Shineray XY250STIXE keskustelu!

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
Avatar
isä-panaanila
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 21 Kesä 2012 20:02

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja isä-panaanila »

Se akseli on niin pehmosta tavaraa, että herkästi tulee olakkeita.
Jos on mahdollista niin vie taka-akseli metallipajaan prässiin, siellä lähtee helpoiten.

Muuten vähä isompaa lekaa ja vuoroperään toista laitaa ja toista.

Tietojen mukaan Loctite 660:lla saa 0.5mm väljän akselin liimattua laakeriin.
http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm? ... 000001FNRZ

Miksei navankin boorille. Joutuu vaan sit lämmittää jos irrottaa. Mut miksipä niitä tarvii irrottaa, jos on laakerit ja ratas vaihdettu?
Avatar
plosokameli
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 19 Elo 2010 21:33
Mönkijä:: Stixe (aiemmin STXE)
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja plosokameli »

Kiitos loctite-vinkistä. Ostin juuri pari päivää sitten loctitea, korkealujuuksista, mutta en tuota kuitenkaan. Täytyy varmaan hommata, jos akseli jollain tapaa ehjä. Laakeripesään mie kai liimaan laakerin jottei siellä pyöri, ei oo kummassakaan shinerayssa ollut niin tiukka akseli-laakeri sopivuus, että laakeri ei akselilla pyörisi varmasti sisemmän laakerin renkaan varassa. Edit: voishan sen tietty loctitella valella akselin ennenkuin laakeripesän laakereineen pujottaa paikalleen, ymmärsinkö oikein? :)
Avatar
isä-panaanila
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 21 Kesä 2012 20:02

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja isä-panaanila »

Ite liimasin laakerin akseliin laakerilukitteella, koska oli laakeri leikannu kiinni ja akseli sorvautu väljäksi.
Laakerin liimasin laakeripesään kierrelukitteella, se oli tiukka.
Jos on molemmat väljät niin molempiin laakerilukitetta.

Ja vinkit onnistuneeseen laakeriliimaukseen:
1. Puhdista liimattavat pinnat asetonilla (tai vastaavalla) rasvasta, liasta ja ruosteesta. Älä puhdistuksen jälkeen koske pintoihin paljaalla kädellä / likaisella hanskalla. (Jos laakeripesät on ruostuneet ne pitäisi hiekkapuhaltaa hienolla aineella)
2. Levitä lukite molempiin pintoihin tasaisesti, esim tikulla (ei sormella koska siinä on rasvaa / räkää). Jos on todella väljä (yli 0.15mm) levitä lukitetta kahdesti. Älä levitä kuitenkaan liikaa lukitetta.
3. Kasaa osat. Väljissä varmista että akseli on keskellä laakeria.
4. Odota seuraavaan päivään. Sitten kun ne on liimautunu niin sitä ei "kotikonstein" pureta. (Polttopilli ja iso prässi)
Avatar
plosokameli
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 19 Elo 2010 21:33
Mönkijä:: Stixe (aiemmin STXE)
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja plosokameli »

Kiitoksia! Minulla on muuten laakeripesissä holkki joka tulee laakereiden väliin leveämpi, kuin alue joka sille on pesässä varattu. Näin ollenhan laakerit eivät pääse niin syvälle paikalleen, jotta pysähtyisiät niille tehtyy seinämään, vaan pysähtyvät väliholkkiin ja varmaan lytistävät sen.Onkohan tuolla ohuella holkila muutenkaan tässä kauheasti merkitystä pitämässä mitään suorassa.
Avatar
Rapsu
4WD
Viestit: 221
Liittynyt: 11 Marras 2011 22:57
Mönkijä:: Shineray Spyder
Paikkakunta: Nokia

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Rapsu »

Se holkki on siellä välissä jotta laakerit saa kiristettyä tiukkaan pakettiin akselille. Se pitäis himpun pidempi ollakin. Mulla se on kulunut liian lyhyeksi eikä kiristystä voi tehdä nimeksikään kun silloin kampeaa laakerin sisäkehät sivuun ulkokehästä, mutta lukite toistaiseksi pitänyt. Laita siis ihmeessä se holkki paikalleen, ei silloin niin helposti rupea laakeri pyörimään akselilla.
Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
Avatar
plosokameli
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 19 Elo 2010 21:33
Mönkijä:: Stixe (aiemmin STXE)
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja plosokameli »

