4W MOTO Metsäperävaunu
- jhurn
- 3WD
- Viestit: 74
- Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Kiitos Andy ja FinnMack vastauksista.
Eipä ole takuun piirissä enää, olen ehkä toinen omistaja tuolle vekottimelle.
Onko tuo ajatus oikea, että männän tiivisteen toisella puolella on vaihteistoöljy ja toisella puolella hydeöljy ?.
Tilavuushan siellä vaihteiston puolella säilyy vakiona käännöstä huolimatta.
Olenkohan aiheuttanut tuon vaurion itse toimillani, vai olisko kiinan laatuspeksit pettäneet ?.
Eipä ole takuun piirissä enää, olen ehkä toinen omistaja tuolle vekottimelle.
Onko tuo ajatus oikea, että männän tiivisteen toisella puolella on vaihteistoöljy ja toisella puolella hydeöljy ?.
Tilavuushan siellä vaihteiston puolella säilyy vakiona käännöstä huolimatta.
Olenkohan aiheuttanut tuon vaurion itse toimillani, vai olisko kiinan laatuspeksit pettäneet ?.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
No kiinalainen laatu voi olla mitä vaan... ja tuosta puuttuu näköjään se pultti jonka tehtävä olisi ottaa männän sivuttaiskuorma vastaan eli kaikki menee männän tiivareiden kautta.
Mutta ota ne auki niin vika alkaa selviämään. Ja ölpäksi käynee joku lootaöljy.
Mutta ota ne auki niin vika alkaa selviämään. Ja ölpäksi käynee joku lootaöljy.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Käännön männät on semmoset "uivat", eli ne ei ole kiinni missään varsissa. Ne vaan soljuu öljyn paineella sitä hammastankoa vasten. Syksyllä kannattaa ne tyven öljyt vaihtaa aina ennen pakkasia, sinne kondensoituu uskomattoman paljon vettä ja kun siitä tulee jäämurskaa niin tiivisteet pilaantuu siinävaiheessa.
Tiivisteet kun menee käännöstä niin hydrauliikka öljyt pukkautuu siihen puomin tyveen ja yläreunasta ulos, eli siitä tulee geysir. Onkohan vuotanut öljy hydrali- vai tyven hypoidiöljyä? Jos säiliöstä on pinta vähentynyt niin silloin tod.näk. käännön tiivisteet on syypäitä.
Kun otat kiertämällä ne sylkät irti niin kasatessa pyöristä ne sisäreunat ja vaikka löpöllä huuhtelet hituset huolellisesti pois, ne tiivisteet pilaantuu kun lykkäät ne männät takaisin putkiin niiden terävien reunojen takia. Varmaan huulista löytyy jo palkeenkielet ensiasennuksen jäljiltä.
Nostosylinterissä oli itsellä mielenkiintoinen viritys, siellä männässä oli 8 mm leveä ura, mut joku oli viisaudessaan laittanu 6 mm tiivisteen siihen. Kesti vajaan vuoden mättää kunnes kääntyi kaksinkerroin ja nahisti noston jumiin.
Nuo pitäs uutuuttaan purkaa ja kasata paremmilla tiivisteillä ennenkuin niihin vois jollain lailla luottaa. Muutenhan kapineella on jo kolme vuotta yhteistä taivalta takana, eli enemmän kuin odotin.
Sillä hammastangollahan on joku pulttikiristysviritys siinä tyven ja sermin välissä, mut en ole kokeillut että saisiko sillä käännön "klappia" pienennettyä, vajaa kouranleveys tosin puomi suorana sitä vain on eli ei vaikuta tunteisiin kuormainta kohtaan.
Tiivisteet kun menee käännöstä niin hydrauliikka öljyt pukkautuu siihen puomin tyveen ja yläreunasta ulos, eli siitä tulee geysir. Onkohan vuotanut öljy hydrali- vai tyven hypoidiöljyä? Jos säiliöstä on pinta vähentynyt niin silloin tod.näk. käännön tiivisteet on syypäitä.
Kun otat kiertämällä ne sylkät irti niin kasatessa pyöristä ne sisäreunat ja vaikka löpöllä huuhtelet hituset huolellisesti pois, ne tiivisteet pilaantuu kun lykkäät ne männät takaisin putkiin niiden terävien reunojen takia. Varmaan huulista löytyy jo palkeenkielet ensiasennuksen jäljiltä.
Nostosylinterissä oli itsellä mielenkiintoinen viritys, siellä männässä oli 8 mm leveä ura, mut joku oli viisaudessaan laittanu 6 mm tiivisteen siihen. Kesti vajaan vuoden mättää kunnes kääntyi kaksinkerroin ja nahisti noston jumiin.
Nuo pitäs uutuuttaan purkaa ja kasata paremmilla tiivisteillä ennenkuin niihin vois jollain lailla luottaa. Muutenhan kapineella on jo kolme vuotta yhteistä taivalta takana, eli enemmän kuin odotin.
Sillä hammastangollahan on joku pulttikiristysviritys siinä tyven ja sermin välissä, mut en ole kokeillut että saisiko sillä käännön "klappia" pienennettyä, vajaa kouranleveys tosin puomi suorana sitä vain on eli ei vaikuta tunteisiin kuormainta kohtaan.
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Mulla irtos samanlaisesta kuormaajasta heti uutena käännön hammasratas hitsauksistaan ja se korjattiin takuuseen. Sen jälkeen kärry on ollut mönkijän perässä koko ajan nyt noin puolen vuoden ajan ja sillä on ajettu noin 300 pinomottia ilman ongelmia.
- jhurn
- 3WD
- Viestit: 74
- Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Voi tavan sentään, syliterin päässä oli kohtalaiset purseet, ihmettelin tuota kasaamista ja sen mahdottomuutta tiivisteiden kustannuksella.
Voihan se olla kasattu toisesta päästä ja sen jälkeen hitsattu pääty kiinni...tai jotain. Mikähän kohta tuosta kuuluisi sitä öljyä tiivistää,
kait tuo keskimmäinen kuminen osa. Toisessa männässä oli toinen sininen rengas poikki...onkohan tuo syynä tuohon vuotoon.


