ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Ootko sä nyt tosissas? Kaikki virkamies-kliseet käytetty, veroja ei ole kiva maksaa. Pahemmaksi menee aina vaan..? En tässä yritä päätä aukoa, mutta eipä tuollaiseen avautumiseen muutenkaan voi reagoida.
Haminan seudun Mönkijät ry
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
aloimpa pohtii etteihän tämä vero voi maastomökkäriä koskea? ole missään rekisterissäkään 

Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Koskeeko tämä vero, traktori mönkijöitä?
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
10. Kaikki moottorikäyttöiset kulkuneuvot ja harrastekäytössä olevat ovat aiotun veron alaiseksi tulevia.
Adressin 10 kohta ei pidä paikkansa. Tässä kohtaa tuli traktorimönkkärit mieleen. Tämän ketjun avausviestissä lukee, että vero koskee kevyitä mönkijöitä, joita on noin 10000. Suomessa on huomattavasti enemmän erityyppisiä mönkijöitä. Toisin sanoen vero koskettaa pientä osaa mönkijöistä.
Linkistä saa jonkilaista tietoa mönkijämääristä:
http://yle.fi/uutiset/3-6925305
Adressin 10 kohta ei pidä paikkansa. Tässä kohtaa tuli traktorimönkkärit mieleen. Tämän ketjun avausviestissä lukee, että vero koskee kevyitä mönkijöitä, joita on noin 10000. Suomessa on huomattavasti enemmän erityyppisiä mönkijöitä. Toisin sanoen vero koskettaa pientä osaa mönkijöistä.
Linkistä saa jonkilaista tietoa mönkijämääristä:
http://yle.fi/uutiset/3-6925305
Haminan seudun Mönkijät ry
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Kaikki vaan rekistereihin ja sitten onkin helppo veroa korottaa vuosittain ja keksiä muita erilaisia rajoituksia. Kohta rajoitetaan tehoja ja nopeuksia tuRRRRvallisuuden nimissä ja painolla aletaan painottaa veroa, eli vero kasvaa yli 150 kg laitteilla. Sitten massaan lisätään myös 75 kg kuljettaja. Myös "kevyet" traktorit (=traktorimönkijät) lisätään veron piiriin koska ne eivät pääasialliselta käyttötarkoitukseltaan sovellu maataloustyöhön kuitenkaan = hupiajoneuvoja. Tai jos omistaja ei ole päätoiminen maanviljelijä. Metsätilkku ei takaa riittävää työkäyttöastetta traktorimönkijälle.
Sitten pian kuljettamiseen vaaditaankin oma ajokorttinsa, koska mönkijät kuitenkin eroavat niin paljon autoista ja moottoripyöristä hallintalaitteiltaan ja ajotekniikaltaan. Autokoulupuoli kyllä lobbaa tämän läpi taas tuRRRRvallisuuden nimissä.
Ahvenanmaahan teki oman vetonsa tuohon liittyen ja ovat muuttamassa veneiden rekisteröintiä siten, ettei alle 150 kW veneitä tarvitse rekisteröidä -> ei veroa. Tyylikästä perseilyä
Saattaa Ahvenanmaan kalustokanta kasvaa huomattavasti. Jonkun huhun mukaan näillä ajoneuvoilla rekisteröintipaikan määrää pääasiallinen käyttöpaikka. Ei esimerkiksi omistajan osoite. Eli jos sattuu käyttämään vaikka venettä pääasiassa Ahvenanmaalla, niin silloin se kuuluu rekisteröidä sinne
Joku tolkku noissa veroissa pitäisi kyllä olla. Rekisteröintiä sinällään kannattaisin juuri noiden varkaustapausten vuoksi. Valitettavasti vaan se luo kovan houkutuksen alkaa hyödyntää rekisteriä juuri jotenkin näin kun nyt on käymässä.
Kannattanee mielestäni yrittää torpata tämä jos se nyt vaan on mitenkään mahdollista. Ei kannata jättäytyä ulkopuolelle sillä ajatuksella, että omassa on se kilpi. Kun vero on kerran saatu, niin sitten sitä on helppo kohdistaa uusiinkiin kohderyhmiin!
