2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Keskustelua traktori mönkkäreistä
Avatar
Jukkis
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Loka 2006 10:04
Mönkijä:: Grizzly 700 Eps SE1 2019 T3b

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Olipa taas kerran aika pätevä vastaus :evil:
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kokeilin samaa, joskin normaalin Trafin neuvonnan sijasta otin yhteyttä Trafin johtavaan asiantuntijaan, josta oli esimerkiksi tässä Trafin uutisessa mainittu, että häneltä saa lisätietoja. Viimeiseen viestiini en saanut enää mitään vastausta, ilmeisesti virkamiehilläkin on oikeus vain yksinkertaisesti jättää vastaamatta, jos aihe ei miellytä. Alla viestiketju.


minä:

Hei

Haluan muutoskatsastaa omistamani T3-ajoneuvoluokan traktorin ajoneuvoluokkaan T3B. Mitä tähän vaaditaan?


Trafi:

Hei,

Muutoskatsastuksessa on osoitettava, että ajoneuvo täyttää tuon uuden ajoneuvoluokan vaatimukset. Käytännössä tätä varten tehtävät testit ovat sen verran laajoja ettei niitä ole taloudellisesti kannattavaa tehdä yksittäistä ajoneuvoa varten, joten kannattaa olla yhteydessä traktorin maahantuojaan / valmistajan edustajaan, ja selvittää onko tällainen muutos ylipäätään mahdollinen ja toisaalta onko tarvittavia dokumentteja saatavilla sitä kautta.


minä:

Hei

Voisinko kuitenkin saada tietää mitä nämä vaadittavat testit ovat? Laitehan kuitenkin täyttää jo ajoneuvoluokan T3 vaatimukset, joten kyse on vain T3 / T3B eroista.


Trafi:

Hei,

Rakenteellisen nopeuden kasvaessa tekniset vaatimukset tiukkenevat jonkin verran, näistä varmaankin selkeimmät ovat jarruja koskevat vaatimukset. Kannattaa huomioida myös että vaatimuksia on muutoinkin päivitetty samassa yhteydessä kun näitä alaluokkia lisättiin, joten ei ole itsestään selvää että vanhat T3-luokan vaatimukset täyttävä traktori täyttäisi sitä uudet T3a- tai T3b-luokkia koskevat vaatimukset.

Tarkemmat vaatimukset löytyvät asiaa koskevasta EU-lainsäädännöstä, joita voi tarkastella Komission sivuilta osoitteessa http://ec.europa.eu/growth/sectors/auto ... dex_en.htm.


minä:

Hei

Löytyykö suomesta viranomaista, joka osaisi tulkita tuota EU-lainsäädäntöä tavallisten ihmisten ymmärtämään muotoon ja antaa yksiselitteisen vastauksen kysymykseeni, mitä muutoskatsastukseen vaaditaan?

Onko näin, että Trafin tehtävä ei ole neuvoa kansalaisia kyseisen kaltaisessa asiassa?


Trafi:


(ei vastausta)
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Mun mielestä oli Trafilta ihan kelpo vastauksia. Tuollaisen lainsäädännön auki kirjoittaminen ei ole ihan yksiselitteistä ja ymmärrän hyvin miksi näin ei halutakkaan tehdä, koska sitten vedotaan virkamiehen antamaan vastaukseen, kun se ei jossain tietyssä tapauksessa menekkään ihan samalla tavalla kuin toisessa. Laki kirjoitetaan sellaiseksi että siihen jäisi mahdollisimman vähän porsaanreikiä, siksi se on monesti melko hankalaa luettavaa.
Avatar
kokki
Tracks
Viestit: 1315
Liittynyt: 22 Heinä 2007 10:02
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja kokki »

Vaikee kai se on vastata, jos ei oo tietoa.. :D
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Laitoin BRP:lle myös viestin jossa kysyin onko jotain todistusta jonka avulla vois muutoskatsastaa T3:sen T3b:ksi ja onko se ylipäätään mahdollista.Vastaus tuli 10 minuutissa ja oli

"Tervehdys,

kiitoksia yhteydenotosta BRP:n asiakaspalveluun.

