Outlanderin välitys.
-
- Tracks
- Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Re: Outlanderin välitys.
kuvitellaans tilanne missä iso puoli on liian suuri 5 satkulle että ei jaksa kunnolla mennä,vaikkapa sitten jonkilainen kevyt suo tahi vankka lumihanki.mitä pirua tekis sielläkään välityksellä millä pääsis nyt sitten vaikka sen 25kmh max.ei niin mitään.pikkupuoli on tässä hyvä reippaaseen raskaaseen maastoon,sillä sipuli.jos tarvii ryömiä 2kmh tonnin kärry perässä olet ostanut väärän merkkisen laitteen. 

-
- Moderaattori
- Mönkijä:: Traktori
Ei tässä pekkaseni mitään hermostuta. Laitteita on erimoisia ja hitaaseen ajoon ei markkinoilta löydy mehuvetoisen hondan voittanutta. Variaattori+työkäyttö= yhtä mukavaa kuin jääpuikko takapuolessa. 

-
- 4WD
- Mönkijä:: Outlander T3 MAX 500 -13
- Viesti:
Kumpi sulaa ensin, puikko vai varin hihna?
-
- Moderaattori
- Mönkijä:: Traktori
Jos isokuutioinen cana kyseessä niin muovit 

Pietukin hengittelee vielä semmosen 10-20 kertaa syvään ja lukasee tämänkin viestiketjun alusta-asti, ajatuksen kanssa.
Tässähän on juurikin koitettu herättää keskustelua ja miettiä vaihtoehtoja millä mönkän olemusta raskaissa vetotehtävissä voisi parantaa. Jos vaikka 1 tai 2 sopivan oloista ratkaisua saadaan mietittyä niin eihän niitä ny semmosen kuskin koneeseensa kannata laittaa joka ei niitä koe tarvitsevansa!
Ja onhan jokainen varmasti yrittänyt ottaa etukäteen selvää laitteensa ominaisuuksista muuta kun se ei ole aina kovin helppoa, avoin foorumi on tässäkin tapauksessa yksi hyvä keino, jos oikeaa tietoa kuskit uskaltavat tänne kirjoitella
Edit: Vielä kun tähän lisätään toive T3 luokan ajoneuvosta jotta pääsis palstalta toiselle laillisesti niin eipä vaihtoehtoja kovin paljoa ole, jotakin modaamista ne vaatii.. yleensä.
Tässähän on juurikin koitettu herättää keskustelua ja miettiä vaihtoehtoja millä mönkän olemusta raskaissa vetotehtävissä voisi parantaa. Jos vaikka 1 tai 2 sopivan oloista ratkaisua saadaan mietittyä niin eihän niitä ny semmosen kuskin koneeseensa kannata laittaa joka ei niitä koe tarvitsevansa!
Ja onhan jokainen varmasti yrittänyt ottaa etukäteen selvää laitteensa ominaisuuksista muuta kun se ei ole aina kovin helppoa, avoin foorumi on tässäkin tapauksessa yksi hyvä keino, jos oikeaa tietoa kuskit uskaltavat tänne kirjoitella

Edit: Vielä kun tähän lisätään toive T3 luokan ajoneuvosta jotta pääsis palstalta toiselle laillisesti niin eipä vaihtoehtoja kovin paljoa ole, jotakin modaamista ne vaatii.. yleensä.
Viimeksi muokannut Matti K., 20 Heinä 2013 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Tracks
- Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
ei tässä muuta tarvi sanookaankingi kirjoitti:Ei tässä pekkaseni mitään hermostuta. Laitteita on erimoisia ja hitaaseen ajoon ei markkinoilta löydy mehuvetoisen hondan voittanutta. Variaattori+työkäyttö= yhtä mukavaa kuin jääpuikko takapuolessa.

