Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

smf-racing kirjoitti:samalla lailla kaikilla öljyillä toiminta heikkenee, perän kuumetessa hitaassa neva-ajossa.
Lainaus mönkijälehdestä 1/2013:

visco-lukon voiman välittävänä nesteenä käytetään silikonimassaa sen ominaisuuksien vuoksi. Silikonin viskositeetti säilyy kovissakin lämpötiloissa, joten esimerkiksi kuumeneminen ei heikennä lukon toimintaa.

Kerrassaan mielenkiintoinen aihe tämä öljykeskustelu. Amerikan foorumeita kun selailin niin siellä monet työntävät samaa tavaraa laatikkoon ja molempiin periin g2 malleissaan. Ota näistä nyt sitten selvää :lol:
Avatar
Jänö
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 10 Helmi 2014 18:29
Mönkijä:: Falmek force 400 tl
Paikkakunta: Valko

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja Jänö »

Mika_M kirjoitti:
BeePee kirjoitti:Kun tutkin tuota lukon toimintaa kirjallisuudesta, niin viscolukko paketti on suljettu(sisällä oma öljy joka ei vaihdettavissa, eikä yhteydessä peräöljyyn), näin ollen, tätä taustaa vasten, LS lisäaineesta ei olisi mitään iloa?
Viskolukko on tosiaan suljettu paketti jossa on oma silikoniöljynsä sisällä, eikä sellainen tarvitse LS-lisäaineita.

MUTTA Can-Amin Visco-Lok EI ole tällainen. Canan etuperässä on kyllä silikoniöljyllä toimiva suljettu paketti joka ei ole yhteydessä peräöljyihin, mutta se toimii vain pumppuna. Kun tulee pyörimisnopeuseroa, tämä pumppu puristaa kitkalevyjä kiinni toisiinsa ja vasta nämä levyt suorittavat varsinaisen lukitsemisen. Levyt pyörivät siellä peräöljyn seassa ja ne hyötyvät (vai jopa vaativat?) tuosta LS-lisäaineistuksesta.
Falmek force 400 tl
Ex Can am renegade 500 tl
Ex Cpi 250 xs tl

Uudenmaan Mönkijät Ry
Kova-Luu
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Helmi 2012 23:16
Mönkijä:: Rene 800R EFI X
Paikkakunta: Anttola

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja Kova-Luu »

Koheltaja kirjoitti:Tallilta palattu ja mitään uutta ei tänään keksitty. Sen verran kuitenkin räplättiin 800 ja 500 keulaa että ohjausgeometria on niissä erilainen. Tehostamattomassa 800 haritus lisääntyy keulan painuessa kun tehostetussa 500 keulan painuessa pyörät menee aurauksen puolelle.

Näistä johtuen auraus pitää tieajoon säätää eri tavalla näissä vehkeissä. 650/800 tehostamaton säädetään 3-5mm haritukselle ja tehostettu 500 saman verran eli 3-5mm auraukselle. Nyt pitäisi saada tallille tehostettu 650/800 että näkee miten siinä kulmat muuttuu jouston aikana, onko eroa tehostamattomaan? Oletan että ei.

650/800 haritukselle siksi että tieajossa keula nousee joten kulmat muuttuu nollan tuntumaan, 500 asia on päinvastoin eli ajossa keula nousee ja auraus siirtyy nollan tuntumaan. Sellainen huomio tuli myös tehtyä että jos renkaat on ajossa selvällä harituksella niin levottomuus lisääntyy ohjauksen keskialueella, tämän huomaa mutkaisella tiellä missä on paljon suunnanvaihtoja eli kulmat niin että ajokorkeudessa etupää on nollilla tai lievässä aurauksessa.
Mulla on tehostamaton Rene 800 -09. Se on alkanut puskea mutkissa. Onkohan mennyt liikaa auraukselle :?:
- Lihasten syvä aukaisut/ kalvokäsittelyt
* vain kilpaurheilijoille!
katant
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Maalis 2008 18:33
Mönkijä:: Polaris Ranger

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja katant »

Räjäytyskuvien "Eurooppa"mallit ilmeisesti sitte optio/T3 malleja. ? Tuli tilattua maastomalliin jarruvalokytkin eurooppanumerolla. :doubt:
No tökkiihän se ku alkaa tökkiin.

Onneksi varaosakauppias oli kanssani samaa mieltä kun tarjosin osanumeroa että no kai se sitte on eurooppamalli ku euroopassa ollaan. :P

Eipä ehtiny enää soittaa ku selasin vähä tarkemmin tuota kuvastoa. No maanantaina sitte.