Kiitokset vastauksista ja kiva kuulla että suurempia ongelmia kanssamatkustajilla ei ole ollut.
Tosiaan männät eivät ole missään kiinteästi kiinni vaan työntävät hammastankoa päittäin.
Kummalta tuntuu että jos tuollasia löytyy ihan tarvikkeena, ettei tarvis varaosana tilaamaan alkaa.
Ajattelin Tiivistekeskuksessa käydä kysymässä, olisko parempia ideoita kellään ?.
Onko kellään käsitystä vaihteistoöljyn oikeasta määrästä ?.
Voihan se olla kasattu toisesta päästä ja sen jälkeen hitsattu pääty kiinni...tai jotain. Mikähän kohta tuosta kuuluisi sitä öljyä tiivistää,
kait tuo keskimmäinen kuminen osa. Toisessa männässä oli toinen sininen rengas poikki...onkohan tuo syynä tuohon vuotoon.


Kiitokset vastauksista ja kiva kuulla että suurempia ongelmia kanssamatkustajilla ei ole ollut.
Tosiaan männät eivät ole missään kiinteästi kiinni vaan työntävät hammastankoa päittäin.
Kummalta tuntuu että jos tuollasia löytyy ihan tarvikkeena, ettei tarvis varaosana tilaamaan alkaa.
Ajattelin Tiivistekeskuksessa käydä kysymässä, olisko parempia ideoita kellään ?.
Onko kellään käsitystä vaihteistoöljyn oikeasta määrästä ?.
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
tuo keskimmäinen kumi pitää öljyt oikeessa paikassa noi muut renkaat kuuluukin olla poikki.
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Muistaakseni tyven öljymäärä oli manuaalissa jotenkin että n 5-10 cm täyttöpultin alapuolella. Itse laitoin litran ja se riittää hammastangon yläreunaan.
Suurempi hyöty on kun muistaa vaihtaa ennen pakkasia, saattaa kääntyäkin paremmin pakkasilla.
Tuohon pitäs kyllä manuskakin löytyä Ikh:n sivuilta. Ellei niin voin nakata pdf muotoon skannattuna kunhan joskus viikon päästä olen ihmisten ilmoilla.
Suurempi hyöty on kun muistaa vaihtaa ennen pakkasia, saattaa kääntyäkin paremmin pakkasilla.