Täytyy sitten vaan hioa holkkien veitsenterävät litistyneey reunat, nimittäin veikkaan että tuosta syystä se holkki ei irtoa toisesta pesästä, eli koko pesä ei liiku. Luulen, että miulla on se kiristys ollut toisessa pesässä liikaa. Näemmä Fagit olivat pesissä ennestään, ainakin tällä puolella jonka sain auki (jarrulevyn puoli). Toisella puolella hirveä klappi kun heiluttaa pesää, ei siellä varmaan se akseli täysin kulunut tai takimmainen laakeri rikki. Saa nähdä kun aukeaa.
Avatar
isä-panaanila
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 21 Kesä 2012 20:02

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja isä-panaanila »

Sepä on ihan sama mitkä laakerit siellä on, jollei akselin ja laakerin välys ole alle 0,01mm.
Akselikin sais olla oikeeta akseliterästä, mutta sittenpä se olis kiinalaisen kalliimpi valmistaa, eikä joustaisi.
Ja mitäs järkeä on rakentaa laitetta mihin ei saa varaosia myytyä.

Jos ne holkit vaan on ehjät niin väliin, mutta eipä ne siellä mitään tee sit kun on lukitteet kuivunut.
Avatar
Rapsu
4WD
Viestit: 221
Liittynyt: 11 Marras 2011 22:57
Mönkijä:: Shineray Spyder
Paikkakunta: Nokia

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Rapsu »

Heh, äsken levis ketjunkiristimen rulla kertakaikkiaan totaalisesti, kotimatkan aikana. Ihmettelin kun yhtäkkiä muuttui jokin ääni jossain ja pysäytin tiensivuun. Huomasin että rullan kumi pikkasen irvisti. Jes, ei paha vika ja jatkoin matkaa. Jurina muuttui muutamaan kertaan yhtäkkisin sykäyksin pahemmaksi ja loppumetrit oli melkosta kilistelyä. Rulla oli hajonnu atomeiksi, kumista ei tietoakaan, laakereista ei ollut kuin sisäkehät jäljellä. Ei onneksi takana tullu ketään, ois varmaan ollu hauska näky kun kinneristä tippuu kuulia ja kumin ja metallin kappaleita pitkin pientaria :biggrin:
Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
Avatar
isä-panaanila
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 21 Kesä 2012 20:02

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja isä-panaanila »

Ihmettelin kanssa kerran että nyt ei ole kaikki kohillaan, oli hävinnyt se mutteri siitä swingin pultista.
Sitä ketjunkiristystankoa rullineen jousineen holkkeineen ei ollu enää. Kävin pultista hakemassa M14 mutterin tiheällä kierteellä ja laitoin holkin kanssa siihen.
Hyvin on pelannu ilman kiristintä. Sääli vaan, siinä oli kiinni melko uusi bilteman rulla.
Aaaveikko
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Huhti 2013 19:17

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Aaaveikko »

Terve!

Kertokaas joku tietäväinen. Ostin stixen ja se ei ole rekisterissä, mutta on katsastettu lokakuussa. Kilvet siis vissiin jossain katsastusasemalla missä lie. En kerinnyt viemään rekisteripapereita 7 pivän aikana kun tuli amerikan matka päälle. Niin mitä pitää nyt tehdä, että saan mönkijän rekisteriin?
Avatar
Rapsu
4WD
Viestit: 221
Liittynyt: 11 Marras 2011 22:57
Mönkijä:: Shineray Spyder
Paikkakunta: Nokia

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Rapsu »

Bilteemakampe se oli se levinnytkin rulla ja samanlaisen ruuvasin tilalle, on nuita varastossa. Onneksi ei mennyt kiristin muilta osin tai ketjut miksikään, niitä ei ole varastossa :o
Aaaveikko kirjoitti:Terve!