Eurooppamallissa kuvanmukaan näyttäisi vaikuttavan jalkajarru myös eteen. =pidempi banjopultti
Polaris Ranger 1000 Nordic Pro -21
ex Can-Am 650 XT G2 2012
ex Arctic Cat 700 efi se 2008
roinari
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Heinä 2010 23:03
Mönkijä:: Polaris sportman 500 tarctor
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja roinari »

Voisko joku auttaa sanomalla että missä on outlander 400efi -10 mallin rasvanipat? Löytäs kaikki niin sais tumpattua vaseliinit niihin. Etupäästä löysin 4kpl mutta takapään nipat on hukassa... :?
odin56
4WD
Viestit: 190
Liittynyt: 03 Loka 2012 20:05
Mönkijä:: Outlander 570 pro
Paikkakunta: Rauma

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja odin56 »

omassa ainakin edessä ylä/ala tuki varsissa yht 8, eutkardaani 1, takakardaani 2. Tuolta http://www.epc.brp.com voi tutkia enemmän jos on kiinnostusta.
naikkesi
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Tammi 2014 18:19

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja naikkesi »

Kumpi öljy paree canan takaperään: tuo se 75w90 vaiko 75w140? Tuntuu että porukka käyttänyt kumpaakin.
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Eipä taida olla mitäänväliä kumpaa öljyä käyttää. Itse olen käyttänyt muistaakseni käyttäjä Poken suosimaa Motonetista saatavaa MAG1 85w-140 LS GL5 öljyä ympäri vuoden. Voi olla että tällä paksummalla öljyllä perä on hieman hiljaisempi.
Tärkeintä kai tässä on että siellä on jotakin liukastetta ja muistaa vaihtaa sen sillointällöin tuoreeseen öljyyn.
naikkesi
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Tammi 2014 18:19

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja naikkesi »

Jeeps tätä vähän ajattelinki mutta onko kokeilemisen arvonen tuo toinen ölppä jotta perä hiljenis sillä vai huomaako eroa?
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Tuo MAG1 0,9 litran öljypullo maksaa motonetissa 7,90euroa joten ei oo mitään hirmu kallista. Ei muuta kun käyt hakemassa pullon ja testaat itse onko vaikutusta perän ääneen.
BeePee
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Huhti 2014 10:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander Max G2
Paikkakunta: Päijät-häme

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja BeePee »

Jänö kirjoitti:
Mika_M kirjoitti:
BeePee kirjoitti:Kun tutkin tuota lukon toimintaa kirjallisuudesta, niin viscolukko paketti on suljettu(sisällä oma öljy joka ei vaihdettavissa, eikä yhteydessä peräöljyyn), näin ollen, tätä taustaa vasten, LS lisäaineesta ei olisi mitään iloa?
Viskolukko on tosiaan suljettu paketti jossa on oma silikoniöljynsä sisällä, eikä sellainen tarvitse LS-lisäaineita.

MUTTA Can-Amin Visco-Lok EI ole tällainen. Canan etuperässä on kyllä silikoniöljyllä toimiva suljettu paketti joka ei ole yhteydessä peräöljyihin, mutta se toimii vain pumppuna. Kun tulee pyörimisnopeuseroa, tämä pumppu puristaa kitkalevyjä kiinni toisiinsa ja vasta nämä levyt suorittavat varsinaisen lukitsemisen. Levyt pyörivät siellä peräöljyn seassa ja ne hyötyvät (vai jopa vaativat?) tuosta LS-lisäaineistuksesta.

Vanha aihe, mutta kattokaas video kun kaveri purkaa etuperän.
Vaikuttaisi että tavallinen 75w-90 öljy riittä kuten manuaali sanoo.

https://m.youtube.com/watch?v=kWAZwjhUTkc
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Olipa kyllä asiantuntevan oloinen kaveri, ei esim tiennyt mitä tuo silikoniöljy tuolla viskon sisällä tekee. :shock: :lol:
BeePee
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Huhti 2014 10:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander Max G2
Paikkakunta: Päijät-häme

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja BeePee »

Juu, mutta pointti oli mitä sieltä sisältä löytyy.
jarmola
4WD
Viestit: 159
Liittynyt: 20 Elo 2010 12:44
Mönkijä:: Can Am 500 MAX T3
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja jarmola »

Mitenkähän tuo ketjussa mainittu MAG1 85W140 sopis tuonne vaihdelootaan? Näin olis yx purkki nurkissa vähemmän.
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Ainakin minun mielestäni tuo MAG 1 öljy on ihan käypästä myös vaihdelaatikkoon. Itse olen käyttänyt tuota öljyä myös vaihdelaatikossa perän lisäksi ympäri vuoden ja aion myös jatkossakin käyttää.
Vastaa Viestiin