Yamaha wolverine öljyproppu

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Markosep1
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Syys 2017 06:23

Yamaha wolverine öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Markosep1 »

Ongelmana öljyporopun kirteet korkanneet öljypohjasta, eikä proppu tahdo kiristyä tarpeeksi että saisi sen tiiviiksi. Enkä oikein kehtaisi tehdä uusia kierteita/lastua öljypohjaan. Hyviä ideoita otetaan vastaan...
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Yamaha wolverine öljyproppu

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
El-Reino
4WD
Viestit: 146
Liittynyt: 27 Marras 2010 21:52
Mönkijä:: Honda Rincon
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Yamaha wolverine öljyproppu

Viesti Kirjoittaja El-Reino »

Tuo helicoil on varmasti helpoin tapa korjata kierteet siihen. Öljypohja on alumiinia niin lastu on pehmeää eikä ihan niin vaarallista moottorissa kuin esim normi teräs. Huuhtelet vain koneen operaation lopuksi huolella vaikka polttoöljyllä. Kierteet yleensä häviää kun proppu väännetään liian tiukka. :doubt:
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Yamaha wolverine öljyproppu

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Momenttiavain käyttöön niin loppuu kierteiden paskominen.. :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Prefect
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Loka 2011 09:59
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 - 2011
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Yamaha wolverine öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Prefect »

Itsellä meni kans jo pari vuotta sitten kierteet etuperän pohjapropusta. Ja siis nimen omaan alumiinilohkosta, ei pultista. Oli kiire seuraavana päivänä ajamaan niin en ehtinyt hankkimaan helicoilia. Väänsin kierretapilla seuraavan koon kierteen vanhan reiän kohdalle. Tein uutta kierrettä vähän kerrallaan ja hyvin vaseliinissa sotketulla tapilla. Aina välillä putsaus ja uusi vaseliini tappiin, jotta perän sisään pääsi mahdollisimman vähän alumiinilastua. Sitten vielä kun kierre valmis, huuhtelua öljyllä jotta kaikki lastu tulee pois.

Muistaakseni propussa oli alle 10 mm kierre, joten uusi tekemäni kierre oli 10 mm. Ja siihen ihan perus rautakaupan pultti 17 mm kannalla. Noita kokoja en tosin ihan varmaksi muista.. Joka tapauksessa perän lohkon ulkopinta oli sen muotoinen jotta tuo 17 mm kanta ei siihen suoran sopinut, vaan pultin kantaa piti sorvata noin puolet paksuudestaan kuparitiivisteen kokoiseksi. Ja kierretapeissa en käyttänyt "aloitustappeja", vaan suoraan sillä tapilla mikä tekee lopullisen kierteen.

Mulla kierteiden korkkaus johtui kun koituin olla liian fiksu momenttiavaimen kanssa. Ohjekirja sanoo tuon propun momentiksi 10 Nm. Mulla pienin momenttiavain alkaa 10,8 Nm:stä.. Olin siis fiksu ja väänsin kahvan "aavistuksen" alle asteikon. Ei naksahda avain tuossa asennossa ollenkaan... Ootteko löytänyt kohtuu hintaan pienten momenttien (3-10 Nm) avaimia. Ne on mielestäni ihan poskettoman hintaisia ja silti aika usein hyllytkin tyhjänä niiden kohdalta.. Tosin kai se pitäis investoida ettei noita satu useammin..
Vastaa Viestiin