Kypäräpakko 1.1.2016

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
ktm
6WD
Mönkijä:: T3

Re: Kypäräpakko 1.1.2016

Viesti Kirjoittaja ktm »

Ei laki määritele missä ajaessa kypärää käytetään, vaan ajoneuvon mitä käytettäessä on kypärää käytettävä.
Ihan sama ajatko pellolla, jäällä vai tiellä.

89§
5) ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetulla maastoajoneuvolla ja traktorilla,
jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella.

Eikö tämän mukaan maastomallin mönkijällä ajaessa täydy myös käyttää kypärää ?
Avomallin maatalous traktori missä ei ole turvakaarta, täytyykö käyttää kypärää ?
Viimeksi muokannut ktm, 15 Tammi 2016 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pietu71
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kyllä,ja lain tarkoitushan oli selkiyttää samat säännöt eri ajoneuvoluokille.Mitä ei nyt näitä lukiessa kyllä uskois :mrgreen:
Mare79
Tracks
Mönkijä:: Nada

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

ktm kirjoitti:Ei laki määritele missä ajaessa kypärää käytetään, vaan ajoneuvon mitä käytettäessä on kypärää käytettävä.
Ihan sama ajatko pellolla, jäällä vai tiellä.
Tässähän taisi olla nyt kysymys tieliikennelaista. Tieliikennelaki ei ole voimassa maastossa tai jäällä, selkeitä ajouria (esim. moottorikelkkaura ja jäätie) lukuun ottamatta. Maastossa on voimassa maastoliikennelaki.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

jiijii-vm60 kirjoitti:Välillä tuntuu ihan oikeesti,että on pidetty kypärää liikaakin päässä,kun näitä postauksia lukee?
Lakkaa nyt provoamasta.
Keskustelun idea on käydä eri lain vaatimia juttuja läpi. Jokainen arvioi ihan itse, miten niitä noudattaa, kuten esim. nopeusrajoituksia yleensä.

Ja edelleen kaikki varmasta tajuaa, ettei 30 asteen helteellä ole kiva tehdä töitä kuuppa päässä, mutta ei ne vaaditut turvasaappaatkaan ole metsätöissä mitenkään kivat kesällä.

Kyse on yleisesti siitä positiivisesta asiasta, että maastomalleihin ja turvakopittomiin T3 luokan ajoneuvoihin tuli kypäräpakko sekä normaalimaastoajoon, että liikenteeseen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ktm
6WD
Mönkijä:: T3

Viesti Kirjoittaja ktm »

Mare79 kirjoitti:Tässähän taisi olla nyt kysymys tieliikennelaista. Tieliikennelaki ei ole voimassa maastossa tai jäällä, selkeitä ajouria (esim. moottorikelkkaura ja jäätie) lukuun ottamatta.
Meinaakko että esim. rekisteröidyillä moottorikelkalla ja moottotipyörällä saa ajaa ilman kypärää metsässä ja jäällä vaikka niissä on kypäräpakko ?
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viesti:

Rekisteröidyn ajoneuvon tyyppikohtaiset vaatimukset, kuten nopeusrajoitus tai kypärän pitovelvollisuus ei muutu, vaikka siirrtyttäisiin maastosta tielle tai toisinpäin.

Tässä kohtaa myös rekisteröimättömiin maastoajoneuvoihin kohdistetaan velvollisuuksia, kuten kypäräpakko.
Ettepäin
Mare79
Tracks
Mönkijä:: Nada

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Hirveästi selkiyttäisi, kun joku esim. Roosa tekisit tästä sellaisen rautalangas väännetyn mallin, joka olisi viranomaisilta varmistettu. Lisäksi tämän lisäksi tämän voisi siirtää ehkä johonkin yleisempään osioon täältä t3-osiosta, jos koskee myös maastomönkijöitä :roll:? Ehdotuksia vain, toki te modet tiedätte paremmin kannattaako tuollainen...
Viimeksi muokannut vaughan, 15 Tammi 2016 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty toiseen osiin.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viesti:

Jos ja kun vaan saan hetken aikaa koostaa, niin mielellään teen.

Katellaan, jos vaikka vkl:n aikana saisi aikaiseksi.
Ettepäin
Koukku67
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014

Viesti Kirjoittaja Koukku67 »

Niin, sitä juuri tarkoitin postauksellani, että tuo tieliikennelakiin kirjoitettu pykälä koskee vain yleiselle liikenteelle tarkoitettuja alueita.