Hyvä jos sinä tyytyväinen peliisi, minä täällä 'rutisen' lähinnä sitä että vaikka Kanan mallisto melko laaja, niin kaikki taitaa olla tehty enemmän tai vähemmän safari-käyttöön. Kuuspuokkiin traktorriin BRP:llä on jo panostettu paljon, rajoitus on tehty mallikkaasti ja penkki on loistava, vielä kun olisivat vähän pinnistäneet ja tehneet jotain tuolle hitaalle puolelle. Kun myydään traktoria silloin pitäisi targettina olla enemmän työnteko kuin safari. Harvennushakkuulla tuo 25km/h on jo sellainen vauhti että siinä ei kuski tai kone ole pitkäikäinen.Pietu71 kirjoitti:kuvitellaans tilanne missä iso puoli on liian suuri 5 satkulle että ei jaksa kunnolla mennä,vaikkapa sitten jonkilainen kevyt suo tahi vankka lumihanki.
Kyllä molempien käyttötarpeet on teknisesti ratkaistavissa, toivottavasti panostavat tähän BRP:llä niin täälläkin olisi jatkossa yksi vankkumaton Can Am kannattaja, koska kyllä toi laite muuten erottuu edukseen muista. Sitä odotellessa täytyy kuskata puut pois metsästä muilla keinoin.
Viimeksi muokannut cotcot, 20 Heinä 2013 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus muokattu.
Syy: Lainaus muokattu.
Juu, näin juuri, hyvää rupattelua.
Ja itse puhun tässä koko ajan traktori-mönkijä näkökulmasta työkäytössä. En siksi näe syytä miksi pikkupuolen välitys on tehty yli 40km/h ajoon. Eihän tämä kampe saisi kulkea isollakaan puolen lujempaa, niin seittemänkympin tulos pikkupuolella on turhuutta ja laskee suotta laitteen työarvoa.
Iso puoli olkoon noin suuri, sillä se on yksi syy noin mainioon bensapiheyteen. Tonnisonnin jälkeen naurattaa käydä tankilla.
Ja itse puhun tässä koko ajan traktori-mönkijä näkökulmasta työkäytössä. En siksi näe syytä miksi pikkupuolen välitys on tehty yli 40km/h ajoon. Eihän tämä kampe saisi kulkea isollakaan puolen lujempaa, niin seittemänkympin tulos pikkupuolella on turhuutta ja laskee suotta laitteen työarvoa.
Iso puoli olkoon noin suuri, sillä se on yksi syy noin mainioon bensapiheyteen. Tonnisonnin jälkeen naurattaa käydä tankilla.
-
- 6WD
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Minä oon jo suunnitellu että ostan tonnisen renen ettei tarvi joka ajokerta vit***tutua siihen ettei resu jaksa pyörittää renkaita kun maasto menee haasteelliseksi.
Hyvä mönkijähän se on mutta tuo sapettaa. Tässä saunaa tehdessäki kun on joutunu kuskaan harkkoja ja soraa kärryn kanssa ylämäkeen niin remelihän siellä yrittää ruveta luistaan jos ei anna kunnolla kaasua vaikka remmi vaihettiin 10h sitte. Aivan oli vanhasta sivut lasittunu juurikin tuon välityksen takia. Eli toivottavasti nyt löytyy ratkaisu reilusti halvemmalla kuin väliraha uuteen reneen. Ja takuuhan sais säilyä edelleen vaikka muutoksia tehtäisiinki.

