XT-P T3 1000 harrastelua

Tänne kuvalliset projekti selostukset
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Nyt saatu vanne/rengas ahdistus etupään kääntövarojen osalta korjattua mielestäni mukavasti.
Vakautta ajoon tullut toivottavasti muutoinkin raideleveyden pienen kasvamisen johdosta. Maastossa sitten näkee, onko haittaa pienestä leveyden kasvusta,
mutta uskoisin olevan normaali/mukavakin ajaa ja kantanee ainakin keulaa suomaastossa ihan erityyliin vakiokokoonpanoon verrattuna.

Rengastuksenahan on jatkossa edessä sekä takana 28/12/12 Swamp Witch ja Can Am omat 7.5" beadlock vanteet.
Vaihtoehtona olisi ollut laittaa 4+3 ET olevat 7" tarvikevanteet, Can Am omien 5+2 7.5" vanteiden tilalle, mutta koetan käyttää mahdollisimman paljon
Can Am tuotteita siistin "alkuperäistyylisen" ulkonäön säilyttämiseksi ja onhan tuossa renkaan pitopinnan varmistamiseksi nyt maksimaallinen vanneleveys käytössä.

Spacerit sorvattu alumiinista, kuten Kiinassa konsanaan, etsimällä kutakuinkin sopiva kuva netistä ja sitten pikkuisen mittailuita sekä suunnittelua.
Loppuhan on leikkuöljyä ja sorvilastua.. :lol:

Kuva

Spacerin kiinnitys on navan pinnapultteihin keskittävillä muttereilla ja vanteen kiinnitykseen spaceriin on spacerin läpi kierteytetty 10x1.25 reiät,
joihin laitettu pidemmälle kierteytetyt 10x1.25 läpipultit, koska riittävän pitkällä kierteellä ei ollut kovia pultteja saatavilla sopivalla nousulla.
Pinnapultin vaihto on myös tarvittaessa helppoa normaali pulttikannan johdosta.

Kuva

Kuva

Kuva

Lähtötilanne vakiorengastuksella
Kuva

Spacerit paikoillaan
Kuva

Lopputilanne uusilla renkailla
Kuva
Viimeksi muokannut moottorijamppa, 08 Loka 2014 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PaJa
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 04 Huhti 2013 17:34
Mönkijä:: Can-Am t3b
Paikkakunta: Oulu

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja PaJa »

Tälläistä projekti topikkia on ilo seurata, paljon kuvia ja hyvin selostettu tekemisiä =D>
Eikä kamppeissakaan oo vikaa :biggrin:
Olli P
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Syys 2014 17:52
Mönkijä:: Can-am Rakkori
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja Olli P »

Näyttää todella hyvältä ! :biggrin:
Ex: Honda 420 -09
Yamaha 550 -10
Cana 500 max T3 -13
Ny: Cana 1000 max T3 -14


"Nysse tulee !"
creepy
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2012 08:06
Mönkijä:: Can-am 650xt t3 -15

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja creepy »

Oijjoi kelpais!!
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Tuloo aika muhkea laitos :D Käytähän puntarilla kun kaikki vermeet on asennettu paikoilleen.
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Mukavaa, jos kiinnostusta projektini seuraamiseen on ja etenkin saa ajatuksia/apuja rakenteluista kanssaharrastajille sekä mahdollisuuden tehdä ilman virheitä.

Itse en ole oikein löytänyt tähän G2 runkoiseen tämän tyylisuunnan rakenteluista juttuja kauempaakaan, kun ovat useimmiten mahdottomia "suovehkeitä",
tuolla isonveden takana. Asioitahan pitää tehdä tarpeen mukaan ja itsellä XMR uittamisen jälkeen ajatuksena rakentaa kohtuullisesti useammalla
osa-alueella toimiva, lähinnä safarityyppisessä ajelussa palveleva mönkijä ja sitä silmälläpitäen koetan useat ratkaisut tehdä.