Valitettavasti emme voi kyseistä todistusta toimittaa vaan ota yhteyttä Trafiin, katsastuskonttoriin tai voit myös kysyä asiasta BRP - jälleeenmyyjältä.

Ohessa kolmen lähimmän BRP - jälleenmyyjän yhteystiedot postinumerosi perusteella. Voisin olettaa, että R.M.HEINO Tampereella tietää asiasta."

No minähän soitin Heinolle jossa ei tiedetty asiasta juuri mitään,jollain sekavalla kurssilla olivat olleet jossa T3b vehkeistä oli vähän puhuttu.Eikä mitään tietoa ole canamin kohdalta näistä T3b laitteista,ja ei myöskään tiennyt että pollelta niitä jo löytyy.Luuli myös että muutokset tulee vasta 2020 ajoneuvoluokkiin ja silloin tulee "jotain"muutakin muutosta.
Vähän hassu tuo brp sanamuoto "emme voi todistusta toimittaa".Aivan kuin semmoinen olisi kumminkin olemassa :mrgreen:
En luovuta vaan jatkan ihmettelyä muutoskatsastuksen mahdollistamiseksi :wink:
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

On kyllä mahdottoman epäselvä tämäkin asia. Kaikki vierittävät vastuuta toisilleen. Tuskin saadaan selkeitä vastauksia ihan lähiaikoina. Taitaa hitaan ajoneuvon kolmio -asiakin roikkua edelleen ilmassa.

Ilmeisesti pitää vain löytää tarpeeksi hullu katsastusmies, joka tuon muutoskatsastuksen tekee. Sitte viedään laitteet porukalla hänelle :biggrin:.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
jarmola
4WD
Viestit: 159
Liittynyt: 20 Elo 2010 12:44
Mönkijä:: Can Am 500 MAX T3
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja jarmola »

Mä kyllä näkisin että toi olis valmistajan selvitettävä. Kyllä noi tyypitykset kuuluu valmistajalle eikä meille jotka vehkeillä ajaa.
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja ktm »

Valmistaja/maahantuoja hakee tyyppihyväksynnän vain uusiin laitteisiin, jotta jälleenmyyjä voi rekisteröidä laitteen pelkillä rek. papereilla.
Näin ei joka laitetta tarvitse syynätä erikseen katsastuskonttorilla.
Yksittäiset /muutamat laitteet (uudet ja käytetyt) yksittäis katsastetaan rekisteröintiä/muutoskatsastusta varten.
Yleensä käytetyissä vaaditaan vastaavuus todistus jos ajoneuvoluokka vaihtuu. Tämä pitäisi saada maahantuojalta/valmistajalta.
Esimerkki autopuolelta. kevytkuorma-auto 3 paik. 3550kg (80 km/h nop. rajoitus) muutetiin matkailuautoksi 6 paik. 3500kg 100km/h maahantuojalta saatiin vastaavuus todistus.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

jarmola kirjoitti:Mä kyllä näkisin että toi olis valmistajan selvitettävä. Kyllä noi tyypitykset kuuluu valmistajalle eikä meille jotka vehkeillä ajaa.
Onko sinun mielestäsi maahantuojan asia hoitaa kaikki tarvittavat tiedot ajoneuvoluokan muutoksessa, esim jos maasturin haluaa muuttaa huoltoautoksi? Maahantuoja / Valmistaja huolehtii kyseisenä ajoneuvona sen liikennekelpoisuudesta, mutta ei ole mitenkään velvollinen hoitamaan laitteen muutoskatsastukseen liittyviä aktiviteetteja.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin tuosta vakuutusmaksun noususta ainakin Lähitapiolassa, kun laitteen huippunopeus nousee. Tämä täysin järkeenkäypänen juttu ja se saattaa monella vesittää tahdon muutoskatsastukseen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jarmola
4WD
Viestit: 159
Liittynyt: 20 Elo 2010 12:44
Mönkijä:: Can Am 500 MAX T3
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja jarmola »