Kertokaas joku tietäväinen. Ostin stixen ja se ei ole rekisterissä, mutta on katsastettu lokakuussa. Kilvet siis vissiin jossain katsastusasemalla missä lie. En kerinnyt viemään rekisteripapereita 7 pivän aikana kun tuli amerikan matka päälle. Niin mitä pitää nyt tehdä, että saan mönkijän rekisteriin?
Moro! Ite menisin mönkijän paprujen kans katsastuskonttorille kyselemään, en kyllä muuten osaa auttaa. Onneksi olkoon hankinnasta ja tervetuloa kiinanmönkijöiden niin kovin ihmeelliseen maailmaan! =D>
Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
Avatar
plosokameli
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 19 Elo 2010 21:33
Mönkijä:: Stixe (aiemmin STXE)
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja plosokameli »

Tänään pujotin rengasraudan jarrulevyn ja rattaan reikien välistä laakeripesän päähän ja hakkasin kirveen perällä toiseen päähän rengasrautaa. Antoipa periksi! :) mutta hitaasti. Kyllä siitä akselin saa, mutta menee lukitehommaksi tosiaan. Väljyyttä on, laakerit tai holkki on syöneet siistit urat, täytyy huomenna vilkaista mikä siellä on eniten syypää ollut. Mutta huokasin kyllä helpotuksesta kun irtosi. Pääsee ainakin yrittämään laittaa kuntoon. :)

Edit: olikohan nimimerkki Miksu jotain joka oli tehnyt kahdelle lisälaakerille holkin tilalle pesän ja täyttänyt väljän akselin ruiskutustekniikalla uudella metallilla. Kuvat löytyy edelleen verkosta ja linkki tältä foorumilta. Tuo täyttö olisi ok, jos vaan Joensuussa pystyvät tekemään, täytynee tuotakin miettiä. Silloin saisi uudet 35mm laakeripinnat.

Huom! Nuo sisemmät laakerithan muuten pysähtyy painettaessa pesä sisään -> akselissa olevaan pintaan joka on korkeampi kuin laakerin keskirengas, tällöin jos tarpeeksi kiristää laakerinippua läjään, niin luulisi että sisemmän laakerin kyljetkin ottaa tuohon pintaan kiinni ja laakeri ei toimi ollenkaan. Eikö silloin siellä sisemmälläkin puolella olisi hyvä olla ohut 2-3mm holkki joka on keskirenkaan kokoinen?
Avatar
isä-panaanila
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 21 Kesä 2012 20:02

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja isä-panaanila »

Eniten siellä on syypäänä ollut liian iso välys. Tuskin on akseli tehtaalta lähtenyt hiottuna 34.995mm:iin, eikä alkuperäiset laakerit ole ollu sisältä 35.00mm.
Mulla oli vanhoissa heittoa, yhdessä sisähalkaisia 35.07mm. Ei sen tarvii kun kerran pyörähtää väärästä välistä ja laakeri kovempana metallina sorvaa akselin.

Lisälaakereita? Kyllä 4 yhteensä riittää, 700 raptorissa on ainoastaan kaksi.

Kyllähän akseleita saa täytettyä ja sit hiottua mittaan. Sellanen olis kyllä hyvä, olis ainakin laakerin vastinpinnat tarpeeksi kovat.
Varmaan kallista touhuu teettää?

Siihen sen on laakerin tarkoituskin pysähtyä. Tai sit en tajunnu mitä kysyit...
Avatar
Rapsu
4WD
Viestit: 221
Liittynyt: 11 Marras 2011 22:57
Mönkijä:: Shineray Spyder
Paikkakunta: Nokia