Mitä hengitysveroon tulee, niin Oulussahan tuli jo "hulevesimaksu". Eli kun taivaalta sataa vettä, tai ei sada, niin siitä laskutetaan. Koskee kaikkia kiinteistöjä riippumatta siitä onko kaupungin viemäriä lähelläkään. Taattu tuotto
Ei näissä mitään jos tuo vero toisi esimerkiksi oikeuden ajaa kilvettömällä pelillä esimerkiksi tilapäisluonteisia siirtymiä tiellä sitten vastineena. Mutta ei varmasti tule tapahtumaan. Autoilusta kerättävästä verokertymästä taisi muuten mennä noin 90% ihan johonkin muuhun kun liikenteen parantamiseen
Siksikin mielestäni maksan polttomoottorikäyttöisistä laitteistani jo ihan riittävästi vuositasolla. Venettä en omista, enkä moottorikelkkaa, mutta vastaavasti autoja sitten onkin useampi ja moottoripyöräkin löytyy.
Sanokaa mun sanoneen, että niin tässä käy, että vero tulee, mutta solidaarisuudesta se on jotain 60..75e/v (=pään avaus) ja hehkutetaan miten otettiin vastustajien näkemykset huomioon. Sitten se kasvaa muutamassa vuodessa tuonne 100+ euroon tai sitten tosiaan nuo perusteet painotetaan siten, että 90% maksaa tuon yli 100 e jollain perusteella.
Tarvitseeko vielä mainita liikenteen nopeuskyttääminen? Nythän kun lunta tuli, niin tuli ongelma kun jo aamupäivällä loppui käsiteltävät ylinopeudet kun autoilijat ajelivat hiljaa. Ratkaisu oli lisätä kameroiden määrää ja palkata lisää noita tarkastajia
Joku tolkku tässä pitäisi olla vaikka miten yritetään hyvällä tarkoituksella perustella.
Sitten pian kuljettamiseen vaaditaankin oma ajokorttinsa, koska mönkijät kuitenkin eroavat niin paljon autoista ja moottoripyöristä hallintalaitteiltaan ja ajotekniikaltaan. Autokoulupuoli kyllä lobbaa tämän läpi taas tuRRRRvallisuuden nimissä.
Ahvenanmaahan teki oman vetonsa tuohon liittyen ja ovat muuttamassa veneiden rekisteröintiä siten, ettei alle 150 kW veneitä tarvitse rekisteröidä -> ei veroa. Tyylikästä perseilyä

Saattaa Ahvenanmaan kalustokanta kasvaa huomattavasti. Jonkun huhun mukaan näillä ajoneuvoilla rekisteröintipaikan määrää pääasiallinen käyttöpaikka. Ei esimerkiksi omistajan osoite. Eli jos sattuu käyttämään vaikka venettä pääasiassa Ahvenanmaalla, niin silloin se kuuluu rekisteröidä sinne

Joku tolkku noissa veroissa pitäisi kyllä olla. Rekisteröintiä sinällään kannattaisin juuri noiden varkaustapausten vuoksi. Valitettavasti vaan se luo kovan houkutuksen alkaa hyödyntää rekisteriä juuri jotenkin näin kun nyt on käymässä.
Kannattanee mielestäni yrittää torpata tämä jos se nyt vaan on mitenkään mahdollista. Ei kannata jättäytyä ulkopuolelle sillä ajatuksella, että omassa on se kilpi. Kun vero on kerran saatu, niin sitten sitä on helppo kohdistaa uusiinkiin kohderyhmiin!
Mitä hengitysveroon tulee, niin Oulussahan tuli jo "hulevesimaksu". Eli kun taivaalta sataa vettä, tai ei sada, niin siitä laskutetaan. Koskee kaikkia kiinteistöjä riippumatta siitä onko kaupungin viemäriä lähelläkään. Taattu tuotto

Ei näissä mitään jos tuo vero toisi esimerkiksi oikeuden ajaa kilvettömällä pelillä esimerkiksi tilapäisluonteisia siirtymiä tiellä sitten vastineena. Mutta ei varmasti tule tapahtumaan. Autoilusta kerättävästä verokertymästä taisi muuten mennä noin 90% ihan johonkin muuhun kun liikenteen parantamiseen

Sanokaa mun sanoneen, että niin tässä käy, että vero tulee, mutta solidaarisuudesta se on jotain 60..75e/v (=pään avaus) ja hehkutetaan miten otettiin vastustajien näkemykset huomioon. Sitten se kasvaa muutamassa vuodessa tuonne 100+ euroon tai sitten tosiaan nuo perusteet painotetaan siten, että 90% maksaa tuon yli 100 e jollain perusteella.