Tuohon pitäs kyllä manuskakin löytyä Ikh:n sivuilta. Ellei niin voin nakata pdf muotoon skannattuna kunhan joskus viikon päästä olen ihmisten ilmoilla.
- jhurn
- 3WD
- Viestit: 74
- Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Olisko mahdollista jos tuo Bilteman hydeölkkä, Iso 32 viskositeetiltään ollut öljy aiheuttaisi tuon vuotoongelman lämmetessään ?.
Millasta ölkää ootte käyttäny noissa kuormaimissa?.
Millasta ölkää ootte käyttäny noissa kuormaimissa?.

- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Mulla VahvaJussissa Nesteen 46.
Toimii talvella,eipä ole lämmenny liiaksi myöskään kesällä.
Tuosta tyven hammastangon öljystä,mulla ei öljyä vaan rutosti vaseliinia,liekkö edes kuuluu öljyä tuonne..
Toimii talvella,eipä ole lämmenny liiaksi myöskään kesällä.
Tuosta tyven hammastangon öljystä,mulla ei öljyä vaan rutosti vaseliinia,liekkö edes kuuluu öljyä tuonne..
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
32:set on itelläkin. Ei ne ölppävuodot johdu notkeesta liemestä vaan kyllä siellä vikaa on. Eli tiivisteet vaihtoon ja kone takaisin rinkiin...
Kaveri jolla on mettäkoneita ja kaivuri sanoi kerran osuvasti kun sadattelin jotain vikaa "notta koneurakointi on semmosta että kerrankin kun tunnelin päässä näkyy valoa, niin hetken päästä selviää että ne onkin samaa rataa vastaan tulevan junan valot"

Kaveri jolla on mettäkoneita ja kaivuri sanoi kerran osuvasti kun sadattelin jotain vikaa "notta koneurakointi on semmosta että kerrankin kun tunnelin päässä näkyy valoa, niin hetken päästä selviää että ne onkin samaa rataa vastaan tulevan junan valot"


Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Ite oon käyttänyt maatalouden yleisöljyä eli 10-30. Hyvin on toiminut, pakkasella tapana aina pyörittää kouraa joku minuutti ennenku alkaa töihin että notkistuu.
- jhurn
- 3WD
- Viestit: 74
- Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Nyt on hankittu tiivistesarja ja asennus alkanee tänäiltana.
Sarjan mukana tuli myös männänvarren tiivisteet jotka tässä kohtaa jää käyttämättä.
Hinta oli mielestäni kohtuullinen 15€ alv. 0 sarjaa kohden.
Hydeyljyksi ostin tuota 46:sta lisäämistä varten ja laatikkoon perus lootaöljy kylläkin synteettisenä.

Kiitokset kysymyksiin vastanneille.
Sarjan mukana tuli myös männänvarren tiivisteet jotka tässä kohtaa jää käyttämättä.
Hinta oli mielestäni kohtuullinen 15€ alv. 0 sarjaa kohden.
Hydeyljyksi ostin tuota 46:sta lisäämistä varten ja laatikkoon perus lootaöljy kylläkin synteettisenä.

Kiitokset kysymyksiin vastanneille.