Tieliikennelaki:
1 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee liikennettä tiellä. Lain soveltamisesta muulla alueella säädetään 5, 28 ja 92 §:ssä, 92 j §:n 2 momentissa ja 92 m §:ssä. (10.6.2005/401)

Tätä lakia ei sovelleta rautatieliikenteeseen.
2 §
Määritelmiä

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)

Siihen en ota kantaa, onko jossain muussa laissa määrätty kypäräpakko esim. T3:lle.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
jiijii-vm60
4WD
Mönkijä:: jo vain

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

Ymmärän mielestäni missä menee "raja"Mutta kun täällä tulee kyse laki/säännöistä ymv.
Tuntuu että foorumi on täynnä 15vee mopopoikia.En elä edelleenkää "herran pelossa.UHG
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viesti:

Mikä halvatun herran pelko?

Jos ei sinulta keskustelu onnistu ja olet mielestäsi liian vanha mietteinesi, niin osaat varman ihan itse toimia.

Terveisin vm. 67
Ettepäin
JiiVee
6WD
Mönkijä:: Ei ole enää

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Aika huonosti tästä uudesta lainsäädännöstä on kyllä uutisoitu. Jollen lukisi sammysatv:tä niin päästelisin tästä täysin tietämättömänä ympäri teitä T3:lla.

Ei siinä, hyvä juttu tuo uus pottalaki.
Monesti oon tuota potan käyttöö miettiny, mutta tunnustaudun siihen ryhmään etten tee jollei oo ihan pakko. :D
jiijii-vm60
4WD

Roosa999 kirjoitti:Mikä halvatun herran pelko?

Jos ei sinulta keskustelu onnistu ja olet mielestäsi liian vanha mietteinesi, niin osaat varman ihan itse toimia.

Terveisin vm. 67

I look forward to the high priest, Mr. Commandments
Kyllä on kypärät piukalla jollain.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viesti:

Mielenkiinnolla odotan kun viisarit kääntyy sinne viidenkympin toiselle puolelle, niin alanko kyyniseksi ja yhteiskuntavastaiseksi. Toivottavasti en.

Ja kyllä, olen tietyistä säännöistä tarkka. Raajärvellä tai muuallakaan ei ajella siinä pihallakaan ilman kuuppaa, koska meitä vahditaan tapahtumissa tarkalla silmällä ja sitten pääsevät sanomaan, että siellä ne rällää ilman kypärää. Ja kyllä 40km/h on nopeusrajoitus, koska muut silmät !
Kun olet sisäistänyt tapahtumien vaatimukset, niin silloin laittaa asiat järjestykseen, että saa järjestää seuraavankin kerran.

Mulle on tapahtumassa mussutettu, että mä ajan kyllä ilman kuuppaa kun saan ajaa, koska T3. Ei muuten ajanut maastossa mun silmien alla metriäkään.

Kehoitan lopettamaan joutavan uhon ja intiaanihuudot. Tässä yritetään selvittää, missä lainkirjaimen mukaan sitä kuuppaa pitää käyttää ja nyt on otettu tikunnokkaa joutavia yli 25 asteen lämpötiloissa tehtäviä duuneja ja muita melko itsestään selvyyksiä. -> Duunit duunina, koska siihen tulee erivapauksia työtehtävistä johtuen, kuten aina.
Siirtymät ja maastoajot sitten kuuppa päässä.
Vaikka kyllä me Raajärvellä ollaan +26 lämmöissä ajeltu vaikeissakin paikoissa ja kuuppa pysynyt päässä. Taidetaan olla kovakuntosta sakkia...Nooot :twisted:

Moralisoin vain paskan ihannointia. Jos joku ajaa omissa nurkissaan ja ei meuhkaa siitä sosiaalisessa mediassa, (Vertaus FB mönkijätuning-ryhmä) niin ei todellakaan kiinnosta. Sitten kiinnostaa, kun zirra on hakemassa, ei ollutkaan kuuppaa ja luetaan taas keltaisesta lehdistöstä mönkijän aiheuttamasta vahingosta. Ah ne ihanat vakuutusmaksut vaan nousee ja ilman sellaista ei tapahtumiin pääse.