Tarvitseeko vielä mainita liikenteen nopeuskyttääminen? Nythän kun lunta tuli, niin tuli ongelma kun jo aamupäivällä loppui käsiteltävät ylinopeudet kun autoilijat ajelivat hiljaa. Ratkaisu oli lisätä kameroiden määrää ja palkata lisää noita tarkastajia

Joku tolkku tässä pitäisi olla vaikka miten yritetään hyvällä tarkoituksella perustella.
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Eiköhän kannattaisi vähän vetää henkeä. Olen muuten aina ollut vähän skeptinen näihin adresseihin; pääsääntöisesti eivät johda juurikaan mihinkään. Adressi oli muuten paristakin kohtaa huonosti, jopa virheellisesti muotoiltu. En allekirjoittanut.
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Kannatin omalta osaltani. Olen jo kilpien hankinnan yhteydessä maksanut veroja yli 2t€, riittää Canan osalta. Onneksi vielä saa maastomönkkäreitä, ni voi tarvittaessa kiertää tämän veron.
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Sehän se normaali suomalainen tapa on, että ollaan hiljaa ja jupistaan sitten perästäpäin pikkuporukalla. Keski-Euroopassa on nopeasti parlamenttien edustat täynnä traktoreita ja tuoksahtavia kasoja jos ei suunnitellut päätökset miellytä.
Näissä on vielä se hankaluus kun koskee monia eri kulkupelejä ja yhteistä köyttä ei osata yhtään vetää. Samahan se oli tuossa autopuolellakin kun jenkkimiehet, europuoli, tuninkiharrastajat ja offipuoli lähinnä känisee keskenään sen sijaan, että suuremmalla porukalla jotain yritettäisiin vaikuttaa. Nuo autojen rakentelusäännöksethän muuttuivat viime syksynä. Hienosti oltiin tekemässä yhteistyötä, kyseltiin mielipiteitä, ja sitten ilmoitettiin, että uudet säännöt tulee voimaan päivämäärällä X. Itse veikkasin, että tulee joulun ja uuden vuoden välillä, mutta tulikin jo vähän aiemmin. Kukaan ei tiennyt mitä nuo uudet säännöt pitää sisällään ennenkuin ne julkaistiin voimassaolevina. Suht reisillehän ne meni, mutta ei sentään kielletty ihan kaikkea. Saatiinko sieltä sitten harrastajien johdosta ne hölmöimmät pois vai ei, niin en tiedä. Liikenneturvallisuuden kanssa noilla uusilla pykälillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä, ainoastaan rakentelua vaikeutettiin ja ovelasti Trafi myös petasi itselleen lisää tulkintavaltaa lakiin/autojen maahantuojiin nähden. Mm. ennen autoilla oli mallisarjat ja maahantuoja sai kokolailla määritellä mitkä mallit tuossa mallisarjassa on. Tätä vastaan Trafi tappeli aina ja keksi ties mitä ihmeellisyyksiä rajoittaakseen mallisarjoja. Tuo oli jo menossa johonkin EU-tuomioistuimeen käsittelyyn ylittääkö Trafi toimivaltaansa. Nyt Trafi käyttää termiä "tyyppi". Tuon tyypin taas vain Trafi määrittelee, eli enää ei maahantuojan lapulla ole mitään merkitystä, että mallit X ja Y ovat samaa mallisarjaa.. Vaikka autot olisi teknisesti täysin yhtenevät, mutta jos Trafi päättää niiden olevan eri tyyppiä, niin siinähän olet. Jo se riittää jos auto on myyty uutena väärään maahan, olkoon sitten täysin identtinen mutta ei tuolla ole mitään väliä. Laki sanoo, että moottorin tehoa saa laskea. Trafi päätti, että ahdetusta autosta saa poistaa turbon kokonaan. Muuten tehoa ei saa pudottaa. Moottoripyörää taas saa, toistaiseksi ainakin, kuristaa pienempään korttiluokkaan. Logiikka?