Painoa varmasti tulee jopa liikaa tiettyihin käyttöalueisiin, josta ViiMax varmaan olikin kiinnostunut, :wink: mutta tällä koneella ehkä enempi ajellaan,
kuten uudemmalla Range Roverilla tietoisena, että tuosta voisi ajaa, mutta ei kuitenkaan aja.. :lol:
Toisaalta ainahan pakko pikkuisen kokeilla :twisted: nm. Range Zetorin perässä suosta pois ja ei ihan uudenveroisena.. :oops:

Viikonlopun ensimmäisellä ajolla huomasin, että kun Can Am kuskikin voi "hiipiä", niin tanko on ainakin itselleni pikkuisen liian matalalla
seisaaltaan ajettuna ja kaukana istualtaan. Katselin internetin ihmeellisestä maailmasta tangon korotuskittejä ja koot vaihtelivat yleisimmin 1-2 tuuman välillä.
Useat sarjat olivat kiillotettuja sekä muutenkin huomattavan näyttäviä valmistajan mainospalikoita ja tuuminkin tehdä kokeiluna yksinkertaisen ja huomiota
herättämättömän korotuksen yksinkertaisesti.

Lähtötilanne tangossa
Kuva

Kiinnityshän on simppeli ja ei tarvitse mitään erikoiskoneistuksia, ainoastaan ohjausakselin pää nousee tangon kiinnityslaipasta pikkuisen
ja vaatii syvennyksen.
Kuva

Mittausteni mukaan 1.5 tuumaa olisi itselleni sopiva korotus ja pieni tangon taaksepäin tuleminenkin saataisi toteutettua.
Kuva

Alumiinista on helppo, aikaa ja malttia käyttäen muokata ihan käsityökaluillakin kohtuu siisti, osin piiloon jäävä palikka.
Leikkaukset isommasta kappaleesta tehty metallipajalla likemmäksi sopivia mittoja ja sitten vain Dremelin yläjyrsin ja paineilmavinku käyttöön.
Pinnoitus lopuksi tehty perusmattamustalla sekä muutama kerros silkinhimmeää lakkaa päälle.
Kuva
Kuva

Vakio kiinnityspultithan jäävät liian lyhyiksi ja ruostumisen estämiseksi hankittu uudet rosteripultit, jotka lyhennetty sopivan mittaisiksi.
Kuva

Korotus paikoillaan ei juurikaan huomaa mitään ylimääräistä laitteessa tapahtuneen.
Kuva
Kuva

Koeajossa sekä kuvattuna, kuitenkin korotus alkutilanteeseen nähden hyvin havaittavissa.
Kuva
MR Jackpot
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 11 Huhti 2014 21:16
Mönkijä:: Can am
Paikkakunta: Tunturilappi

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja MR Jackpot »

Jamppa "poika" rakentaa asentheela. Tässä näkee että välillä bolt and play ja välillä tehhään sitte itte,sillai että ei silmä sairasta.
CanMuli
6WD
Viestit: 799
Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Paikkakunta: oulainen

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja CanMuli »

Pitikö jatkaa letkuja/johtoja/vaijeria? Ite oon miettiny parin tuuman korotusta kun mittaa on 190cm. Kyyryssä saa ajella kun seisaaltaan mennään. Viiteen senttiin saa varmaan ruveta jo tilaan uusia jarruletkuja ja kaasuvaijereita, jos ei jo tuohon?
□■
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Kaikissa uudemmissa G2 1000 ainakin on samat johtosarjat ja varoja olisi ollut karkeasti 2 tuumaan saakka, ilman että mikään ahdistaa/hankaa.
Enemmän tuskin kukaan tarvitsee mönkijään, mutta kelkkapuolella olen laitellut uudelleen reitittämällä korkeampiakin BRP settejä paikoilleen toimivasti.
Viimeksi muokannut moottorijamppa, 11 Loka 2014 01:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smf-racing
4WD
Viestit: 136
Liittynyt: 16 Helmi 2013 09:13
Mönkijä:: Can-Am outlander 500DPS T3 -15
Paikkakunta: E-P

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja smf-racing »

