Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Jansback
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Maalis 2016 22:16

Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Jansback »

Elikkä mietinnässä josko vaihtaisi oman grizzly 450 se mallin tuollaiseen uuteen kodiakiin traktoriversiona niin onko täällä foorumilaisilla millasia kokemuksia ko. Laitteesta? Kannattaako? :P

Hyviä ja huonoja puolia jos viitsitte kertoilla joilla tälläisestä nyt jo kokemuksia ja kiitos jo etukäteen :-D
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Huhujen mukaan tuosta olisi tulossa Yamahan tekemä versio? Yamaha-merkillähän tuota ei kaiketi kilvissä vielä ole olemassa vaan merkki on Quaddy. Enpä osaa noita Yamaha huhuja vahvistaa. Uskon sitten kun näen paperit. Omassa käytössä oleva laitteeni oli Quaddy ainakin. Tämän foorumin lähteiden mukaan Italian ihme. Miinusta joku antoi tieliikenne- Raptoristakin tutusta monitoimikahvasta joka ei pitäisi vettä (vaihdettu siis Yamahan oman kahvan tilalle). Se siis jossa on vilkun nappulat jne. En itse huomannut kahvassa vikaa kun moinen koeajossa oli. Tosin keli olikin kuiva.

Kiinnitä huomiota rajoittimen toimintaan ja maksimikierroksiin mitä kaasu antaa. Kaasuta vaikka vaihde vapaalla ja katso/kuuntele mitä tapahtuu. Kiihdytä myös vauhdikkaasti L-vaihteella niin että kierrokset "nousevat" korkealle mutta renkaat eivät sudi. Myös huippunopeuden rajoitusta kannattaa testata. Tuo rajoitin on toivon mukaan korjattu nykyisissä tuotantoversioissa. Sehän kun on vain "tietokone" ja helposti ohjelmoitavissa.

Valot ovat surkeat.

Muuten erinomainen peli vailla moitteensijaa. Rajoittimenhan voi tarvittaessa poistaa käytöstä ja halutessaan korvata esim. Powercommanderilla jolla saa nopeuden rajoitettua takaisin lailliseksi.

Voimansiirtohan näissä Yamahoissa on parasta mitä rahalla saa (variaattorivetoisiin) ja varmasti kaikki muut valmistajat tekisivät samanlaisen jos osaisivat/voisivat/saisivat. Pärjää (ainoana valmistajana???) hyvin jopa Hondan kovalle vaihteistolle.
Vaihteiden vaihtaja myös parasta mitä olen koitellut mönkijöissä.

Maastomalleista et kysynyt mutta kerronpa silti. Aivan täydellinen vehjes maastomallina ja varmasti paras mönkijä mitä voi olla. Omasta mielestäni siis, koeajojen perusteella. T3 haitat nyt aina pilaavat vähän näitä laitteita.

4x4 maailmaan piti tulla joku testinpoikanen mutta lehden ilmestyminen on täysi mysteeri.
Jansback
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Maalis 2016 22:16

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Jansback »

Kiitoksia, joo siis mettäkäyttöön ja helpompaa siirtelyyn yms T3 tarkotus... Ja mitä noista luin jostain niin yks katkaisija yhteen johtoon niin rajoitin olisi pois pelistä (mettäkäyttöön ->VOIMAT KÄYTTÖÖN ) :D ja myyjä puhu että rajotin ongelma tuli esiin alussa kun laitteet maahantulon ja olisi nyt korjattu kun tiedostettiin ongelma.
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Noniin, se on kyllä hienoa kuulla! Sitten vaan huippulaitetta alle!
Hieman harmittaa kun kiireissäni hommasin sitten Canan. Eipä se huono tämäkään ole, varsinkin kun naurettavan edullinen hankintahinta huomioidaan.
Jansback
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Maalis 2016 22:16

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Jansback »

Eikö muita laitteen hommanneita ole joilla olisi kokemuksia? :)
Jansback
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Maalis 2016 22:16

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Jansback »

Se on nyt tilailtu uutta laitetta ja ensi viikolla pitäisi saada kotia :P

Eiköhän tuo ole hieman erilainen kaikin puolin kun tuo vanha grizzly 450 SE :D
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Kävin koittamassa tota uutta traktoria ihan mielenkiinnosta miten tuo rajoitin on korjattu ja eikä se kyllä kierrosta ottanut sen enempää kuin n. puoli vuotta sittenkään.
Eli kiekat ei nouse kuin 5mm verran kaasukahvasta mitaten. Loppukaasu on turhaa. Oisko 2000rpm maksimikierrokset.

