Reima kirjoitti:En halua moralisoida, mutta ei toi sun ajelu ainakaan Sipoon moottorikerhon asioita edistä. Tuskin siellä radan ympäristössä ajaminen on sallittua, niinkuin ei missään ilman maanomistajan lupaa.
Voi olla. Kellonaika oli tien poskessa olevan moottorikerhon taulun mukaan ainakin "sallittu" eli sunnuntaisin kello 12-16. Mikä lienee sitten sallitun "yleisen tien" ja kielletyn "maanomistajan oman maan" raja. Itse olen pitänyt yksityistien rajana puomia. Jos tiellä ei ole puomia, sitä saa tilapäisesti käyttää liikkumiseen. Jos taas puomi sulkee tien, en sinne aja.
Täällä tietävämmät voisivat valistaa tuoretta mönkkäriharrastajaa: Mitä lakipykälät sanovat, milloin tie on vielä yleisessä käytössä? Entä milloin tietä saa tilapäisesti käyttää liikkumiseen, vaikka se olisikin yksityinen? Onko tuo puomi-tulkintani oikein, vai pitäisikö jotenkin muuten pystyä arvaamaan, milloin tietä ei saisikaan missään nimessä käyttää tilapäiseen liikkumiseen?
Esimerkiksi oman mökkitieni alkupäässä on liikennemerkillä kerrottu, että kyseessä on yksityistie. Ise tietenkin saan ajaa mökilleni ja maksan siitä vuotuisen tienhoitomaksun. Mutta mikä on tilanne vaikkapa juhannusvieraideni osalta? Olen ymmärtänyt että kyllä heilläkin on lupa meidän mökille tulla vieraaksi. Ettei tarvitse autoa kolmen kilometrin päähän jättää ja raahata mäyräkoiria kävellen perille.
Sen minä kyllä,ymmärrän, että umpimetsään tai edes metsäpolulle ei vieraiden maille saa mennä, mutta kun on tehty selvä tie. Ja kyseessä on vain tilapäinen käyttö, ei mikään päivittäinen omalle tontille ajo.
Siis yksinkertaisesti: mistä rehellinen lakien mukaan elävä kansalainen tunnistaa, että "Tuotapa tietä ei enää saakaan ajaa eteenpäin, vaikka missään ei mitään kieltoa/estettä olekaan. Näyttää vaan sen verran vaatimattomalta tien pätkältä, että sen on pakko olla yksityisaluetta jossa ei saa ajaa."
Ihmettelee