Itsekin ihaillen katselen tälläisiä, mutta rehellisesti sanottuna, täytyy kysyä, että millä ihmeellä saat noita BRP tuotteita noin muokkaila, kun itse kysyin lupaa 650 XMR:n ohjausakselin käpälän vaihtamiseen, normaalia XT mallia vastaavaksi. Rovaniemeltä vastaus: Ehdoton EI, kaikki takuut lähtee, myös B.E.S.T. turva ja tuo kyseinen mutahirviö ei omillaan käänny edes moottoritiellä ympäri. Siten vähän ihmetyttää :cry:
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Hyvä huomio ja tätä itsekkin tiedustelin Rovaniemeltä. Takuumääritelmien mukaan ei tosiaan laitteesta saa poistaa tai muuttaa takuuaikana,
siinä olemassaolevia tehtaan kiinteitä rakenteita, jos takuut haluaa säilyttää.
Eli rautalankamallina, jos olisin katkaissut ja hitsannut tuohon ohjausakseliin pätkän lisää, vaihtanut navat/tukivarret/akselit Ameriikan ihmeisiin tai
laittanut 32" mutakumit etc.., niin takuu saattaisi päättyä ainakin niiltä osin, mutta asennetut 28" renkaat + vanteet ovat BRP kuvastosta ostettavissa
oleva lisävaruste ja hyväksytty maksimi koko, spacerit saa tilattua BRP kauttakin yms..

Maalaisjärkeä ja yhteensopivia lisävarusteita, kun käyttää järkevissä määrin rakenteluissa ja vähempi kempiliimaa, rikkapatentteja tai toisten laitteiden osia,
niin voi varustella mieleisekseen takuun puitteissa.

Lisäksi telasarjat yms.. lisävarusteet ensiasennutan valtuutetussa huoltoliikkeessä, kuten takuuehdoissa mainitaan.

Tuo kääntösäde, kuten olet huomannutkin on XMR malleissa rajoitettu ja en itsekkään siitä 1000 XMR pitänyt, koska "normaali" Outlanderilla kun ajoi
mutkat edellä sukkana, niin itse jouduin usein ottamaan pakin kautta suuntaa. Teinkin ratkaisuni ja vaihdoin mallia, ilman laitonta rakentamista.. :wink:
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Viikonloppu pitkästä aikaa vapaata ja kerkeää päivittämään ajokamppeitakin. Asentelin muutamia ajamista toivottavasti helpottavia lisätarvikkeita,
jotka olleet mielessä tähän projektiin hankkia testausmielessä, kun toimintaedellytykset vesi/tärinäsuojauksien puolesta alkavat olla jo ihan hyviä.

Ensimmäisenä piti saada tietoa kuskille, missä ollaan :shock: tai ainakin mihin mennä. Löysin ihan näppäränkokoisen ja värimaailmaankin sopivan
väri ja kosketusnäytöllisen gps-paikantimen sekä siihen maastokartaston. Näyttää sähkölinjat, polut ja ojat mukavasti.
Näyttö ei ole kovin suuri, mutta kun en kilpasuunnista etc.. niin toimii itselleni riittävästi ja sijoitus helppoa tankokiinnikkeen kanssa.
Kuva

Lisäksi olen käyttänyt gps-älypuhelimella maastokartat ohjelmaa ja sen tankoon saaminen myös onnistui löytämälläni sarjalla.
Pidän tästä sarjasta, koska aiemmin näkemäni ovat olleet joko liian heppoisia tai järeitä helpolle tankokiinnitykselle.
Kuva

Molemmat paikoillaan näkymä ihan hyvä ja laitteet helposti irroitettavissa pikakiinnitystelineiden johdosta, jos jättää mönkijä ilman valvontaa yleiselle alueelle.
Kuva

Päivitin pikkuisen myös mönkijäkypärää nykytekniikkaan. Olen huomannut kommunikoinnin olevan maastossa, tässäkin lajissa hankalaa jo pienillä
muutaman kuskin ajoporukoilla liikuttaessa, niin olemme ilmeisesti päättäneet hommata ja osin hommanneetkin kypäräpuhelinjärjestelmät.
Moottoripyörä ja kelkkapuolella olen itse käyttänyt näitä jo pidempään ja toimii varmasti mukavasti mönkijähommissakin.
Lisäetuna on FM-radio ja gps/gsm yhteys bluetooth kautta, joten turhia varusteiden riisumisia ja pysähdyksiä saa mukavasti pois ajohommista.
Kuva