Ihan vain näin referenssinä. Nyt ollaan antamassa pikkusormea näiden kevyempienkin harrastevälineiden osalta. Milloin maastomönkijöissäkin on veroa jo ostettaessa? Mites verovapaille pakuille kävi 90-luvun alkupuolella? Kohta on sitten nuo lasten kiinamönkkäritkin verolla kun ovat yli 50 cc.
Olisiko joltain RY:ltä asiaa tehdä kyselykierros eduskunnassa tämän veroasian tiimoilta ja selvittää kuka on mitäkin mieltä? Ehkä vähän kasvattaisi kynnystä päätöksenteossa kun tietää, että nimi on julki mitä mieltä on.
Kuten jo totesin, että jos autoilun verotuloistakin jo se noin 90% menee ihan muualle, niin joku tolkku pitäisi olla tässä hommassa. Jos nuo mönkijät jne laitetaan rekisteriin, niin ne ei sitten siitä poistu kun romutustodistuksella tai luovarilla.
Toisekseen tuo mahdollinen vero on ainakin itsellä suoraan pois kulutuksesta sitten. Tosin alvina ei tuosta summasta menisi kun se joku 24% valtiolle. Tosin riippuen mihin tuon käyttää, niin loppu voi mennä tukemaan kotimaan työllisyyttä jne. Jos sillä ostaa vaikka polttoainetta, niin sitten se meneekin jo aika suurelta osin valtiolle kuitenkin. Sikäli tuo veron tuotto on aika haihattelua, se on toisesta taskusta pois ja mitä lie tulee kuluja tuon keräämisestä
Byrokratian rattaat ei ihan kevyesti pyöri, niin lauma virkamiehiähän tuon keräämiseen taas pitää palkata, on ihan varma, ettei vanhojen työtehtäviä voi lisätä.. Vaikuttaa myös varmasti kauppaan niin uusien koneiden osalta kun myös tarvikekauppaan, eli sieltä sitten pois.
Tiesittekö muuten, että polttoaineverojakin ollaan korottamassa vaihteeksi. Herkkua taas lisää jo rämpivälle kuljetusalalle. Samoin ajoneuvoveroja ollaan korottamassa. Asuntolainojen verovähennyksiä leikataan jne.
Näissä on vielä se hankaluus kun koskee monia eri kulkupelejä ja yhteistä köyttä ei osata yhtään vetää. Samahan se oli tuossa autopuolellakin kun jenkkimiehet, europuoli, tuninkiharrastajat ja offipuoli lähinnä känisee keskenään sen sijaan, että suuremmalla porukalla jotain yritettäisiin vaikuttaa. Nuo autojen rakentelusäännöksethän muuttuivat viime syksynä. Hienosti oltiin tekemässä yhteistyötä, kyseltiin mielipiteitä, ja sitten ilmoitettiin, että uudet säännöt tulee voimaan päivämäärällä X. Itse veikkasin, että tulee joulun ja uuden vuoden välillä, mutta tulikin jo vähän aiemmin. Kukaan ei tiennyt mitä nuo uudet säännöt pitää sisällään ennenkuin ne julkaistiin voimassaolevina. Suht reisillehän ne meni, mutta ei sentään kielletty ihan kaikkea. Saatiinko sieltä sitten harrastajien johdosta ne hölmöimmät pois vai ei, niin en tiedä. Liikenneturvallisuuden kanssa noilla uusilla pykälillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä, ainoastaan rakentelua vaikeutettiin ja ovelasti Trafi myös petasi itselleen lisää tulkintavaltaa lakiin/autojen maahantuojiin nähden. Mm. ennen autoilla oli mallisarjat ja maahantuoja sai kokolailla määritellä mitkä mallit tuossa mallisarjassa on. Tätä vastaan Trafi tappeli aina ja keksi ties mitä ihmeellisyyksiä rajoittaakseen mallisarjoja. Tuo oli jo menossa johonkin EU-tuomioistuimeen käsittelyyn ylittääkö Trafi toimivaltaansa. Nyt Trafi käyttää termiä "tyyppi". Tuon tyypin taas vain Trafi määrittelee, eli enää ei maahantuojan lapulla ole mitään merkitystä, että mallit X ja Y ovat samaa mallisarjaa.. Vaikka autot olisi teknisesti täysin yhtenevät, mutta jos Trafi päättää niiden olevan eri tyyppiä, niin siinähän olet. Jo se riittää jos auto on myyty uutena väärään maahan, olkoon sitten täysin identtinen mutta ei tuolla ole mitään väliä. Laki sanoo, että moottorin tehoa saa laskea. Trafi päätti, että ahdetusta autosta saa poistaa turbon kokonaan. Muuten tehoa ei saa pudottaa. Moottoripyörää taas saa, toistaiseksi ainakin, kuristaa pienempään korttiluokkaan. Logiikka?