□■
Eikö tuohon pure avuksi mikään varikitti eli tiukemmat jouset eteen/taakse + painot (qsc tai epi) ilman rengaskoon muutosta mitä kitillä yleensä kompensoidaan? Tartuntakierroksetkin pikkaisen voisi olla paremmat ajatellen raskaampaa kuormaa...
Ongelman ydin on Low-vaihteen kokonaisvälityssuhde työkäytössä. Variaattorin välityssuhteeseen vaikuttaa pelkästään se minkä kokoisten 'kiekkojen' päällä hihna kulloinkin pyörii. En tiedä onko olemassa vari kittejä joissa liikkeelle lähdettäessä välityssuhde olisi isompi? Tämä voidaan saada aikaan pelkästään sillä että liikkeelle lähdettäessä hinha pyörii pienemmän ensiökiekon päällä ja/tai suuremman toisiokiekon päällä. Veikkaa että orginaali varissakin liikkeelle lähdettäessä ensiökiekon koko on minimi ja toisiokiekon maximi, joten vari kitillä voidaan vaikuttaa välityssuhteeseen ainoastaan variaattorin lautasten fyysistä kokoa muuttamalla.
Varia säätämällä voidaan kyllä vaikuttaa esimerkiksi kytkentäkierroksiin, mutta suuremmat kytkentäkierrokset tarkoittavat pelkästään entistä hyökkäävämpää liikkeellelähtöä, matalammat kytkentäkierokset taas herkästi sammuttavat koneen (tiputtaa kyllä jonkin verran minimi nopeutta). Säädöillä voidaan vaikuttaa myös siihen miten nopeasti vari vaihtaa 'isommalle', tästäkin tietysti on jonkin verran apua jos vari saadaan pitämään välityssuhde mahdollisimman pitkään isona. Minä olen amatööri varien suhteen joten jos jollakin on kokemusta noista vari kiteistä niin kertokaa mitä ongelmaa olette niillä korjanneet.
Varia säätämällä voidaan kyllä vaikuttaa esimerkiksi kytkentäkierroksiin, mutta suuremmat kytkentäkierrokset tarkoittavat pelkästään entistä hyökkäävämpää liikkeellelähtöä, matalammat kytkentäkierokset taas herkästi sammuttavat koneen (tiputtaa kyllä jonkin verran minimi nopeutta). Säädöillä voidaan vaikuttaa myös siihen miten nopeasti vari vaihtaa 'isommalle', tästäkin tietysti on jonkin verran apua jos vari saadaan pitämään välityssuhde mahdollisimman pitkään isona. Minä olen amatööri varien suhteen joten jos jollakin on kokemusta noista vari kiteistä niin kertokaa mitä ongelmaa olette niillä korjanneet.
Canojen kokonaisvälityssuhteista löytyy huonosti tietoa. Mikä on alin nopeus millä vetoa pystyy kontrolloimaan ja pitämään sujuvasti tasaisena? Mitä on moottorin kierrokset silloin (ja millä rengaskoolla)?
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Ihan oikeilla jäljillä KK olet varituntemuksesi kanssa. Ja on niinkin että remmiä ei kovin paljon pienemmän silmukan kautta voi kierrättää mitä vakiovarissa ja isompia takalautasia ei taida varikoteloon juuri mahtua.. Ja vaikuttaa isolle ja pikkupuolella samalla tavalla. Taitaisi olla järkevin keino saada joku hammasrattaiden tekijä kiinnostumaan aiheesta ja vielä tehtaan siunauksella niin ei takuu asioissa tarvis ihmetellä..
-
- 6WD
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Sehän siinä on kun takuu on voimassa vielä ens vuoden lokakuuhun niin ei pysty varikittejä asenteleen. Oon kyllä huoltomiehelle yrittäny sanoa että laittaa jäykempää jousta sinne, eikä kerrota kenellekään, mutta eipä tuo ryhtyny. Brpltä pitäs saaha siunaus.
□■
Siinäpäs se olisi Brp:lle ja heidän virallisille jälleenmyyjille hyvä yhteinen business:
- Maksaisin mieluusti 500 tai jopa tonnin lisää ostohintaa, jos saisin itse päättää vaikka kolmesta eri hammasratas-vaihtoehdosta ostovaiheessa. Tämä sitten asennettaisiin luovutushuollossa virallisesti ja brp-leimattuna koneeseen. Sekä myyjä että ostaja olisi täsmä-tyytyväinen.
Tämä olisi melkoinen lisäbusineksen paikka, ja jo pelkästään brp:n mainetta ammatti-vehkeenä entisestään parantava tekijä.
vinkkiä vain sinne brp:n Terolle, teet tästä sellaisen myyntihitin kuin "Canam Custom Tuned GearBox" a 1000eur (ja minulle provikkaa vähän...)
- Maksaisin mieluusti 500 tai jopa tonnin lisää ostohintaa, jos saisin itse päättää vaikka kolmesta eri hammasratas-vaihtoehdosta ostovaiheessa. Tämä sitten asennettaisiin luovutushuollossa virallisesti ja brp-leimattuna koneeseen. Sekä myyjä että ostaja olisi täsmä-tyytyväinen.
Tämä olisi melkoinen lisäbusineksen paikka, ja jo pelkästään brp:n mainetta ammatti-vehkeenä entisestään parantava tekijä.
vinkkiä vain sinne brp:n Terolle, teet tästä sellaisen myyntihitin kuin "Canam Custom Tuned GearBox" a 1000eur (ja minulle provikkaa vähän...)