Kypäräkamera vanhaa pikkuisen tarkempi HD-tasoinen sekä kauko-ohjattava, niin saa leikattua jo maastossa ihan turhia kohtia pois sekä virtaa riittää pidempään.
Kuva

Apuvaloksi vinssaus etc.. hommiin pimeällä aikaa löysin vesitiiviin ja ladattavan sekä todella tehokkaan led-valaisimen, joita myös viranomaiskäytössä.
Kiinnitystelineitä löytyy useita erilaisia ja laturi toimii 12V/230V jännitteillä.
Kuva

Painoakaan ei tullut yhtään niskalla huomattavasti ja kiinnitykset todella tiukat.
Kuva
Viimeksi muokannut moottorijamppa, 11 Loka 2014 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kunhan kaikki kiinni ja ukko täydessä sotisovassa, niin sitten pihalle ja kokonaisuudesta kuva tänne...siis jonkun muun ottamana, kun ukko on kuskin paikalla. Raajärvelle?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Ei hittolainen, että itekkin kuvaan.. :lol:

Raajärvi II oltiin vahvasti tulossa, mutta ajoporukalla tuli kiireitä tuohon kohtaan ja hätäpäissäni otin itsellekkin töitä tuolle viikolle.
Lauantai saattaisi onnistua, jos palikkaa kerkiää asentamaan ja aikoja merkkihuoltoon löytyy. Menee silloiselle viikolle kyllä tieto aikataulutuksesta. :roll:
moottorijamppa
6WD
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Helmi 2014 15:25

Re: XT-P T3 1000 harrastelua

Viesti Kirjoittaja moottorijamppa »

Suunnitelmista poiketen, viikonloppu menikin palkkattoman sukulaistyön merkeissä Sunnuntain osalta.. :roll: mutta tuleehan siitäkin hyvä mieli.. :)

Kerkesin kuitenkin pikkuisen tallille ja ensitestillä, jopa entistäkin heikommaksi muovilaaduksi todetut astinlaudat ajattelin muotoilla uudestaan.
Tilasin jo uudet astinlaudat, myöhemmin asennettavan Iron Baltic panssaroinnin kaveriksi, koska leikkaukset menevät liian korkeiksi halkeamien
pituudesta johtuen. Tämä malli toimiikin hyvin vakiopanssareille ja estää kokemuksesta kantojen yms.. aiheuttamat halkeamat yleensä kokonaan.

Molemmat astinlaudat menivät etukulmista halki samankaltaisesti. Työkaluina itse käytin mm. työntö ja teräsmittoja, piirtopiikkiä,
ohuella n.1mm laikalla oleva kulmahiomakone, paineilmavinku keskikarkealla sekä hienolla laikalla, teräsviila ja mattoveitsi.
Kuva

Apuviivat olen itse tehnyt omiin ja kavereiden koneisiin näitä touhuillessa sileäleukaisilla lukkopihdeillä, teräsmitan mitatusti oikeaan kohtaan
lukiten ja piirtopiikillä vetänyt reippaan uran, johon helppo lopussa vinkulla ajaa tarkka reunalopetus.
Kuva

Kulmahiomakoneella sitten vain viipaleiksi ja tässä huomaa jättää n.2-4mm väli laikasta riippuen, piirtämääsi apuviivaan, koska reunasta ei tule
suoraan siisti ja katsomiskelpoinen.
Kuva

Seuraavaksi paineilmavinkulla, ensin karkealla laikalla isoimmat röpöt pois lähelle apuviivaa ja sitten hienommalla laikalla tarkasti apuviivaan.
Terävät kulmat kannattaa myös hienommalla laikalla pyöristää osumakeston parantamiseksi. Viimeiseksi hienolla teräsviilalla, kevyillä pyyhkäisyillä
muovien reunoista viimeiset virheet pois sekä muovivahaa päälle ja uusia haasteita kohti.. :)
Kuva
Vastaa Viestiin