4W MOTO Metsäperävaunu

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No tuohan onkin virtauksensäätö vena eli kannattaa pitää siinä missä onkin niin saa tarvittaessa liikkeet hitaaksi jos on jotain semmosta hommaa.

Siihen kääntöön menee niitä v.v.venoja kaksi ja nostoon ja taittoon riittää yksi vastusvena per sylinteri ja sijoitus nostopuolen letkuun. Ja kun laittaa heti siihen venalohkon kupeeseen niin ovat helposti säädettävissä. Ja ne käännön venat sinne sylinterille niin jää letkujen elastisuus pois niistä liikkeistä kun sen sylinterin tilavuus on niin pieni. Tai jos vaihtaa ne kinuski letkut parempiin ja vaikka 1/4" :siin niin sitten nekin voinee laittaa lohkon perään mutta helpoin paikka on siellä sylinterissä eikä niitä tarvi säätää sen jälkeen kun ne saa kohilleen...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Bj Andy kirjoitti:Tai siis ahistettu, ei vakioitu jos ny pilkkua viilataan...
Juu oli vähän huono sanavalinta mutta ajatus kuitenkin oli että virtaus on kuristettu samaksi molempiin suuntiin.
Bj Andy kirjoitti:Ja tämä siksi ettei tulisi semmosta tilannetta että esim.alamäen suuntaan käännettäessä ei pummpu kerkeä pumppaamaan tarpeeksi öljyä sylinteriin ja sylkkä vetää alipaineella ilmaa tilalle jolloin seuraava kääntö liike saattaakin olla yllättäväi.
Ymmärrän tuon. Nosto- ja siirtopuomeissahan käytetään myös tyypillisesti vastusvastaventtiilejä. Silloin etuna on myös se, että kuristus ei vaikuta + liikkeiden nopeuksiin. Myöskin riski tuohon alipainetilanteeseen on ehkä myös konkreettisempi jos ajatellaan esim. raskaan taakan nopeaa alaslaskua jommalla kummalla puomilla?

Jos pystypuomi käännähtäisi "ulkoisesta" syystä, eli vaikka raskaan, isosti heilahtavan tukin liikevoimasta, niin voisi ehkä syntyä tilanne, jossa painepuoli ei ehtisi liikkeeseen mukaan. Toisaalta ainakin tuon oman kääntösysteemin vaatima tilavuusvirta niin pieni, että käykö niin käytännössä koskaan. Vastusvenoja käyttämällä tilanne vastaa samaa kuin liike olisi pelkillä liitännöillä kuristettu, mutta säätäminen onnistuu ruuvista. Syy miksi pohdin on se että ainakin tässä omassa vastusvastaventtiilein säädetyssä systeemissä kääntöliikkeen alku jää helposti vähän teräväksi, jos ei sitä hanskalla kompensoi. Ei siis mikään ongelma, mutta ajatuksena oli että voisiko vastusventiiliä käyttämällä päästä nykyistä parempaan ohjaukseen kun myös menopuolta olisi kuristettu?

Noiden venapöydän liitäntöjen kuristusten suhteen taitaa olla niin, että ne ovat kuitenkin suhteellisen väljät verrattuna siihen kuinka pieneksi virtauksen joutuu venttiileillä kuristamaan.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Hmmm. Jos se lähtee terävästi niin sillo siellä on sylkässä ilmaa...joka voi taas johtua noista kuristus nipoista...ehkä. Ja siitä että siirtoajossa puomi pääsee pamppuamaan puolelta toiselle...no ilmantulee pois kun kääntelee puomi laidasta laitaan ja aina rajaa vasten.

Nuo käännön ongelmat on perua siitä että kääntösylkkä on lähes joka joka nosturissa pienin ja taas ite liikkeeltä vaaditaan eniten tarkkuutta. Eli pienikin määrä ilmaa alkaa tehdä hommasta hankalaa. Ja tämä on taas kustannus kysyymys kun isommilla sylkillä tuosta käännöstä alkaa mennä aika hemmetin moiset voimat läpi. Eli äkkiä puhutaan kymmenistä tuhansista newtoneista.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Hyvä pointti, vaikkakin taitaa tässä tapauksessa johtua siitä että vivuston takana istuu liian hätäinen ukko :D
Käännön tosiaan saa pehmeästikin liikkumaan kun sopivasti omia otteita loiventaa. Se on kyllä melko tarkka säädettävä tuolla venttiilillä, vaikka venttiili on virtauskapasiteetiltaan ihan passeli. Venttiilin saa kiertää ensin kiinni ja avata vajaan varttikierroksen niin sitten on ok. Eli siellä ei kovin kummoista rakoa enää öljylle ole. Siltikin vauhtia riittää liiankin kanssa jos karan avaa liian äkkinäisesti tai vetää liikerajan päähän asti, eli lohkon portit täysin auki.

Käännön toteutuksessa on varmasti omat haasteensa, vielä kun pystypuomin ratas on pakostakin pieni niin välityksilläkään ei voi pelata.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Vaiha kokeilumielellä se vanha nostokara siihen kääntöön ja sitähän voisi vaikka hieman kokeilla viilata...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Hyvä huomio ja sen voisi tosiaan tehdä vaikka samalla jos ryhtyy käymään niitä portteja läpi. Pelkästään tämän takia en taida ryhtyä kun tohon on jo tottunut. Karan vaihto vaatii ton lohkorivin palastelun aina kääntöä ohjaavaan lohkoon asti. Ohjausvipua ei saa karanpäähän kiinni muuten. Irti sen kyllä saa, mutta takaisin saaminen vaatii vivun keinun tapin irroituksen ja sitä taas ei saa pois silloin kun venttiilit on rivissä :roll:

