Vetokoukun muutos?

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Megaman
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Syys 2008 12:09
Viesti:

Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Bombardierissa on koukku taka-akselissa ja mielestäni ihan liian matalalla ja liian syvällä. Venetarailerin aisa on alamäkeen tasamaalla mönkijään nähden.
Aisapyörääkään ei voi pitää mukana, kun yläasennossa ottaa monesti maahan kiinni ja perä kevenee ja aisapyörän veivi osuu helposti bomban takarakenteisiin.

Löytyykö mitään mallia, miten järkevintä korottaa koukkua esim. 10 cm. ja tuoda samalla ulommas saman verran, vai pistänkö kaverin vaan hitsaamaan? :D

Kuva
Suzuki LT80 --> GXT 110cc --> Quest 500
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Taitaapi mennä hitsaushommiksi. Hitsaten siihen taka-akselin korvakkeeseen neliöputkea sopiva pätkä tai pultaten. Ja siihen korotus koukulle, tulee näinollen ulos ja ylöspäin. Valmiitakin saa, tässä yksi esimerkki ja kääntäen "ylös-alasin" niin nousee koukku korkeammalle. https://korjaushuolto.fi/85620-Kolpin-vetokoukku-runko
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Onko alkuperäinen hitsattu runkoon vai pultattu. Jos pulteilla niin eiköhän jostan löydy pidempi = korkeampi koukku siihen tilalle. Tai sitten teet kunnon lattaraudasta korotus palan ja pulttaat sen siihen väliin. Jostain auton koukusta joka tulee puskurin alitse voisi rakentaa uuden ne on aika pitkiä.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja jaket »

se on hyvä että on syvällä, jos olisi 10cm taaksepäin, niin menee keulimiseksi. korottaa voi pulttimallisia koukkuja vähän esim laittamalla isoja prikkoja alle.
“Unnatural work produces too much stress.”
Avatar
Megaman
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Syys 2008 12:09
Viesti:

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Kyllä se pulttaamalla siellä taka-akselilla taitaa olla. Pitää tutkia ja suunnitella, kun pääsee paikanpäälle.

Löysin yhden kuvan, aisalukko vaan peittää ikävästi, mutta kai siitä selvän saa...

Kuva
Suzuki LT80 --> GXT 110cc --> Quest 500
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Aika hepposennäköistä matriaalia. Tuosta malli, aihioksi 4-5mm levyä ja kaveri hitsaamaan. Ja jos koukku on sivulta pultattava, kiinnitysreikiä eri korkeuksille.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Avatar
Susikalle
3WD
Viestit: 117
Liittynyt: 14 Huhti 2013 10:52
Mönkijä:: TGB BLADE 550 FFI + EPS 2015
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Susikalle »

TGB:ssä on tuollainen vakovarusteena..
ViiMax kirjoitti:Taitaapi mennä hitsaushommiksi. Hitsaten siihen taka-akselin korvakkeeseen neliöputkea sopiva pätkä tai pultaten. Ja siihen korotus koukulle, tulee näinollen ulos ja ylöspäin. Valmiitakin saa, tässä yksi esimerkki ja kääntäen "ylös-alasin" niin nousee koukku korkeammalle. https://korjaushuolto.fi/85620-Kolpin-vetokoukku-runko
Ostaa, myy, vaihtaa, varastaa, tarvittaessa täyttää myös lintuja.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Kuten Jaket tossa toteaankin, koukku on juuri siellä missä sen jäykkäperäisessä pitääkin olla.

Yksi vaihtoehto on että madallat kuulakytkimen paikkaa, ihan vaan bolt-on systeemillä. Hanki sopivan kokoista ja riittävän vahvaseinämäistä rhs-putkea jonka pulttaat trailerin vetoaisan alapuolelle, kuulakytkimen reikiin. Sitten vaan poraat palkin etupäähän kuulakytkimelle reiät. Näin aisan vetopiste laskee vetoaisan palkin korkeuden verran. Ajelet sitten varovaisuutta noudattaen.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Megaman
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Syys 2008 12:09
Viesti:

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Pimeinä talvi-iltoina syntyi maltilliset koukun modaukset kaverin toimesta. Nyt pitäisi mahtua trailerin aisapyörä mukaan ja tiukoissa käännöksissä ei aisa ota heti sisäkurvin renkaaseen kiinni, eikä aisapyörä ota heti maihin kiinni yläasennossaan. :)

Kuva
Suzuki LT80 --> GXT 110cc --> Quest 500
Avatar
Megaman
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Syys 2008 12:09
Viesti:

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Megaman »

jaket kirjoitti:se on hyvä että on syvällä, jos olisi 10cm taaksepäin, niin menee keulimiseksi.
Ei mennyt keulimiseksi ja hyvä niin. Nyt tulee traileri nöyrästi ja ryhdikkäästi perässä, aisapyörällä joka suuntaan ruhtinaallisesti tilaa.

Pelkällä takavedolla ei tee tiukkaakaan veneen rykäisy merestä ylös. =D> Olen myös pysäyttänyt kokeeksi jyrkkään ylämäkeen ja lähtee siitä jatkamaan ihan nöyrästi eteenpäin. Muistan, kun kaveri sanoi, että pelkällä takavedolla ei tee mitään... :P
No onhan tossa Varnin vinssi, jos jää kuopimaan.

Kuva
Suzuki LT80 --> GXT 110cc --> Quest 500
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vähän asiaan liittyen, paljonko tuo sun venepaketti painaa?
Avatar
Megaman
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Syys 2008 12:09
Viesti:

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Se on aika tasan 500 kiloa.
Suzuki LT80 --> GXT 110cc --> Quest 500
Avatar
Megaman
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Syys 2008 12:09
Viesti:

Re: Vetokoukun muutos?

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Etsin ja kokeilen tässä photobucketille korvaavaa kuvienlinkityspalvelua, älkää häiriintykö... ;)

Kuva

Tämä kuva on linkitetty osoitteesta http://tinypic.com/.
Ei vaadi edes kirjautumista. Olen käyttänyt tinyurl palvelua jo toistakymmentä vuotta, en tällaisesta tiennyt, kunnes googletin.
Suzuki LT80 --> GXT 110cc --> Quest 500
Vastaa Viestiin