Mites tolla on tarkoitus päästä vaikka suolta pois? Saati että on kärri perässä... Vai liekkö kyseessä vanhaa tuotantoerää oleva värkki? Kovasti vakuuteltiin että on uusinta uutta ja viimeisin malliversio.

Merkki on myyjäliikeen mukaan Quaddy edelleen. Eli kyseessä ei ole Yamaha-merkkinen laite, teknisesti siis se on toki Yamaha mutta paperilla ei.

Vielä noista valoista, ne ovat tosiaan pyöreillä hehkulampuilla toteutetut "huomiovalot". Eli ne eivät ole halogeenit vaan suoraan 70-luvun Ford Cortinasta jäljitellyt kromiumpiot joissa hehkulamput.
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Nyt en äkkiseltään ymmärrä tuota pointtiasi.
Eikös tuossa ole sähkösesti rajotettu nopeus n.40kmh jonka jälkeen rajotin tulee mukaan? Jos kiihdytät hitaasti H vaihteella niin variaattori latoo kohtuu ripeästi isompaa silmään jolloin hyvin pienillä kierroksilla ja kaasun liikkeellä päästään tuohon 40kmh. Jos taasen teet täyskaasu kiihdytyksen niin aluksi kone ryntää suurille kierroksille ja saat pitää kaasua pohjassa niin kauan kunnes 40kmh saavutettu ja sen jälkeen kaasua saat löysätä kokoajan ettei rajotin hakkaa, kun variaattori etsii säätöjensä puitteissa optimi välityssuhdetta.
Suossa, ylämäessä tai kärriperässä ajossa on vastus suurempi jolloin variaattori ns. pitää pienempää pykälää pesässä jolloin on koneessa suuremmat kierrokset ja taas saat painaa peukaloa enemmän.

Onkos kanan rajotus toteutettu siten että pystyt ajamaan 40kmh kaasu pohjassa ja moottorin maksimi kierrokset taulussa?
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Yamahan kierrokset on rajoitettu elektronisesti jolloin varsinkin L pykälällä koko variaattorin toimintaperiaate romuttuu. Nopeudella ei siis ole mitään merkitystä kun Yamaha jo katkoo sytytystä. Katkoo siis ihan tavallisessa täyskiihdytyksessäkin ja kun melkosia mopoja nämä alle tonniset ovat niin eipä tuota juuri tule vajaalla kaasulla koskaan kiihdyteltyä kun kadulla tai radalla ajaa.

H alueella toimii toki huomattavasti paremmin koska Yamahan voimansiirto on parasta mitä Variaattorilaitteissa on koskaan ollutkaan eikä hihna luista tai tehot lopu vaikka mennään pienillä kierroksilla eteenpäin.

Canassa voi kierrättää ja huudattaa hulluna ilman että kierroksia rajoitetaan ja sillon lentää kura ja turve kun suonsilmäkkeessä ajetaan. H pykälällä jos taas Canalla revittelee niin hihna käryää.

Emt. Ehkä vika on minussa mutta se vähä mitä Canalla ja muilla vehkeillä on tullu ajettua, mukaanlukien Yamahan maastomallit, olen kyllä korkeitakin kierroksia ajoittain tarvinnut. Mutta totta tosiaan, esim Yamahan Wolverinessa en ole saanut hihnaa luistamaan vaikka siinä on ainoastaan H pykälä ja perässä on ollut 600kg kivikuorma.

Talvella jouduin itse Yamahalla ihan vaaratilanteeseen koska liukkaassa mutkassa kone muuttui heinäsirkaksi ja pito lähti alta.

Ehkei tuolla oikeisiin ongelmiin ajaudu mutta kun laitetaan 13.000 euroa laitteeseen lähtöhinnaltaan ja ilman varusteita niin itse ainakin odotan saavani toimivan pelin. Omalla kohdallani tuossa tehtiin kaupanpurku. On kyllä mielenkiintoista nähdä mitä lehtien testiartikkelit tästä puhuvat.