- jhurn
- 3WD
- Viestit: 74
- Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Kääntösylinterien tiivisteiden vaihtoremontin kasausvaihe näyttää vievän amatööriltä noin pari tuntia.
Suurin yllätys oli tiivisteen tiukkuus mäntään nähden.
Männän sorvausten terävän oloiset särmät vaikeutti jo tiivisteen paikaltaan ottamista aikalailla.
Ajatus uusien tiivareiden ujuttamisesta terävien reunojen yli kauhistutti ja päätin käyttää kartiomaista asennustyökalua.
Tiivisteen pehmettyä muutama minuutti kiehuvassa vedessä työnsin sen sormivoimin kartion läpi paikoilleen.
Rasvaamatta olisi tainnut voima loppua kesken tai ohkanen alumiini ruttaantua muodottomaksi.

ja uusi tiiviste ilman "ohjurimuoveja"

Vaihteiston öljyn pinta näyttää olevan 2 L:n lisäyksen jälkeen noin 5 cm täyttökorkin alapuolella.
Muutamia kymmeniä kääntöjä laidasta laitaan ja enin ilma tuntui poistuneen sylintereistä.
Se kummempaa kuplimista tai paineen purkautumisen tuntua ei havaittu enää.
Projekti tuntuu onnistuneen ensituntumalta. Viikonloppuna päässee testailemaan tositoimiin, toivotaan parasta.
Pari kuvaa vanhoista tiivareista, suurempaa palkeinta niistä ei löytynut, muutamia rakkuloita ja reilua epäsymmetriaa...he


Suurin yllätys oli tiivisteen tiukkuus mäntään nähden.
Männän sorvausten terävän oloiset särmät vaikeutti jo tiivisteen paikaltaan ottamista aikalailla.
Ajatus uusien tiivareiden ujuttamisesta terävien reunojen yli kauhistutti ja päätin käyttää kartiomaista asennustyökalua.
Tiivisteen pehmettyä muutama minuutti kiehuvassa vedessä työnsin sen sormivoimin kartion läpi paikoilleen.
Rasvaamatta olisi tainnut voima loppua kesken tai ohkanen alumiini ruttaantua muodottomaksi.

ja uusi tiiviste ilman "ohjurimuoveja"

Vaihteiston öljyn pinta näyttää olevan 2 L:n lisäyksen jälkeen noin 5 cm täyttökorkin alapuolella.
Muutamia kymmeniä kääntöjä laidasta laitaan ja enin ilma tuntui poistuneen sylintereistä.
Se kummempaa kuplimista tai paineen purkautumisen tuntua ei havaittu enää.
Projekti tuntuu onnistuneen ensituntumalta. Viikonloppuna päässee testailemaan tositoimiin, toivotaan parasta.

Pari kuvaa vanhoista tiivareista, suurempaa palkeinta niistä ei löytynut, muutamia rakkuloita ja reilua epäsymmetriaa...he


- jhurn
- 3WD
- Viestit: 74
- Liittynyt: 19 Kesä 2009 11:59
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800R Xxc
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Juontovinssin kaukosäädin saapui lopulta.

Ja jotta tilanne ei kävisi ykstoikkoseksi lähytyshän poikkesi kivasti tilatusta tuotteesta.
Toisen kaukosäätimen tilalle oli pantu avaimenperämalli, joka vielä sattui olemaan se ainut
toimiva kaukosäädin. Lupasivat lähettää uuden paketin...saas nährä kuinka käy.

Ja jotta tilanne ei kävisi ykstoikkoseksi lähytyshän poikkesi kivasti tilatusta tuotteesta.
Toisen kaukosäätimen tilalle oli pantu avaimenperämalli, joka vielä sattui olemaan se ainut
toimiva kaukosäädin. Lupasivat lähettää uuden paketin...saas nährä kuinka käy.

Re: 4W MOTO Metsäperävaunu
Mulla kans korkkas samalla lailla käännön sylinterin tiivisteet ja eka korjaus epäonnistui juuri tuon terävän reunan takia. Alkuperäiset tiivisteet aika kovat ja hauraat. Pääsee tuo mäntä vissiin vähän aina kääntymäänki tuossa sylinterissä? Ajattelin pikkuhiljaa vaihtaa kaikki tiivisteet koko kärriin. Kouran koko sylinteri vaihdettu vuodon takia. Ei ole kauhian kalliita nuo uudet sylinteritkään vaikka aina vaihtas kiinan ihmeet länsimaisiin kun alkavat vuotamaan.