Joku tälläkin palstalla aikanaa vaikuttanut Mode ajoi koneensa kantoon omalla pihalla vahingossa ja koneen kanssa nurin, jonkinmoisin seurauksin.
Itsellä katkennut jalka, kun ojan reuna petti alta.
Raajärvellä Nato-köyden katkeaminen aiheutti melkoista tuhoa koneen valo-osastossa, kaverin olkapäässä ja kypärässä. Niin Kypärässä. Karvalakin tai lippiksen kanssa olisi ollut noutaja lähellä.

Kaikki tajunnee pointin, että asiasta puhutaan ja vaatimuksista, ei sen kummemmasta.
Ettepäin
jiijii-vm60
4WD

En ole ollut erimieltä kanssasi.Kun pistit omaa faktaa,taitaa olla minun tahtävä sama?
Olen ollut koneiden kanssa tekemisissä 50-vuotta.
Työ elämässä oli tavallisen tallaajan kannalta eksottisia vehkeitä,ja nimenomaan
maastoon tarkoitettuja,masi broto,unimog,n.100 moottorikelkka,mönkijöoitä varmaan ensimmäisiä mitä
maahan tuli.

Ja kaikkien kanssa oli jossain muodossa tekemisissä,mutta mielummin kelkka/mönkijä oli mun mieltymykseni.
Nosto ja haalaus hommi oli ja paljon,ja puhutaan välillä todella isoita tonnimääristä.Kukaan ei kuollu(onneksi)
Eikä edes pahoja loukkaantumisia ollut.

Eräs tapaus muistuu mieleen.Oltiin siirtämässä isoa muuntajaa,kun lavetti putos mahaansa myöden,
Muodostettiin ketju jpohon kuuloi.1-neliveto MB k-auto,1-metsätraktori(kuorma pällä olisko 6vai 8pyörää vetänyt
Ja raskaankaluston hinuri jossa oli täysin tunteeton vinssi,viimeisenä lastissa oleva sora auto.

Siinä voima jylläsi,ja naps käsivarren paksuinen n.6m vaijeri poikki,tämä oli tiedossa,joten kukaan ei tulilinjalla.

Mutta nuo pienemmät vehkee oli mun suosikki,ja kun uusi tuli,taisin aina olla ensimmäinen joka sen tyypitti.
Firma oli niin suosiollinen että,sain lainata noit,tarvitsin sitten työ taikka huvi ajoon,joten on aika monen vuoden kokemus.
Vaikka aika usein huomaa että,kosdkaan ei ole liian varovainen.

Kypärästä kun tässä oli aihe,joten siitä on niinkin vanhaa kokemusta,kun se tuli m-pyörille pakolliseksi.
Jos oikein muistan,meni se suhteellisen helposti porukoille jakeluun.Osana tais olla pari pahempaa tapausta,toinen menehtyi
toinen kuleskelee tänäkin päivänä proteesi jalalla.

Itse olen käyttänyt kypärää aina,kun kuutioita on alla enemmän kun 50.Silloin otti luonnon päälle kun tuli mopoihin kypärä pakko.
Mutta on tässä ollu pappa ja skootterita vuosien kuluessa ollut montakin.

Moottoripyöräilyn jouduin lopettamaan,vajaa 10-vuotta sitten,niiden sarviin en ole koskaa mennyt,ilma kypärää,ja harvoin,ilman
asiaan kuuluvaa varustusta.Yhtään isompaa kolhua ei ole tullut,muutamaa asfaltti ihoitumaa korkeintaan.
Pyörillä tuli sentään rullattua jotain luokkaa 250tkm.

Provosoinnin takia minua ei ole koskaa varoitettu,vaikka olen ollut muutamalla isollakin foorumilla,maksava jäsen.
Kahta omaa foorumia olen pyörittänyt,eikä niiltäkään ole ketää tarvinnut pistää jäähylle.

Tämä on yksi foorumi jossa ollaan pistetty muutamat asiat "pannaan"Mielestäni aivan turhaan,jos mielestäsi minun
"heittoni"on sinin mielestä mennyt "yli"Olen siitä hyvin pahoillani,mutta koetan jatkaa edelleen omalla tyylilläni,jos
se ei modeille käy,he kyllä tietää missä esc-näppäin sijaitsee.Kiitos jos tämä "vuodatus"saa jäädä tänne. :lol:

edit.anteeksi jos texti vilisee virheitä,mulla on sama ongelma kun turhapurolla
"kun lyöntinopeus kasvaa niin kasvaa myös virheiden määrä"Anteeksi
Vastaa Viestiin