Noissa karoissa nuo "loivennukset" on muuten hieman persoonallisesti toteutettu. Viisteitä ei ole, vaan kara-aihioon on ennen sorvausta porattu upotukset sopiviin kohtiin. Kun kara on sitten sorvattu muotoonsa niin sulkujen päätyihin, neljälle puolelle, muodostuu puolikuun malliset syvennykset, joista öljy ensimmäisenä virtaa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

No niin 2kpl vastusvastaventtiilejä painekompensoinnilla ja 2kpl tavallisia on hankittuna. Kokeilu estyi kierre ongelman takia.
Kierteen ulkohalkaisija pitäisi olla 13.58 mm ,eli ei varttituumanen sitten näköjään sovi huonostikkaan. Tarvii purkaa pöydästä nippa mukaan.
:(
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No nii mie vähän arvelinkin. Tuota painekompensaatiota en tiijä eli se voi olla joko hyvä tai huono ominaisuus... Voi olla huono koska se pyrkii pitämään virtauksen vakiona eikä sitä tuossa käännössä haeta vaan sitä että sylinteristä ulos tulevaa ölppävirtaa jarrutetaan. Vai oliko myyjä varma asiastaan että juuri tuo sinne kuuluu?

Ja entäs ne tavalliset niin olikos ne vastus vastusvasta venoja?

Siis ne käännön venat tulee sinne sylinterille ja noston ja taiton venat lohkolle. Ja jos ja kun ne letkujen liitokset ei sovi vakio kamojen kanssa yhteen niin toiminta seuraavaa...

Irroita ne käännön letkut kokonaan ja nipat sylkästä myös. Tod näk . Siinä sylinterissä on tuumamittanen sisä kierre.
Näiden osien kanssa mars sinne hyde kauppaan ja valikoitte sopivan nipan millä se v.v.vena istuu sinne sylinteriin kiinni. Tämän jälkeen letkusta pää poikki ja uusi vakio pää siihen ja kaksoisnippa ja niillä ruuvaten se letku siihen v.v.venaan.
Tässä vaiheessa saa ne käännön lohkonpuoleiset lähtönipat olla vielä paikoillaan. Ovat varmaan myös liimalla kiinni eli tiukassa.

Vaan tuossahan oli se nosto sylkkä sen verran turvassa että sen venan voi laittaa aluksi suoraan sinne kiinni.
Tai jos haluat sen siihen lohkolle niin irroita se nippa lohkosta ja mittaa kierteen ulkohalkaisija. Sitäkin kanattaa kysyä sieltä liikkeestä mutta voi olla ettei löydy. Ne mitä on niin niistä puuttuu kartio. Jos kierettä riittää niin sen vastus venan saa ehkä suunnattua kontramutterin kanssa, mutta jos ei niin sitten sopiva nippa pitää tehdä,eli sorvata siihen se kartio.
Tai sitten tilaat meitsiltä sopivan.
Viimeksi muokannut Bj Andy, 06 Maalis 2014 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

Kompensaatiolla olevat tulee puomille ettei kuorman paino vaikuta laskunopeuteen ja tavalliset kääntöön.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ok. Vaan ei siihen sitten vaikuta oikein kepin asentokaan. Se kaikista simppeli vastusvena toimii tuossa hyvin kun se kuristaa myös nostoliikkeen aikana eli luo esim tyhjällä kouralla hieman vastusta,jolloin toinenkin liike toimii samaan aikaan...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

Hmm...no kannattaiskos siihen nostolle laittaa lisäksi tuo simppeli kuristin.
Tulisi samalla sitä moniajomahollisuutta ylösnostossa ja se kuormanvaikutus ominaisuus laskiessa säilysi.

Nippa purettu malliksi taskuun huomista varten, josko nyt löytyis sopiva kierreadapteri. Kokeilin että kierre on sama letkuilla molemmissa päissä, eli sen venttiilin
asennus onnistuu nyt sitten molempiin päihin ostosreisun jälkeen. Olisko se parempi tuossa puomilla olla myös siellä sylinterinpuolipäässä ?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Laita jompi kumpi. Eli jos niitä paine.k.v.v.venoja ei oo vielä ruuvattu mihinkään niin ne pitäisi kyllä vaihtua mihin vaan. Mitä nuo muutes maksoi?

Ja tuolla meitsin topicissa sivulla 30 näkyy oman systeemin rakennetta...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

tuo kompensoitu oli 50 € ja nuo toiset alle 30 €, nipat päälle yht 168 € ja saas nähä mitä huomenna lisää...
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No sen ne maksaa. Tommonen painekompensoitu pläjäys on oikeammassa paikassa jossain kipin laskua hidastamassa tai jossain liikkeessä jota ohjataan esim. Onoff tyyppisellä sähkövenalla ja liike pitää saada toimimaan aina samalla nopeudella riippumatta kuormasta tai ölpän lämpötilasta.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
jhurn
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu

Viesti Kirjoittaja jhurn »

No niin kierehän kiinanpojalla oli M14 x 1.5 , ja uudet nipat löytyy jo kontista.
Haastattelin myyjää tuon kalibroidun v.v.:n osalta ja kyllä se oli sitä mieltä että sellanen siihen kannattais laittaa.
Oletko huomannut mitään haittaa nostosuunnassa siitä kuristimesta ?
Ajattelin hankkia lisää noita venoja, mutta myyjä oli sitä mieltä, että kötöstä nuo ensin kiinni ja tuu sitte hakeen lisää
jos tarvetta ilmene. Onko siihen kouran kääntöön tarvetta rajoittaa virtausta, itse en muista juuri nyt sitä nopeutta rajoittamattomalla virtauksella.
No illalla ollaan viisaanpia...toivottavasti.
Vastaa Viestiin