Ehkä tuli vähän huonosti muotoiltua tuo kommentti mutta edelleen väittäisin että maahantuoja / valmistaja helpotien tietää mitä muutoksia / todistuksia vaaditaan jos mutetaan T3:n T3b:ksi. ktm tuossa viittasikin jo siihen että valmistaja tyypittää uudet laitteet mutta senpä takia heillä yös on tarkka tieto siitä että mitä eri maiden paikalliset vaatimukset ovat ja mitä muutokset vaatii.
Tuossa Pietu71:n kommentissa noita dokumentteja pyydettiin kysymäään trafilta ja konttorilta ja minä väittäisin että Bombardierilla kyllä tiedetään mitä moinen vaatii, eivät vain halua jostain syystä ottaa kantaa.

Ja joo, hyvä tarkennus, en todellakaan tarkoita että maahantuoja / valmistaja katsastaa ajoneuvot luokkamuutoksen yhteydessä mutta minusta se on piste mistä tämmöisiin kysymyksiin pitäisi saada apua.

Mitä sitten tulee mahdolliseen muutokseen ja vakuutukseen niin pitäisin ne erillisinä asioina. Jos / kun vakuutusmaksu muuttuu huippunopeuden muuttuessa niin joillekin tällä on merkitykstä ja joillekin ei mutta ei anneta sen vaikuttaa siihen että pohditaan / selvitetään että miten ja kenen avulla tuon muutoksen voi tehdä, jos sen ylipäätään voi tehdä.
Mitä Lähitapiolaan tulee niin se nyt nostaa varmaan hintaa, eipä se ainakaan mulla ole ajoneuvovakuutuksissa viimeaikoina pärjännyt.
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Hauska vastaus muutoskatsastuksesta yhdeltä katsastuskonttorilta :mrgreen:

"Asemallamme ei suoriteta T-luokan muutoksia, koska ne lasketaan raskaan kaluston puolelle."
Todella raskasta :oops:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Onko siis faktaa, että T3b-luokan laite on tulossa Can-Am:lle? Jos on, mutta ei ole vielä tuotannossa, niin eivät todellakaan anna tietoja kuluttajalle. Syynä voi olla vaikapa kauppiailla ja omassa varastossa olevat koneet, jotka pitää saada myytyä enne uuden ja mahdollisesti houkuttelevamman koneluokan suhteen. Lisäksi tyypittäminen on melko kallista puuhaa ja niiden ohjeiden antaminen jo pelkästään sen vuoksi ei ole kaupallisesti kannattavaa.

Väittämäsi ovat kyllä varmasti tosia, että tietoa on tai saattaa olla, mutta taasen sen antamiseen liittyvä väite horjuu.

CoC todistusta en usko saavasi, sillä valmistajan kannalta ajoneuvosi ei ole uuden luokan mukainen.

Käännetään asia toisinpäin: mitä olisit valmis maksamaan oman ajoneuvosi kokonaisesta muutostyöstä?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jarmola
4WD
Viestit: 159
Liittynyt: 20 Elo 2010 12:44
Mönkijä:: Can Am 500 MAX T3
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja jarmola »

Nuo Roosan kommentit oli varmaan mulle joten tässä äkkiä jotain räpellystä aiheesta.