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Rapsu »

plosokameli kirjoitti:Tänään pujotin rengasraudan jarrulevyn ja rattaan reikien välistä laakeripesän päähän ja hakkasin kirveen perällä toiseen päähän rengasrautaa. Antoipa periksi! :) mutta hitaasti. Kyllä siitä akselin saa, mutta menee lukitehommaksi tosiaan. Väljyyttä on, laakerit tai holkki on syöneet siistit urat, täytyy huomenna vilkaista mikä siellä on eniten syypää ollut. Mutta huokasin kyllä helpotuksesta kun irtosi. Pääsee ainakin yrittämään laittaa kuntoon...
Hyvä että sait irti! Onko projekti jo loppusuoralla? En muista kyllä että laakerin "kyljet" ottais akseliin kiinni kiristettäessä, mutta niinku Panaanila sano että siihen sen laakerin keskirenkaan pitää ottaakin. Olin just tuossa samassa tilanteessa sillon kun ite tuon taka-akselin kans painiskelin, kysyin Miksulta yv:näkin että missä se oli täyttäny sen akselin ja sorvauttanu uudet laakeripesät. Oli kummiskin paikka sen verta kaukana täältä ja vaikka paikallisilta yrityksiltä monelta kyselin niin kukaan ei alkanu joko tekemään tai ei ollu ruiskulaitteita täyttöä varten. Hintaakin olis tullu reilusti kaksinkertasesti uuden akselin hintaan verrattuna, joten luovuin leikistä ja tilasin kiltisti uuden akselin :cry:

Ite tuli tänään puuhailtua semmosta vähän tarkempaa kevät-tarkistusta (vaikka onhan tuota tullut jo pitkin kuukautta rassattua). Huomasin että oli toisesta jalkatapista tippunu pultti. Onhan nuita pussillinen varattuna ensihätään, eikä mitään muuta kummosempaa ollu huomaamatta sitten jäänytkään. Oon pyrkiny siihen että aina ajoon lähtiessä ja lopetettaessa tulis käytettyä pari minuuttia semmoseen rutiinitarkistukseen (niinku kuuluukin tehdä). Siinä samalla huomaa kuinka nopeasti ruosteen kukka tiettyihin kohtiin iskee...

Seuraavana operaationa oiskin pahimmat ruosteet rapsutella pois ja maalata kilikalilla päälle. Mitään hienostelua en rupia harrastamaan. Ja etupuskuri on aina vähän häirinny silmää ja on oikeastaan pahimmin kerännyt ruostettakin, joten taidan vetää senkin mustaksi. Ehkäpä "tavarateline" kans. Tässä muutama kuva nyt jo yli 7000km taivaltaneesta maantiekiitäjästä :biggrin: Niin, ja vaihdoin nyt sen 16 hampaisen eturattaan, huomattavasti parani. Nyt taas pysyy kylän poikien viritettyjen mopojen perässä, juuri ja juuri! 8)

Kuva
Kuva
Kuva
Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
Avatar
plosokameli
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 19 Elo 2010 21:33
Mönkijä:: Stixe (aiemmin STXE)
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja plosokameli »

Tuosta seinämästä mihin laakeri pysähtyy akselilla: jarrulevyn puolella tämä seinämä akselissa on umpinainen ja tasainen pimta. Rattaan puolella siinä on laakerin keskirenkaan pysäyttävä rinki - syvennys välissä - laakerin yläreunaa vähän matalampi rinki. Ks. esim ud-sparepartsin sivuilta. Siellä näkyy kuvassa jossa mitat ("technical description" 4 kuvaa) http://www.ud-spareparts.com/Transmissi ... -8145.html tuo kyseinen syvempi ura kahden eri ringin/pinnan välissä. On myös minun akselissani.

Eli, minulla laakeri on pyörinyt ja laakerin sisärengas syönyt tuon sisemmän ringin syvemmälle kuin ylemmän. Näin ollen laakeri painuu syvemmälle kiristettäessä, ja tuo ylempi rinki kuluttanut laakerin suojamuoviosaan uran. Jos laakerin kiristää akselille, niin heti tuo ylempi akselin seinämän rinki uppoaa laakerin kylkeen. Näin on käynyt. Siksi osittain mietin tuota kapeaa holkkihommaa sisäpuolelle.

Uusi akseli tilattu ja vähän varaosia samalla. :) ei tuosta saa enää mitään. Loctitetn 660 aika hintavaa ja kun ei tiedä onnistumisesta ja täyttövara ei riitä siinäkään aineessa tuohon uraan minkä laakerit tehneet. Ja lisäksi tosiaan tartteisi tuonne sisäpuollekin holkin tuohon akseliin.
Vastaa Viestiin