Mitenkään haukkumatta sitten edelliset kommentit, Yamaha (700) on varmasti paras traktorimönkijä mitä rahalla saa mutta valot ja rajoitin on toteutettu päin persettä. Äkkiähän tohon pistää ledit tai halogenit tilalle ja tilaa Powercommanderin ameriikasta. Tuskin ton hintasen koneen ostajan budjetti extra-tonniin kaatuu.
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Laimu oli L vaihteella rajotettu kulkemaan 20kmh ja kyllä silläkin jo keulimaan pysty, mutta uutta en ole edes testannu. Ja tuo L rajotushan on äkkiseltään helppo ohittaa.

Et vastannu kysymykseen: Onkos kanan rajotus toteutettu siten että pystyt ajamaan 40kmh kaasu pohjassa ja moottorin maksimi kierrokset taulussa?
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Laimussa oli nopeudenrajoitin. Ei kierrosluvun rajoitinta. Eli täydet tehot käytössä sinne huimaan 20kmh saakka. Moottoreissahan täydet tehot tulevat vasta jossain muulla kierrosalueella kuin tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa ;)

Joo, ei Canassa rajoiteta mitään muuta kuin ainoastaan huippunopeutta. Toimii molemmilla pykälillä kuten maastomallit.
Tietenkään huippunopeutta ajettaessa ei kierrokset ole kovin korkealla, koska: variaattori.
Ilman nopeudenrajoitinta toki kierrokset ovat korkealla kun ajetaan 80kmh.

Hyvinhän se Yamaha saattaa normaalikäytössä pelata ja useimmille välttääkin semmoisena kuin on. Kyseessä ei kuitenkaan ole normaalikäyttöön suunniteltu laite jo hintansa puolesta vaan äärioloihin tarkoitettu yhdistetty hupi ja työlaite. Noihin käyttötarkoituksiin se variaattorin toimintaperiaatteen rajoitus on mielestäni huono. Ihan sama kuin olisi palikoita variaattorin välissä ja ruuvi kaasussa. Toteutus on vaan tehty sähköisesti. Kaikkihan muistavat vanhemmat Polariksen(?) traktorit joissa oli palikoita ja ruuveja? :cry:
Avatar
Jukkis
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Loka 2006 10:04
Mönkijä:: Grizzly 700 Eps SE1 2019 T3b

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Minkähän ihmeen takia tehoja pitää rajoittaa traktorista?
Ei luulisi kovin ihmeellinen laittaa sähköistä rajoitinta, joka haistelisi nopeuden, onnistuuhan tuo muillakin merkeillä!

Jotkut järjen jättiläiset olleet taas suunnittelemassa :(

Hyvä kampe pilattu typerällä rajoittimella, pitäisi tosiaan tuohon rahaan saada jo toimiva laite!
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Pieni toivonkipinä itselläni ainakin on että rajoitin olisi saatu ohjelmoitua paremmaksi, kuten tässäkin threadissa joku "epäilee" ja eilen kokeilemani malli olisi myyjän vakuutteluista huolimatta vanhaa tuotantoerää.
Tosin aidoksi Yamahaksi kovasti 4x4 maailmakin tuota väittää vaikka paperissa lukee Quaddy. Eli ammattilaisetkin voivat sanoa asioita väärin.
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Ei ole tullu kokeiltua oikein mitään t3 vehjettä rajottimen kanssa. Mutta äkkiseltään luulis että kaikki merkit joissa sähköisesti rajotettu kulku niin variaattori operoi aika suppealla alueella, ellei välityksiä tai variaattoria ole rukattu älyttömästi. Jos taasen on niin sitten matka-ajossa moottori huutaa.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Avatar
ceebbari
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Syys 2012 07:58
Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
Paikkakunta: Porvoo

Re: Yamaha kodiak 700 Esp se T3 ehkä ostamassa..

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

Mitä itse kuukausi takaperin Yamaha Centerissä vantaalla noita T3:sia katselin, niin ainakin lamput oli sen verran hyvän näköiset ja istuvat, jotta kyselin niitä omaanikin. Omassa juurikin tuollaiset Cortinan kromi tötteröt. Hinta vaan piti huolen ettei mukaan lähtenyt...
Vastaa Viestiin