Roosa on kyllä oikeassa siinä että ei noita papereita varmaan valmistajalta saa, ainakaan ilmaiseksi, sillä tämä on, kuten tuossa toteat, kaupallinen ratkaisu. Uskallen silti väittää että valmistaja on jopa tehnyt / tekee vertailun siitä, mitä koneessa pitää muuttaa jotta se menisi T3b:ksi mahdollisimman pienillä muutoksilla sillä tämä on myös kaupallinen etu ajatellen tulevia vuosia sekä varastossa olevia koneita. Muutetaan väriä ja laitetaan pari varustetta lisää mutta peruskonstruktio pidetään mahdollisimman samana jotta tuotantokustannus pysyy kurissa. Semminkin jos tämä on pelkkä Suomen kansallinen muutos volyymit on sitä luokkaa että kyllä varmaan mahdollisimman pienillä muutoksilla yritetään mennä.

Kokemuksesta voin sanoa että kyllä, tyypittäminen on kallista joten siinä Roosa on asian ytimessä. EU:ssa kun vieläkin on noita kansallisia määräyksiä jotka pitää aina välillä ottaa huomioon.

Tuo CoC tai DoC voisi olla selkeästi myynnin paikka Can Amin vanhoille laitteille. MLU-kitti vaan markkinoille ja sillä päivittämään koneet T3b-luokkaan valtuutetussa huollossa. Tästä vaan taitaa tulla sen verta kaalista että ostajat on vähissä.
Ja mitä minä maksaisin tuosta 60 km/h huvista? Suoraan sanottuna muutaman satasen voisin maksaakin mutta ei ole minulle välttämättömyys. Maastoon tarkoitettu mönkijä kun ei minusta oikein ole mikään "katurassi" noin ajo-ominaisuuksien puolesta joten jos pitää päästä kovempaa otan alle moottoripyörän.

Mielenkiinnolla kyllä seuraan mitä tämän aiheen ympärillä tapahtuu ja kun joskus kone vaihtuu niin tunnusta että silloin tulee kyllä selkeästi harkittavaksi että pitäskö laittaa 60km/h kulkeva laite. Oma mielipiteeni kun on että tieliikenteessä mopot ja mönkkärit pitäs kulkea vähintään 50 km/h jotta pysyisivtä taajama-alueilla liikenteen vauhdissa eivätkä aiheuttaisi ohitustarvetta. Tämä siis vain minun mielipide ja pahoittelen off-topiccia mutta olkoon tämä tässä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Olet monessakin asiakassa oikeassa.

60km/h pitäisi olla kaikkien rakkineiden pienin noepus, poislukien sähköfillarit, jotta tosiaan pysyy taajamassa liikenteen mukana.
Muutamalla satasella muutostyössä tuskin pärjää, jos esim rajoittimen sähköiseen elementtiin pitää tehdä muutoksia = vaihtaa se.

Jälkimarkkinoilla olevien laitteiden luokkamuutokset on todella pienen piirin puuhaa, johon tavallinen tallaaja ei todellakaan ryhdy, vaan ajelee kapineella ja vaihtaa sen jos koneen muutostarvetta ilmenee.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: 2016 - traktoreiden nopeus 40 . 60 . 80 km/h

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Siitähän että canalle olis tulossa T3b laite ei ole mitään tietoa kauppiaillakaan,mitä olen kysellyt.Ja varmasti olette oikeassa että kaupallisuuden vuoksi muutoskatsastus todistukset pysyvät piilossa.
Sain ihan järkevän vastauksen A-katsastus asemalta

"Canam 500 T3 luokittelun muuttaminen -> T3b vaatii että otatte yhteyttä valmistajaan/ valmistajanedustajaan. Jos mahdollista he antavat lausunnon ko. traktorin muuttamisesta vastaamaan uutta hyväksyntää ja tekevät tarpeelliset muutostyöt.

Valmistajan salliessa luokkamuutoksen ja tehtyään mahdollisesti vaadittavat muutokset ja annettuaan todistuksen, traktorimönkijä esitettävä muutoskatsastukseen, muutoskatsastuksia suorittavaan katsastustoimipisteeseen."
Vastaa Viestiin