Ihan vain näin referenssinä. Nyt ollaan antamassa pikkusormea näiden kevyempienkin harrastevälineiden osalta. Milloin maastomönkijöissäkin on veroa jo ostettaessa? Mites verovapaille pakuille kävi 90-luvun alkupuolella? Kohta on sitten nuo lasten kiinamönkkäritkin verolla kun ovat yli 50 cc.
Olisiko joltain RY:ltä asiaa tehdä kyselykierros eduskunnassa tämän veroasian tiimoilta ja selvittää kuka on mitäkin mieltä? Ehkä vähän kasvattaisi kynnystä päätöksenteossa kun tietää, että nimi on julki mitä mieltä on.
Kuten jo totesin, että jos autoilun verotuloistakin jo se noin 90% menee ihan muualle, niin joku tolkku pitäisi olla tässä hommassa. Jos nuo mönkijät jne laitetaan rekisteriin, niin ne ei sitten siitä poistu kun romutustodistuksella tai luovarilla.
Toisekseen tuo mahdollinen vero on ainakin itsellä suoraan pois kulutuksesta sitten. Tosin alvina ei tuosta summasta menisi kun se joku 24% valtiolle. Tosin riippuen mihin tuon käyttää, niin loppu voi mennä tukemaan kotimaan työllisyyttä jne. Jos sillä ostaa vaikka polttoainetta, niin sitten se meneekin jo aika suurelta osin valtiolle kuitenkin. Sikäli tuo veron tuotto on aika haihattelua, se on toisesta taskusta pois ja mitä lie tulee kuluja tuon keräämisestä

Tiesittekö muuten, että polttoaineverojakin ollaan korottamassa vaihteeksi. Herkkua taas lisää jo rämpivälle kuljetusalalle. Samoin ajoneuvoveroja ollaan korottamassa. Asuntolainojen verovähennyksiä leikataan jne.
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Onko tarkempaa tietoa mönkijöille tulevasta verosta, tuleeko maastomalleihinkin vero?
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Ei tule maasto laitteille veroa, eihän niitä ole edes missään tietokannassa.
Ulkona.
-
- 3WD
- Viestit: 66
- Liittynyt: 26 Maalis 2013 11:08
- Mönkijä:: Can-Am outlander max 500 t3
- Paikkakunta: Kempele
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Taisi jäädä myös traktorimallit veron ulkopuolelle (ehkä)
Yhdestä moottoripyörästä täytyy veroseuraamus maksaa, toinen saa jossain vaiheissa purkutuomion, olen ottanut sen kuukaudeksi käyttöön jotain reissua kun on pukannut se homma on sitten taputettu.
Yhdestä moottoripyörästä täytyy veroseuraamus maksaa, toinen saa jossain vaiheissa purkutuomion, olen ottanut sen kuukaudeksi käyttöön jotain reissua kun on pukannut se homma on sitten taputettu.

Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
En olisi tuosta lainkaan niin varma. Lainlaatijan tavoite ainakin on, että maastomönkijät verolle. Niillähän on lakisääteinen liikennevakuutuspakko, ja vakuutusyhtiöillä ja valtiolla on toimiva tietojenvaihtojärjestelmä. Jos joku on jättänyt vakuutuksen ottamatta, pääsee tässäkin kuin koira veräjästä.jiiipee kirjoitti:Ei tule maasto laitteille veroa, eihän niitä ole edes missään tietokannassa.
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Tästä linkistä löytyvän lakiluonnoksen perusteella veronalaisiksi tulisi L3-, L4-, L5- ja L7-luokan ajoneuvot eli mönkijöistä vain tieliikennemönkijät.
