskoihin niitä saa kisakäyttöön muttei mönkijöihin... Hyvä Suomi tai mikä nyt sitten syyllisenä onkaan =D>
Mutta eikös tämän perusteella optiokoneeseen pitäisi saada kilpi?
Avatar
pelsu100
6WD
Viestit: 289
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:30
Paikkakunta: Orimattila, XP850 EPS -10

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja pelsu100 »

Ja kun Suomessa saa tuon Kuluttajariitalautakunnan palvelut ihan ilmaiseksi niin pistänpä viikkorahani verran vetoa, että joku "optio" laitteen ostaja postittaa kohta laput menemään.

Siellä sitten mietitähän onko tuotteessa virhettä jne.
-sopiiko käyttöön, johon se on tarkoitettu...
-vastaako ennakkoon annettuja tietoja (vai oho, unohtu toi pikku juttu sanoo)

Veikkaan että tää ketju tulee pysymään hetken aktiivisena :lol: :lol:
tuoppo
4WD
Viestit: 164
Liittynyt: 18 Syys 2008 14:11
Mönkijä:: 800x mr
Paikkakunta: mehico-city

Re: sakot ja verohommeli

Viesti Kirjoittaja tuoppo »

pelsu100 kirjoitti:Veikkaan että tää ketju tulee pysymään hetken aktiivisena
toivottavasti pysys niin kauan että tää homman kuulis jokainen option omistaja.
se pyörä mikä ei vedä, se jarruttaa !!!!!!!
Vastaa Viestiin