Tämä pitää testata talvella..
Pitääköhän tuo käyttää uuvestaan konttorilla että poistaavat sen että teloilla varustettuna moottorireki..
Kyllä tämä on touhua.
E: tosin saako sillä sitten enää ajaa kelkkauria ni on toinen juttu
Nii ja sit vielä se luokka homma että onko enää t3 telat alla vai kenties joku muu koska paino nousi tiellä n.100kg
Luokkiin T1, T2 ja T3 kuuluvat pyörillä kulkevat EY-tyyppihyväksytyt traktorit. Yleisimmät maataloustraktorit kuuluvat T1-luokkaan. Niiden suurin sallittu nopeus on 40 km/h ja omamassa yli 600 kg. T2- ja T3-luokkiin kuuluvat traktorit ovat mitoiltaan ja massoiltaan T1-luokan traktoreita pienempiä.
mie ainaki ymmärrän tuosta että T3 saa painaa tuon 600kg mutta ei yli.
Ottaa näistäki nyt sitten selvän
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
Niinpä niin..
Kaiken maaliman direktiivit ja pykälät.
Kyllähän se kyrsii ku ostaa kalliit, merkin omat telat ja sitten niillä ei saakkaan ajaa laillisesti oikein missään.
Ja sitten tuohon vauhtiin: ainaki omalla todellinen nopeus teloilla lähempänä 25km/h vaikka mittari näyttää melkein 40.
Saisivat siihen insinöörit keksiä telapalikan niiku can amilla..
Tämä on omasta mielestäni semmonen asia, jossa jätetään liikaa tulkinnanvaraa.
Esim. poliisi partiolla voi keskenään olla ihan eri näkemys asiasta.
En oikein ymmärrä tätä traktori mönkijöiden nopeutta, miten se voi olla suurempi kuin se 40 km/h, ainakin monessa lehdessä mitä niitä on vertailtu, niin Mönkijä- kuin TM:ssä nopeus on toisissa merkeissä jopa yli 55 km/h.
Voisiko olla sitten niin että eri maissa tyypitetty traktori kulkeekin kovempaa kuin toinen ?
Eli TM:ssä olleet lavamönkkärit olivat maastomalleja joissa ei ollut siis rajoitinta.
Mutta onko huhulla perää minkä kuulin Polaris myyjältä, että suunnitelmissa on nostaa T3 traktoreiden nopeus 60 km/h tästä nykyisestä 40 km/h nopeudesta, huhua vai totta ?
Tuosta uudesta 60km/h luokasta on puhuttu jo useampi vuosi. Itsekin sitä odotellu, mutta ei taida tulla valmista. Haulla löydät siitä keskustelua, en jaksa sitä nyt etsiä. Taitaa olla useammassakin ketjussa tarinaa...
jami85 kirjoitti:En tiä kuuluuko tää tänne mutta en ny parempaakaan paikkaa löytäny.
Eli käväsin piruuttani katsastuskonttorilta kysymässä että saako T3 traktorimönkkärillä jossa on telat ajaa tien päällä niin aikansa asiaa tutkittuaan se meinas että saa ajaa.
- traktorissa ja moottorityökoneessa
- tulee olla ilmarenkaat tai kumipäällysteiset telat
- jos suurin rakenteellinen nopeus on enintään 10 km/h, saa olla umpirenkaat
tai metallipäällysteiset telaketjut.
ARVA 153 §.
Tuollanen pykälä oli katsastajankäsikirjassa.
Tänään autoa katsastaessa kysäisin samaa hommaa ja tulos:
T3-luokka on PYÖRILLÄ VARUSTETTU ja piste.
Ei kehottanu kokeilemaan polliisien kans..mutta jos rahapussi kestää ni mikäpä siinä..
ajelin iäkkään sukulaisen AC650 / 2010 traktori mönkijällä joka on hänellä ollut uudesta lähtien ja huoltoja ei oikeastaan ole tehty kuin muutama eka, yllättäen laite otti mittariin 54km/h . Uskaltaako tuolla ajella tiellä jos poliisi pysäyttää ja kokeilee huiput, kun on kuitenkin "vakio" eli tehtaan jäljiltä ainakin omistajan mukaan.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Mikähän oli tuolla mittarinopeudella todellinen nopeus? Tuossa on mittarivirhettä äkkiä 10km/h, niin saattaa mennä vielä toleranssin. Riippuu toki sitä mahdollisesti testaavasta koppalakista.
Näyttäis ainakin tällä hetkellä että traktorimönkijään T3a ei tulisi katsastusta tässä uudessa direktiivissä ,mutta ehkäpä T3b eli yli 40kmh kulkevat joutuu jo katsastamaan tulevaisuudessa.
"Katsastusdirektiivin mukaan pääasiassa yleisillä teillä käytettävät T5-luokan traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa, tulisi määräaikaiskatsastaa. Kuitenkin sellaiset ajoneuvot, joita käytetään vain jäsenvaltion sisällä ja pääasiassa maa-, puutarha- tai metsätalouden, maanviljelyn taikka kalatalouden tuotannossa olevilla maa-aloilla, voidaan vapauttaa katsastusvaatimuksesta." http://www.lvm.fi/asiat-aikajarjestykse ... rjat/71369
tuolta asiakirjat jne.
Uusi ajokorttilaki tulee voimaan näillä näkyminen heinäkuussa 2018. Tuolloin muuttuu myös, että b-luokan ajokortilla saa ajaa t3b-luokan mönkkäriä. Mietiskelin, että mitenhän noiden t3-luokan mönkijöiden kysynnän/hinnan tuon jälkeen käy. Liekköhän niitä uusia mönkijöitä sen jälkeen juuri 40 km/h laitteiksi juuri rekisteröidäänkään. Ja muutoskatsastus t3:sta t3b:ksi ainakin joidenkin merkkien (yamaha, can-am..) kohdalla on liki mahdotonta. Ehkä tässä joutuu vielä mönkijän hankintaa siirtämään ensi kesään.
Saisiko linkin tähän päätöstietoon, että heinäkuu 2018 on H-hetki uuden lain ratifioinnille. Mitä muutoskatsastukseen tulee, niin harvemmin näitä laitteita o saanut rekisteröityä eri ajoneuvoluokkiin koska COC todistusta ei ole eikä saa. LT-kortti ei ole hankala ajaa ja maksaa kohtuullisesti, joten mitään syytä ei mielestäni ole lykätä hankintaa kesään jos on tarve. Monella merkillä on T3b / 60km/h kulkeva laite myynnissä, joten kaupoille rohkeasti.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
https://www.lvm.fi/-/ajokorttiuudistus- ... aan-954904 Tossa on hallituksen esitys eduskunnalle 19.10.2017. Sitä vain mietin, että ton uudistuksen jälkeen ei ole oikein mitään syytä ostaa t3-mönkijää, kun samalla rahalla saa t3b:n ja 20 km/h lisää laillista nopeutta..