Vero ei koskisi myöskään raskaita moottoriajoneuvoja, kuten traktoreita ja työkoneita. Toisin kuin moottoripyörät, ne ovat pääosin ammattikäytössä olevia hyötyajoneuvoja. Veron ulkopuolelle jäisivät myös moottorikelkat.
Kevyiden moottoriajoneuvojen veroon soveltuisivat ajoneuvoverolain säännökset verovapaista ajoneuvoista, jolloin verosta vapaita olisivat muun muassa museoajoneuvoksi rekisteröidyt moottoripyörät.
2 § Veronalaiset ajoneuvot
Veronalaisia ovat luokkiin L3, L4, L5, ja L7 kuuluvat ajoneuvot, jotka on merkitty tai joiden tulisi olla merkittynä ajoneuvoliikennerekisteristä annetussa laissa (541/2003) tai sitä vastaavassa Ahvenanmaan maakuntalaissa tarkoitettuun rekisteriin (rekisteri).
Veronalaisia eivät kuitenkaan ole 1 momentissa mainittuihin luokkiin kuuluvat ajoneuvot, joiden moottorin sylinteritilavuus on enintään 125 kuutiosettimetriä tai jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.
5 § Veron määrä
Vero on 150 euroa verokaudelta.
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Jos adressi olisi hieman paremmin laadittu, voisin sen ehkä allekirjoittaakin. Mutta jo otsikointi on erittäin huono: "Moottoripyörät, veneet ja moottorikelkat pidettävä verottomina". Moottoripyörät, veneet ja moottorikelkat eivät ole verottomia. Pelkästään veneiden myynnistä kilahtaa valtion kassaan veroina noin 300 miljoonaa euroa tälläkin hetkellä.
Lisäksi perustelut ovat huonot. Nyt mutistaan mutta en usko, että kukaan lopettaa harrastustaan muutaman satasen vuoksi. Toimivina perusteluina voisi esittää pisteverotuksen fiskaalisen päämäärän (tarkoituksena ainoastaan veron kerääminen), eikä sitä voida katsoa niinkään ohjaavana tai muutenkaan yhteiskunnalisesta vaikutusta omaavana verona, mihin verotuksessa tulisi pyrkiä. Lisäksi se kohdistuu hyvin rajattuun joukkoon, joka jo itsessään sisältyykin termiin "pistevero".
Ruotsissa oli vastaavanlainen pistevero veneiden osalta mutta siitä luovuttiin tehottomuuden takia. Hallinnointi ja veron kerääminen on yleensä tällaisten verojen osalta kallista ja tuotto pieni.
Lisäksi perustelut ovat huonot. Nyt mutistaan mutta en usko, että kukaan lopettaa harrastustaan muutaman satasen vuoksi. Toimivina perusteluina voisi esittää pisteverotuksen fiskaalisen päämäärän (tarkoituksena ainoastaan veron kerääminen), eikä sitä voida katsoa niinkään ohjaavana tai muutenkaan yhteiskunnalisesta vaikutusta omaavana verona, mihin verotuksessa tulisi pyrkiä. Lisäksi se kohdistuu hyvin rajattuun joukkoon, joka jo itsessään sisältyykin termiin "pistevero".
Ruotsissa oli vastaavanlainen pistevero veneiden osalta mutta siitä luovuttiin tehottomuuden takia. Hallinnointi ja veron kerääminen on yleensä tällaisten verojen osalta kallista ja tuotto pieni.
-
- 2WD
- Viestit: 47
- Liittynyt: 12 Joulu 2016 10:09
- Mönkijä:: Linhai 500 T3 IRS -16
- Paikkakunta: Joensuu
Re: ADRESSI UUTTA VEROA VASTAAN !
Minulta lähti pyörät pihasta - ja ihan kaavaillun veron takia. En ajatellut maksaa omistamisesta, kun käyttöä ei pyörille ihan kauheasti ollut.jtk kirjoitti: Nyt mutistaan mutta en usko, että kukaan lopettaa harrastustaan muutaman satasen vuoksi.
Nyt on traktorimönkkäri, jolla on huomattavasti enemmän käyttöä ja varmaan valtion verokertymäkin on parempi kun tuosta meni ALV. Jotenkin kun järkevästi olisi saanut uitettua isäni metsätilan kuluihin...